Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα amiga 500. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα amiga 500. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Δευτέρα 9 Αυγούστου 2021

Hologon για Amiga 500: ποιος να συγκριθεί μαζί σου;

Είναι λυτρωτικό κάποιες στιγμές να συναντάς μία είδηση, μία κυκλοφορία, ένα γεγονός που να σου δίνει την αφορμή για να γράψεις κάτι. Ειδικά τον τελευταίο καιρό που η όρεξη και η διάθεση έχουν πάει περίπατο, γιατί, ας μην κοροϊδευόμαστε, μετά από χρόνια κρίσης, μνημονίων, Covid-19 και άλλων δεινών το να πηγαίνεις καρφωτός στο καλοκαίρι του ατέλειωτου καύσωνα και της καμμένης γης στο οποίο ακόμα και μια ανάσα καθαρού αέρα θεωρείται πλέον πολυτέλεια δεν σου φτιάχνει τη διάθεση για να "κάνεις πράγματα". Το αντίθετο, μάλιστα.

Και σα να μην έφταναν όλα αυτά έχεις τους κάθε λογής υποστηρικτές και πολέμιους της εκάστοτε κυβέρνησης να σκοτώνονται στα media νυχθημερόν έχοντας πάρει πατριωτικά την υποστήριξη (ως επί το πλείστον) βολεμένων πολιτικών που δεν έχουν εργαστεί ούτε μια μέρα στη ζωή τους και οι οποίοι - και αυτό είναι το χειρότερο - δεκάρα δεν δίνουν ούτε γι' αυτούς ούτε και για κανέναν άλλο πέραν των "δικών τους". Και πραγματικά, δεν θα έγραφα λέξη για την όλη φάση (όπως και δεν συνηθίζω να κάνω, άλλωστε), αλλά κάποια στιγμή η μπόχα από τα σκατά που εκτοξεύονται εκατέρωθεν σε πιάνει και σένα που δεν έχεις  - και, κυρίως, δεν θέλεις να έχεις - την παραμικρή ανάμιξη. Τέλος πάντων, ας μην ασχοληθώ άλλο, γιατί ειλικρινά θεωρώ ότι στο τέλος της μέρας απλά δεν τους αξίζει. Πεδίο δόξης λαμπρό το Facebook και το Tweeter για τους τσάμπα μάγκες του πληκτρολογίου, ας κάτσουν εκεί να βγάζουν τα σώψυχά τους. Μέχρι τουλάχιστον να το πάρουν απόφαση και να πάνε σε κανένα ψυχολόγο μπας και μπορέσουν να εντοπίσουν τι είναι αυτό που πραγματικά πάει στραβά στις ζωές τους...

Πίσω στα δικά μας όμως, στον πλανήτη happy του retro computing, στον οποίο η συνάντησή μου με το demo επ' ονόματι Hologon των Electronic Knights για την Amiga 500 στέλνει... κοσμική αγάπη!

Τι να γράψω γι' αυτή τη σχετικά νέα (από πέρυσι) κυκλοφορία; Ότι δείχνει - για μία ακόμα φορά - ότι η Amiga ήταν out of this world μηχάνημα για τα 80s οπότε και κυκλοφόρησε; Ότι σε ήχο και κίνηση έπαιζε σε άλλη, εντελώς δική της κατηγορία; Έχω βαρεθεί να τα γράφω και εγώ και πολλοί άλλοι: αν το μηχάνημα έχει κάτι να ζηλέψει (λέμε τώρα) σε επίπεδο demoscene, αυτό το κάτι θα μπορούσε να είναι μονάχα ο big daddy, ο παππούλης, ο πρόγονός της (έστω και από σπόντα), ο Commodore 64.

Back to Miggy, then. Το Hologon λοιπόν που σας έλεγα, είναι υπέροχο. Καταρχάς παίζει σε OCS (γιατί απλά, φτάνει για θαύματα!). Δευτερευόντως, είναι μονάχα μια δισκετούλα. Τρίτον, έχει λεπτομερή, ολοκάθαρα, σαφέστατα και υπέροχα γραφικά αλλά και εξαιρετικό animation. Τέταρτον: ο ήχος του. Πολύ καλή και η μουσική του, αλλά μόλις ακούσετε τις πρώτες... ψαλμωδίες από τα ηχεία σας θα καταλάβετε τι εννοώ! Και πέμπτον, έχει κάποια parts πολύ εντυπωσιακά. Όλα τα παραπάνω συνδυάζονται απολύτως αρμονικά μεταξύ τους, χωρίς κουραστικά ή ανούσια sections που - δυστυχώς - συναντάμε συνήθως στην πλειοψηφία των παραγωγών.

Δε χρειάζεται νομίζω να γράψω άλλα - το ανέφερα και παραπάνω άλλωστε, νομίζω: είδα, άκουσα και απόλαυσα το Hologon. Γέλασε το χειλάκι μου βρε αδερφέ, μια μικρή όαση μέσα στην καταχνία και τη μιζέρια των τελευταίων ημερών. Κατά συνέπεια, οφείλω να μεταφέρω τα θερμά μου συγχαρητήρια στους Electronic Knights για τη νέα τους δουλειά και να υποκληθώ για άλλη μια φορά στο υπέροχο αυτό μηχάνημα που λέγεται Amiga 500 και που αποτέλεσε τον μεγαλύτερο πόθο των εφηβικών μου χρόνων (girls aside).

Μπορείτε να κατεβάσετε το Hologon από εδώ ή απλά να παρακολουθήσετε το video που ακολουθεί. Σε fullscreen παρακαλώ και με τσίτα τον ήχο!

Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2020

Ένας νέος sidecar accelerator για την Amiga 500;

Θυμάστε τον ACA500, τον low budget επιταχυντή της Individual Computers για την Amiga 500 που υποσχόταν ότι θα έκανε σχεδόν τα πάντα και τελικά, λόγω μίας ατυχέστατης σχεδιαστικής επιλογής (2ΜΒ μνήμης RAM) τα... κατέστρεφε όλα;


Επρόκειτο για μία πραγματικά ενδιαφέρουσα περίπτωση add-on: προσέφερε με ευκολία mass storage στην Amiga 500 (και στην A500 Plus), επιτάχυνση, έξτρα μνήμη, αλλά και την δυνατότητα μεταφοράς δεδομένων από και προς το PC μέσω του 2ου Compact Flash slot που διέθετε. Γενικώς, θα μπορούσε κανείς να πει ότι ο ACA500 ήταν μία εξαιρετική επιλογή, λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη και την χαμηλή τιμή πώλησής του. Δυστυχώς, λόγω της μικρής fast RAM του δεν ήταν δυνατή η χρήση της Amiga 500 ως ενός WHDLoad setup και, ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, η συντριπτική πλειοψηφία αυτό είχε ως στόχο. Έτσι, ο ACA500 συνοδευόταν πάντοτε από ένα μεγάλο "what if?", μέχρι που εμφανίστηκε στην αγορά ο διάδοχός του, ο ACA500 Plus, που έλυνε όλα τα προβλήματα του προγόνου του αλλά είχε και αρκετά νέα και δελεαστικά χαρακτηριστικά. Στο σημείο αυτό θα πρέπει φυσικά να αναφέρω ότι αμφότεροι οι επιταχυντές της Individual Computers έδιναν στους κατόχους τους τη δυνατότητα να συνδέσουν κάποιον accelerator της εταιρίας προοριζόμενο για Amiga 1200 πάνω στον ACA500 (Plus), μετατρέποντας την γερασμένη 500άρα σε... αεριωθούμενο!

Εδώ λοιπόν, εμφανιζόταν και το μεγάλο κουσούρι της όλης ιστορίας: καθώς ο ACA500 ήταν σχεδιασμένος ώστε να τοποθετείται εξωτερικά, στο πλάι της 500άρας, εκεί όπου παλαιότερα συνδέονταν οι περίφημες "sidecar" επεκτάσεις, το αποτέλεσμα ήταν να περισσεύει μία πλακέτα από την αριστερή πλευρά της Amiga. Αν μάλιστα συνέδεε κάποιος και έναν πρόσθετο επιταχυντή για 1200άρα, τότε οι πλακέτες που κρέμονταν από το πλάι ήταν 2! Πέραν του αισθητικού θέματος υπήρχε και αυτό της ασφάλειας: ποιος θα ήθελε ένα μέρος των σωθικών του υπολογιστή του να κρέμονται από το πλάι, εκτεθειμένα σε κοινή θέα αλλά και σε όλους τους πιθανούς κινδύνους;

Ως λύση στο παραπάνω πρόβλημα εμφανίστηκαν διάφορες προστατευτικές θήκες, κυρίως από plexiglass, οι οποίες ήταν ως επί το πλείστο κομψές και όμορφες, μόνο που δεν "έδεναν" καθόλου αισθητικά με το 80s look της 500άρας...


Fast forward στο 2020, και σε μια βόλτα μου σε κάποιο Αμιγκικής θεματολογίας ξένο forum κάπου στο διάστημα της καραντίνας, διαπιστώνω ότι κάποιος μερακλής χρήστης έχει μπει στον κόπο και έχει μετατρέψει την θήκη του κλασικού sidecar HC8+ της GVP σε θήκη για τον ACA500 (και τον Plus) και μάλιστα έχει ανεβάσει τα απαραίτητα αρχείο στο διαδίκτυο προκειμένου, όποιος επιθυμεί να φτιάξει την δική του θήκη και έχει πρόσβαση σε 3D printer, να μπορέσει να το κάνει. "Βρε λες;", σκέφτηκα, καθώς εδώ και περίπου ένα χρόνο είχα στην κατοχή μου έναν ACA500 για την 500άρα μου...


Το πρώτο λοιπόν (και το μοναδικό, για να λέμε και την αλήθεια) πράγμα που έκανα ήταν να επικοινωνήσω με τον φίλο μου τον Δημήτρη στην Θεσσαλονίκη, τον γνωστό στον χώρο ως MasterGR, έναν άνθρωπο λεβέντη, μερακλή και έξω καρδιά που έχει φτιάξει δεκάδες περιφερειακά και επεκτάσεις για όλα τα κλασικά retro μηχανήματα. "Άστο πάνω μου", μου είπε ο Δημήτρης. Και το άφησα.

Πράγματι, όταν επέστρεψα από τις καλοκαιρινές μου διακοπές διαπίστωσα ότι με περίμενε σχεδόν επί 20 μέρες υπομονετικά στο ταχυδρομείο ένα πακέτο:


Το άνοιξα, τσέκαρα τα περιεχόμενά του και ναι, δεν με γελούσαν τα μάτια μου: ο MasterGR τα κατάφερε και πάλι!




Η αλήθεια είναι ότι λόγω του ότι η 500άρα μου ήταν αποθηκευμένη σε μέρος - για να το θέσω κομψά - όχι εύκολα προσβάσιμο, μου πήρε σχεδόν ενάμιση μήνα μέχρι να την "ξεθάψω" προκειμένου να αξιοποιήσω το case που μου έφτιαξε ο Δημήτρης, αλλά, όπως μπορείτε και εσείς να διαπιστώσετε από τις φωτογραφίες που ακολουθούν, τέλος καλό, όλα καλά!








Φυσικά, είναι φανερό ότι για να πετύχει κανείς το χρώμα του sidecar καλό είναι να το βάψει με spray αφού το φτιάξει, όπως άλλωστε συμβουλεύει και ο ίδιος ο δημιουργός του. Το thread από το οποίο ξεκίνησαν όλα και τα αρχεία για το 3D printing μπορείτε να τα βρείτε εδώ. Έτσι λοιπόν, με ένα κουτάκι σαν κι αυτό κι έναν ACA500 ή ACA500 Plus θα έχετε έναν ολοκαίνουριο sidecar accelerator για την 500άρα σας εν έτει 2020. Όχι κι άσχημα...





Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2020

The Amiga 500; Είναι δυνατόν;

Όσοι διαβάζουν τακτικά το blog μου σίγουρα έχουν διαβάσει για τον The C64 και για το C64 Mini, τα προϊόντα της Retro Games Ltd. που φιλοδοξούν να ξαναφέρουν στα γραφεία και στα σαλόνια μας γνώριμα υπολογιστικά σχήματα του παρελθόντος.

Προσωπικά - και προφανώς δεν ντράπηκα να το γράψω - ο The C64 με ενθουσίασε. Έπαιζε τα πάντα, είχε λογικότατη τιμή, BASIC, λειτουργικό πληκτρολόγιο, normal & turbo loading, σύγχρονα ports για επικοινωνία με τον έξω κόσμο (HDMI και USB) και, κυρίως, ένα σχήμα λατρεμένο από τα 80s, αυτό του "φραντζόλα" Commodore 64. Και όλα αυτά σε τιμή μικρότερη από ένα 1541 Ultimate, ήτοι μιλάμε για το απόλυτο "πακέτο" για το 95% των χρήσεων που μπορεί να έχει ένας 64άρης.

Με όλα τα παραπάνω ως δεδομένα ήταν επόμενο να αναφωνήσω "shut up and take my money!" όταν πληροφορήθηκα για το νέο προϊόν της Retro Games Ltd, αυτό εδώ:

 
Εννοείται πως όταν με το καλό το παραλάβω θα ενημερώσω με ανάρτηση συνοδευόμενη από πλούσιο φωτογραφικό υλικό. Και, αν κάποιος ρωτήσει "τι είναι ακριβώς αυτό το μηχάνημα;", η εύκολη απάντηση είναι "ένας The C64 με εμφάνιση VIC-20, τίποτα περισσότερο". Άλλωστε και ο The C64 διέθετε και VIC-20 mode λειτουργίας, οπότε δεν μιλάμε για κάτι πραγματικά καινούριο. Στην ουσία ναι, αυτό που σκέφτεστε συμβαίνει, αγόρασα 2η φορά το ίδιο μηχάνημα! Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που κάνω κάτι τέτοιο - μάλλον συνηθισμένο είναι εκεί έξω -, οπότε, περί ορέξεως...

Το θέμα όμως της τρέχουσας ανάρτησης είναι άλλο. Βλέπετε, η Retro Games Ltd. ανακοίνωσε εμμέσως πλην σαφώς ότι μέσα στην επόμενη χρονιά (2021) θα κυκλοφορήσει... wait for it... την Amiga 500! Τι, δεν το πιστεύετε; Δείτε και μόνοι σας:

 

"Πφφφ, εξομοίωση" μπορεί να πει κάποιος. Ναι, αλλά αν μιλάμε για μηχάνημα με φυσικό μέγεθος, λειτουργικό πληκτρολόγιο και (προφανώς) τρόπο για loading από σύγχρονο, mass storage device των .adf images, τότε, για μένα τουλάχιστον, απλά θα τα σπάει!

Δεν θα κάτσω τώρα να αραδιάσω επιχειρήματα για την παραπάνω άποψη - έχουμε άλλωστε όλο τον καιρό μέχρι να κυκλοφορήσει (αν κυκλοφορήσει, εννοείται) το μηχάνημα, και στον χώρο της πάλαι ποτέ "Μεγάλης Κυρίας" του home computing το μόνο δεδομένο είναι ότι τίποτα δεν πρέπει να θεωρείται ως δεδομένο αν δεν το δούμε με τα μάτια μας και δεν το ακουμπήσουμε με τα χέρια μας! Μέχρι τότε πάντως σε κάποιους είναι σίγουρο ότι μας άνοιξε για τα καλά η όρεξη...

Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2020

Η ματαιότητα του AGA chipset

Όσοι με γνωρίζουν προσωπικά και έχει τύχει να συζητήσουν μαζί μου για θέματα σχετικά με την Amiga, πιθανότατα θα με έχουν ακούσει να εκφράζω την άποψη ότι "Amiga είναι η Amiga 500", ότι το AGA chipset ήταν "too little, too late" και ότι το να έχει κάποιος στην κατοχή του Amiga 1200 δεν προσφέρει ουσιαστικά τίποτα τη σήμερον ημέρα (που υπάρχουν σε αφθονία και ετοιμοπαράδοτοι χαμηλού κόστους accelerators) συγκριτικά με το να έχει μία Amiga 500. Φυσικά, ως συνέπεια των παραπάνω, με ενθουσιάζει πολύ περισσότερο η κυκλοφορία ενός νέου παιχνιδιού ή demo για την Amiga 500, παρά αυτή κάποιου αντίστοιχου τίτλου που απαιτεί AGA chipset. Το επιχείρημα μέχρι τώρα ήταν ότι οι διαφορές είναι ως επί το πλείστον αμελητέες ώστε να δικαιολογήσουν το τίμημα (το να μην τρέχει δηλαδή αυτή η παραγωγή σε οποιαδήποτε Amiga εκεί έξω).


Και πράγματι, οι τίτλοι που είχαν δημιουργηθεί αποκλειστικά για Amigas εφοδιασμένες με AGA chipset (A1200, A4000, CD32) είναι εκεί έξω για να υποστηρίξουν την άποψή μου: στη συντριπτική τους πλειοψηφία προσέφεραν απλώς λίγο περισσότερα χρώματα ταυτόχρονα επί της οθόνης. Σιγά τα αυγά, λέω εγώ.

Μέχρι που εμφανίστηκε ο ταλαντούχος κύριος Lowenstein, πρώτα με το Reshoot και στη συνέχεια (και βασικά) με το Reshoot-R, το απόλυτο shooter για AGA equipped Amigas, το killer app που φτάνει μόνο του να δικαιολογήσει την αγορά ενός τέτοιου μηχανήματος! Φτάνει, όμως; Και, το πιο σημαντικό - και επιστρέφοντας στο αρχικό point -, αξίζει η προσπάθεια ανάπτυξης παιχνιδιών και demos αποκλειστικά για μηχανήματα με AGA chipset; Στην τελική, από τις Amigas που πουλήθηκαν συνολικά ποιο ποσοστό είχε OCS/ECS chipset και ποιο AGA; Ήταν αρκετές οι A1200, A4000 και τα CD32 που πουλήθηκαν ώστε να δικαιολογήσουν κάτι τέτοιο;


Λοιπόν, το Retro Planet έρχεται να απαντήσει σε αυτό το ερώτημα! Όπως διαβάζουμε στο νέο τεύχος του περιοδικού, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε ο Petro Tyschtschenko, που εργάστηκε ως business administrator στην Commodore Ευρώπης από το 1982 μέχρι και το 1994, οι ακριβείς αριθμοί από Amigas που πουλήθηκαν στην Γερμανική αγορά σε όλη τη διάρκεια της εμπορικής ζωής του μηχανήματος είναι οι παρακάτω:

Amiga 500: 1.160.500
Amiga 600: 193.000
Amiga 2000: 124.500
Amiga 1200: 95.500
Amiga 500+: 79.500
Amiga 1000: 30.500
Amiga CD32: 25.000
Amiga CDTV: 25.800
Amiga 3000: 14.380 (περιλαμβάνονται και οι Amiga 3000T)
Amiga 4000: 11.300 (περιλαμβάνονται και οι Amiga 4000Τ)

Για να μην παιδεύεστε με προσθέσεις, ο συνολικός αριθμός από Amigas που πουλήθηκαν στην Γερμανική αγορά προκύπτει ότι είναι 1.759.980 κομμάτια. Φυσικά, η μερίδα του λέοντος ανήκει στην αειθαλή Amiga 500 με 1.160.500 μονάδες, η οποία πραγματικά αποδείχτηκε ότι ήταν η VolksAmiga (!) και, ούτε λίγο ούτε πολύ, ο υπολογιστής χάρη στον οποίο όλη αυτή η θαυμάσια τεχνολογία δεν χάθηκε στη λήθη και στα μαύρα κατάστιχα της ιστορίας των υπολογιστών.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονίσουμε ότι, αν και δεν έχουμε τους αντίστοιχους αριθμούς και για τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες (έτσι κι αλλιώς η εμπορική καριέρα της Amiga στον υπόλοιπο πλανήτη δεν ήταν αυτή που θα χαρακτηρίζαμε ως "λαμπρή"), θεωρούμε τα ποσοστά σε πωληθείσες μονάδες στην Γερμανική αγορά ως αντιπροσωπευτικές των πωλήσεων των μοντέλων του υπολογιστή σε όλη την Ευρώπη.

Από τα νούμερα αυτά λοιπόν, βλέπουμε ότι οι πωληθείσες Amigas ΧΩΡΙΣ AGA chipset ήταν 1.628.180 κομμάτια, ενώ αυτές που διέθεταν το "επαναστατικό" αυτό χαρακτηριστικό ήταν 131.800 κομμάτια. Κάνοντας την αναγωγή διαπιστώνουμε ότι οι Amigas που πουλήθηκαν με AGA chipset ανέρχονται στο... συγκλονιστικό 7,49%! Ναι, το νούμερο είναι εντυπωσιακά μικρό και εννοείται και εξυπακούεται ότι αν η Commodore δεν είχε πτωχεύσει το 1994 θα είχαν πουληθεί πολλές ακόμα Amigas με AGA, καθώς μόνο αυτές παράγονταν έτσι κι αλλιώς τα τελευταία δύο χρόνια.


Το θέμα όμως είναι ότι, όπως φαίνεται από τα νούμερα, όταν κάποιος ή κάποιοι φτιάχνουν ένα νέο demo ή παιχνίδι για Amiga το οποίο - συνήθως για λόγους ευκολίας για τους δημιουργούς - τρέχει μονάχα σε AGA chipset, αυτομάτως αφήνουν στην "απέξω" το 92,51% των υπολογιστών που δυνητικά θα μπορούσαν να τρέξουν αυτή την παραγωγή!

Φυσικά, ας μην κοροϊδευόμαστε, θα είναι θαύμα εάν εκεί έξω από τις 1.759.980 Amigas που πουλήθηκαν στην Γερμανία υπάρχουν ακόμα οι 100.000, αλλά, όπως και να 'χει, θα είναι λογικό να θεωρήσουμε ότι και αυτές που έχουν μείνει εν ενεργεία (που λέει ο λόγος) υφίστανται με πάνω-κάτω την ίδια αναλογία. Που, πολύ χοντρικά σημαίνει ότι για κάθε μία Amiga με AGA, υπάρχουν άλλες 9 χωρίς αυτό!

Κατά συνέπεια, καλό θα είναι οι developers εκεί έξω, την επόμενη φορά που θα αποφασίσουν να φτιάξουν κάτι για την (κάποτε) δημοφιλή πλατφόρμα της Commodore, να το σκεφτούν και 2 και 3 φορές προτού αποφασίσουν ελαφρά τη καρδία ότι η παραγωγή τους θα απαιτεί AGA chipset. Και, εννοείται, γράφοντας αυτό δεν αναφέρομαι σε τίτλους όπως το απίθανο Reshoot-R το οποίο πραγματικά "ξεζουμίζει" το AGA, αλλά μάλλον σε κυκλοφορίες όπως είναι το Rygar AGA, που "ζητάει" επεξεργαστή Motorola 68EC020, 2MB RAM και AGA chipset για να δώσει το αποτέλεσμα που έδινε ένα coin op με 2 x Z80 επεξεργαστές, παλέτα 1024 χρωμάτων και μέγιστη ανάλυση 256x224 pixels!


Με λίγα λόγια, η προσωπική μου θέση - την οποία και θεωρώ λογικότατη - είναι ότι, καταρχάς, οτιδήποτε κι αν κυκλοφορεί, για καλό είναι και σίγουρα ευχαριστούμε όσους κόπιασαν για να μας το προσφέρουν. Επειδή όμως πλέον υπάρχει τόσο μεγάλη γνώση των παλαιότερων μηχανημάτων και τόσα πολλά tools για cross development, θα ήταν ιδανικό να γίνεται εκμετάλλευση του διαθέσιμου hardware στο 100% - και ειδικά σε περιπτώσεις όπως αυτή που ανέφερα στην ανάρτηση που διαβάζετε ή σε εκείνη των Atari ST (συγκριτικά με τον STE) που οι διαφορές σε πωληθείσες μονάδες είναι χαώδεις...

Πέμπτη 29 Αυγούστου 2019

Metro Siege: Amiga 500 is back with a vengeance!

Η ώρα για το πολυαναμενόμενο νέο έφτασε λοιπόν! Όσοι από εσάς παρακολουθήσατε πριν από λίγο την εκπομπή του Amigabill στο Twitch προφανώς έχετε ήδη πληροφορηθεί για τα... χαρμόσυνα νέα, αλλά καλό είναι να τα πούμε κι από εδώ και για τους υπόλοιπους και, κυρίως, στα ελληνικά!

Η αλήθεια είναι ότι κάποιοι από όσους είχαμε παρευρεθεί στο τελευταίο Amicamp, την μοναδική ετήσια μάζωξη φίλων της Amiga που διοργανώνεται στην Ελλάδα, είχαμε την τύχη να δούμε αλλά και να παίξουμε το νέο brawler της Pixelglass, της εταιρίας του καλού φίλου και συνεργάτη στο Retro Planet Γιάννη Τσακίρη. Το παιχνίδι - ή, καλύτερα, η παιχνιδάρα αυτή - ονομάζεται Metro Siege, και το προηγούμενο μόλις δίωρο έγιναν τα παγκόσμια αποκαλυπτήριά της.


Αλλά, για μια στιγμή, τι εστί brawler; Είναι είδος video game, σωστά; Και, αν ναι, τι είδος; Είναι shoot 'em up, είναι puzzle, είναι adventure; Σωστότατο και ιδιαιτέρως εύλογο το ερώτημα, αγαπητοί φίλοι και φίλες. Brawler λοιπόν, με τα απλούστερα λόγια που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει κανείς, είναι το beat 'em up. "Ξυλίκι" εις το ελληνικότερον.

Έτσι λοιπόν, η Pixelglass, σε συνεργασία με τις BitBeamCannon και Enable Software παρουσίασε σήμερα, σε συνεργασία φυσικά με τον αγαπητό Amigabill, το νέο της παιχνίδι, το beat 'em up που ονομάζεται Metro Siege και το οποίο αναμένεται να ταρακουνήσει συθέμελα τους (εναπομείναντες) χρήστες Amiga. Βλέπετε, όλοι θυμόμαστε τα Bad Dudes vs Dragon Ninja, Double Dragon, Vigilante κλπ, πασίγνωστους δηλαδή εκπροσώπους του είδους των brawlers στην Amiga. Ε, να ξέρετε ότι το Metro Siege δεν έχει καμία σχέση: απ' όσο το είδαμε και το δοκιμάσαμε, το νέο δημούργημα της Pixelglass έχει τόσο ομαλό animation, τόσο απαλό scrolling, τόσο fluid ροή, που κάνει τα προαναφερθέντα παιχνίδια να μοιάζουν με ατυχείς προσπάθειες γραμμένες σε BASIC στον... Atari ST (εντάξει, δεν περίμενα ότι θα έγραφα εγώ ποτέ κάτι τέτοιο, αλλά υπερβάλλουμε που και που για να ψαρέψουμε clicks από τους Αμιγκάδες - μην βγει παραέξω).

Το Metro Siege λοιπόν δεν είναι απλά το brawler που θα "τελειώσει" όλα τα άλλα brawlers, αλλά είναι και (όπως δείχνει) κάτι παραπάνω: οι προγραμματιστές του παιχνιδιού δεν υπέκυψαν στον πειρασμό του AGA chipset, κι έτσι το νέο δημιούργημα της Pixelglass θα μπορεί να τρέξει σε οποιαδήποτε Amiga διαθέτει 1ΜΒ μνήμης RAM. Με πολύ απλά λόγια, ναι, τρέχει στην 500άρα!


Δεν θα σας ζαλίσω περισσότερο βραδιάτικα, θα σας αφήσω με το teaser video του Metro Siege και με την υπόσχεση να επανέλθω το συντομότερο με νέες πληροφορίες για το επερχόμενο παιχνίδι. Για περισσότερα τσεκάρετε το Twitch του Amigabill και το website της Pixelglass.

Ένα είναι σίγουρο, πάντως: με κυκλοφορίες όπως το Metro Siege, Amiga 500 is back with a vengeance!


Τετάρτη 1 Μαΐου 2019

EON από τους Black Lotus για Amiga 500

Ναι, φτάσαμε αισίως στο ΕΟΝ. Στο ΕΟΝ που τρέχει σε Amiga 500, στο ΕΟΝ για το οποίο μιλάει με ενθουσιασμό όλος ο (Αμιγκικός) κόσμος. Λοιπόν; Τι το ιδιαίτερο έχει αυτό το demo που πρωτοπαρουσιάστηκε στην Revision 2019, κέρδισε την 1η θέση μεταξύ των Amiga demos και rockαρε το σύμπαν της Μεγάλης Κυρίας του home computing;

Μεταξύ μας, το κυρίαρχο, το εξέχον, το μοναδικό χαρακτηριστικό του ΕΟΝ που το κάνει να ξεχωρίζει είναι ότι πρόκειται για την πρώτη δημιουργία - μετά από 5ετή αγρανάπαυση - ενός διάσημου demogroup, των εμβληματικών Black Lotus. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι η όλη φάση είναι σα να βγάζουν νέο δίσκο οι Beatles, καινούρια ταινία ο Stanley Kubrick, να επιστρέφει στα γήπεδα ο Νίκος Γκάλης και άλλα τέτοια ωραία που θα λατρεύαμε αλλά δεν έγιναν ποτέ και τώρα πια αποκλείεται να συμβούν για προφανείς λόγους (γερατειά, θάνατοι κλπ).

Επιστρέφοντας όμως στην επιστροφή (sic) των Black Lotus, φαίνεται ότι άπαντες υποδέχθηκαν με ενθουσιασμό το γεγονός ότι το ιστορικό group δημιούργησε ένα αξιόλογο demo το οποίο τρέχει - άκουσον-άκουσον - σε Amiga 500! Τι λες ρε παιδάκι μου, λες και μιλάμε για ZX81 ένα πράγμα, δηλαδή. Βέβαια, αν προσέξει κανείς τα requirements των demos που ακολουθούν τα ΕΟΝ και De Profundis στην κατάταξη των Αμιγκικών παραγωγών θα κατανοήσει το μέγεθος της παράνοιας: AGA (OK), μνήμη 32ΜΒ (α, ναι;) και επεξεργαστής Motorola 68060 (αλήθεια;). Ε, ναι, φυσικά: μέσα σε αυτή την παράνοια εξωπραγματικών απαιτήσεων ένα demo που τρέχει σε Amiga 500 με 1ΜΒ RAM έφτασε να θεωρείται μεγάλη υπόθεση. Άσχετα βέβαια που τα εντυπωσιακότερα demos που έχουμε δει ποτέ τρέχουν σε ένα 8μπιτο μηχάνημα με επεξεργαστή χρονισμένο στο 1MHz και 64ΚΒ μνήμης RAM...


Γκρίνια (δικαιολογημένη) aside, το ΕΟΝ ξεχωρίζει για την σκοτεινή αισθητική του, την - σε κάποια σημεία - πολύ καλή μουσική του και κάποια εντυπωσιακά εφέ (π.χ. την στατική εικόνα της κοπέλας που μετατρέπεται σε πολύγωνα τα οποία στη συνέχεια περιστρέφονται). Προσωπικά δεν θεωρώ ότι είναι πιο εντυπωσιακό από το ίδιο το γεγονός της επιστροφής των Black Lotus στα Αμιγκικά δρώμενα, αλλά, όπως και αν το δει κανείς πρόκειται αναμφίβολα για μία ποιοτικότατη παραγωγή η οποία ουσιαστικά τρέχει σε οποιαδήποτε Amiga υπάρχει εκεί έξω. Thumbs up, λοιπόν, και ευχόμαστε να υπάρξει και η ανάλογη συνέχεια!


Τετάρτη 24 Απριλίου 2019

De Profundis demo για Amiga 500

"Οι Γερμανοί είναι φίλοι μας". Η κλασική ατάκα του Δήμου Σταρένιου έρχεται αβίαστα στο μυαλό στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του demoparty Revision 2019 που έλαβε χώρα στο πανέμορφο Saarbrücken μεταξύ 19 και 22 Απριλίου. Οι Γερμανοί μπορεί ίσως να μην είναι πραγματικά φίλοι μας, αλλά οφείλουμε να τους βγάλουμε το καπέλο σε θέματα οργάνωσης και αρτιότητας διεξαγωγής σημαντικών events - και ένα τέτοιο ήταν και η Revision 2019 που ολοκληρώθηκε προ διημέρου.

Στα πλαίσια του διάσημου demoparty παρουσιάστηκαν δεκάδες νέες παραγωγές για μία ποικιλία από πλατφόρμες και υπόσχομαι να ασχοληθώ με αρκετές από αυτές - τις πιο αξιόλογες, κατά την ταπεινή μου άποψη - στις αναρτήσεις των επόμενων ημερών. Ξεκινάω λοιπόν με φόρα με το...

De Profoundis. Ολοκαίνουριο, ολόφρεσκο, ακόμα ζεστό, σπαρταράει, γυαλίζει το μάτι του και όλα τα σχετικά. Η παραγωγή του collaboration των Lemon & The Deadliners/Oxygen δημιουργήθηκε με στόχο να τρέχει σε κάθε Amiga εκεί έξω, και γιατί όχι; Το O.C.S. είναι υπεραρκετό για "παπάδες" όπως έχουμε διαπιστώσει εδώ και πολλά χρόνια, σε βαθμό που οι παραγωγές που απαιτούν AGA, RTG και 68060 ως απόλυτο minimum να προκαλούν κακεντρεχή χαμόγελα στον γράφοντα. Αλλά that's just me, κάποιοι άλλοι εκεί έξω μπορεί να έχουν διαφορετική άποψη και να θέλουν βρε αδερφέ να βρουν κάτι να τρέξουν στον ολοκαίνουριο accelerator που απέκτησαν θυσιάζοντας 800€ - τι, θα τους πούμε όχι;


Επιστρέφοντας στο De Profoundis, να πούμε ότι πρόκειται για ένα εξαίσιο Πασχαλινό treat για τις 500άρες σας, το οποίο χωράει σε 2 μονάχα δισκετούλες και μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ. Το πλέον πρόσφατο έργο των Lemon & The Deadliners/Oxygen είναι μια εντυπωσιακή, ατμοσφαιρική και ολίγον τι spooky δημιουργία η οποία αξίζει σίγουρα τα λίγα λεπτά του χρόνου σας που θα ξοδέψετε προκειμένου να την απολαύσετε. Το De Profoundis κατέκτησε την 2η θέση στο διαγωνιστικό τμήμα της Revision για τα Amiga demos, πίσω μονάχα από το eon των Black Lotus, από το οποίο, προσωπική άποψη, είναι μάλλον κατά τι (οριακά) καλύτερο. Όπως όμως έχω γράψει πολλάκις σε αυτό το blog λίγη σημασία έχει η κατάταξη στα demoparties συγκριτικά με αυτήν στις καρδιές και στις προτιμήσεις του κοινού, οπότε...

Όπως και να 'χει, μπορείτε να κρίνετε και μόνοι σας. Δείτε παρακάτω το De Profoundis και σύντομα θα μιλήσουμε και για το eon.


Πέμπτη 7 Μαρτίου 2019

AmigaOS 3.1.4: κομπλέ & ετοιμοπαράδοτο

Πάει καιρός τώρα που ανακοινώθηκε το AmigaOS 3.1.4 (το "Workbench", που λέγανε οι παλιοί, οι γέροντες στα χωριά) με τα πολλά καλούδια, που κάθε άλλο παρά ως "minor update" του AmigaOS 3.1 μπορεί να χαρακτηριστεί, καθώς κουβαλάει μέσα του πλείστες όσες αλλαγές και βελτιώσεις, που το AmigaOS 3.9 ωχριά μπροστά του. Τώρα θα πει κάποιος "πώς γίνεται το 3.1.4 να κυκλοφορεί δεκατόσα χρόνια μετά το 3.9;" και θα έχει και δίκιο, αλλά, φίλοι μου, Amiga είναι αυτή. Μια κυρία εντυπωσιακή αλλά και τσαχπίνα ταυτόχρονα που μας παίζει στα δάχτυλα. Αν γι' αυτήν η σειρά είναι σωστή, εμείς το βουλώνουμε και προχωράμε!


Δυστυχώς, αν και είχαμε "ψηθεί" με την κυκλοφορία του νέου λειτουργικού, κάποιες νομικές περιπέτειες και διαφωνίες είχαν φρενάρει μέχρι πρότινος τη δυνατότητα αγοράς του. Όταν πλέον ξανάρχισε να διατίθεται, προέκυψε νέο πρόβλημα: το OS 3.1.4 χρειαζόταν και νέες ROMs. Οπότε, ή θα έκανε ο υποψήφιος αγοραστής softkick (ή mapROM, όπως θέλετε πείτε το) ή θα "έκαιγε" νέες ROMs. Χέσε μέσα Πολυχρόνη, δηλαδή, για τον απλό χρήστη.

Ευτυχώς, έφτασε το πλήρωμα του χρόνου που μπορούμε πλέον να πάρουμε "πακέτο" τις 6 πρωτότυπες δισκέτες του AmigaOS 3.1.4, τις ROMSs αλλά και το manual. Όλα αυτά διατίθενται στην - καθόλα λογική - τιμή των 39,99€ από το "τίμιο" Ιρλανδικό κατάστημα Sordan. Τι, δεν το ξέρετε; Ούτε κι εγώ μέχρι σήμερα αλλά, μιας και το ανακάλυψα και πουλάει και το πακέτο του AmigaOS 3.1.4 μάλλον είναι καιρός να το επισκεφτούμε!

Μπορείτε να ψωνίσετε το πλήρες πακέτο του AmigaOS 3.1.4 από εδώ για Amiga 1200, από εδώ για Amiga 4000 και από εδώ για Amiga 500, 600 και 2000. Not bad, not bad at all...



Σάββατο 28 Οκτωβρίου 2017

Meadows: ένα υπέροχο demo για την 500άρα σας

Για άλλο έψαχνα, άλλο βρήκα (ως συνήθως). Αλλά αυτό που βρήκα είναι ένα πραγματικό διαμαντάκι, μία υπέροχη και ολόφρεσκη δημιουργία, ένα demo το οποίο (επιτέλους) έρχεται σε μία και μόνη δισκέτα και τρέχει σε stock Amiga 500 (ΟΚ, με 1ΜΒ RAM, αλλά πόσες 500άρες υπάρχουν εκεί έξω χωρίς την κλασική επέκταση των 512ΚΒ στην trapdoor;).

Το περί ου ο λόγος Meadows είναι ένα demo από το group Rift που μας έχει παρουσιάσει εντυπωσιακά πράγματα τα τελευταία χρόνια, αλλά κυρίως σε πλατφόρμα x86. Με το Meadows τα μέλη του group Rift μας δείχνουν ότι "το έχουν" και στην Amiga (και με το παραπάνω).


Το Meadows παρουσιάστηκε στο demoparty Evoke τον Αύγουστο που μας πέρασε, όπου και κατέλαβε την 3η θέση στην κατηγορία των "εναλλακτικών" (alternative) demos. Δεν είναι πολύ μεγάλο σε διάρκεια, αλλά είναι όμορφο, με εντυπωσιακά εφέ, το πλέον ταιριαστό ίσως tune και, το βασικότερο, γλυκύτατο! Ναι, δεν μπορώ να βρω καταλληλότερο χαρακτηρισμό για αυτή την υπέροχη παραγωγή!

Μπορείτε να φυσικά να δείτε απλά το video αλλά θα σας πρότεινα, εάν διαθέτετε τα κατάλληλα μέσα, να κατεβάσετε το Meadows από εδώ, να το γράψετε σε δισκέτα και να το χαρείτε σε μία πραγματική 500άρα. Όχι τίποτα άλλο, αλλά το αξίζει!


Δευτέρα 24 Απριλίου 2017

Once We Were Kings #7 - Expanded A500s

Νομίζατε ότι τελειώσαμε; Χα! Ούτε καν κοντά δεν είμαστε ακόμα! Πραγματικά θεωρώ ότι το έχω κατακτήσει το δικαίωμα να φωνάζω για τα (όποια) αρνητικά της Amiga με τόσα μηχανήματα που είχα αγοράσει, τόσα χρήματα που είχα ξοδέψει και, το σημαντικότερο, τόσες ώρες που είχα αφιερώσει.

Σήμερα θα σας παρουσιάσω 2 Amiga 500 οι οποίες, ας πούμε ότι "τις είχαν τις επεκτασούλες τους". Αν και βέβαια, καμία απ' τις δύο δεν είχε πραγματικά την ταχύτητα και τη λειτουργικότητα που έχει η τωρινή μου 500άρα με τον HC508. Αλλά έτσι είναι, τότε υπήρχαν λιγότερες επιλογές και αναγκαστικά παιδευόμασταν με... φρικαλέα (!) hardware parts, όπως είναι οι δίσκοι SCSI και οι ZIP RAMs. Ευτυχώς, με τις πρόσφατες γενιές accelerators όλα αυτά θα μπουν (ευτυχώς) αργά ή γρήγορα στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Είπαμε, ΟΚ, γουστάρουμε retro feeling αλλά, SCSI IDs, terminators, κλπ; Άσε καλύτερα, δεν θα πάρω...

Πάμε στην πρώτη 500άρα λοιπόν, που δεν είναι άλλη από την κυρία της φωτογραφίας:


Η συγκεκριμένη ήταν εφοδιασμένη με ένα sidecar expansion της GVP, το A500-DH+ (το οποίο είναι το αντίστοιχο του HC8+ για την Amiga 2000, αν θυμάμαι καλά). Η συγκεκριμένη επέκταση εφοδιάζει την 500άρα με 8ΜΒ μνήμης Fast RAM (χρησιμοποιώντας απλά SIMMs και όχι αυτά της GVP - για καλή τύχη όποιου τον διαθέτει) αλλά και SCSI controller. Στον controller αυτό λοιπόν, είχα συνδέσει έναν σκληρό δίσκο (που εγκαθίσταται στο εσωτερικό του sidecar) αλλά και - εδώ είναι το καλό - ένα εξωτερικό SCSI CD-R/W της Yamaha, που προσέφερε στην "ταπεινή" 500άρα δυνατότητες εγγραφής CDs (αδιάφορο) αλλά και ανάγνωσης, πράγμα ιδιαίτερα χρήσιμο για τη μεταφορά αρχείων.

Στο πίσω μέρος της Amiga είχα συνδέσει έναν scandoubler/flickerfixer που έδινε τη δυνατότητα σύνδεσης του μηχανήματος σε σύγχρονες, TFT/LCD οθόνες. Στο εσωτερικό του υπολογιστή, η ROM 1.3 είχε αντικατασταθεί με την 3.1.

Συνολικά, με όλα τα παραπάνω, η περί ης ο λόγος Amiga 500 θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένα ιδανικό μηχάνημα για WHDLoad, καθώς θα μπορούσε να τρέχει παιχνίδια και demos ακόμα και από δισκάκια στο CD-R/W. Η ταχύτητα του stock 68000 στα 7,14MHz δεν αποτελούσε ανασταλτικό παράγοντα εφόσον το μηχάνημα περιοριζόταν καθαρά σε χρήση gaming...

Πάμε στην 2η 500άρα τώρα, που, αν θυμάμαι καλά, την έφτιαξα αρκετά μεταγενέστερα της πρώτης. Το μηχάνημα, όπως συνήθιζα, είχε ROM 3.1 και μάλιστα είχα μπει στον κόπο να αλλάξω τη μπαταρία του Α501 ώστε, όχι μόνο να μην έχω θέματα με διαρροές ανεπιθύμητων υγρών, αλλά και να μπορεί η 500άρα μου να κρατάει ημερομηνία και ώρα - δυνατότητα που για μένα είναι καλό να υπάρχει.


Στο motherboard της Amiga είχα προβεί στην κλασική πλέον μετατροπή του Zetr0, που κάνει τα 512ΚΒ της επέκτασης του trapdoor να φαίνονται ως συνέχεια της μνήμης chip, δίνοντάς μας έτσι ένα ολόκληρο ΜΒ.

Στο εσωτερικό της Amiga είχα εγκαταστήσει δύο πολύ ενδιαφέρουσες και χρήσιμες πλακετούλες. Η πρώτη δεν ήταν άλλη από τον "τίμιο" MTEC 68020i, που εφοδίαζε την 500άρα με έναν Motorola 68020 στα 14MHz και μέχρι 4ΜΒ μνήμης Fast RAM.

Η δεύτερη πλακέτα ήταν ο εξαιρετικός Indivision ECS, ο θαυματουργός αυτός εσωτερικός scandoubler/flickerfixer της Individual Computers, ο οποίος, εκτός από τα κλασικά και αναμενόμενα, προσέφερε δυνατότητα για scanlines αλλά και νέες αναλύσεις! Πραγματικά, ακόμα και τώρα τον θεωρώ ως must για όποιον ενδιαφέρεται να συνδέσει την OCS/ECS Amiga του σε σύγχρονα monitors...






Φυσικά, όλα τα παραπάνω θα ήταν μάλλον λίγο άχρηστα, αν δεν υπήρχε σκληρός δίσκος, έτσι δεν είναι; Εδώ λοιπόν χρησιμοποίησα ένα άλλο sidecar expansion, το Alfa Power της Alfa Data, το οποίο προσέφερε μνήμη Fast RAM (2MB για αποφυγή conflicts στην περίπτωσή μου) αλλά και - κρατηθείτε - IDE controller! Ναι, μην βλέπετε τώρα, πριν από κάποια χρόνια η δυνατότητα να έχει κάποιος IDE controller στην Amiga 500 και να αποφύγει να έχει να κάνει με SCSI ακουγόταν, απλά, εξωτική! Εγώ μάλιστα το πήγα ένα ακόμα βήμα παραπέρα, αντικαθιστώντας τον IDE δίσκο με κάρτα compact flash.





Όλα τα προαναφερθέντα καλούδια καθιστούσαν την 500άρα μου μια πραγματικά αξιόλογη Amiga. Δείτε αρχικά το Sysinfo:


Στη συνέχεια δώστε βάση στην ανάλυση της οθόνης και στο Which Amiga?:



To ShowConfig:


Και μια "επεμβασούλα" που είχα κάνει στο Multi Kickstart ώστε να τρέχει σαν "a500" από command line και να μας γυρνάει σε Kickstart 1.3:

Το προγραμματάκι αυτό μετατρέπει την πουσαρισμένη Α500 σε απλή, για λόγους συμβατότητας με το παλιό software σε δισκέτες



Ευχαριστίες σε όσους μου πούλησαν τα hardware parts που χρησιμοποίησα

Et voila, plain 1.3!

Αυτά λοιπόν με τις 500άρες: περισσότερα χρήματα, περισσότερος κόπος και χειρότερα αποτελέσματα από αυτά που μπορούμε να έχουμε τη σήμερον ημέρα χρησιμοποιώντας έναν HC508 ή έναν ACA500 Plus. Δεν πειράζει, πάθαμε και μάθαμε!




Σάββατο 22 Απριλίου 2017

Blast From The Past demo για την Amiga 500

Δηλαδή, αν εσείς ακούγατε το όνομα "Lemon & The Deadliners" περί τίνος θα νομίζατε ότι πρόκειται; Demo group ή Rock n' Roll μπάντα; Φυσικά το δεύτερο, καθώς μας φέρνει στο μυαλό κλασικά groups όπως οι Dion & The Belmonts, Bill Haley & The Comets, Derek & The Dominos και άλλα συγκροτήματα των swinging fifties (και μεταγενέστερα). Μόνο που, στην περίπτωσή μας, έχουμε τελικά να κάνουμε με demo group - και μάλιστα ένα group το οποίο, προς τέρψη δική μου και των ομοϊδεατών μου, επιμένει να δημιουργεί σε Amiga 500, αφήνοντας στην άκρη τις "εύκολες" λύσεις του AGA και των accelerators.

Θα μιλήσουμε λοιπόν τώρα για την ολοκαίνουρια δημιουργία των Lemon & The Deadliners, που ακούει στο όνομα "Blast From The Past" και τρέχει σε απλές και απέριττες (καλά, άλλα λέγαμε στα 80s!) Amiga 500. Το Blast From The Past παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Revision 2017 (το Πάσχα, με λίγα λόγια) όπου και κατέλαβε την 2η θέση στην κατηγορία των Amiga demos.


Πρόκειται για ένα demo το οποίο έρχεται σε μία μόλις δισκέτα και, χωρίς να θέτει νέα μέτρα και σταθμά σε καμία απολύτως κατηγορία, είναι φρέσκο, ευχάριστο, και άρτιο αισθητικά. Μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ. Σας συνιστώ να το κάνετε, καθώς είναι μια πραγματικά αξιόλογη παραγωγή.