Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα C64 Mini. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα C64 Mini. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Πέμπτη 5 Νοεμβρίου 2020

The VIC20: poem without words (μέρος 2ο)

Θεωρώ πως κάποιες - τις περισσότερες, ίσως - φορές το οπτικό υλικό είναι πολύ πιο κατάλληλο από σεντόνια κειμένου. Πόσο μάλλον όταν ένα θέμα έχει καλυφθεί σε μεγάλο βαθμό στο παρελθόν. Έτσι λοιπόν, και πάλι χωρίς μπλα-μπλα, σας παραθέτω ένα δεύτερο σετάκι από φωτογραφίες με πρωταγωνιστή τον The VIC20 αλλά και τον ομογάλακτο TheC64, όντας ευτυχισμένος κάτοχος αμφότερων των μηχανημάτων. 






















Τετάρτη 4 Νοεμβρίου 2020

The VIC20: poem without words

Έφτασε σήμερα. Είναι ο The VIC20. Πρόκειται για μια limited έκδοση του TheC64, αλλά με άλλο, a la VIC-20 παρουσιαστικό. Έχω γράψει επανειλημμένα για τον TheC64, οπότε δεν θα συμπληρώσω κάτι περισσότερο, πέρα από το ότι πρόκειται για ένα μηχάνημα με διττή προσωπικότητα (Commodore 64 και Commodore VIC-20) και με up to date interfaces (USB, HDMI). Σας αφήνω συντροφιά με τις φωτογραφίες του νέου "μορφονιού", σαν ένα ποίημα χωρίς λόγια. Χαρείτε τον.





















Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2020

The Amiga 500; Είναι δυνατόν;

Όσοι διαβάζουν τακτικά το blog μου σίγουρα έχουν διαβάσει για τον The C64 και για το C64 Mini, τα προϊόντα της Retro Games Ltd. που φιλοδοξούν να ξαναφέρουν στα γραφεία και στα σαλόνια μας γνώριμα υπολογιστικά σχήματα του παρελθόντος.

Προσωπικά - και προφανώς δεν ντράπηκα να το γράψω - ο The C64 με ενθουσίασε. Έπαιζε τα πάντα, είχε λογικότατη τιμή, BASIC, λειτουργικό πληκτρολόγιο, normal & turbo loading, σύγχρονα ports για επικοινωνία με τον έξω κόσμο (HDMI και USB) και, κυρίως, ένα σχήμα λατρεμένο από τα 80s, αυτό του "φραντζόλα" Commodore 64. Και όλα αυτά σε τιμή μικρότερη από ένα 1541 Ultimate, ήτοι μιλάμε για το απόλυτο "πακέτο" για το 95% των χρήσεων που μπορεί να έχει ένας 64άρης.

Με όλα τα παραπάνω ως δεδομένα ήταν επόμενο να αναφωνήσω "shut up and take my money!" όταν πληροφορήθηκα για το νέο προϊόν της Retro Games Ltd, αυτό εδώ:

 
Εννοείται πως όταν με το καλό το παραλάβω θα ενημερώσω με ανάρτηση συνοδευόμενη από πλούσιο φωτογραφικό υλικό. Και, αν κάποιος ρωτήσει "τι είναι ακριβώς αυτό το μηχάνημα;", η εύκολη απάντηση είναι "ένας The C64 με εμφάνιση VIC-20, τίποτα περισσότερο". Άλλωστε και ο The C64 διέθετε και VIC-20 mode λειτουργίας, οπότε δεν μιλάμε για κάτι πραγματικά καινούριο. Στην ουσία ναι, αυτό που σκέφτεστε συμβαίνει, αγόρασα 2η φορά το ίδιο μηχάνημα! Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που κάνω κάτι τέτοιο - μάλλον συνηθισμένο είναι εκεί έξω -, οπότε, περί ορέξεως...

Το θέμα όμως της τρέχουσας ανάρτησης είναι άλλο. Βλέπετε, η Retro Games Ltd. ανακοίνωσε εμμέσως πλην σαφώς ότι μέσα στην επόμενη χρονιά (2021) θα κυκλοφορήσει... wait for it... την Amiga 500! Τι, δεν το πιστεύετε; Δείτε και μόνοι σας:

 

"Πφφφ, εξομοίωση" μπορεί να πει κάποιος. Ναι, αλλά αν μιλάμε για μηχάνημα με φυσικό μέγεθος, λειτουργικό πληκτρολόγιο και (προφανώς) τρόπο για loading από σύγχρονο, mass storage device των .adf images, τότε, για μένα τουλάχιστον, απλά θα τα σπάει!

Δεν θα κάτσω τώρα να αραδιάσω επιχειρήματα για την παραπάνω άποψη - έχουμε άλλωστε όλο τον καιρό μέχρι να κυκλοφορήσει (αν κυκλοφορήσει, εννοείται) το μηχάνημα, και στον χώρο της πάλαι ποτέ "Μεγάλης Κυρίας" του home computing το μόνο δεδομένο είναι ότι τίποτα δεν πρέπει να θεωρείται ως δεδομένο αν δεν το δούμε με τα μάτια μας και δεν το ακουμπήσουμε με τα χέρια μας! Μέχρι τότε πάντως σε κάποιους είναι σίγουρο ότι μας άνοιξε για τα καλά η όρεξη...

Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2020

Hack your TheC64!

Όπως σας είχα γράψει στην προηγούμενη ανάρτησή μου σχετικά με τον TheC64, το μηχάνημα (και το TheC64 Mini, μαζί του) διαθέτει μια εξαιρετική online community πίσω του, που έχει δώσει και συνεχίζει να δίνει λύσεις που κάνουν αυτά τα δύο μηχανήματα από καλά, καλύτερα στην προσπάθεια να γίνουν όσο πιο... Commodore 64 μπορούν, προσαρμοσμένα φυσικά στα δεδομένα της εποχής μας.

Ένα θέμα που απασχολούσε πολλούς οι οποίοι δεν ήθελαν να μπλέκουν με την BASIC ή με disk images, .PRG αρχεία κλπ. ήταν το αν και πώς θα ήταν δυνατό να προστεθούν παιχνίδια στο Carousel, δηλαδή στο default interface του The C64 έτσι ώστε να μπορεί ο καθένας με ένα απλό πάτημα του fire button του joystick να έχει πρόσβαση και στα πραγματικά all time classics, και όχι στις... φλόμπες (γκουχ-γκουχ!) που επέλεξαν για λογαριασμό μας οι άνθρωποι της Retro Games Ltd.


Λοιπόν, θα χαρείτε να μάθετε ότι υπάρχουν ήδη έτοιμες λύσεις και πακέτα παιχνιδιών, κάποιες μόνιμες (ήτοι: μένουν στην μνήμη του TheC64 ακόμη και αφού σβήσουμε τον υπολογιστή) και κάποιες, ας τις χαρακτηρίσουμε "προσωρινές". Θα σας παρουσιάσω λοιπόν σήμερα ένα πακέτο με 157 τίτλους που είμαι βέβαιος ότι θα χορτάσουν τις gaming ορέξεις σας για αρκετό καιρό...

Καταρχάς, θα πρέπει να σας πω - και να σας τονίσω - ότι το συγκεκριμένο πακέτο με τα παιχνίδια δεν το έχω φτιάξει εγώ, και κατά συνέπεια δεν διεκδικώ την πατρότητα, τα δικαιώματα ή την... δόξα! Απλά, επειδή απ' όσο διαπίστωσα πρόκειται για μία πολύ αξιόλογη συλλογή η οποία έχει χαθεί μέσα σε ένα πλήθος από topics, posts και links και δεν γνωρίζω ούτε καν ποιος την δημιούργησε, την ανέβασα και εγώ στο Dropbox μου (link θα βρείτε παρακάτω) για να μη χαθεί γιατί θα είναι πραγματικά κρίμα.

Ας αρχίσουμε λοιπόν με τα παιχνίδια: αφού "εξοπλίσετε" τον TheC64 σας (ή και το C64 Mini - δουλεύει και σ' αυτό) με την εν λόγω συλλογή, θα έχετε μέσω του Carousel πρόσβαση στα παρακάτω (και, όπως θα δείτε, έχουμε να κάνουμε αφενός με παιχνιδάρες και αφετέρου και με τίτλους που δεν είναι μονάχα single file):

Alleykat
Amc
Anarchy
Antiriad
Arkanoid
Avenger
Aztec Challenge
Bangkok Knights
Barbarian
Battle Valley
Bc's Quest For Tires
Beach Head Ii
Beach Head
Bear Bovver
Beyondf The Forbidden Forest
Bombjack
Boulder Dash
Bounces
Bounder
Bruce Lee 2
Bruce Lee
Bubble Bobble
Buggy Boy
Cauldron 2
Cauldron
Chase H.Q.
Chips Challenge
Championship Wrestling
Combat School
Comic Bakery
Commando
Confuzion
Cosmic Causeway
Cyberdyne Warrior
Cybernoid Ii
Defender Of The Crown
Deflektor
Delta
Destroyer
Dragon's Lair 2
Dragon's Lair
Dropzone
Enigma Force
Entombed
Epyx California Games
Epyx Summer Games Ii
Epyx Winter Games
Epyx World Games
Everyone's A Wally
Fairlight
Firelord
Forbidden Forest
Frankie Goes To Hollywood
Fruit Machine Simulator
Galencia Mini
Gateway To Apshai
Ghostbusters
Ghosts N' Goblins
Giana Sisters
Green Beret
Gribbly's Day Out
Gridrunner C64
Gridrunner Vic20
Grog's Revenge
Gyruss
Hacker Ii
Head Over Heels
Heartland
Herobotix
H.E.R.O.
Highway Encounter
Hover Bovver
Hypersports '84
Ik+
Impossible Mission Ii
Impossible Mission
Io
Iridis Alpha
Jar's Revenge
Jumpman Junior
Jumpman
Karateka
Katakis
Kung-fu Master
Lode Runner
Maniac Mansion
Mega Apocalypse
Microprose Soccer
Mission A.D.
Montezuma's Revenge
Monty Mole
Monty On The Run
Morpheus
Mutants
Nebulus
Netherworld
Nodes Of Yesod
One On One
Paradroid
Park Patrol
Pitfall 2
Pitfall
Pitstop Ii
Planet Of Death
Platoon
Popeye
Project Firestart
Prince Of Persia
Psychedelia
Psycho Pigs
Rainbow Islands
Rambo The First Blood Part Ii
Ranarama
Rebounder
Rick Dangerous
River Raid
Robin Of The Wood
R-type
Salamander
Sanxion
Shadowfire
Silicon Warrior
Skate Crazy
Speedball 2
Spindizzy
Spy Vs Spy2
Spy Vs Spy3
Spy Vs Spy
Staff Of Karnath
Steel
Street Sports Baseball
Street Sports Basketball
Super Cycle
Super Pipeline
Sword Of Fargoal
Temple Of Apshai Trilogy
Tetris
The Arc Of Yesod
The Last Ninja 2
The Last Ninja 3
The Last Ninja
The Sentinel
Thing Bounces Back
Thing On A Spring
Track & Field
Trailblazer
Turrican 2
Turrican
Uridium
Way Of The Exploding Fist
West Bank
Who Dares Wins Ii
Wizball
Yie Ar Kung-fu
Zak Mckraken
Zynaps

Δεν σας χαλάνε, έτσι;


Εννοείται ότι, μετά το φόρτωμα της παραπάνω συλλογής, στο Carousel θα έχετε πρόσβαση σε όλους αυτούς τους τίτλους, με περιγραφή, screenshots, εξώφυλλα και, φυσικά, συμβατότητα (πλην λίγων εξαιρέσεων) με κανονικά, 9pin χειριστήρια χρησιμοποιώντας τον αντάπτορα της Retronic Design. Καλό δεν ακούγεται;

Λοιπόν, η εγκατάσταση του πακέτου με τα παιχνίδια είναι πολύ απλή. Ακολουθείστε απλά τα παρακάτω βήματα:

- 1. Κατεβάστε αυτό το αρχείο και αποσυμπιέστε το στο root directory ενός USB stick φορμαρισμένου σε FAT32 που έχετε δοκιμάσει ότι δουλεύει με τον TheC64.

- 2. Τοποθετήστε το USB stick που μόλις φτιάξατε στον TheC64, ανάψτε τον στο Carousel και πηγαίνετε στο κλειδί (επιλογές) στο κάτω μέρος της οθόνης. Πατήστε το και στη νέα οθόνη διαλέξτε "System Information". Ο υπολογιστής θα σας ενημερώσει ότι εντόπισε νέο firmware. Επιλέξτε "Apply" και πατήστε το fire button ή το RETURN. Ο TheC64 θα κάνει επανεκκίνηση στο Carousel ενημερωμένο με όλους τους τίτλους που παρέθεσα παραπάνω και με μία νέα background μουσική!

- 3. Παίξτε όσο αντέχετε!


Η συγκεκριμένη "επέμβαση" όπως σας έγραψα και στην αρχή είναι προσωρινή. Συνεπώς, αν σβήσετε τον TheC64 την επόμενη φορά που θα τον ανάψετε θα επανέλθετε στο αρχικό (official) Carousel. Όποτε το θελήσετε εκτελέστε εκ νέου το βήμα 2 ώστε να ενεργοποιήσετε το hackαρισμένο Carousel με τα 157 παιχνίδια. Εύκολο, βολικό, γρήγορο και αποτελεσματικό!


Ενημέρωση: όπως ίσως θα διαβάσατε σε προηγούμενη ανάρτηση, με το σωστό firmware update του adapter της Retronic Design δεν χρειάζεται να παίζετε παιχνίδια μέσω του Carousel για να λειτουργήσει σωστά το 9pin joystick.

Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2020

TheC64 + 9pin joysticks: SOLVED!

Mea culpa.

Ορίστε, το είπα! Γιατί, ναι μεν είχα κάθε καλή πρόθεση καθώς έκανα τις δοκιμές μου για να γράψω την ανάρτηση με τις πρώτες μου εντυπώσεις από το "ψάξιμο" του TheC64, αλλά έκανα ένα (όντως) μικρό λαθάκι, το οποίο δημιούργησε λάθος εντυπώσεις και έχει τελικά μεγάλη σημασία.

Σε τι αναφέρομαι; Μα φυσικά στον υπέροχο USB joystick adapter της Retronic Design, τον δημοφιλέστερο ανά τον κόσμο τρόπο για να συνδέει κάποιος 9πινα joysticks σε σύγχρονα μηχανήματα οποιουδήποτε τύπου που φέρουν θύρες USB.


Σας είχα γράψει λοιπόν ότι το συγκεκριμένο ανταπτοράκι χρειαζόταν ένα firmware update προκειμένου να "δει" σωστά τα 9pin joysticks ο TheC64 και το C64 Mini, το οποίο και έκανα. Σωστά όλα τα παραπάνω, μονάχα που μου ξέφυγε μία μικρή λεπτομέρεια: βλέπετε, υπάρχει αρχείο για firmware update του εν λόγω USB adapter για 9πινα, μονόκουμπα ή δίκουμπα χειριστήρια, αλλά υπάρχει και άλλο αρχείο, για τα ίδια ακριβώς χειριστήρια, που προορίζεται ειδικά για τα προϊόντα της Retro Games Ltd., ήτοι τους TheC64 και C64 Mini. Εγώ είχα κάνει firmware upgrade με το πρώτο αρχείο, και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα κάποιες φορές να λειτουργεί σωστά το joystick και κάποιες όχι. Με το που το πήρα χαμπάρι έκανα την ενημέρωση με το σωστό αρχείο και, μαντέψτε: τώρα τα 9πινα joysticks λειτουργούν κανονικά, ακόμα και αν έχουμε σετάρει το μηχάνημα να κάνει boot από την BASIC, σαν κανονικός Commodore 64 ή VIC-20!


Φυσικά, γίνεται κατανοητό ότι το παραπάνω γεγονός δίνει... φτερά στον TheC64, καθώς πλέον μεταμορφώνεται σε ένα μηχάνημα που δείχνει σαν Commodore 64, συμπεριφέρεται σαν Commodore 64 και παίζει και με τα joysticks του Commodore 64! "Άρα, είναι Commodore 64;" θα μπορούσε να ρωτήσει κάποιος. Η απάντηση είναι θεωρώ διαφορετική για τον καθένα, και έχει να κάνει με την οπτική γωνία από την οποία βλέπει τα πράγματα ο καθείς. Προσωπικά θα πω ότι αποτελεί ένα εξαιρετικό και λειτουργικότατο υποκατάστατο του δημοφιλέστατου home computer του παρελθόντος, το οποίο πωλείται σε μία πολύ καλή τιμή. Και, όχι μονάχα αυτό: το να υπάρχει αυτό το μηχάνημα κάπου στον χώρο σου, σου δίνει την αίσθηση και τη ζεστασιά της ύπαρξης ενός πραγματικού 64άρη, και, πιστέψτε με, πάντοτε μπαίνεις στον πειρασμό περνώντας δίπλα του να πατήσεις μερικά πλήκτρα στο πληκτρολόγιο! Αυτό δεν συμβαίνει ούτε με τα PCs, ούτε με τα Macs αλλά ούτε και με τους εξομοιωτές, έτσι δεν είναι; Βρε, λες τελικά να είναι Commodore 64;

Α, και κάτι εξόχως σημαντικό πριν σας αφήσω: κατεβάστε από εδώ το tool για το flashάρισμα του USB adapter, μαζί με το σωστό αρχείο που θα πρέπει να flashάρετε. Για να μην την πάθετε όπως εγώ!

Ενημέρωση: πάλι ξέχασα κάτι, συνήθεια μου γίνεται και είναι ανησυχητικό. Λοιπόν, αυτό που παρέλειψα να αναφέρω είναι ότι ο adapter της Retronic Design με το παραπάνω firmware update "βλέπει" και το 2ο fire button εάν διαθέτει τέτοιο το χειριστήριό σας, και το οποίο έχει την εξόχως χρήσιμη (στον TheC64) λειτουργία "menu". Κατά συνέπεια, τα παλαιότερα Tomahawk, Pacman. Djoy, Multijoy κλπ. δεν θα είναι τόσο χρηστικά όσο ένα C.M.S. ή ένα από τα ολοκαίνουρια T.G.S. ή Space Alpha. Έχετέ το κι αυτό υπόψη σας, παίζει το ρόλο του...

Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2020

Τα 9pin joysticks και άλλες απαντήσεις για τον TheC64

Λοιπόν, πριν καταπιαστούμε με τον TheC64 θεωρώ ότι πρέπει να ενημερώσω ότι ένα άλλο, πολύ πιο φιλόδοξο και ακριβότερο project, φαίνεται να οδεύει προς την ολοκλήρωσή του: αναφέρομαι στον ZX Spectrum Next, ο οποίος, σύμφωνα με αναρτήσεις στο Facebook και σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήδη έχει φτάσει στα χέρια κάποιων τυχερών. Και, εννοείται ότι πρόκειται για την boxed έκδοση με το πλήρες μηχάνημα με manuals κλπ, και όχι για το σκέτο motherboard που παραδόθηκε το καλοκαίρι του 2018. Έτσι λοιπόν, και σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, είναι θέμα το πολύ ενός μηνός από σήμερα να παραλάβει μέχρι και ο τελευταίος backer τον κουτάτο Next του. Λέτε να είναι αλήθεια; Όπως και να 'χει θα σας κρατάω ενήμερους καθώς και εγώ περιμένω έναν από δαύτους!

Πάμε τώρα στον TheC64. Τον οποίο πλέον εδώ και μερικές μέρες έχω στα χέρια μου και τον ψαχουλεύω, προκειμένου να μπορέσω να απαντήσω σε διάφορα ερωτήματα που μας βασάνιζαν (όσους ενδιαφερόμασταν) τον τελευταίο καιρό...


Αρχίζοντας από τη συσκευασία και την ποιότητα κατασκευής, νομίζω ότι μόνο καλά πράγματα μπορεί να πει κανείς. Το ίδιο το πακέτο, η πληρότητα των περιεχομένων του καθώς και αυτός καθαυτός ο TheC64 δεν δίνουν σε καμία περίπτωση την εντύπωση προχειροδουλειάς ή προσπάθειας περικοπής του κόστους. Το μηχάνημα είναι στιβαρό, το πληκτρολόγιό του έχει πραγματικά καλή αίσθηση και η οποία πλησιάζει μάλιστα αρκετά αυτής ενός πραγματικού 64άρη. Ό,τι θα χρειαστούμε περιλαμβάνεται στη συσκευασία του υπολογιστή, εκτός ίσως από ένα USB stick για να μεταφέρουμε το software της επιλογής μας και τα firmware updates (όταν αυτά κυκλοφορούν).

Αυτά που παρουσιάζει ο TheC64 στις οθόνες μας (οποιαδήποτε σύγχρονη TV ή monitor με HDMI είσοδο) είναι αυτά που θα βλέπαμε και με ένα C64 Mini, εκτός από δύο διαφορές: ο TheC64 εξομοιώνει (διότι περί εξομοίωσης πρόκειται, καθώς κάτω απ' όλα τρέχει τον VICE 2.4 σε Debian Linux) Commodore 64 και VIC-20, σε αντίθεση με το Mini που εξομοίωνε μονάχα τον πρώτο. Η δεύτερη διαφορά είναι ότι ο TheC64 μπορεί να σεταριστεί ώστε να κάνει boot απευθείας στην BASIC 2.0 της Commodore (της Microsoft, για να είμαστε ακριβείς), είτε σε περιβάλλον Commodore 64, είτε σε περιβάλλον VIC-20. Σε αμφότερες τις περιπτώσεις, και ειδικά με τις scanlines ενεργοποιημένες, η αίσθηση που αποκομίζει ο χρήστης είναι η ζητούμενη στο 100%: νιώθεις ότι χρησιμοποιείς κανονικό Commodore 64 ακόμη περισσότερο και απ' ότι το ένιωθες χρησιμοποιώντας Commodore 128(D) σε 64 mode! Βλέπετε, εκείνος συμπεριφερόταν σαν 64άρης, αλλά δεν έδειχνε σαν τέτοιος! Για να τελειώνουμε με το κομμάτι της BASIC, αν θέλετε να πειραματιστείτε με αυτήν, να πληκτρολογήσετε τα listings των παλιών σας PIXEL, να φτιάξετε προγραμματάκια και φυσικά να τα αποθηκεύσετε σε (εικονική) δισκέτα, ο TheC64 θα σας δώσει το απόλυτο που θα μπορούσατε να ζητήσετε και τίποτα λιγότερο.


Στο θέμα της εξομοίωσης τώρα, δηλαδή του τι τρέχει και πώς το τρέχει. Απ' όσα δοκίμασα (μονάχα σε μορφή .PRG και .D64 προς το παρόν) τρέχει τα πάντα, όπως πρέπει, χωρίς glitches, "σπασίματα" ή οτιδήποτε τυχόν θα μπορούσε να μας ενοχλήσει. Τα multidisk παιχνίδια και demos πάνε "αέρα", και συμπεριφέρονται όπως ακριβώς θα περιμέναμε από έναν "κανονικό" Commodore 64. Μάλιστα, με απενεργοποιημένη την λειτουργία turbo loading το μηχάνημα συμπεριφέρεται όπως ο 64άρης με το 1541 χωρίς κάποιο "turbo" cartridge (εκτός φυσικά αν θέλουμε να το εξομοιώσουμε και αυτό). Ήτοι, οι (εικονικές) δισκέτες φορτώνουν τόσο γρήγορα όσο φορτώνει ο loader του εκάστοτε προγράμματος (αν έχει). Κανένα παράπονο λοιπόν και από το κομμάτι της εξομοίωσης, όλα τρέχουν όπως θα θέλαμε, όπως θα περιμέναμε και όπως φτιάχτηκαν για να τρέχουν.


Και ερχόμαστε στο φλέγον θέμα, την καυτή πατάτα που πετούσε ο ένας reviewer στον άλλο τον τελευταίο καιρό: τι γίνεται με τα joysticks; Υπάρχουν εναλλακτικές ή πρέπει σώνει και καλά να χρησιμοποιήσουμε το a la Competition Pro ανοσιούργημα που περιλαμβάνεται στη συσκευασία του μηχανήματος και το οποίο παραπέμπει περισσότερο σε σεξουαλικό βοήθημα παρά σε αξιόλογο χειριστήριο; Εδώ τα νέα είναι και άσχημα, αλλά και καλά. Και εξηγούμαι ευθύς αμέσως...

Λοιπόν, ευθύς εξαρχής, καμία USB λύση που δοκίμασα δεν έπαιζε, πέρα από το RumblePad 2 της Logitech. Θεωρώ ότι και το κλασικό και αγαπημένο "τίμιο" a la Dualshock joypad των 5€ από τα Jumbo που έπαιζε και με το C64 Mini και το οποίο, χωρίς υπερβολή, παίζει παντού, θα παίζει και με τον TheC64, αλλά αυτές τις μέρες έχω δανείσει το ένα δικό μου και έχω χάσει (!) το δεύτερο, οπότε στάθηκε αδύνατο να το δοκιμάσω. Το DB9 to USB adaptor του φίλου μου Δημήτρη (MasterGR) δεν έπαιζε, όπως και το αντίστοιχο της Retronic Design. Επειδή το δεύτερο θεωρείται τα τελευταία χρόνια κάτι σαν "παγκόσμιο standard" την έψαξα λίγο παραπάνω στο website της εταιρίας καθώς και στο (πολύ ενδιαφέρον) forum της TheC64/C64 Mini community και διαπίστωσα ότι ο εν λόγω μετατροπέας χρειαζόταν ένα συγκεκριμένο firmware update προκειμένου να εξομοιώσει τα απλά, μονόκουμπα (ή και δίκουμπα) 9πινα joysticks σε... gamepads (!) που τα "καταλαβαίνει" ο TheC64...

Αφού λοιπόν ολοκλήρωσα και το firmware update σύνδεσα τον αντάπτορα της Retronic Design στον TheC64 μαζί με ένα Tomahawk με συγκίνηση διαπίστωσα ότι μπορούσα να μετακινούμαι πάνω-κάτω και αριστερά-δεξιά στα menus του υπολογιστή, ενώ το fire δεν έκανε κάτι και χρησιμοποιούσα αναγκαστικά το RETURN από το πληκτρολόγιο. Σε αυτό το σημείο λοιπόν, και επειδή δεν θέλω να σας μπερδέψω με όλες τις δυνατές περιπτώσεις που δοκίμασα (boot σε BASIC ή στο Carousel, αριθμός συνδεδεμένων joysticks, τύπος αρχείου παιχνιδιού κλπ.) θα σας πω το εξής το οποίο ισχύει στο απόλυτο: εάν συνδέσετε ένα χειριστήριο στον TheC64, κάνετε boot στο Carousel (το πρόγραμμα δηλαδή που σας επιτρέπει να πλοηγηθείτε στα ενσωματωμένα παιχνίδια) και διαπιστώσετε ότι το χειριστήριο που έχετε κινείται μεταξύ των επιλογών, τότε, 100% αυτό το χειριστήριο θα παίξει και με το παιχνίδι που θα επιλέξετε ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΗΔΗ ΕΓΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΑ Ο TheC64. Γιατί τα κεφαλαία και η υπογράμμιση; Διότι, πολύ απλά, το ότι θα παίξετε με το Tomahawk σας το Galencia Mini (προεγκατεστημένο) δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να είστε σίγουροι ότι θα παίξετε και το Galencia από ένα USB stick, παρόλο που πρόκειται ουσιαστικά για το ίδιο παιχνίδι. Το ότι το προεγκατεστημένο Uridium θα λειτουργήσει μια χαρά με το Pacman σας δεν θα πρέπει να σας κάνει σίγουρους ότι το ίδιο παιχνίδι από ένα .D64 αρχείο θα έχει την ίδια καλή σχέση με το χειριστήριό σας. Μπερδευτήκατε; Και εγώ το ίδιο!

Αυτό που - μετά λύπης - διαπίστωσα, είναι ότι δεν υπάρχει ο απόλυτος "χρυσός κανόνας" που θα σας επιτρέψει να απολαύσετε το αγαπημένο σας παιχνίδι με ένα χειριστήριο της επιλογής σας, εάν αυτό δεν είναι προεγκατεστημένο στο Carousel. Από εκεί και πέρα έχει να κάνει με την έκδοση του παιχνιδιού, με το πόσα χειριστήρια (και ποια) έχετε συνδεδεμένα πάνω στον TheC64, από το αν κάνατε boot στην BASIC ή όχι, από το πόσα και ποια cracktros έχει το παιχνίδι σας, μέχρι και από το ποιο fire button ποιανού χειριστηρίου πατήσατε για να το ξεκινήσετε! Μιλάμε για μια μικρή παράνοια, και ειδικά όταν κάθεσαι και τα δοκιμάζεις όλα αυτά, καθώς, εκεί που νομίζεις ότι κατέληξες κάπου, ότι δηλαδή "συμβαίνει αυτό και αυτό όταν κάνω αυτό" ε, κάτι τέτοιο τελικά απλά δεν ισχύει! Το μόνο που, όσες δοκιμές και αν έκανα παραμένει αλάθητο ως τακτική, είναι να κάνετε boot από το Carousel και να επιλέξετε ένα παιχνίδι του Carousel: με τον τρόπο αυτό μπορείτε να παίξετε με το χειριστήριο του TheC64, με ένα δικό σας gamepad, ή με ένα απλό, κλασικό 9πινο χειριστήριο στην περίπτωση που διαθέτετε τον αντάπτορα της Retronic Design και του έχετε κάνει και το απαραίτητο firmware upgrade. Τι, νομίζατε ότι έτσι απλά θα ήταν τα πράγματα; Επίσης, να αναφέρω ότι από όσα παιχνίδια δοκίμασα, ένα μονάχα, το C64anabalt (προσοχή: όχι το συνηθισμένο Canabalt, το πιο σπάνιο C64anabalt) δεν παίζει ούτε με το χειριστήριο του TheC64. ΟΚ, ένα πλήκτρο χρειάζεται όλο κι όλο και παίζει και με το SPACE, αλλά οφείλω να το αναφέρω γιατί μου έκανε εντύπωση...


Εν κατακλείδι, από όσα έχω δει και έχω δοκιμάσει μέχρι σήμερα, νομίζω ότι μπορώ να καταλήξω στο συμπέρασμα ότι ο TheC64 μπορεί μεν να τρέξει τα πάντα, αλλά στο θέμα του πώς θα παίξετε τα παιχνίδια που θα του βάλετε εσείς (και όχι όσα παρέχονται μέσω του Carousel μαζί με το μηχάνημα) κανείς δεν μπορεί να σας εγγυηθεί ότι θα λειτουργήσουν με το χειριστήριο που εσείς θέλετε - ή και με οποιοδήποτε χειριστήριο, στην περίπτωση του C64anabalt! Και εδώ είναι που έρχεται το κρίσιμο ερώτημα: να το αγοράσει λοιπόν κανείς, ή όχι;

Η απάντηση νομίζω ότι είναι απλή, και έχει να κάνει με τις απαιτήσεις και την χρήση που θα κάνει κάποιος. Το 80% περίπου όσων ασχολούνται στις μέρες μας με τον Commodore 64 μπαίνουν ίσως στον κόπο να δοκιμάσουν τα νέα παιχνίδια και τα νέα demos, αλλά δεν ασχολούνται ούτε με τον προγραμματισμό ούτε με το να "λιώσουν" κάποιο game. Για αυτούς, χωρίς αμφιβολία, ο TheC64 είναι ταμάμ, καθώς συνδυάζει όλα όσα θέλουν να κάνουν με συνδεσιμότητα με σύγχρονες τηλεοράσεις αλλά και retro feeling καθώς είναι σίγουρα κάτι παραπάνω από έναν εξομοιωτή. Ειδικά σε μια τιμή από 120€ και κάτω, το μηχάνημα είναι εξαιρετική αγορά με αυτά που προσφέρει. Επαναλαμβάνω, αν ανήκετε στην παραπάνω κατηγορία, έτσι;


Αν τώρα είστε απαιτητικοί, αν είστε coders, αν θέλετε να ασχοληθείτε με το hardware modding, αν γουστάρετε να βαζω-βγάζετε cartridges ή αν είστε hardcore gamers, δεν θα μπορούσα παρά να σας προτείνω να αποκτήσετε αντί για τον TheC64 έναν κανονικό 64άρη και να διαθέσετε ένα ανοιχτό - και ευμεγέθες - πορτοφόλι: βάλτε τον 64άρη, βάλτε ένα SD2IEC, βάλτε ένα 1541 Ultimate II+ μόλις διαπιστώσετε ότι το SD2IEC δεν τρέχει τα demos, βάλτε ένα T.G.S. ή κάτι ανάλογο για να παίζετε σαν άνθρωποι, ε, βάλτε κι ένα 1084 για να ολοκληρώσετε την εμπειρία και θα έχετε δώσει 500€ για ένα σύνολο που κάποια από τα μέρη του (ο υπολογιστής και η οθόνη, συγκεκριμένα) μπορεί να σας χαλάσουν ανά πάσα στιγμή. Αλλά δεν μπορεί κανείς να τα έχει όλα και εύκολα, έτσι δεν είναι;

Απαραίτητη σημείωση: παραπάνω σας ανέφερα τα θετικά και τα αρνητικά που εντόπισα σχετικά με τον TheC64. Στα θετικά δεν έχω να προσθέσω κάτι, αυτά είναι και δεν πρόκειται να λιγοστέψουν οπότε, αν σας φτάνουν και αν σας ικανοποιούν, τα Public Αθήνας και Θεσσαλονίκης και η Amazon Ιταλίας είναι το επόμενο λογικό βήμα σας προκειμένου να αποκτήσετε τον TheC64. Στα αρνητικά τώρα, αυτά που σας ανέφερα (και ισχύουν) υπάρχει αρκετά σοβαρό ενδεχόμενο να διορθωθούν αργά η γρήγορα. Τουλάχιστον κάποια εξ' αυτών. Βλέπετε, ο TheC64 (και το C64 Mini) όπως σας έγραψα τρέχει τον VICE 2.4 σε Debian Linux. Έχει μέχρι στιγμής κυκλοφορήσει μέχρι και η έκδοση 3.4 του VICE, αλλά δεν επελέγη από την Retro Games Ltd. λόγω της περιορισμένης μνήμης του μηχανήματος (128MB ή 256MB). Αυτό δεν σημαίνει ότι κάποιο μελλοντικό firmware upgrade δεν θα διορθώσει κάποια θέματα ή δεν θα εμπεριέχει κάποια custom, νεότερη έκδοση του emulator. Δεύτερον, πάντοτε υπάρχει το ενδεχόμενο να διορθωθούν κάποια θέματα του αντάπτορα της Retronic Design με κάποια νεότερη έκδοση του δικού του firmware, όπως ήδη έγινε άλλωστε μία φορά. Τρίτον, αν κάποιος παρακολουθήσει τα τεκταινόμενα στην κοινότητα του TheC64/C64 Mini θα διαπιστώσει ότι, ακόμα και μονάχα μέσω software, υπάρχουν τρόποι να προσθέσει κανείς παιχνίδια στο Carousel ή και να αντικαταστήσει κάποια από τα υπάρχοντα, μέχρι τους 150 τίτλους που μπορεί να δεχτεί (αυτό ισχύει μονάχα για το Carousel, το μηχάνημα δεν έχει όριο). Κατά συνέπεια, αν κάποιος μπορεί να εξοπλίσει τον TheC64 με 150 παιχνίδια της επιλογής του και λόγω της ενσωμάτωσής τους στο Carousel λειτουργούν όλοι σωστά με το joystick adaptor (ή κάποια άλλη αντίστοιχη λύση) τότε τα δεδομένα αλλάζουν ριζικά, καθώς αυτό ήταν και το μοναδικό πραγματικά αρνητικό χαρακτηριστικό που μπόρεσα να εντοπίσω στο μηχάνημα...


Σε περίπτωση που εντοπίσω κάτι που διαφοροποιεί τα όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα, φυσικά και θα το αναφέρω σε μελλοντική ανάρτηση. Αν κάποιος έχει κάποια απορία η οποία δεν έχει λυθεί μέχρι σήμερα μπορώ φυσικά να το ψάξω για να βρούμε την απάντηση. Εδώ είμαστε, το μηχάνημα το έχουμε, οπότε it's up to us!