Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2024

Review: Deep Blue για ZX Spectrum

Deep Blue (Sinclair ZX Spectum) - Errazking

  

Ας ξεκινήσουμε με μία παραδοχή: αν το Deep Blue είχε κυκλοφορήσει εκεί, στα τέλη του 1984, ακριβώς πριν το Knight Lore της Ultimate Play The Game (δείτε αναλυτικό αφιέρωμα στο 2ο τεύχος του Retro Planet) οι απανταχού Spectrumάδες θα μιλούσαν ακόμα γι' αυτό, ως το παιχνίδι-σταθμό, το παιχνίδι-επανάσταση και πολλά άλλα υπερβολικά ή μη που ακούγονται κάθε φορά όταν αναφέρεται κάποιος στον εμβληματικό τίτλο του πλέον αξιομνημόνευτου software house της Αγγλίας στο πρώτο μισό της δεκαετίας του '80. Όμως το Deep Blue έκανε την εμφάνισή του 33 ολόκληρα χρόνια αργότερα, με συνέπεια το jaw dropping effect να έχει μειωθεί (σχεδόν) στο ελάχιστο. Παρόλα αυτά, όπως μπορείτε και εσείς να διαπιστώσετε από τα screenshots που συνοδεύουν το κείμενο, το παιχνίδι του Errazking στον τομέα των γραφικών είναι εξόχως εντυπωσιακό: δεν είναι τυχαίο ότι από τα 4 παιχνίδια σε 4 διαφορετικά formats που παρουσιάζουμε στον παρόν τεύχος του Retro Planet από τη στήλη που διαβάζετε αυτή τη στιγμή, το Deep Blue παρουσιάζει σαφέστατα το πιο ελκυστικό αισθητικό αποτέλεσμα, αφήνοντας πίσω του παιχνίδια για Amstrad CPC, Commodore 64 αλλά ακόμα και Atari ST!

Αλλά ας εξετάσουμε καλύτερα το παιχνίδι ενδελεχώς, αφήνοντας προς το παρόν στην άκρη το eye candy…

Το Deep Blue είναι ένα 3D isometric παιχνίδι αλλά, σε αντίθεση με την πλειονότητα των τίτλων αυτού του είδους που κυκλοφόρησαν την χρυσή εποχή του Spectrum, έχει το arcade στοιχείο περισσότερο τονισμένο από αυτό του adventure. Αναλαμβάνουμε τον ρόλο ενός δύτη/εξερευνητή στο κουφάρι ενός γιγαντιαίου βυθισμένου πλοίου, σε αναζήτηση ενός χαμένου θησαυρού. Καθώς περιπλανόμαστε στις δεκάδες οθόνες που απαρτίζουν το παιχνίδι θα συναντήσουμε πάμπολλα εμπόδια, είτε άψυχα - κατά το κλασικό μοτίβο του είδους - είτε έμψυχα. Και αν μέχρι τώρα αυτό που είχε μάθει να κάνει ο καλός 3D isometric gamer (όχι και ο πλέον δόκιμος όρος, δεκτό) ήταν να… παίρνει δρόμο, αυτή τη φορά μπορούμε να αμυνθούμε, καθώς διαθέτουμε ένα ψαροντούφεκο που μπορεί να στείλει τους διάφορους εχθρούς πίσω στον δημιουργό τους - αν φυσικά σημαδέψουμε σωστά. Έτσι λοιπόν, η περιπλάνησή μας στα άδυτα του βυθισμένου πλοίου προμηνύεται αγωνιώδης και περιπετειώδης και πολλά θα εξαρτηθούν από το καλό μας σημάδι και τα αντανακλαστικά μας. Δυστυχώς, ο χειρισμός του ήρωά μας δεν είναι και ο ευκολότερος δυνατός καθώς έχει υιοθετηθεί το δοκιμασμένο και αγαπημένο (;) αριστερόστροφα-δεξιόστροφα-εμπρός-άλμα των παιχνιδιών του είδους και χρησιμοποιούμε το ψαροντούφεκο όχι με το fire όπως λογικά θα ήταν αναμενόμενο, αλλά με το joystick προς τα κάτω (το fire button χρησιμοποιείται για το άλμα). Μπορεί να φαίνεται εκ πρώτης μεγάλο μειονέκτημα αυτό το είδος χειρισμού αλλά σιγά-σιγά συνηθίζεται, ειδικά από ανθρώπους που έχουν γράψει τα χιλιόμετρά τους σε τέτοιου είδους παιχνίδια όπως είναι ο γράφων…

Φυσικά, το να φτιαχτεί μια 3D isometric engine εκ του μηδενός, ακόμα και με τα εργαλεία και την τεχνογνωσία που υπάρχουν διαθέσιμα εν έτει 2017 δεν είναι παίξε-γέλασε, κι έτσι ο Errazking κατέφυγε στην χρήση του 3D Game Maker της CRL, που είχε κυκλοφορήσει το 1987. Η συγκεκριμένη engine φαίνεται εκ του αποτελέσματος να έχει πάρα πολλές δυνατότητες, και το γεγονός ότι σε οθόνες με πολλά sprites το framerate παίρνει την κατιούσα είναι αναμενόμενο, καθώς το έχουμε συναντήσει σε όλα τα παιχνίδια του είδους στο παρελθόν. Αυτό που αποτελεί σαφές μειονέκτημα του 3D Game Maker είναι ότι δεν δίνει την δυνατότητα για άνω της μίας ζωής στον παίκτη: έτσι, όσο μακριά κι αν έχετε φτάσει, όσο κι αν έχετε προχωρήσει το παιχνίδι, το παραμικρό λάθος μπορεί να αποβεί μοιραίο και να σας οδηγήσει στο αρχικό menu του Deep Blue. Το χαρακτηριστικό αυτό μόνο αμελητέο δεν μπορεί να χαρακτηριστεί, και αποτελεί και την Αχίλλειο πτέρνα του τίτλου της δοκιμής. Είναι πραγματικά κρίμα που μια τόσο αξιόλογη και ολοκληρωμένη προσπάθεια "χαντακώνεται" από αυτό το (εκνευριστικότατο) χαρακτηριστικό μιας game engine κατά τα άλλα θαυματουργής…

Πάμε στην ετυμηγορία, λοιπόν: το Deep Blue είναι ένα ενδιαφέρον παιχνίδι με πολύ αξιόλογο gameplay, πολλές οθόνες για εξερεύνηση και γραφικά από τα καλύτερα που έχουμε δει ποτέ στον ταπεινό ZX Spectrum. Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για ένα αριστούργημα ίσως (με τα μέτρα της πλατφόρμας, πάντα), εάν δεν αμαύρωνε την εικόνα του αυτό το "θανάσιμο" μειονέκτημα της μίας και μοναδικής ζωής. Φυσικά, επιβάλλεται να το τσεκάρετε, αλλά είναι μάλλον βέβαιο ότι γρήγορα θα σας εκνευρίσει η συχνότητα με την οποία θα χάνετε…

Βαθμολογία: 7/10

Το παραπάνω review δημοσιεύθηκε στο 18ο τεύχος του περιοδικού Retro Planet, που κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 2017.

Τρίτη 29 Οκτωβρίου 2024

The Spectrum Show επεισόδιο 146

Για εμάς η 27η του Οκτώβρη ήταν μία Κυριακή εν μέσω τριημέρου. Για τον Paul Jenkinson, τον δημιουργό του The Spectrum Show ήταν απλά άλλη μια μέρα στη δουλειά, καθώς τότε κυκλοφόρησε το 146ο επεισόδιο της σειράς video που έχει γίνει η αγαπημένη συνήθεια των ανά τον κόσμο Spectrum lovers. Και πώς να μην έχει γίνει αγαπημένη συνήθεια όταν "παίζει" ασταμάτητα για πάνω από 10 χρόνια; Με δεδομένα τηλεόρασης ο Paul είναι κάτι σαν το Νίκο Φώσκολο και το The Spectrum Show ένα κράμα μεταξύ της "Λάμψης" (όχι του Κιούμπρικ) και του "Καλημέρα Ζωή". Βρε, μήπως θα έπρεπε να το παρακολουθούμε σταθερά κάπου γύρω στις 6μιση το απόγευμα;

Τα πρώτα χρόνια το The Spectrum Show ήταν μία ευχάριστη έκπληξη, ένα καλοδεχούμενο δώρο για όσους από εμάς αγαπήσαμε τον "υπολογιστή των φτωχών", το μικροσκοπικό αυτό μηχάνημα του "θείου" Clive Sinclair που οι χαρές που προσέφερε στους χρήστες του ήταν αντιστρόφως ανάλογες του μεγέθους και της τιμής του. Κανείς φυσικά δεν περίμενε ότι μία δεκαετία αργότερα ο Paul θα συνέχιζε να μας τροφοδοτεί με υλικό και ότι δεν θα είχε αφήσει ούτε ένα μήνα χωρίς νέο επεισόδιο. Αυτό λέει πολλά και για τον ίδιο φυσικά, αλλά και για όλο το σύμπαν του ZX Spectrum - το "οικοσύστημα" όπως συνηθίζουν να χρησιμοποιούν τον όρο τα fanboys της Apple στις μέρες μας. Γιατί, αν το σκεφτεί κανείς, με 146 επεισόδια, το The Spectrum Show πλέον αριθμεί γύρω στις 73 ώρες Spectrumικού περιεχομένου! Ποιος να το φανταζόταν ότι 42 χρόνια μετά την εμφάνισή του ο "γομολάστιχας" θα μπορούσε να προσφέρει ακόμα τόσο υλικό;

Στο νέο επεισόδιο του The Spectrum Show ο Paul δοκιμάζει το Fuller FDS, ένα πληκτρολόγιο τύπου γραφομηχανής - έτσι τα λέγαμε τότε - που μπορεί να φιλοξενήσει στο εσωτερικό του το motherboard αλλά και το τροφοδοτικό του ZX Spectrum και να προσφέρει στους ιδιοκτήτες του αίσθηση... Commodore 64. Τώρα, θα μου πείτε "και ποιος θα ήθελε κάτι τέτοιο;". Έλα ντε. Προσωπικά δεν ψήθηκα ποτέ από τέτοια προϊόντα, αλλά στην Αγγλία είχαν αρκετή πέραση. Well, περί ορέξεως...

Ο Paul μας παρουσιάζει επίσης μερικά παιχνιδάκια, παλιά και νέα, ενώ στο τέλος του επεισοδίου καταπιάνεται με την... ανακαίνιση ενός απλοϊκού type-in, που τώρα δείχνει παντελώς απαρχαιωμένο αλλά στην εποχή του ίσως να είχε την πλάκα του. Γενικώς, όπως συμβαίνει και σε κάθε βίντεο του Paul άλλωστε, το περιεχόμενο μας αφήνει με μια μυρωδιά από τα 80s. Καλοδεχούμενη για τους περισσότερους από εμάς, αν μη τι άλλο...

Παρακολουθείστε το 146ο επεισόδιο του The Spectrum Show στο βίντεο που ακολουθεί για να διαπιστώσετε κι εσείς ότι ο Spectrum μπορεί ακόμα και σήμερα να προσφέρει απλόχερα υλικό για το YouTube. Και όχι μόνο, φυσικά. Άλλωστε ποιος χρειάζεται περισσότερα από 48Κ;

Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2024

Offset Overdrive: τόσο oldschoool και τόσο υπέροχο!

Χρειάζονται λιλιπούτεια demos σαν το Offset Overdrive των 64 όλων κι όλων kilobytes για να μας θυμίζουν ποια είναι η πλατφόρμα των ονείρων, γιατί, καθώς την χρησιμοποιούμε συνήθως ως μέσο για άλλες εργασίες (και όχι μόνο) ίσως να ξεχνάμε ότι τα PCs είναι και αυτά υπολογιστές και μάλιστα χαμηλού κόστους, οι οποίου μπορούν να κάνουν τα πάντα και να χρησιμοποιηθούν για οτιδήποτε. Είτε μέσω εξειδικευμένων παραγωγών είτε μέσω εξομοίωσης τα PCs έχουν τη μεγαλύτερη γκάμα shoot 'em ups, racing games, first person shooters, point 'n' click adventures... γενικά, τη μεγαλύτερη γκάμα software που ήταν ποτέ εκτελέσιμη από μία πλατφόρμα.

Τα PC demos, ειδικά από την αυγή της νέας χιλιετίας, έχουν φτάσει σε ασύλληπτα επίπεδα απ' όπου κι αν τα εξετάσει κάποιος. Και, φυσικά δεν είναι μονάχα αυτά που εκμεταλλεύονται στο έπακρο το νέο σας (και μας) hardware, αλλά και τα άλλα, αυτά που προσπαθούν να κλείσουν στόματα αλλά και ταυτόχρονα να κρεμάσουν σαγόνια (άσκηση για δυνατούς λύτες) όπως τα μοναδικά 8088 MPH και Area 5150.

Σήμερα έχουμε να κάνουμε με μία διαφορετική περίπτωση. Το Offset Overdrive του demogroup Spectrox έχει μέγεθος μόλις 64ΚΒ, αισθητική μεταξύ Amiga και Commodore 64, μουσική από ZX Spectrum 128K και εφέ... Atari ST on steroids! Με λίγα λόγια είναι τόσο oldschool που ο καθένας θα μπορούσε να το μπερδέψει με κάποια παραγωγή της Amiga αν δεν έδινε ιδιαίτερη σημασία στην (εμφανώς) υψηλότερη ανάλυση των γραφικών.

 

Το soundtrack που επενδύει το Offset Overdrive είναι το κομμάτι "Adaptations" του Alex Winston, φτιαγμένο originally σε ZX Spectrum 128K, ένα AY tune - φόρος τιμής στα κλασικά chiptunes των 80s. Εντάξει, σε ένα oldschool demo που σέβεται τον εαυτό του δεν θα μπορούσε να βρεθεί πιο ταιριαστό ταίρι, έτσι δεν είναι;

Δεν έχει νόημα να γράψω περισσότερα, όταν το βίντεο μιλάει από μόνο του. Απολαύστε το παρακάτω και μην παραπονεθείτε που δεν εκμεταλλεύεται τις ray tracing δυνατότητες της νέας κάρτας γραφικών σας: κάποια πράγματα φτιάχτηκαν για να είναι απλά και μέσα από αυτή την απλότητά τους είναι καταδικασμένα να μεγαλουργήσουν. Κυρίες και κύριοι, ετοιμαστείτε για ένα ταξίδι πίσω στο χρόνο με το Offset Overdrive:

Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2024

The Spectrum Show επεισόδιο 145

Μπήκε και ο Οκτώβρης και βρισκόμαστε κιόλας στο τελευταίο τρίμηνο του 2024. Πότε ξεκίνησε η χρονιά και κοντεύει ήδη να τελειώσει, είναι ένα μυστήριο. Βέβαια παρόμοια μυστήρια είχαμε και με το 2023, το 2022 και πάει λέγοντας, οπότε μάλλον κάτι λάθος συμβαίνει με εμάς και δεν ξερυθμίστηκε το Matrix. Ή μπορεί να συμβαίνουν αμφότερα, ποιος ξέρει...

Φυσικά, δεν θα μπορούσε να φύγει ο Σεπτέμβρης χωρίς να βγάλει νέο επεισόδιο του The Spectrum Show ο Paul Jenkinson. Όλα κι όλα, ο άνθρωπος είναι Άγγλος Spectrumάς, όχι Έλληνας πολιτικός: όταν λέει κάτι, το κάνει. Γι' αυτό έφτασε και τα 145 επεισόδια, επειδή δεν αναλώνεται σε πομπώδεις εξαγγελίες και μεγάλα λόγια, αλλά σκύβει το κεφάλι και δουλεύει. Και, προφανώς, οι ανά τον κόσμο Spectrum lovers τον ευχαριστούμε από την καρδιά μας!

Δυστυχώς, είναι μάλλον βέβαιο πλέον ότι ο Paul έχει εγκαταλείψει το περιοδικό του, το The Spectrum Show Magazine. Τι να κάνει ο άνθρωπος; Ζήτησε βοήθεια στη συγγραφή, πρότεινε πιθανές συνεργασίες, αλλά ήταν σα να φωνάζει μόνος του στην έρημο. Και, για μία ακόμη φορά αποδείχτηκε πως όταν δεν αγκαλιάζεις κάτι με αγάπη - αναφέρομαι στο κοινό, όχι στον Paul, φυσικά -, όταν ζητείται η βοήθεια και η συνδρομή σου και εσύ σιγοσφυρίζεις αδιάφορα, ε, νομοτελειακά, αυτό το κάτι θα πάψει να υφίσταται. Όσο κέφι, μεράκι και στοχοπροσήλωση κι αν διαθέτουν οι άνθρωποι πίσω από αυτό. Κρίμα...

Για να επιστρέψω στο τελευταίο επεισόδιο του The Spectrum Show, έχουμε σε αυτό κάποια πολύ ενδιαφέροντα θεματάκια: πέρα από την δοκιμή/παρουσίαση του Fuller Orator, ο Paul με τον Geoff κάνουν μία πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα για τα κρυμμένα μηνύματα στα Speccy loading screens (ενώ ταυτοχρόνως αυτά παρουσιάζονται στην οθόνη μας). Εξαιρετικό θέμα, και δεν είναι το μόνο. Υπάρχουν φυσικά και game reviews, αλλά και το κερασάκι στην τούρτα, που είναι το κλείσιμο του επεισοδίου με το type-in game που ο Paul αναλαμβάνει να πληκτρολογήσει, να διορθώσει και, τελικά, να εξελίξει σε κάθε πτυχή του. Υπέροχο φινάλε για ένα ακόμα βιντεάκι, που μας θυμίζει το πώς χρησιμοποιούνταν οι 8bit home computers στα 80s πέρα από το gaming...

Παρακολουθήστε το νέο επεισόδιο του The Spectrum Show στο βίντεο που ακολουθεί: