Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα accelerator. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα accelerator. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2020

Ένας νέος sidecar accelerator για την Amiga 500;

Θυμάστε τον ACA500, τον low budget επιταχυντή της Individual Computers για την Amiga 500 που υποσχόταν ότι θα έκανε σχεδόν τα πάντα και τελικά, λόγω μίας ατυχέστατης σχεδιαστικής επιλογής (2ΜΒ μνήμης RAM) τα... κατέστρεφε όλα;


Επρόκειτο για μία πραγματικά ενδιαφέρουσα περίπτωση add-on: προσέφερε με ευκολία mass storage στην Amiga 500 (και στην A500 Plus), επιτάχυνση, έξτρα μνήμη, αλλά και την δυνατότητα μεταφοράς δεδομένων από και προς το PC μέσω του 2ου Compact Flash slot που διέθετε. Γενικώς, θα μπορούσε κανείς να πει ότι ο ACA500 ήταν μία εξαιρετική επιλογή, λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη και την χαμηλή τιμή πώλησής του. Δυστυχώς, λόγω της μικρής fast RAM του δεν ήταν δυνατή η χρήση της Amiga 500 ως ενός WHDLoad setup και, ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, η συντριπτική πλειοψηφία αυτό είχε ως στόχο. Έτσι, ο ACA500 συνοδευόταν πάντοτε από ένα μεγάλο "what if?", μέχρι που εμφανίστηκε στην αγορά ο διάδοχός του, ο ACA500 Plus, που έλυνε όλα τα προβλήματα του προγόνου του αλλά είχε και αρκετά νέα και δελεαστικά χαρακτηριστικά. Στο σημείο αυτό θα πρέπει φυσικά να αναφέρω ότι αμφότεροι οι επιταχυντές της Individual Computers έδιναν στους κατόχους τους τη δυνατότητα να συνδέσουν κάποιον accelerator της εταιρίας προοριζόμενο για Amiga 1200 πάνω στον ACA500 (Plus), μετατρέποντας την γερασμένη 500άρα σε... αεριωθούμενο!

Εδώ λοιπόν, εμφανιζόταν και το μεγάλο κουσούρι της όλης ιστορίας: καθώς ο ACA500 ήταν σχεδιασμένος ώστε να τοποθετείται εξωτερικά, στο πλάι της 500άρας, εκεί όπου παλαιότερα συνδέονταν οι περίφημες "sidecar" επεκτάσεις, το αποτέλεσμα ήταν να περισσεύει μία πλακέτα από την αριστερή πλευρά της Amiga. Αν μάλιστα συνέδεε κάποιος και έναν πρόσθετο επιταχυντή για 1200άρα, τότε οι πλακέτες που κρέμονταν από το πλάι ήταν 2! Πέραν του αισθητικού θέματος υπήρχε και αυτό της ασφάλειας: ποιος θα ήθελε ένα μέρος των σωθικών του υπολογιστή του να κρέμονται από το πλάι, εκτεθειμένα σε κοινή θέα αλλά και σε όλους τους πιθανούς κινδύνους;

Ως λύση στο παραπάνω πρόβλημα εμφανίστηκαν διάφορες προστατευτικές θήκες, κυρίως από plexiglass, οι οποίες ήταν ως επί το πλείστο κομψές και όμορφες, μόνο που δεν "έδεναν" καθόλου αισθητικά με το 80s look της 500άρας...


Fast forward στο 2020, και σε μια βόλτα μου σε κάποιο Αμιγκικής θεματολογίας ξένο forum κάπου στο διάστημα της καραντίνας, διαπιστώνω ότι κάποιος μερακλής χρήστης έχει μπει στον κόπο και έχει μετατρέψει την θήκη του κλασικού sidecar HC8+ της GVP σε θήκη για τον ACA500 (και τον Plus) και μάλιστα έχει ανεβάσει τα απαραίτητα αρχείο στο διαδίκτυο προκειμένου, όποιος επιθυμεί να φτιάξει την δική του θήκη και έχει πρόσβαση σε 3D printer, να μπορέσει να το κάνει. "Βρε λες;", σκέφτηκα, καθώς εδώ και περίπου ένα χρόνο είχα στην κατοχή μου έναν ACA500 για την 500άρα μου...


Το πρώτο λοιπόν (και το μοναδικό, για να λέμε και την αλήθεια) πράγμα που έκανα ήταν να επικοινωνήσω με τον φίλο μου τον Δημήτρη στην Θεσσαλονίκη, τον γνωστό στον χώρο ως MasterGR, έναν άνθρωπο λεβέντη, μερακλή και έξω καρδιά που έχει φτιάξει δεκάδες περιφερειακά και επεκτάσεις για όλα τα κλασικά retro μηχανήματα. "Άστο πάνω μου", μου είπε ο Δημήτρης. Και το άφησα.

Πράγματι, όταν επέστρεψα από τις καλοκαιρινές μου διακοπές διαπίστωσα ότι με περίμενε σχεδόν επί 20 μέρες υπομονετικά στο ταχυδρομείο ένα πακέτο:


Το άνοιξα, τσέκαρα τα περιεχόμενά του και ναι, δεν με γελούσαν τα μάτια μου: ο MasterGR τα κατάφερε και πάλι!




Η αλήθεια είναι ότι λόγω του ότι η 500άρα μου ήταν αποθηκευμένη σε μέρος - για να το θέσω κομψά - όχι εύκολα προσβάσιμο, μου πήρε σχεδόν ενάμιση μήνα μέχρι να την "ξεθάψω" προκειμένου να αξιοποιήσω το case που μου έφτιαξε ο Δημήτρης, αλλά, όπως μπορείτε και εσείς να διαπιστώσετε από τις φωτογραφίες που ακολουθούν, τέλος καλό, όλα καλά!








Φυσικά, είναι φανερό ότι για να πετύχει κανείς το χρώμα του sidecar καλό είναι να το βάψει με spray αφού το φτιάξει, όπως άλλωστε συμβουλεύει και ο ίδιος ο δημιουργός του. Το thread από το οποίο ξεκίνησαν όλα και τα αρχεία για το 3D printing μπορείτε να τα βρείτε εδώ. Έτσι λοιπόν, με ένα κουτάκι σαν κι αυτό κι έναν ACA500 ή ACA500 Plus θα έχετε έναν ολοκαίνουριο sidecar accelerator για την 500άρα σας εν έτει 2020. Όχι κι άσχημα...





Πέμπτη 13 Απριλίου 2017

Amiga 500 accelerator review: HC508

Επιτέλους, τα κατάφερα! Δυο βδομάδες (τουλάχιστον!) τώρα το παιδεύω και τελικά μόλις χθες μπόρεσα να ολοκληρώσω σε έναν ικανοποιητικό βαθμό τις δοκιμές μου με τον HC508, τον εξαιρετικό αυτό νέο accelerator για Amiga 500 που σας είχα αναφέρει παλιότερα (και ακόμα πιο παλιά), και είμαι πλέον σε θέση να μοιραστώ μαζί σας τις εντυπώσεις μου...


Προτού βουτήξουμε με τα μούτρα στο ψητό (και είναι και Μεγάλη Παρασκευή σήμερα - πόσο κακό timing, δηλαδή;) να παινέψουμε και λίγο τα γένια μας, γίνεται; Η παρουσίαση που διαβάζετε είναι - αν δεν απατώμαι - η πρώτη παγκοσμίως του HC508! Και, εννοείται ότι δεν γράφτηκε (και δεν πραγματοποιήθηκε) σε μία και μόνη ημέρα, καθώς παιδεύομαι - όπως έγραψα και παραπάνω - τουλάχιστον 2 εβδομάδες μέχρι να φτάσω στο σημείο να κάτσω να μεταφέρω τις σκέψεις και τις εντυπώσεις μου στο χαρτί ("στο χαρτί"; Γράψε λάθος, στην φόρμα του Blogger, εννοώ).


Το πρώτο πράγμα που παρατηρεί κάποιος στον HC508 είναι η ποιότητα κατασκευής του: ο επιταχυντής δείχνει πραγματικά σαν να βγήκε από τη γραμμή παραγωγής κάποιου εργοστασίου και είναι μάλλον απίθανο να καταλάβει κανείς ότι πρόκειται για χειροποίητο (!) προϊόν που υπάρχει σε λιγότερα των 10 τεμαχίων παγκοσμίως! Στο σημείο αυτό φυσικά θα πρέπει να ευχαριστήσω και πάλι τον δημιουργό του HC508, τον Viktor Kecskes, που φρόντισε ώστε να καταλήξει στα δικά μου χέρια το ένα από τα ελάχιστα κομμάτια του accelerator που έφτιαξε (και όχι μόνο αυτό, αλλά μου έδωσε και μια συνέντευξη που δημοσιεύθηκε στο 15ο τεύχος του Retro Planet).

Η εγκατάσταση του HC508 είναι πανεύκολη, καθώς το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να τον συνδέσετε στο πλαϊνό Zorro II slot της Amiga 500 (με την Amiga σβηστή, εννοείται). Ο HC508 δεν επιτρέπει τη σύνδεση άλλου Zorro περιφερειακού μετά απ' αυτόν - δεν έχει passthrough connector, δηλαδή - όπως κάποια sidecars του παρελθόντος, αλλά αυτό είναι απολύτως λογικό καθώς μάλλον δεν θα χρειαστεί να συνδέσετε κάτι άλλο: σύμφωνα με τα τεχνικά του χαρακτηριστικά, ο HC508 διαθέτει επεξεργαστή Motorola 68000 χρονισμένο στα 50MHz (16MHz η εργοστασιακή τιμή του), 8ΜΒ Fast RAM, 40πινο IDE connector καθώς και υποδοχή για κάρτες τύπου Compact Flash. Ε, είναι μάλλον απίθανο να χρειαστεί οτιδήποτε άλλο η 500άρα σας! Να σημειώσω μάλιστα ότι ο επιταχυντής έχει εξαιρετική συναρμογή στην απόληξη του motherboard της 500άρας και δεν κουνιέται ούτε με... πόλεμο!

Ο HC508 έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει mapROM, οπότε μπορείτε να flashάρετε το Kickstart που επιθυμείτε στην μνήμη του και αυτό να φορτώνεται αυτόματα κάθε φορά που ανάβετε την 500άρα. Εκτός από το όφελος της αυξημένης ταχύτητας, η λειτουργία αυτή σας δίνει τη δυνατότητα να αφήσετε την Amiga 500 με την original 1.3 ROM της. Αυτό σημαίνει ότι από τη μία θα γλυτώσετε τα έξτρα έξοδα και από την άλλη θα μπορείτε ανά πάσα στιγμή να επιστρέψετε στο Kickstart 1.3 και να τρέξετε τις παλιές σας δισκέτες σαν να μην πέρασε μια μέρα! Φυσικά, για να το κάνετε αυτό θα πρέπει να μπείτε στο early startup menu του accelerator (με το αριστερό mouse button) από όπου έχετε τη δυνατότητα να ενεργοποιήσετε/απενεργοποιήσετε την Fast RAM, τον IDE controller, την λειτουργία mapROM καθώς και να "κατεβάσετε" τον επεξεργαστή στην εργοστασιακή συχνότητα λειτουργίας του 68000 της Amiga 500. Στην ουσία όλα τα παραπάνω μας δίνουν τη δυνατότητα να έχουμε από τη μία μια ταχύτατη και με επαρκή μνήμη και/ή δίσκο Amiga και από την άλλη μια stock, floppy based 500άρα όπως και το μακρινό 1989 με το πάτημα 1-2 κουμπιών! Θα πρέπει εδώ να σημειώσω ότι ο HC508 είναι ιδιαίτερα επιλεκτικός σε ό,τι έχει να κάνει με το αρχείο του Kickstart που θα του flashάρουμε: δοκιμάζοντας με διάφορα Kickstarts που κυκλοφορούν "εκεί έξω" δεν έπαιξε με κανένα (παρόλο που αυτά λειτουργούσαν μια χαρά στο WinUAE), οπότε και αναγκάστηκα να κάνω extract τα δεδομένα του Kickstart από πραγματική Amiga. Flashάροντας με αυτό το αρχείο, ο accelerator έπαιξε μια χαρά!



Αρχικά δοκίμασα να χρησιμοποιήσω ως αποθηκευτικό μέσω μία κάρτα compact flash των 8GB αλλά, όταν προσπαθούσα να αντιγράψω μερικά GBs παιχνιδιών WHDLoad στον WinUAE μου έβγαζε συνεχώς λάθη. Μη γνωρίζοντας εάν φταίει η ίδια η κάρτα ή το filesystem (FFS) και καθώς δεν έχω την παραμικρή εμπιστοσύνη ούτε στις CF κάρτες αλλά ούτε και στα filesystems της Amiga (πονεμένες ιστορίες...), αποφάσισα να χρησιμοποιήσω έναν συμβατικό σκληρό δίσκο με εξωτερική τροφοδοσία. Και, αφού έβαλα που έβαλα κοτζάμ εξωτερικό δίσκο 3,5" είπα να βάλω κι ένα CD-ROM drive: από τη μία για ευκολία, από την άλλη για να δοκιμάσω τον ΑΤΑ controller του HC508. Το αποτέλεσμα; Ο controller δουλεύει υποδειγματικά και θα έλεγα και ταχύτατα για τα δεδομένα της Amiga (ρυθμός διαμεταγωγής δεδομένων περίπου 4,3ΜΒ/sec) ενώ υποστηρίζει ταυτόχρονα CD-ROM και σκληρό δίσκο χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα. Όπως όμως διαπίστωσα δεν γίνεται να έχουμε ταυτόχρονα CF, σκληρό δίσκο και CD-ROM καθώς ο ATA controller είναι ένας και συνεπώς δεν μπορεί να υποστηρίξει την ίδια στιγμή πάνω από 2 συσκευές.




Επειδή με το Workbench 3.1 (αυτό εγκατέστησα μαζί με το BetterWB που πραγματικά είναι πολύ light και ιδιαίτερα χρήσιμο) η στάνταρ chip RAM της Amiga 500 (512KB) δείχνει ελάχιστη και από την άλλη είχα 8,5ΜΒ fast RAM, προχώρησα στην γνωστή επέμβαση που σας παρουσιάζω και παρακάτω, μετατρέποντας την μνήμη του Α501 σε 512 πρόσθετα Kilobytes μνήμης chip RAM...


Και πάμε τώρα στο σημαντικότερο κομμάτι, που δεν είναι άλλο από αυτό των επιδόσεων: πόσο ταχύς μπορεί να είναι ένας απλός 68000; Και μάλιστα, ένας 16άρης 68000 υπερχρονισμένος στα 50Hz! Τι κάνει; δουλεύει σωστά; Κολλάει; Υπερθερμαίνεται; Χρειάζεται να τοποθετήσουμε κάποιο σύστημα παθητικής ψύξης; Ας ξεκινήσουμε από το τέλος προς την αρχή: όχι, δεν ζεσταίνεται, είναι η απάντηση. Και, συνεπώς, δεν κολλάει κιόλας. Ενδεικτικά θα αναφέρω ότι κατά τη διαδικασία αποσυμπίεσης του Time Gal που έρχεται σε ένα .lha αρχείο των περίπου 250ΜΒ και διαρκεί κοντά στην μία ώρα, ο επεξεργαστής ήταν απλά χλιαρός. Βασικά, ό,τι και αν δοκίμασα δεν κατάφερα να κάνω τον 68000 του HC508 να ανεβάσει θερμοκρασία σε τέτοια επίπεδα που να μην μπορώ να τον ακουμπήσω σταθερά χωρίς κίνδυνο εγκαύματος. Συνεπώς, στον τομέα της θερμοκρασίας και σε αυτόν της σταθερότητας ο accelerator περνάει τις εξετάσεις in flying colors!


Σε ό,τι έχει να κάνει με την ταχύτητα, ο HC508 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί εντυπωσιακός με δεδομένο φυσικά ότι "καρδιά" του είναι ένας 68000. Η συνολική λειτουργία της Amiga είναι ταχύτατη, το άνοιγμα των παραθύρων και ο σχεδιασμός των εικονιδίων σχεδόν ακαριαίος, ακόμα και με το OCS στα όριά του (Hires interlaced, 640x512 pixels, 16 χρώματα). Το Time Gal με το άφθονο full motion video παίζει άψογα, το Wing Commander επιτέλους παίζεται - ακόμα και όταν περνάμε μέσα από asteroid field -, και το Personal Paint μετατρέπει εικόνες σε διάφορα μεγέθη και από διάφορα formats χωρίς να μας προδιαθέτει να... φτιάξουμε καφέ!





Συνολικά, η εντύπωση που δίνει η Amiga 500 με τον HC508 είναι ότι είναι ταχύτερη από την Amiga 600 με τον Furia 020 που είχα δοκιμάσει πέρυσι, αλλά αυτό δεν επιβεβαιώνεται από τους αριθμούς, καθώς στο Sysinfo αποδίδει 4,49 MIPS έναντι των 5,89 MIPS της Furia (η οποία δυστυχώς μας άφησε χρόνους, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία...). Ο λόγος που ο HC508 δείχνει ταχύτερος δεν είναι άλλος από τον ενσωματωμένο IDE controller του, ο οποίος κάνει πλάκα στους onboard IDE controllers των Amiga 600, 1200 και 4000, φτάνοντας ταχύτητες διαμεταγωγής στην Amiga που χρησιμοποίησα περί τα 4,3ΜΒ/sec. Για να καταλάβετε για τι επίπεδο διαφοράς μιλάμε, θα σας παραθέσω τις επιδόσεις μιας Amiga 1200 με ATA δίσκο συνδεδεμένο στον onboard controller της ενώ ταυτόχρονα είναι εφοδιασμένη με κάποιους από τους πλέον γνωστούς και διαδεδομένους accelerators:


Αmiga 1200 με Apollo 1240/40 --> 2.310.796 bytes/sec

Αmiga 1200 με Blizzard 1230-IV --> 2.440.373 bytes/sec

Amiga 1200 με Blizzard 1260/66 --> 2.451.830 bytes/sec

Αmiga 1200 με BlizzardPPC 603e+68060/50 --> 1.723.564 bytes/sec (!)

Amiga 500 με HC508 --> 4.139.115 bytes/sec 




Όπως καταλαβαίνετε από τα παραπάνω, αν έχετε για παράδειγμα μία Amiga 1200 εφοδιασμένη με έναν Blizzard 1260/66 των 600€ (και βάλε) και ανοίξετε να δείτε τα περιεχόμενα ενός φακέλου με εκατοντάδες αρχεία οι πιθανότητες είναι ότι θα το κάνετε πιο αργά σε σχέση με μια Amiga 500 με έναν HC508! Και η πλάκα είναι ότι με έναν ταχύτερο δίσκο ή με μια γρήγορη CF κάρτα ο επιταχυντής της δοκιμής μας μπορεί να ξεπεράσει τα 5MB/sec - ταχύτητα ασύλληπτη για τα δεδομένα της Amiga που μόνο με μια FastATA μπορεί να ξεπεραστεί...
 

Στο δια ταύτα, λοιπόν: "αξίζει τα λεφτά του ο HC508;" θα ρωτήσετε. Η απάντηση δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να είναι καμία άλλη από ένα βροντερό "ναι"! Ο HC508 κοστίζει καινούριος 150€ συν τα ταχυδρομικά (ΑΝ τον βρείτε) και μια Amiga 500 με επέκταση μνήμης γύρω στα 80€ με τα σημερινά δεδομένα. Με 230€ λοιπόν συν τα ταχυδρομικά και μια CF κάρτα μπορείτε να έχετε την κλασσικότερη Amiga όλων, την Α500 εφοδιασμένη με δίσκο (ή κάρτα μνήμης), 8ΜΒ Fast RAM, έναν ταχύτατο (και 100% συμβατό) επεξεργαστή, έναν ακόμα ταχύτερο IDE controller και την δυνατότητα ανά πάσα στιγμή να "γυρνάτε" την Amiga σας από killer WHDLoad machine σε παλιά, κλασική, παραδοσιακή 500άρα με Kickstart 1.3 και να χαιρόσαστε την αξεπέραστη αίσθηση του φορτώματος από δισκέτα! Εννοείται ότι όλα τα παραπάνω δεν τα προσφέρει σε καμία περίπτωση καμία 1200άρα με οποιοδήποτε configuration, και αυτό θεωρώ ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό...



Κλείνοντας, θα πρέπει να αναφέρω και τα μειονεκτήματα του HC508 - όχι, μην ταράζεστε, δεν θα σας το χαλάσω τώρα! Λοιπόν, το μεγαλύτερο μειονέκτημά του είναι ότι ο 68000 δεν είναι 68020 ή 68030, πράγμα που σημαίνει ότι, παρόλο που διαθέτει την απαραίτητη ιπποδύναμη δεν θα μπορέσει ποτέ να τρέξει AmigaOS 3.9 ή Doom ή τον IBrowse. Το δεύτερο είναι η τεκμηρίωσή του που ουσιαστικά είναι ανύπαρκτη (αν και μιλάμε για μοντέλα προπαραγωγής στην ουσία), αν και ο δημιουργός του είναι κάτι παραπάνω από διαθέσιμος να σας λύσει τις όποιες απορίες μπορεί να έχετε μέσω email. Αν λοιπόν μπορείτε να κάνετε την καρδιά σας πέτρα και να ζήσετε "καταπίνοντας" τα παραπάνω (εντάξει, προφανώς και υπερβάλλω), ο HC508 είναι μια καταπληκτική επιλογή, ένας ιδανικός σύντροφος για την 500άρα σας, ένας accelerator με όλη τη σημασία της λέξης ο οποίος πραγματικά έλειπε από την αγορά όλα αυτά τα χρόνια. Σας τον συστήνω ανεπιφύλακτα!

Α, να μην το ξεχάσω: καλή Ανάσταση με υγεία σε όλους. Και μακριά από τα δυναμιτάκια!

Δευτέρα 13 Μαρτίου 2017

Ένα δώρο για την 500άρα μου

Στις 27 Δεκεμβρίου του 2016 με αυτή την ανάρτηση σας είχα ενημερώσει για έναν ολοκαίνουριο accelerator που έκανε την εμφάνισή του για τις Amiga 500 και 500 Plus, τον HC508.

Ο HC508 συνελήφθη ως ιδέα και κατασκευάζεται από τον εξ Ουγγαρίας ορμώμενο Viktor Kecskes ο οποίος, μετά την πρώτη επικοινωνία που είχα μαζί του μέσω email είχε όλη την καλή διάθεση να απαντήσει στις ερωτήσεις μίας πλήρους και χορταστικής συνεντεύξεως, η οποία και δημοσιεύεται στο τρέχον, 15ο τεύχος του περιοδικού Retro Planet.

Μιας και ο HC508 δεν είναι προϊόν μαζικής παραγωγής και στην παρούσα φάση δεν υπάρχει στοκ του σε κανένα από τα γνωστά Αμιγκο-μάγαζα, είναι κατανοητό ότι είναι σχεδόν αδύνατο να τον αποκτήσει κάποιος άμεσα. Κι όμως, ο Viktor το έκανε το θαύμα του: του ζήτησα - και δέχτηκε! - να αγοράσω τον έναν από τους 5 (ναι, πέντε!) HC508 που απάρτιζαν το πρώτο batch του ολοκαίνουριου accelerator. Έτσι, πριν καν συμπληρωθούν 3 μήνες από την ημέρα που πρωτοέμαθα για την ύπαρξη του HC508, είμαι στην ιδιαίτερα ευχάριστη θέση να σας αποκαλύψω ότι σήμερα έχω έναν στα χέρια μου!

Μιας και ως ενήλικες έχουμε πολλές υποχρεώσεις πέρα του να... ασχολούμαστε με τα hobbies μας, δεν είχα τον χρόνο να δοκιμάσω τον HC508 - άλλωστε 3 ώρες όλες κι όλες τον έχω παραλάβει! Θα σας αφήσω με μερικές φωτογραφίες και υπόσχομαι να επιστρέψω το συντομότερο με παρουσίαση. Enjoy!

Το πακέτο της ΤΝΤ

Το κουτί δεν είναι εντυπωσιακό, σε αντίθεση με τον HC508!

...ο οποίος αρχικά εντυπωσιάζει με το μεγάλο του μέγεθος και την εξαιρετική κατασκευή του

Η συνέντευξη του Viktor στο νέο τεύχος του Retro Planet: η εκτύπωση είναι τόσο καλή που μετά δυσκολίας ξεχωρίζει ο πραγματικός επιταχυντής από τις φωτογραφίες του!

Αναμείνατε το review!

Τρίτη 27 Δεκεμβρίου 2016

O HC508 απογειώνει την 500άρα σας!

Ναι, το ξέρω, μόλις χθες σας ενημέρωσα για τον Wicher 500 και σήμερα θα ασχοληθούμε με έναν ακόμη νέο accelerator για την Amiga 500, τον HC508!


Ο HC508 μας έρχεται από τον mc68k (Viktor K.) και το ενθαρρυντικό είναι ότι - έστω και σε περιορισμένο αριθμό - κάποια κομμάτια του έχουν ήδη κυκλοφορήσει! Τα χαρακτηριστικά του accelerator είναι τα παρακάτω:
  • 68HC000 CPU στα 50 MHz (100% συμβατός με τον MC68000)
  • 40πινος IDE connector για σύνδεση με σκληρό δίσκο, CD ROM κλπ.
  • Ενσωματωμένος connector για κάρτες CF
  • 8 MB μνήμης Fast RAM (1 wait state)
  • 512ΚΒ FlashROM για το Kickstart (1 wait state) + 512ΚΒ για το boot menu
  • Utility για ενεργοποίηση/απενεργοποίηση του κάθε module ανεξάρτητα (XCPU, XRAM, XROM, IDE)

Ο HC508 σχεδιάστηκε και κατασκευάζεται από τον mc68k και, μετά από επικοινωνία μαζί του, ο δημιουργός του με ενημέρωσε ότι θα κυκλοφορήσει πλήρης (χωρίς να απουσιάζουν η μνήμη και ο επεξεργαστής, όπως στην περίπτωση του Wicher!) σε τιμή που δεν θα ξεπερνάει σε καμία περίπτωση τα 150€. Θα χαρακτήριζα την τιμή λογικότατη μιας και περιλαμβάνει τα πάντα - εσείς το μόνο που θα χρειαστεί να προσθέσετε είναι μια Amiga 500 και μια CF καρτούλα!

Προτού σας αφήσω με ένα βιντεάκι που δείχνει ένα μέρος από τις δυνατότητες του HC508, να σας ενημερώσω ότι ο accelerator θα διαθέτει και ένα λιτό αλλά ταυτόχρονα λειτουργικό και πολύ όμορφο boot menu, μέσω του οποίου θα μπορούμε να κάνουμε τις ρυθμίσεις του. Α, και το καλύτερο το ξέχασα: έστω και λίγο είναι ταχύτερος του Wicher 500 και, φυσικά, η χρησιμοποίηση του 68HC000 εγγυάται 100% συμβατότητα με τον original MC68000!




Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου 2016

Έρχεται ο Wicher 500!

Κάποτε, πριν από 30 περίπου χρόνια, ο 68000 της Motorola θεωρείτο ως ένας από τους κορυφαίους επεξεργαστές για προσωπικούς υπολογιστές, τόσο λόγω της ταχύτητας, όσο και λόγω της αρχιτεκτονικής του. Επί σειρά ετών μεγαλούργησε στην αγορά, καθώς αποτελούσε την καρδιά των επιτυχημένων Apple Macintosh, Commodore Amiga και Atari ST. Αργότερα οι απαιτήσεις μεγάλωσαν και χρειαζόταν κάτι ταχύτερο από τον παλιό, καλό και αγαπημένο MC68000 στα 7-8MHz, οπότε οι διάδοχοι των προαναφερθέντων υπολογιστών (Macintosh SE/30, Commodore Amiga 1200, Atari Falcon) υιοθέτησαν τους νεώτερους και ταχύτερους Motorola 68EC020 και 68030. Από το σημείο αυτό και πέρα, όπως ήταν αναμενόμενο, οι ιδιοκτήτες υπολογιστών Apple, Commodore και Atari, όποτε άκουγαν "68000" έκαναν άμεσα τον συνειρμό με τον χαρακτηρισμό "αργό". Κι όμως, θα μπορούσε να μην είναι έτσι - και μας το απέδειξαν οι άνθρωποι του Retro 7-bit, κάνοντάς μας ένα υπέροχο Χριστουγεννιάτικο δώρο: τον Wicher 500!


Ο Wicher 500, ο οποίος αναμένεται σύντομα να κυκλοφορήσει μαζικά και μάλιστα σε ιδιαίτερα δελεαστική τιμή, συνδέεται στο πλαϊνό expansion port της Amiga 500 (και της Plus, άραγε;) και εφοδιάζει τον παλιό, καλό και αγαπημένο σας υπολογιστή με έως και 8ΜΒ fast RAM, IDE controller και, το καλύτερο, έναν ολοκαίνουριο Motorola 68000! Ναι, προφανώς αυτή τη στιγμή αναρωτιέστε αν έκανα λάθος και ήθελα στην πραγματικότητα να γράψω κάτι άλλο, έτσι δεν είναι;


Όμως όχι, φίλοι μου: ο επεξεργαστής του Wicher 500 είναι ένας 68000 γιατί αυτόν μάθαμε, αυτόν ξέρουμε και αυτόν εμπιστευόμαστε, τέλος πάντων! Μόνο που, αυτός ο 68000 είναι κάπως ιδιαίτερος, καθώς έχει τη δυνατότητα να χρονιστεί μέσω software μέχρι και στα 48MHz (!) δίνοντας στην 500άρα μας - και σε συνδυασμό πάντα με την μνήμη fast RAM - απόδοση της τάξεως των 4,27 MIPS!


Ναι, στην εποχή των Terraflops μπορεί τα 4,27 MIPS να μην φαντάζουν χαώδη, αλλά σκεφτείτε ότι φέρνουν την ταπεινή 500άρα στα επίπεδα (σχεδόν) μιας stock Amiga 3000 με Motorola 68030 στα 25MHz (ναι, αλήθεια!) και, σίγουρα, πολύ παραπάνω από την stock Amiga 1200 με τον Motorola 68EC020 στα 14MHz!


Πολύ καλά νέα λοιπόν, εξαιρετικός accelerator απ' ότι δείχνει και αναμένουμε με ανοιχτές αγκάλες την επίσημη κυκλοφορία του, κάπου στις αρχές του νέου έτους. Το 2017 προμηνύεται καυτό! (Πηγή: Vintage Is The New Old).