Κυριακή 25 Ιουλίου 2021
You've come a long way, baby
Τρίτη 20 Ιουλίου 2021
Aroused για Commodore 64
Είναι κάποιες φορές που η καθημερινότητα σε παρασέρνει στο ρυθμό της, σε παίρνει παραμάζωμα στο διάβα της και χάνεις τη μπάλα. Δουλειές, υποχρεώσεις, δουλειές που προέκυψαν από τις άλλες δουλειές και το αποτέλεσμα είναι όρεξη μηδέν και διάθεση μηδέν για να ασχοληθείς με (ας τα πούμε) δημιουργικά hobbies όπως είναι το να διατηρείς και να ενημερώνεις ένα blog. Και ξέρετε, ένα blog που δεν το ενημερώνεις είναι σα να έχεις μία σχέση στην οποία δεν δίνεις σημασία: αργά ή γρήγορα θα πάει κατά διαόλου και θα μείνεις μόνος σου να αναρωτιέσαι τι έφταιξε.
Βέβαια, αφού μπήκα στη διαδικασία να ψέξω τον εαυτό μου, οφείλω να παραδεχτώ ότι α) υπάρχουν και χειρότερα και β) όλα αυτά συμβαίνουν και στις καλύτερες οικογένειες. Να, πάρτε για παράδειγμα το γνωστό σε όλους Vintage is the New Old που συμπλήρωσε ολόκληρο μήνα χωρίς την παραμικρή ενημέρωση (από τις 13 Ιουνίου μέχρι και τις 13 Ιουλίου).
Παρά το παράδειγμα που μόλις ανέφερα, το γεγονός είναι ότι αν κάποιος δεν επιθυμεί να εφησυχάζει και να βρίσκει δικαιολογίες για πράγματα που δεν έκανε, καλό είναι να παρακολουθεί τι κάνουν οι πιο δραστήριοι του είδους, έτσι δεν είναι; Φυσικά, no matter what Jimmy Maher δεν πρόκειται να γίνει (ένας είναι ο GOAT) αλλά λίγη προσπάθεια παραπάνω δεν έβλαψε ποτέ κανέναν...
Ας αφήσω όμως στην άκρη τις σκέψεις μου για κάποιες άλλες, πιο ράθυμες μέρες, και ας στραφώ σιγά-σιγά στο αντικείμενο της σημερινής ανάρτησης που δεν είναι άλλο από ένα (ακόμα) demo για τον Big Daddy, για τον ένα και μοναδικό, για τον Commodore 64. Το περί ου ο λόγος demo ονομάζεται Aroused και είναι μία παραγωγή του group Proxima από το καλοκαίρι του 2019 - μια εποχή που δείχνει μάλλον μακρινή, αφού δεν είχε εμφανιστεί ακόμα ο Covid-19 που έμελλε να αλλάξει ριζικά τις ζωές μας και να σείσει συθέμελα την καθημερινότητα και τη ρουτίνα μας.
Γιατί όμως το Aroused; Γιατί καταπιάνομαι με ένα demo διετίας τη στιγμή που έχουμε τόσες φρέσκες παραγωγές; Πολύ απλά, διότι τα νέα demos που είδα δεν μου πολυάρεσαν. Οπότε...
Ωραία, "και τι καλό έχει το Aroused;", θα αναρωτιέστε. Λοιπόν, να σας πω. Έχει αρκετά μεγάλη διάρκεια (κοντά στο δεκάλεπτο μέχρι να φτάσει στο τελικό part). Απαρτίζεται από πολλές μικρές ενότητες - άρα έχει ποικιλία - που είναι όλες ενδιαφέρουσες, καλοφτιαγμένες και (τουλάχιστον) αξιοπρεπείς, ενώ ταυτόχρονα δεν κουράζει σε καμία περίπτωση. Προσθέστε στα προηγούμενα και την μουσική του η οποία είναι πάνω από τον μέσο όρο των σύγχρονων παραγωγών (ΟΚ, αυτό δεν αποτελεί κατόρθωμα) και προκύπτει ένα σύνολο που αποτελεί ένα πολύ καλό showcase των δυνατοτήτων του 64άρη - σε κάθε επίπεδο.
Το Aroused καταλαμβάνει 2 πλευρές δισκέτας και μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ. Αν ανήκετε στην πλειοψηφία που δεν έχει την ώρα ή την όρεξη να το κατεβάσει και να το τρέξει, απλά παρακολουθήστε το στο παρακάτω video:
Δευτέρα 5 Ιουλίου 2021
Commodore 1541: more than just a disk drive
Πόσο ενδιαφέρον μπορεί να έχει ένα floppy disk drive; Πραγματικά, πόσο; Είναι μια συσκευή που απλά διαβάζει και γράψει δισκέτες, dummy τελείως, αφού όλη τη δουλειά την κάνει ο controller, έτσι δεν είναι;
Well, not exactly. Βλέπετε, στα πρώτα χρόνια της βιομηχανίας των υπολογιστών, τότε που η αποθήκευση σε δισκέτες ήταν μάλλον μια εξωτική ονείρωξη παρά μια καθημερινή ανάγκη, ο εκάστοτε κατασκευαστής κατέφευγε στις δικές του, κάποιες φορές ιδιαίτερες και εξεζητημένες λύσεις. Μία από αυτές τις λύσεις ήταν και το δημοφιλέστατο disk drive της Commodore που συνδεόταν σειριακά με όλη τη σειρά των 8μπιτων υπολογιστών της εταιρίας, το περίφημο 1541.
Το disk drive αυτό, ο (σχεδόν πανομοιότυπος) διάδοχος του 1540, διέθετε τον δικό του κεντρικό επεξεργαστή, έναν 6502 της MOS Technology. Διέθετε επίσης την δική του μνήμη RAM (2KB) και ROM (16KB) στην οποία βρισκόταν το Commodore DOS, και, επί της ουσίας, ήταν ένας αυτόνομος υπολογιστής με πρώτιστη και αποκλειστική χρήση του το να γράφει και να διαβάζει δισκέτες 5 1/4". "Αποκλειστική χρήση" είπα; Γράψτε λάθος.
Ναι, μάλιστα, λάθος φίλες και φίλοι, διότι πλέον, με την έλευση του Freespin, το 1541 μπορεί, πέρα από τη χρήση για την οποία σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε, να τρέχει και... demos! Προσέξτε, όχι να τα φορτώνει προκειμένου να τα εκτελέσει ένας Commodore 64 ή κάποιος άλλος υπολογιστής, αλλά να τα τρέχει το ίδιο! Ναι, καλά διαβάσατε. Ένα ακόμα οχυρό έπεσε, η μέρα που κάποιος Κύπριος κομμουνιστής θα εκλεγεί πρόεδρος των ΗΠΑ πλησιάζει!
Στα σοβαρά τώρα, το επίτευγμα του κυρίου Matthias Kramm είναι κομματάκι δύσκολο να το χωνέψει κανείς, καθώς μας κάνει να ξεχάσουμε ό,τι γνωρίζαμε μέχρι σήμερα, και μας στέλνει και πάλι στα θρανία της πρώτη (ρετροκομπιουτερικής) τάξης. Διότι, αν για κάτι θα βάζαμε το χέρι μας στη φωτιά θα ήταν το ότι ένα disk drive δεν αποτελεί εύφορο έδαφος για την ανάπτυξη και την εκτέλεση demos ρε γαμώτο! Ποτέ μη λες ποτέ, όμως...
Χρησιμοποιώντας την σειριακή θύρα ως έξοδο composite video και το βηματικό μοτέρ ως... γεννήτρια ήχου (μη γελάτε, σοβαρά τα γράφω) το 1541 στα χέρια του κυρίου Matthias Kramm αποδεικνύει ότι μπορείς να μάθεις στο γέρικο disk drive σου νέα κόλπα. Ακόμα κι αν αυτό έχει συμπληρώσει τα 39 έτη ζωής και βαδίζει προς το τεσσαρακοστό.
Μια και η σειριακή έξοδος του 1541 δεν είναι μια τυπική έξοδος composite video (βασικά είναι οτιδήποτε άλλο εκτός από έξοδος composite video), θα χρειαστεί να φτιαχτεί ένα custom καλωδιάκι, με 6πολικό din connector από την μία πλευρά (αυτήν του disk drive) και ένα κοινό, απλό RCA βύσμα από την άλλη (αυτή της οθόνης) σύμφωνα με το παρακάτω σχηματικό διάγραμμα:
Αυτό θα σας επιτρέψει να εκτελέσετε το Freespin και να απολαύσετε με τα ίδια σας τα μάτια αλλά και τα ίδια σας τα αυτιά αυτή τη μοναδική, την πρωτοφανή εμπειρία ενός oldschool styled demo να τρέχει από ένα floppy disk drive! Κάτι το οποίο σημαίνει ότι θα δείτε στην οθόνη σας εικόνες όπως αυτές που ακολουθούν, ενώ το stepper motor θα... rockάρει (Θεούλη μου, τι γράφω;).
Μην στέκεστε όμως μονάχα σε όσα έγραψα: προφανώς και αλήθεια είναι όλα όσα διαβάσατε μέχρι το σημείο αυτό, αλλά γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά ότι μια εικόνα ισούται με χίλες λέξεις. Ένα video άραγε που αποτελείται από χιλιάδες εικόνες, με πόσες λέξεις ισούται; (εύκολο, τα frames του video επί χίλια!)
Μην απαντήσετε στην παραπάνω ερώτηση παγίδα. Προσπεράστε την και απλά παρακολουθείστε το video που ακολουθεί. Και καλού-κακού ας κρατάτε και λίγο την κάτω σιαγόνα σας γιατί υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να την χάσετε, βλέποντας ένα floppy disk drive να ζωγραφίζει (μεταφορικά και κυριολεκτικά) επί της οθόνης και ακούγοντας ένα μοτέρ να παίζει μουσική. Φίλες και φίλοι, είναι πλέον καιρός να αναθεωρήσετε: το 1541 είναι πολλά περισσότερα από ένα απλό disk drive!
Τρίτη 29 Ιουνίου 2021
The Spectrum Show επεισόδιο 106
Αν έχετε ψιλοχαζέψει από την αφόρητη ζέστη και την υγρασία επιπέδων... Ινδοκίνας που μας ταλαιπωρούν εσχάτως, θα σας πρότεινα να κάνετε μια βολτίτσα αφού δύσει ο ήλιος, ει δυνατόν σε μέρη που μπορεί να έχουν λίγη περισσότερη δροσιά (θάλασσα, κάποιο πάρκο κλπ). Αν δεν την παλεύετε ούτε και γι' αυτό - καθώς, let's face it, η ζέστη προκαλεί νωχελικότητα - υπάρχει πάντα η λύση της παρακολούθησης ενός ακόμα επεισοδίου του The Spectrum Show. Του κερατά, τα 106 (επεισόδια) έφτασε ο Paul Jenkinson, αν ξεκινήσετε να τα παρακολουθείτε σήμερα θα τελειώσετε μέσα Ιουλίου! Τι είπατε; Έχει και Euro; Ναι, αμέ, γιατί όχι, οτιδήποτε προκειμένου να ξεχαστούμε (ωραία φάση πάντως, μετά από 6 μήνες καραντίνα ακολουθεί ένα τρίμηνο κολασμένη ζέστη. Τι άλλο να ζητήσει κανείς;).
Δεν θα κάτσω να απαριθμήσω τα θέματα του 106ου επεισοδίου του The Spectrum Show: θα σας πω απλά ότι, ως συνήθως είναι καλογυρισμένο και ενδιαφέρον και σίγουρα θα κεντρίσει την προσοχή όσων έχουν μια τρυφερή θέση στην καρδιά τους για τον ZX Spectrum, το θαυμαστό και πολυαγαπημένο μηχάνημα του θείου Clive. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν απευθύνεται και σε ένα ευρύτερο (oldschool, πάντως) κοινό...
Επίσης, για όσους τυχόν ενδιαφέρονται να σας ενημερώσω ότι ο Paul έχει... ανακαινίσει ριζικά το website του, με αποτέλεσμα να είναι πιο εύχρηστο και μοντέρνο. Αν θέλετε παιχνίδια, περιοδικά ή tutorials είναι όλα εκεί, εύκολα προσβάσιμα με ένα click του ποντικιού.
Όσο για το 106ο επεισόδιο του The Spectrum Show: ορίστε, δεν το ξέχασα!
Τετάρτη 23 Ιουνίου 2021
Zzap!64 Annual 2021
Δεν είναι η πρώτη φορά σήμερα που θα αναφερθώ στο Zzap!64: το (gaming) Αγγλικό περιοδικό που λατρέψαμε όλοι εμείς οι (τότε) Commodore-άδες στα μέσα των 80s αξίζει μερικές αράδες μια στις τόσες, πόσο μάλλον όταν η Fusion Retro Books κυκλοφορεί τα τελευταία χρόνια μία ετήσια έκδοση στο κλασικό στυλ με κάποιους από τους original συντελεστές.
Αν κάποιος ξεφυλλίσει τις σελίδες του Zzap!64 (του κανονικού, όχι του ετήσιου) και φέρει στο μυαλό του την εικόνα, τη μορφή και την ύλη των περιοδικών των 80s, χωρίς αμφιβολία οποιαδήποτε σύγκριση με τα ελληνικά έντυπα που τόσο λατρέψαμε θα προκαλέσει δυσάρεστα συναισθήματα. Αν και από άποψη θεματολογίας τα Computer για Όλους, Pixel και (αργότερα) USER θεωρητικά ήταν πιο ενδιαφέροντα αφού η ύλη τους κάλυπτε hardware, applications και ποικιλία μηχανημάτων, μία ματιά στα reviews των παιχνιδιών, στην στήλη της αλληλογραφίας ή σε αυτήν για τα adventures φτάνει για να εντοπίσει κάποιος το χάσμα μεταξύ ελληνικών εντύπων και Zzap!64 (αλλά και του "αδερφού" Crash). Μόνο και μόνο η ιδέα να γίνονται τα reviews από gamers και όχι από "ανθρώπους του χώρου" ήταν επαναστατική. Προσθέστε σε αυτήν τους 3 reviewers σε κάθε τίτλο, τα σκίτσα των συντελεστών που εξέφραζαν το πώς ένιωθαν για το video game που παρουσίαζαν και τις ασύγκριτες πένες των Julian Rignall και Gary Penn (αλλά και των υπολοίπων) και θα πάρετε μια ιδέα για το πώς έπρεπε να είναι ένα έντυπο του χώρου - γι' αυτό και η ετήσια έκδοση κρατάει ατόφια όλα αυτά τα χαρακτηριστικά.
Το αστείο της όλης υπόθεσης είναι ότι τα ελληνικά έντυπα του χώρου στην αρχή δεν έμπαιναν καν στον κόπο να εξετάσουν και να αντιγράψουν (why not?) τα αντίστοιχα ξένα (τα αγγλικά και τα αμερικάνικα ήταν με διαφορά τα ποιοτικότερα). Αλλά και όταν, λόγω ανάγκης (κυκλοφορία USER) το έκαναν, στις αρχές του '90, το αποτέλεσμα δεν ήταν και το καλύτερο. Μονάχα από το '92 και μετά θα μπορούσε κάποιος να πει ότι ο εγχώριος τεχνικός (;) τύπος έφτασε σε αξιόλογα επίπεδα συνδυάζοντας χαλαρή γραφή, φρέσκες ιδέες και σύγχρονη εμφάνιση, αλλά μάλλον πλέον ήταν αργά για την γενιά των home computers. Κάπου εκεί πήρε την σκυτάλη το PC Master το οποίο και προσέφερε ιδιαιτέρως ποιοτικό αποτέλεσμα για καμιά ντουζίνα χρόνια, όντας το μοναδικό περιοδικό του χώρου για το οποίο μπορούμε πραγματικά να περηφανευόμαστε ως λαός. Αλλά ξέφυγα από το θέμα: αν θέλετε να διαβάσετε περισσότερα για το Zzap!64 μπορείτε να τσεκάρετε την παλαιότερη ανάρτησή μου, εδώ.
Η φετινή ετήσια έκδοση σηματοδότησε και την πρώτη (για εμένα) παραλαβή εντύπου που είχε αποσταλεί από την μετά-Brexit Γηραιά Αλβιώνα. Το αποτέλεσμα: η αποστολή έγινε στις 26/3 και η ειδοποίηση για να το παραλάβω έφτασε στα χέρια μου στις 3/6. Αν επιθυμείτε να μην κατηγορήσω το τελωνείο τουλάχιστον κάντε μια προσπάθεια να με πείσετε ότι ήρθε οδικώς. Και μέσω Βραζιλίας. Αλλιώς οι 65 μέρες από Αγγλία μέχρι Ελλάδα ανήκουν απλά στη σφαίρα του απαράδεκτου...
Η έκδοση του 2021 θεματολογικά δείχνει εκ πρώτης όψης κατά τι κάπως λιγότερο ενδιαφέρουσα από την περσινή, αλλά μπορεί να πρόκειται καθαρά για θέμα προσωπικού γούστου ή απλά πρώτων εντυπώσεων. Το βέβαιο είναι ότι και φέτος κυκλοφόρησε ένα ποιοτικό και χορταστικό annual που θεωρώ απίθανο να απογοητεύσει οποιονδήποτε C64 lover.
Μιλώντας για απογοητεύσεις, να αναφέρω ότι το να παρουσιάζεται το Soul Force, το πιθανότατα καλύτερο arcade space shoot 'em up που κυκλοφόρησε ποτέ για τον Commodore 64 σε 2 μόλις σελίδες εντύπου Α5 (!) είναι απλά απαράδεκτο. Το να πιστεύεις ότι είναι βιώσιμο εν έτει 2021 ένα μηνιαίο περιοδικάκι μεγέθους Α5 για C64 είναι θεμιτό. Το να χαραμίζεις σε 2 μονάχα σελίδες αυτού το κορυφαίο game της Sarah Jane Avory, όχι.
Κυριακή 20 Ιουνίου 2021
Μία τραγική απώλεια
Γενικώς, τα τελευταία χρόνια έχω μάθει να μην εκφράζομαι δημόσια για σοβαρά θέματα, και, το σημαντικότερο, να μην είμαι απόλυτος στις απόψεις μου και να μην τις υποστηρίζω με φανατισμό. Γιατί, δεν χρειάζεται και πολλή σκέψη για να το καταλάβει κάποιος, δύο εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις που εκφέρονται φανατικά από δύο ή περισσότερα άτομα είναι η καλύτερη συνταγή για να ξεκινήσει ένας καβγάς (φυσικά βοηθάνε και οι εκατέρωθεν υποτιμητικοί χαρακτηρισμοί). Και, εντάξει, είναι κλισέ, αλλά I'm too old for this shit.
Σήμερα όμως πληροφορήθηκα ένα δυσάρεστο γεγονός που μάλλον θα με οδηγήσει στο να κάνω μια εξαίρεση στη συνέχεια σε όσα έγραψα παραπάνω. Κι αυτό γιατί μόλις έμαθα για τον χαμό ενός ανθρώπου του οποίου τη δουλειά θαύμαζα. Κι όχι μονάχα για το χαμό του, αλλά και για την τραγική ιστορία που προηγήθηκε, η οποία ξεκίνησε πριν από 15 μήνες στο Leeds, της Αγγλίας.
Ο Jason Kelk, εξέχον μέλος του group Cosine και γνωστός στους sceners με το nickname "The Magic Roundabout" ή "ΤΜR" ήταν δημιουργός αρκετών demos και παιχνιδιών για τον Commodore 64 αλλά και για άλλες "συγγενείς" πλατφόρμες, όπως ο Commodore Plus/4. Μία από τις γνωστότερες δημιουργίες του και, κατά την προσωπική μου άποψη ένα από τα καλύτερα παιχνίδια που εμφανίστηκαν μετά το 2000 για τον 64άρη είναι το - πολύ γνωστό, πλέον - Vallation. Ένα space arcade shoot 'em up που δεν χρειάζεται απίστευτα αντανακλαστικά, αλλά ούτε και κολασμένο firing, αλλά παρόλα αυτά είναι εθιστικό όσο δεν πάει χάρη στο απλό - δωρικό θα μπορούσε κάποιος να το χαρακτηρίσει - gameplay του και το υπέροχο tune που ακούγεται καθ' όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού. Όλα αυτά μάλιστα σε 16 μόλις kilobytes γιατί, hey, αυτός ήταν ο Jason Kelk. Και φυσικά γράφω "ήταν" διότι ο Jason έφυγε από κοντά μας προχθές, την Παρασκευή, σε ηλικία 49 ετών, χτυπημένος από τον Covid-19. Ναι, τον κορονοϊό: αυτόν που κάποιοι υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει, κάποιοι άλλοι ισχυρίζονται ότι δεν είναι δα και τόσο επικίνδυνος, και ένας σεβαστός αριθμός ψυχικά νοσούντων πιστεύει ότι πρόκειται περί παγκόσμιας συνομωσίας ώστε να κλειστούμε άπαντες σπίτια μας και να μπορέσουν οι μυστικές υπηρεσίες να αλλάξουν τις μπαταρίες στα περιστέρια-ρομπότ που υπάρχουν για να μας παρακολουθούν και να καταγράφουν την κάθε μας κίνηση! Τι, σας φαίνεται ακραίο αυτό το σενάριο; Γιατί, το άλλο με το 5G και τα microchip που εισάγονται στο σώμα μας μέσω των εμβολίων τι είναι δηλαδή;
![]() |
| Μα πόσο αποκαΐδια τέλος πάντων; Πόσο; |
Αλλά ας επιστρέψω στον Jason και στην τραγική ιστορία του. Και γράφω "τραγική" καθώς ο TMR δεν ήταν απλά ένα ακόμη θύμα του Covid-19, αλλά ένας άνθρωπος που ταλαιπωρήθηκε επί 15 μήνες από τη νόσο, μέχρι που, εξαντλημένος πια τόσο σωματικά όσο και ψυχικά, πήρε την απόφαση να σταματήσει να παλεύει και να αντιστέκεται, και "έφυγε" την Παρασκευή 18 Ιουνίου 2021.
Ο Jason, εισήχθη στο νοσοκομείο του Πανεπιστημίου St. James στο Leeds τον Μάρτιο του 2020, καθώς είχε διαγνωστεί θετικός στον Covid-19. Πάσχοντας από διαβήτη τύπου ΙΙ και άσθμα ανήκε σε αυτό που αποκαλούμε "ομάδες υψηλού κινδύνου" με αποτέλεσμα να χρειαστεί να διασωληνωθεί άμεσα και η αναπνοή του να υποστηρίζεται μηχανικά. Με εξαίρεση ένα μικρό διάστημα φέτος τον Απρίλιο όταν και αχνοφάνηκε μία αχτίδα (φρούδας, τελικά) ελπίδας, ο Jason έμεινε διασωληνωμένος από τις 3 Απριλίου του 2020 μέχρι και την ημέρα του θανάτου του, στις 18/6/2021. Κατά τη διάρκεια αυτών των βασανιστικών και αφόρητων 15 μαρτυρικών μηνών, ουσιαστικά καταστράφηκαν οι πνεύμονες και τα νεφρά του Jason ως αποτέλεσμα επιπλοκών που οφείλονταν στη νόσο αλλά και της έντονης φαρμακευτικής αγωγής. Σα να μην έφταναν αυτά, ακολούθησαν και έντονες στομαχικές διαταραχές που οδήγησαν τους θεράποντες γιατρούς στην απόφαση να τρέφεται ενδοφλεβίως από ένα σημείο και μετά ο δυστυχής coder, και να απομείνει τελικά ελάχιστα κιλά προς το τέλος.
Μετά από αυτόν τον τραγικό 15μηνο Γολγοθά, ο Jason πήρε την απόφαση να ζητήσει να σταματήσει η μηχανική υποστήριξη του οργανισμού του ώστε να μπορέσει τελικά να ησυχάσει, μιας και είχε καταλάβει ότι την μάχη αυτή δεν θα την κέρδιζε. Με τη σύμφωνη γνώμη της συζύγου του και των γιατρών του ο Jason αντίκρυσε το τελικό "Game Over" πριν από 2 ημέρες, βυθίζοντας στην θλίψη όσους τον γνώριζαν ή είχαν αγαπήσει τις δημιουργίες του. Ταυτόχρονα, κατοχύρωσε ένα τραγικό ρεκόρ, ως "the UK's longest-known COVID patient". So long, TMR, you will be missed.
Αν έχετε την περιέργεια να δοκιμάσετε το υπέροχο Vallation, μπορείτε να το βρείτε ΕΔΩ.
(Πηγές: Sky News, The Guardian, The Sun)
Παρασκευή 18 Ιουνίου 2021
Review: Barnsley Badger
Τρίτη 8 Ιουνίου 2021
Ένα σύντομο αντίο στον John Wilson
Κυριακή 6 Ιουνίου 2021
ST gaming: the final solution
Ομολογουμένως πέρασε αρκετός καιρός από τη μέρα που δημοσιοποίησα το project του Δημήτρη (dimfil) με τα παιχνίδια του Atari ST να έχουν μετατραπεί το καθένα σε ένα μοναδικό εκτελέσιμο αρχείο για Windows PC. Ήταν τέλη Μαρτίου και φτάσαμε τώρα στο πρώτο δεκαήμερο του Ιούνη προκειμένου να μπορώ να σας παρουσιάσω το όλο έργο ολοκληρωμένο. Και τι έργο!
Βλέπετε, αποφασίσαμε να επιλέξουμε τα καλύτερα παιχνίδια από την βιβλιοθήκη του ST και να τα μετατρέψουμε όλα, ένα προς ένα, σε ανεξάρτητα εκτελέσιμα αρχεία, ούτως ώστε όποιος επιθυμεί να μπορεί ανά πάσα στιγμή να παίξει το game της επιλογής του με ένα απλό double click, χωρίς εξομοιωτές, χωρίς ROMs, χωρίς έξτρα αρχεία κλπ (όλα αυτά αποτελούν μέρος του εκτελέσιμου). Τα μετατρέψαμε λοιπόν όλα όσα επιλέξαμε, 458 παρακαλώ παιχνίδια, τα οποία μπορείτε πλέον και εσείς να κατεβάσετε και να απολαύσετε στο σταθερό σας PC, στο laptop σας, όπου και όποτε εσείς θέλετε.
Θα πρέπει στο σημείο αυτό να τονίσω το εξής, επειδή σε εμένα φαίνεται κοινή λογική αλλά διαπίστωσα ότι τελικά κάτι τέτοιο δεν ισχύει: το κάθε παιχνίδι είναι ένα custom executable αρχείο που μέχρι σήμερα δεν έχει κυκλοφορήσει ευρέως. Κατά συνέπεια, είναι λογικό και αναμενόμενο πολλά εφαρμογές antivirus να μπλοκάρουν την εκτέλεσή του, καθώς δεν το γνωρίζουν αφού δεν το έχουν ξανασυναντήσει. Αν δείτε λοιπόν ότι συμβαίνει κάτι τέτοιο, ή κλείστε το antivirus ή βάλτε το παιχνίδι (ή, όλα τα παιχνίδια) στην λίστα με τις εξαιρέσεις.
Πάμε και στο ψητό τώρα, shall we? Η συλλογή με τα 458 παιχνίδια έχει χωριστεί αλφαβητικά, σε 26 directories. Μπορείτε αν θέλετε να κατεβάσετε ολόκληρη τη συλλογή (γύρω στα 8GB), είτε κάποιο directory που να αντιστοιχεί σε κάποιο γράμμα, είτε ακόμα ένα μεμονωμένο παιχνίδι. Το download link είναι αυτό, και το decryption key είναι το SkgQTuexOf-19v5-9N9KXQ.
Σε κάθε παιχνίδι επιλέγετε στην αρχή εάν θα χρησιμοποιήσετε joystick ή πληκτρολόγιο για να παίξετε. Στην πρώτη περίπτωση χρησιμοποιείται το joystick που είναι εγκατεστημένο στα Windows, ενώ στην δεύτερη μπορείτε να κάνετε χρήση των arrow keys σε συνδυασμό με το δεξί πλήκτρο Ctrl (ως fire button). Επίσης, είναι ενεργά και τα παρακάτω πλήκτρα ή συνδυασμοί:
- [ESC] για εναλλαγή μεταξύ fullscreen και windowed mode- [F12] ή [AltGr+O] για είσοδο στο GUI
- [AltGr+C] για cold reset
- [AltGr+R] για warm reset
- [Q] για έξοδο από τον emulator
1943 the Battle of Midway
20000 Leagues
3D Galax
3D Pool
Academy Gamex
Academy
Action Fighter
Addams Family
After the War
Airball
Alien Blast (HAGA)
Alien Storm
Alien Syndrome
Alternate Reality
Anarchy
Annihilator
Another World (English)
Apache Flight
Arcade Fruit Machine
Archer Maclean Pool
Archipelagos
Arctic Fox
Arctic Moves
Arkanoid III
Arkanoid Revenge of DOH
Arkanoid
Armalyte
Asteroids Deluxe
Atomic Robo-Kid
B17 Flying Fortress
Baal
Baby Jo
Back to the Future II
Bank Buster
Barbarian (Psygnosis)
Barbarian the Ultimate Warrior
Batman Caped Cr
Batman the Movie
Battle Command
Battle Zone
Battlehawks 1943
Beach Volley
Bionic Commando
Black Cauldron
Black Tiger
Blasteroids
Blazing Thunder
Blockout
Blood Money
Bloodwych
Bolo
Bomb Jack
Bonanza Bros
Borrowed Time
Boulder Dash C. Kit
Boulder Dash
Buggy Boy (Gamex)
Buggy Boy
Burger Man
Cabal
Cannon Fodder (Improved music)
Cannon Fodder (Regular game)
Captain Blood
Carrier Command (Gamex)
Carrier Command
Castle Master
Chaos Engine
Chaos Strikes Back
Chase HQ 2
Chase HQ
Chips Challenge
ChopperX
Chrono Quest
Chubby Gristle
Chuck Rock
Chuckie Egg 2
Chuckie Egg
Civilization
Codename Iceman
Colonels Bequest
Commando
Conquests of Camelot
Continental Circus
Cool World
Crazy Cars 2
Crazy Cars
Cruise for a Corpse
Crystal Castles
Crystal Kingdom Dizzy
Cybernoid II
Cybernoid
Daley Thompsons OC
Dark Castle
Dark Fusion
Dark Side
Defender of the Crown
Deflektor
Deja Vu (Gamex)
Deja Vu II
Deja Vu
Double Dragon
Dragon Ninja
Dragon Spirit
Dragons Lair Escape
Dragons Lair II
Dragons Lair III
Dragons Lair
Driller
Dungeon Master (HAGA)
Dungeon Master (Improved sample STE)
Dungeon Master
Dynablaster
Dynamite Dux
E-Motion
Elf
Eliminator
Elite
Elvira 2 (HAGA)
Elvira 2 (simple hard disk install)
Elvira the Arcade Game
Enchanted Land
Enduro Racer
Escape from the Planet of the Robot Monsters
Exile
F-16 Combat Pilot
F-19 Stealth Fighter
F1 (Domark)
F16 Falcon
F29 Retaliator
Falcon with Mis Disks
Fantasy World Dizzy
Fernandez Must Die
Fighter Bomber
Fire and Ice
First Samurai
Flight of the Intruder
Flight Simulator 2
Flintstones
Flying Shark
FOFT
Forgotten Worlds
Frenetic
Frontier
Future Bike
G Loc
Galaxy Force
gameslist.txt
Gauntlet 2 (1MB)
Gauntlet 2 (2MB)
Gauntlet 3
Gemini Wing
Ghostbusters II
Ghosts n Goblins
Ghouls n Ghosts
GOAL (AUTO)
GOAL (HAGA)
Gobliiins 2
Gobliiins
Gods
Golden Axe
Goldrunner II Scen D1
Goldrunner II Scen D2
Goldrunner II
Goldrunner
Great Giana Sisters (ST blitter)
Great Giana Sisters
Gunship
Hacker 2
Hacker
Hades Nebula
Hard Drivin 2
Hard Drivin
Head Over Heels
HERO
Heroes of the Lance
Heros Quest
Highway Encounter
Highway patrol II
Hillsfar
Honda RVF
Hostages
Hunt for Red October
Hydra
IK plus
Ikari Warriors
Indiana Jones and the Fate of Atlantis
Indiana Jones and the Last Crusade Graphic Adv
Indiana Jones and the Temple of Doom
Infestation
Into the Eagles Nest
Invaders (Haga)
Invaders (Original)
Iron Lord (English)
Ishar 2
Ishar III
Ishar
Ivan Ironman Super Off Road
Ivanhoe
Jack Nicklaus Golf
James Pond 2 Robocod
James Pond
Jaws
Jet Set Willy
JetPac
Jim Power
Joust
Karate Kid II
Kennedy Approach
Kick Off 2 plus WC 90
Kick Off
Kid Gloves 2
Killing Game Show
Kings Quest II
Kings Quest IV
Kings Quest
Klax
Knight Orc
Lancelot
Lands of Havoc
Leader Board Golf
Leander
LED Storm
Leisure Suit Larry 2
Leisure Suit Larry 3
Leisure Suit Larry
Lemmings (2MB)
Lemmings 2
Lethal Xcess
Licence to Kill
Life and Death
Little Computer People
Live and let Die
Llamatron
Loom
Lotus 2
Lotus Esprit
Lotus III
Lure of the Temptress
Macadam Bumper
Mach 3
Masters of the Universe
Mean Machine
Mean Streets
Mega lo Mania
Mega Phoenix
Menace
Microprose F1 GP
Microprose Golf
Midnight Resistance
Midwinter II
Midwinter
MIG 29 Fulcrum
MIG 29M Super Fulcrum
Mighty Bombjack
Missile Command (HAGA)
Missile Command
Mission Elevator
Monthy Python
Moon Blaster (1MB)
Moon Patrol
Motrhead
Mr Do Run Run
Mr Heli
Narco Police
Nebulus
Netherworld
New Zealand Story
Night Shift
Ninja Spirit
Ninja Warriors (1MB)
No Excuses
NorthStar
Obliterator
Oh No More Lemmings
OIDS (1MB better framerate)
OIDS (HAGA)
OIDS (Original)
Operation Wolf
Ork
Outrun Europa
Outrun
P47 Thunderbolt
Pac Land
Pacman OE
Pacman ST
Pacman
Pacmania
Panza Kick Boxing
Paperboy
Parasol Stars
Passing Shot
Pengy
Pipe Mania
Pirates
Player Manager (English)
Plotting
Plutos
Police Quest II
Pool
Populous II (HAGA)
Populous II (simple)
Populous
Power Drift
Predator 2
Predator
Prehistoric Tale
Prehistorik
Prince of Persia (Improved sound for STE)
Punisher
Purple Saturn Day
Pushover
Puzznic
Quest for Galaxia
Race Drivin
Railroad Tycoon
Rainbow Islands
Rally Cross
Rampage
Rampart
Rana Rama
Revenge of Mutant Camels II
Revenge of Mutant Camels STE
Revenge of Mutant Camels
Rick Dangerous
Risky Woods
Road Runner
Roadwar 2000
Robocop
Robotron 2084
Rocket Ranger
Rotor
Rotox
RType II
RType
Rubicon
Safari Guns
Saint Dragon
Savage
Scooby Doo
Screaming Wings
SDI (Activision)
Secret of Monkey Island
Sensible Soccer
Sentinel
Shadow of the Beast 2
Shadow of the Beast
Shadow Warriors
Shinobi
Shufflepuck Cafe
Side Arms
Sidewinder II
Sidewinder
Silent Service II
Sinbad and the Throne
Skate Wars
Slap Fight
Sly Spy
Smash TV
Solomons Key
Space Ace II
Space Ace
Space Harrier II
Space Harrier
Space Pilot
Space Quest 3
Space Quest III
Space Quest
Space Racer
Speedball 2
Speedboat Assassin
Spherical (Fusion)
Spitfire 40
Spy Who Loved me
Star Flight
Star Raiders
Star Trek
Star Wars 2 ESB
Star Wars ROTJ
Star Wars
Stardust
Starglider 2
Starglider
Starquake
Street Fighter II
Street Fighter
Strider
STUN Runner
Stunt Car Racer
Super Breakout color
Super Cars
Super Cauldron
Super Cycle
Super Hang On
Super Monaco GP
Super Space Invaders
SuperCars II
Switchblade II
Switchblade
SWIV (1MB)
SWIV
Tau Ceti
Teenage Queen
Tempest
Tennis aka Match Point
Terrorpods
Test Drive 2
Test Drive
Thai Boxing
The Quest for the TimeBird
The Real Ghostbusters
The Untouchables
Thunder Blade
Thunderbirds
Thundercats
Time Bandit
Time Scanner
Times of Lore
Tip Off
Toki
Toobin
Toyota Celica
Trailblazer
Trantor
Treasure Island Dizzy
Trivial Pursuit (English)
Turbo Cup
Turbo Outrun
Turrican II
Turrican
Ultima III
Ultima IV
Ultima VI
UN Squadron
Uninvited
Uridium
Victory Road
Volfied
Volleyball Simulator
Vroom
Welltris
Where Time Stood Still
Wings of Death (for ST STE)
Wings of Death (for TT Falcon)
Winter Olympiad
Winter Super Sports
Wizball
Wolfchild
Wolfenstein 3D
Wonderboy in Monsterland
Xenon 2 (25 MB)
Xenon 2 (Regular)
Xenon
Xevious
XOut
Z Out
Zak McKracken
Zool
Zynaps
Πέμπτη 3 Ιουνίου 2021
The Spectrum Show επεισόδιο 105
Δευτέρα 31 Μαΐου 2021
Review: Genius Ep.1 - Into The Toy Warehouses (Apple II+, IIe, IIc, IIgs)
Δευτέρα 24 Μαΐου 2021
Ταξιδέψτε μέσα στον χρόνο με τον Spectrum
Γενικώς, δεν συνηθίζω να γράφω για παιχνίδια που πρόκειται να κυκλοφορήσουν στο μέλλον. Η προσφιλής μου τακτική είναι να περιμένω να υλοποιηθούν και κατόπιν να τα παρουσιάσω εδώ ή να γράψω κάποιο πιο αναλυτικό review στο Retro Planet. Φυσικά, υπάρχουν κι εξαιρέσεις: αν για παράδειγμα μάθαινα ότι θα βγει sequel του Battle Squadron, του Wing Commander Prophecy ή ότι είναι στα σκαριά port του Green Beret ναι, τότε κάτι θα έγραφα. Όχι, ψέματα, σβήστε το αυτό το τελευταίο: υποτίθεται ότι εδώ και καιρό ετοιμάζεται η μεταφορά του coin op της Konami στην Amiga και εγώ δεν έχω γράψει λέξη!
Όπως και να 'χει, νομίζω ότι έγινα σαφής: εκτός σπανίων εξαιρέσεων, δεν θα διαβάσετε από αυτό εδώ το blog ότι "πρόκειται να κυκλοφορήσει...".
Το λοιπόν, πρόκειται να κυκλοφορήσει (!) σύντομα ένας νέος τίτλος για τον ZX Spectrum, από τους "παλαβούς" Ρώσους coders της Zosya Entertainment. Νέα παιχνίδια για το λατρεμένο τέκνο του Sir Clive είναι η αλήθεια ότι εμφανίζονται σαν τα σαλιγκάρια μετά τη βροχή (ή, σαν τους Αθηναίους στην παραλιακή τα ηλιόλουστα Σαββατοκύριακα), ήτοι, σε μεγάλο πλήθος. Ειδικά μετά την κυκλοφορία του Arcade Games Designer του Jonathan Cauldwell που διευκόλυνε σε μεγάλο βαθμό την διαδικασία δημιουργίας ενός παιχνιδιού από το μηδέν, η games software library του μηχανήματος άρχισε να αυξάνει σε ρυθμούς που θύμιζαν... 80s!
Μέσα στην πληθώρα των νέων κυκλοφοριών λοιπόν, είχαμε και κάποια παιχνίδια που ήταν, απλά, ασύλληπτα εντυπωσιακά ή με εξαιρετικά gameplay. Ή και τα δύο. Ποια να πρωτοθυμηθεί κανείς; Το Valley of Rains; Το RetroForce; Το Metal Man Reloaded; Το Redshift; Το Drift!;
Έτσι λοιπόν, ενώ υπό Κ.Σ. (Κανονικές Συνθήκες, τίποτα δεν θυμάστε πια απ' το σχολείο;) δεν θα ασχολούμουν περαιτέρω στην παρούσα φάση, όταν είδα το παρακάτω video και διαπίστωσα ότι επρόκειτο για μελλοντική κυκλοφορία της Zosya Entertainment, ήταν αδύνατο να το προσπεράσω:
Σκεφτείτε τώρα: εθιστικό racing παιχνίδι με υπέροχα γραφικά, storyline που μας ξεναγεί στα καλύτερα χρόνια του δεύτερου μισού του προηγούμενου αιώνα και κλασικά αυτοκίνητα (ναι, αυτά τα παλιά που είχαν μέχρι και λάστιχο ρεζέρβα) και... βέσπες! What's not to like?
Ο επερχόμενος λοιπόν αυτός τίτλος που ονομάζεται Travel through time vol.1: Northern Lights θα κυκλοφορήσει - ελπίζουμε - μέσα στο τρέχον έτος και θα τρέχει σε ZX Spectrum 128 (και +2/+3, προφανώς). Αυτή τη φορά μάλιστα δεν θα γκρινιάξω που δεν θα τρέχει σε 48άρη: χαλάλι του αν είναι αντάξιο του παραπάνω video!
Αναμένουμε...
Τρίτη 18 Μαΐου 2021
Το τελευταίο απωθημένο
Από τότε που με θυμάμαι να ασχολούμαι με τους home computers, τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του '80, είχα τις σαφείς προτιμήσεις μου: πρώτα τον ZX Spectrum και στη συνέχεια τον Commodore 64. Φυσικά, παρακολουθούσα ανελλιπώς τα τεκταινόμενα στον χώρο, καθώς, όχι μονάχα επισκεπτόμουν τουλάχιστον σε εβδομαδιαία βάση την ελληνική Silicon Valley, όχι μονάχα διάβαζα τακτικά τα Computer για Όλους και Pixel, αλλά αγόραζα και όποιο αγγλικό περιοδικό μπορούσα να εντοπίσω σχετικό με το αντικείμενο.
Σύντομα, κάποια home computers όχι και τόσο δημοφιλή στην Ελλάδα (ούτε και παγκοσμίως, εδώ που τα λέμε) άρχισαν να κεντρίζουν το ενδιαφέρον μου. Ήταν υπολογιστές με το κοινό χαρακτηριστικό ότι ήταν προσιτοί οικονομικά, και στο μυαλό μου φάνταζαν ως εξαιρετικές λύσεις για κάποιον ο οποίος για τους Χ,Υ λόγους δεν είχε τη δυνατότητα (ή την διάθεση) να αποκτήσει έναν ZX Spectrum ή έναν Commodore 64.
Φυσικά, επειδή εκείνα τα χρόνια ακόμα και τα φθηνότερα home micros ήταν μάλλον είδη πολυτελείας, ήταν ουσιαστικά αδύνατο να αποκτήσω κάποιο από αυτά τα μηχανήματα αν δεν το αγόραζα προκειμένου να αντικαταστήσει τον ZX Spectrum μου (τον οποίο διαδέχτηκε ο 64άρης). Έτσι, πέρασαν τα χρόνια και αυτά τα "άλλα" home computers που... ζαχάρωνα δεν έγιναν ποτέ κτήμα μου. Οι υπολογιστές αυτοί ήταν ο Commodore 16, o ομόσταυλός του VIC-20, ο Oric Atmos και ο Acorn Electron.
Για καλή μου τύχη, όσα χρόνια κι αν κύλησαν, τα μηχανήματα αυτά παρέμειναν λιγότερο δημοφιλή από τα υπόλοιπα, κι έτσι οι τιμές τους δεν εκτοξεύτηκαν στα ύψη: οι retro fans προτιμούσαν ως επί το πλείστον να επενδύσουν στην... 5η Amiga τους, παρά να εξερευνήσουν τον άγνωστο κόσμο του Oric Atmos. Χάρη στην επικρατούσα κατάσταση λοιπόν, μέσα στην τελευταία 6ετία κατάφερα να αποκτήσω πρώτα τον Commodore 16 και τον VIC-20, στη συνέχεια τον Oric Atmos, αλλά ακόμα και τον Atari 800XL που ανέκαθεν μου κέντριζε το ενδιαφέρον αλλά ποτέ δεν είχε υπάρξει τμήμα της - ας την πούμε - συλλογής μου. Τα είχα όλα πλέον, εκτός από το τελευταίο απωθημένο, τον "μικρό αδερφό" του BBC micro, το μεγάλο "what if?" της ιστορίας του home computing της Γηραιάς Αλβιώνας. Ο Acorn Electron, αν και ποτέ δεν υπήρξε κάποιο απλησίαστο οικονομικά μηχάνημα, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο πάντα μου ξέφευγε. Δεν ανησυχούσα όμως, ακόμα και όταν η Αγγλία έφυγε από την Ευρωπαϊκή Ένωση δυσκολεύοντας κατά πολύ τα πράγματα, γνώριζα ότι έχοντας ως στόχο τον μικρό, ταπεινό, μπεζ 8μπιτο βρισκόμουν σε ασύγκριτα καλύτερη θέση και με τις πιθανότητες με το μέρος μου συγκριτικά με τους "πολλούς" που έχουν ονειρώξεις με Atari Falcon ή ανυπομονούν για τη μέρα που θα γίνει δική τους μια Amiga 4000T. Πόσο τυχερός εγώ που αντί για δέος νιώθω πλήρη αδιαφορία για αυτούς τους σπάνιους υπολογιστές με τιμές... μεταχειρισμένου αυτοκινήτου!
Έτσι λοιπόν, με μεγάλο μου σύμμαχο την παντελή έλλειψη άγχους και την οποιαδήποτε βιασύνη, τελικά έπεσα πάνω σε έναν κουτάτο Electron, που μάλιστα πουλούσε ο Σπύρος, ένας παλιός γνώριμος από τα "Αμιγκικά" χρόνια. Εννοείται ότι συνάντησα τον Σπύρο και το αγόρασα το μηχάνημα με... συνοπτικές διαδικασίες, αποκτώντας έτσι επιτέλους το τελευταίο μου απωθημένο, τον τελευταίο 8μπιτο home computer που θεωρούσα ότι έπρεπε κάποτε να κάνω δικό μου. Όλα αυτά πριν από μερικές μόλις ώρες, μάλιστα, καθώς το καυτό Αθηναϊκό λιοπύρι δεν με πτόησε στην προσπάθειά μου να κάνω δικό μου τον υπολογιστή ο οποίος, αν η ιστορία είχε διαφορετική τροπή, θα μπορούσε να είχε γίνει βασιλιάς στη θέση του βασιλιά, χαλίφης στη θέση του χαλίφη, δημοφιλέστερος 8μπιτος στην Αγγλία στη θέση του ZX Spectrum. Τίποτα από αυτά δεν συνέβη βέβαια όπως είναι γνωστό, αλλά αυτό καθαυτό το γεγονός δεν αφαιρεί το παραμικρό από την λάμψη και τη χάρη του "BBC micro των φτωχών" - τουλάχιστον στα δικά μου μάτια.
Καθώς ξεκίνησα να δοκιμάζω και να περιεργάζομαι λοιπόν τον Electron, στην πρώτη από τις - ελπίζω - πολλές μέρες που θα ασχοληθώ μαζί του, θα σας φιλέψω με μερικές φωτογραφίες του εν δράσει, για να πάρετε κι εσείς μια μυρωδιά από τον 8μπιτο υπολογιστή της Acorn. Για να μην ξεχνιόμαστε, 2 χρόνια μετά την κυκλοφορία του Electron οι δημιουργοί του σχεδίασαν ένα επαναστατικό chip, έναν επεξεργαστή RISC αρχιτεκτονικής με το όνομα "ARM". Ναι, αυτόν που αποτέλεσε τη βάση για όλους τους επεξεργαστές που βρίσκονται στις καρδιές των κινητών τηλεφώνων, των tablets και δισεκατομμυρίων άλλων συσκευών στις μέρες μας!



























