Σάββατο 14 Οκτωβρίου 2023

Amstrad Addict: are you addicted to Amstrad?

Τα τελευταία χρόνια έχει κυκλοφορήσει στην Αγγλία ένα ιδιαιτέρως αξιόλογο - μηνιαίο, μάλιστα - περιοδικό, το Amiga Addict. Πιθανόν οι περισσότεροι από εσάς να το γνωρίζετε αλλά, ακόμα και αν δεν συμβαίνει αυτό, ο τίτλος του μάλλον μαρτυράει το αντικείμενό του, δε νομίζετε;

Δυστυχώς, μετά το Brexit, το πάρε-δώσε προϊόντων με τη Γηραιά Αλβιώνα δεν είναι πλέον σα να στέλνεις γράμμα Δάφνη-Χαϊδάρι. Ακόμα και αν η ισοτιμία στερλίνας-ευρώ δεν έχει μεταβληθεί ριζικά, ακόμα και αν τα ταχυδρομικά δεν έχουν αυξηθεί ιδιαίτερα, πλέον, σε κάθε αποστολή παρεμβάλλεται ό,τι χειρότερο έχει να επιδείξει η... βορειότερη τριτοκοσμική χώρα, ό,τι πιο απεχθές διαθέτει στο οπλοστάσιό της η - σήμερα καίγομαι, αύριο πνίγομαι - μπανανία: αναφέρομαι στο τελωνείο. Ναι, ξέρετε, αυτό το μέρος που διάφοροι τύπο αραχτοί χαρατσώνουν κατά το δοκούν οποιονδήποτε δύστυχο είχε την έμπνευση να αγοράσει κάτι, οτιδήποτε, από χώρα εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μαύρο φίδι στον κόρφο του. Αφού δεν έχει μυαλό, ας έχει βαθύ πορτοφόλι.

Επειδή λοιπόν το Amiga Addict που σας έγραφα στην αρχή είναι α) μηνιαίο και β) περνάει αναγκαστικά από το τελωνείο (δεν υπάρχει Παπασωτηρίου πια να παίρνουμε τα ξένα περιοδικάκια μας) το συνολικό κόστος για να το προμηθεύεται συστηματικά κάποιος που μένει στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα υψηλό. Έτσι κι εγώ λοιπόν, αν βρω κανέναν να πουλάει κανένα τεύχος δεύτερο χέρι ψωνίζω από κει, έτσι, για να σβήσω τη δίψα μου. Γιατί, όπως σας είπα, είναι καλό περιοδικό και ανέκαθεν μου άρεσαν τα καλά περιοδικά. Άλλωστε η γενιά μας μεγάλωσε με τον τεχνικό τύπο στα ντουζένια του, οπότε καλομάθαμε...

Μια μέρα λοιπόν πριν από περίπου δύο εβδομάδες, ένα email από το Amiga Addict με πληροφόρησε για την κυκλοφορία του Amstrad Addict. Το οποίο - μην τρομάζετε - δεν είναι μηνιαίο, αλλά μία εφ' άπαξ έκδοση, έτσι για το γαμώτο, στη λογική "αφού το κάνουμε κάθε μήνα για την Amiga γιατί να μην το κάνουμε μια φορά και για τον Amstrad;". Καλή λογική και επικροτώ.

Αποφάσισα λοιπόν να το αγοράσω, αλλά μη θέλοντας να ενδώσω στις ορέξεις του κάθε τελώνη που μπορεί να πέσει το τεύχος μου στα χέρια του, είπα να το πάρω σε ψηφιακή μορφή. Που ναι μεν δεν τη γουστάρω, αλλά, όπως σας είπα, γουστάρω ακόμα λιγότερο τη φάση με το τελωνείο, οπότε καταλαβαίνετε...

Αγοράζοντας το Amstad Addict λοιπόν σε .pdf αρχείο με περίμενε μία ευχάριστη έκπληξη, καθώς η εκδότρια εταιρία μου έκανε δώρο και τα πρώτα τέσσερα τεύχη του Amiga Addict (πάλι σε ψηφιακή μορφή, εννοείται). Not bad, not bad at all...

Τι λέει όμως το Amstad Addict; Αξίζει η πρόκειται περί αρπαχτής;

Προφανώς και δεν πρόκειται περί αρπαχτής. Σιγά μη ρίσκαραν να ξεφτιλιστούν οι άνθρωποι που με τόσο κόπο και μεράκι φτιάχνουν το Amiga Addict προκειμένου να τσεπώσουν μερικά κατοστάρικα. Είπαμε, αγγλικό είναι το περιοδικό, όχι ελληνικό. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Που συνεπάγεται που λέτε ότι το τευχάκι μέσα στις 60 σελίδες του έχει πολυποίκιλη και πραγματικά ενδιαφέρουσα ύλη: νέα, previews, reviews, συνεντεύξεις, ιστορία, hardware, cheats, μέχρι και BASIC type-in! Συγκριτικά με το Amtix!CPC - την ετήσια έκδοση αυτού, για την οποία θα σας γράψω σύντομα - η ύλη του Amstrad Addict είναι μάλλον πιο ισορροπημένη, αφού καταπιάνεται πρακτικά με τα πάντα και δεν αναλώνεται κυρίως στα παιχνίδια. Βέβαια, είναι αλήθεια ότι το Amtix!CPC είναι πιο game oriented και δεν το κρύβει, αλλά μια έκδοση one and done όπως το Amstrad Addict καλό είναι να έχει θεματολογία που να ικανοποιεί τους πάντες, έτσι δεν είναι;

Αν τυχόν ψηθήκατε και θέλετε και εσείς να αποκτήσετε το Amstrad Addict, μπορείτε να το βρείτε εδώ. Αν μάλιστα σας ανάβουν πιο δύσκολα τα λαμπάκια απ' ότι σε μένα και θέλετε να ρίξετε τη ζαριά σας με τους υπαλλήλους του τελωνείου, μπορείτε να το ρισκάρετε και να το πάρετε στην έντυπη έκδοσή του, που φυσικά είναι και το ιδανικό. Αν όμως στα 15,5€ (περίπου) που κοστίζει το περιοδικό με τα ταχυδρομικά σας ράψουν και κανένα κουστουμάκι 8-10€ για τελωνειακά τέλη μη γκρινιάξετε σε μένα, ε; Εγώ σας προειδοποίησα!

Πέμπτη 12 Οκτωβρίου 2023

Review: Tracker Hero AGA για Amiga

Tracker Hero AGA (Commodore Amiga 1200/4000) - Carlos Peris (programming)/Jordi Palome (graphics)/Nooly (music/sfx)

Είναι ασφαλής υπόθεση το ότι όλοι όσοι διαβάζετε το Retro Planet γνωρίζετε τι εστί Guitar Hero, έτσι; Πιθανότατα μάλιστα αρκετοί από εσάς να περάσατε ένα σεβαστό διάστημα της gaming πορείας σας ασχολούμενοι με το μεγάλο hit των RedOctane και Harmonix εκεί, στο δεύτερο μισό της πρώτης δεκαετίας της νέας χιλιετίας. Φυσικά και ο γράφων δεν βγάζει την γέρικη και κατσιασμένη ουρίτσα του απ' έξω, καθώς μπορεί να έκλεισε ερμητικά τα αυτιά του στα καλέσματα των Guitar Hero και Guitar Hero II, αλλά τελικά υπέκυψε στα θέλγητρα του υπέροχου Guitar Hero III: Legends Of Rock, του video game που συγκεντρώνει τις περισσότερες κομματάρες (βλέπε: καλά τραγούδια) από οποιοδήποτε άλλο στην ιστορία.

Όταν λοιπόν, μετά από μια συμμετοχή σε ένα demoparty τον Δεκέμβριο του 2009 έγινε γνωστό ότι οι άνθρωποι που απαρτίζουν την Gus Entertainment (Carlos Peris, Jordi Palome, Nooly) έχουν στα σκαριά ένα αντίστοιχο παιχνίδι για την πλατφόρμα της αειθαλούς Amiga, οι απανταχού Amigans άρχισαν να τρίβουν τις παλάμες τους με ανυπομονησία. "Βρε λες;", σκέφτονταν, μη μπορώντας να πάρουν και όρκο για την τελική υλοποίηση του παιχνιδιού αφού ο καμμένος (στα vapors της Amigaland) φυσάει και το γιαούρτι…

Τελικά η Gus Entertainment παρέδωσε τα όσα είχε υποσχεθεί: μετά από κάποιες beta εκδόσεις, το Tracker Hero AGA v.1.0 εμφανίστηκε στο site της εταιρίας το φθινόπωρο του 2013 ενώ στο Aminet οι εκδόσεις που φιλοξενούνται είναι λίγο πιο "μπαγιάτικες", ήτοι η 0.98 για Amigas με AGA chipset και η 0.97 για αυτές με ECS.

Στο κείμενο που διαβάζετε θα ασχοληθούμε με την "τελική" έκδοση, την 1.0 του Tracker Hero AGA η οποία, απ' όσο γνωρίζουμε ήταν και η τελευταία που κυκλοφόρησε προτού "πέσει" το site της εταιρίας (μήπως καλύτερα group;) και αυτή χαθεί στη λήθη…

Το παιχνίδι τρέχει σε οποιαδήποτε Amiga 1200 ή 4000, αρκεί αυτή να έχει ελεύθερο 1,5ΜΒ μνήμης chip RAM και, φυσικά, να διαθέτει σκληρό δίσκο (δεν χωράει σε δισκέτα). Να σημειωθεί ότι η έκδοση για ECS Amigas "ζητάει" 1ΜΒ chip RAM, οπότε, θεωρητικά τουλάχιστον, οι A500 Plus και A600 θα είναι ιδανικές επιλογές. Και σε αυτή την περίπτωση πάντως ο σκληρός δίσκος είναι απαραίτητος, συνεπώς, αν διαθέτετε μόνο floppy drive(s) στην Amiga σας μάλλον δεν θα μπορέσετε να το χαρείτε…

Το concept του παιχνιδιού είναι ακριβώς το ίδιο με αυτό του Guitar Hero, δηλαδή πατάτε απλά το πλήκτρο που αντιστοιχεί στη νότα (χρώμα) που περνάει την εκάστοτε στιγμή από την ταστιέρα. Εννοείται πως, όσο εύκολο και αν ακούγεται άλλο τόσο (και περισσότερο) δύσκολο μπορεί να γίνει αυτό στην πράξη, ειδικά όταν το παιχνίδι σας ραίνει με νότες με ρυθμούς… πολυβόλου! Ο χειρισμός είναι εύκολος (πλήκτρα F1-F4 ή, εναλλακτικά, 1-4) και, ευτυχώς για εμάς τους "κουλούς", το Tracker Hero, σε αντίθεση με το παιχνίδι του Playstation, δεν θεωρεί ότι είμαστε εξαδάκτυλοι (!), οπότε και στο hard επίπεδο εμφανίζονται μέχρι και 4 διαφορετικές νότες, γεγονός που απλουστεύει κάπως τα πράγματα. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι υπάρχει και η δυνατότητα να παίξει κανείς το παιχνίδι και με "κανονική" κιθάρα του Guitar Hero (από Playstation 2), αρκεί να διαθέτει ένα adaptor που επιτρέπει τη σύνδεση Playstation gamepads στα joystick ports της Amiga.

Τα γραφικά του παιχνιδιού είναι ακριβώς αυτά που θα έπρεπε να είναι, χωρίς να θυμίζουν από τη μία 8μπιτο αλλά και, από την άλλη, χωρίς να προκαλούν επιφωνήματα θαυμασμού. Είναι απορίας άξιο το γιατί απαιτείται AGA chipset (όπως άλλωστε και στο 95% και βάλε των AGA games) καθώς, η μόνη εμφανής διαφορά μεταξύ των δύο εκδόσεων (AGA και ECS) είναι το κινούμενο background που μάλλον δεν πρόκειται να το προσέξει κανείς την ώρα που παίζει.

Ένα παιχνίδι τύπου Guitar Hero εξαρτάται πρωτίστως από τα τραγούδια του αλλά και από την αμεσότητα της αντίδρασης στο πάτημα των πλήκτρων από τον παίκτη. Σε ό,τι αφορά τη μουσική επένδυση το Tracker Hero AGA έρχεται με αρκετά MODs, που κυμαίνονται από άθλια μέχρι πολύ καλά ενώ το θετικό στοιχείο είναι ότι μπορεί κανείς να το εμπλουτίσει και με πρόσθετα κομμάτια - υπάρχουν ήδη 3 συλλογές με κλασικά MODs διαθέσιμες προς δωρεάν download από το Aminet. Στην αντίδραση του παιχνιδιού στα εκατοντάδες (απελπισμένα) πατήματα των πλήκτρων από τον παίκτη θα πρέπει να μπει πολύ καλός βαθμός και αυτό γιατί, παρόλο που το Tracker Hero AGA δίνει την εντύπωση ότι "θα αισθανόταν καλύτερα" με έναν 68030, παρόλα αυτά δεν χάνει keystrokes και αντιδρά άμεσα δείχνοντας ότι το πλήκτρο που πατήθηκε ήταν σωστό (ή λάθος). Γενικά, στον τρόπο που παίζεται, στον τρόπο που βαθμολογεί τις προσπάθειές σας, στα επίπεδα των τραγουδιών, στα αστεράκια που χρησιμοποιούνται για να δείξουν την πρόοδο του παίκτη στο κάθε κομμάτι και σε πολλά άλλα επιμέρους χαρακτηριστικά του το Tracker Hero AGA ακολουθεί την πεπατημένη του Guitar Hero και αυτό είναι σίγουρα θετικό.


Από την άλλη, το μεγαλύτερο (και το μόνο σημαντικό) αρνητικό στοιχείο που παρουσιάζει το παιχνίδι της Gus Entertainment είναι το ότι οι "νότες" που περνούν από την οθόνη κάποιες φορές φαίνονται να μην έχουν ιδιαίτερη σχέση με αυτό που ακούγεται από τα ηχεία, ενώ και το πάτημα της λάθος νότας (ή, της σωστής νότας αλλά σε λάθος χρόνο) δεν φαίνεται να έχει κανένα ηχητικό αποτέλεσμα ή επακόλουθο. Αυτό το γεγονός ξενίζει λιγάκι, αλλά θα πρέπει να έχουμε όλοι στην άκρη του μυαλού μας ότι έχουμε να κάνουμε με ένα παιχνίδι που φτιάχτηκε από 3 ανθρώπους και τρέχει σε υπολογιστές 25ετίας οπότε είναι απολύτως φυσιολογικό σε κάποια σημεία να υστερεί φανερά συγκρινόμενο με την σειρά των Guitar Hero.

Συνολικά, το Tracker Hero AGA (αλλά και η έκδοση για ECS Amigas) αποτελεί μια προσεγμένη και καλοδουλεμένη προσπάθεια, που κάλλιστα θα μπορούσε να είναι και εμπορική. Με δεδομένο τον συρφετό πρόχειρων, απλοϊκών και κακοφτιαγμένων παιχνιδιών που κυκλοφορούν για την πλατφόρμα της Amiga τα τελευταία χρόνια, το παιχνίδι της Gus Entertainment αποτελεί σίγουρα ένα ξεχωριστό επίτευγμα, μια όαση μέσα στην απέραντη έρημο του Amiga gaming της τελευταίας 15ετίας. Σίγουρα αξίζει για μια έστω φορά, όταν θα ανάψετε την 1200άρα σας, να μην τρέξετε και πάλι το Sensible World of Soccer, αλλά να δοκιμάσετε κάτι νέο, φρέσκο και αξιόλογο, όπως είναι το Tracker Hero!

Βαθμολογία: 7,5/10

 

Το παραπάνω review δημοσιεύθηκε στο 17ο τεύχος του περιοδικού Retro Planet, που κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο του 2017.

Τρίτη 3 Οκτωβρίου 2023

The Spectrum Show επεισόδιο 133

Είναι κάποιες στιγμές που, σε αντίθεση με την πάγια τακτική μου, βλέπω το ποτήρι μισογεμάτο. Ή, για να είμαι ακριβής, το βλέπω γεμάτο εντελώς, ξεχειλισμένο σχεδόν.Δεν συμβαίνει συχνά, αλλά συμβαίνει.

Αυτή τη φορά την αφορμή για το κύμα χαράς που με πλημμύρισε μου την έδωσε η κουβεντούλα που είχαν ο Paul με τον Geoff στο καινούριο επεισόδιο του The Spectrum Show, το 133ο (βαράτε προσοχές, ψάρακες). Συζητούσαν λοιπόν οι δυο τους για να αποφασίσουν ποια ήταν τα καλύτερα παιχνίδια του 1982 για τον Spectrum (φυσικά). Και έπιασα τον εαυτό μου να γνωρίζει όλους - πλην ενός - τους τίτλους που αναφέρθηκαν και, όχι μονάχα να τους γνωρίζει, αλλά και να τους έχει παίξει. Το γεγονός αυτό με έκανε να αισθανθώ πολύ υπερήφανος με την πάρτη μου: όχι απλά υπήρχα εκεί, στις αρχές των 80s, αλλά ήμουν και χωμένος μέχρι τα.. μπατζάκια στη σκηνή των 8bit home computers και των παιχνιδιών τους. Θα μου πείτε "καλά ρε φίλε, ο μοναδικός ήσουν;". Προφανώς και όχι, αλλά που 'ναι οι άλλοι;

Πραγματικά, θυμάμαι μια εποχή που υπήρχαν οι Spectrumάδες και... κανένας άλλος. Εντάξει, πέρασαν τα χρόνια, κάποιοι δεν ασχολούνται πια, κάποιοι εγκατέλειψαν το μάταιο τούτο κόσμο και άπαντες έχουμε ρίξει χιλιάδες μέρες στις πλάτες μας από τότε. Αλλά να ξέρω σχεδόν όλη τη retro κοινότητα της Αθήνας και να μη γνωρίζω έναν Spectrumά; Και δεν αναφέρομαι φυσικά σε γιαλαντζί Spectrumάδες, αλλά σε πραγματικούς, hardcore fans του γομολάστιχα που θα τον προτιμούσαν από οποιοδήποτε άλλο μηχάνημα. Σε τύπους που παίζουν το Manic Miner με κλειστά μάτια, σε αειθαλείς (ή και όχι τόσο) μπαρμπάδες που όταν τους ρωτάς ποιο είναι τα καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών σου απαντάνε με φυσικότητα "το 3D Death Chase της Micromega" και μένεις παγωτό. Πού είναι ρε γαμώτο μου όλοι αυτοί με τους οποίους συνωστιζόμασταν σε Στουρνάρη, Σολομού και Μπόταση κάθε Σάββατο στην αγαπημένη μας - και επιβεβλημένη - κομπιουτερότσαρκα και που τους πετύχαινες απογεύματα καθημερινών στο Computer Club στον 5ο όροφο της πολυκατοικίας στη γωνία Μπενάκη με Κωλέττη να επιδεικνύουν τις τελευταίες τους προγραμματιστικές δημιουργίες; "Πού είσαι τώρα και σ' έχω χάσει παλιέ μου φίλε, Γιώργο Θαλάσση;" τραγουδούσε κάποτε ο Λουκιανός Κηλαηδόνης απευθυνόμενος όχι τόσο στον Μικρό Ήρωα του Στέλιου Ανεμοδουρά, αλλά περισσότερο στη χαμένη του νιότη και τα χρόνια που έφυγαν. Ε, μια απ' τα ίδια κι εδώ, λοιπόν, διότι...

Διότι πού θα βρω εγώ τώρα κάποιον που να έχει ζήσει τα ίδια με μένα και να μην είναι ένας ακόμα καμένος Αμιγκάς που να νομίζει ότι η ζωή αρχίζει και τελειώνει στο Sensible Soccer; Σε ποιον θα πω για τον 16άρη Spectrum μου, για τα αντίγραφα με τα διπλά κασετόφωνα, για τη ρύθμιση του... αζιμούθιου, για τα Populal Computing Weekly, το Computer + Video Games και το Your Computer σε μια retro community που δε γνωρίζει - και δεν ενδιαφέρεται και να μάθει - την ιστορία των retro computers στην ίδια της τη χώρα; Που θα βρω έναν νορμάλ άνθρωπο (λέμε τώρα) που να αναγνωρίζει τη σαφή ανωτερότητα του Jetpac απέναντι στο Superfrog και την τεχνολογική υπεροχή του Knight Lore συγκριτικά με το Shadow of the Beast; Ποιος θα με πιστέψει εάν ισχυριστώ ότι το jaw dropping effect του τελευταίου ήταν μικρότερο από εκείνο του εμβληματικού τίτλου της Ultimate Play the Game; Βρε μήπως πρέπει να πάω στη χώρα των πραγματικών κομπιουτεράδων, στην πατρίδα του Γομολάστιχα, στο Speccy Nation να βρω τον Paul με τον Geoff και τους τύπους στο World of Spectrum να γουστάρουμε;

Εν πάση περιπτώσει δε νομίζω ότι έχει νόημα να μακρηγορώ περισσότερο γιατί θα χάσω και το (όποιο) ενδιαφέρον σου, αγαπητέ αναγνώστη. Διότι μιας κι εσύ λογικά δεν έχεις τον Spectrum και την εποχή του σε μεγάλη εκτίμηση, και στις εξιστορήσεις σου για τα "παλιά τα χρόνια" επαναλαμβάνεται με εκνευριστική συχνότητα η λέξη "Amiga", τι νόημα έχει άραγε να κάθομαι να σε πρήζω με τη νοσταλγία μου για τον καιρό που μεσουρανούσε ο θαυμαστός μικροσκοπικός υπολογιστής που έφερε στις ζωές μας ο θείος Clive και η Sinclair Research;

Αφήνω την πολυλογία μπας και κάτσετε και παρακολουθήσετε το νέο επεισόδιο του The Spectrum Show. Κι ας αναφέρεται σε μια εποχή που δεν την πολυκαταλαβαίνετε...

Σάββατο 16 Σεπτεμβρίου 2023

Crash Annual 2023

Είναι καιρός τώρα που έψαχνα την ευκαιρία να γράψω κάτι για τις ετήσιες εκδόσεις των Zzap! Amiga, Crash, Zzap!64 και Amtix!CPC, αφού τα προμηθεύτηκα όλα και τα είχα στα χέρια μου από τις πρώτες μέρες του Γενάρη αν δεν με απατά το (ασθενές εσχάτως, είναι η αλήθεια) μνημονικό μου. Κατάφερα να γράψω νωρίς-νωρίς μερικές αράδες για το Zzap! Amiga 2023 αλλά αυτό ήταν: τα υπόλοιπα έμειναν για μήνες στην to do λίστα μου μέχρι και σήμερα, που αποφάσισα να αναφερθώ τελικά στο Crash Annual 2023.

Έχω γράψει πολλές φορές στο παρελθόν για τους Roger Kean και Oliver Frey, τους ανθρώπους που δημιούργησαν την Newsfield Publications και βρίσκονταν πίσω από τη δημιουργία των υπερεπιτυχημένων Crash, Zzap!64 και του λιγότερο πετυχημένου Amtix. Όσοι παρακολουθείτε τακτικά το blog ίσως να θυμάστε ότι οι Frey και Kean έφυγαν αμφότεροι πρόσφατα από τη ζωή, αφήνοντας πίσω τους ως παρακαταθήκη ίσως τα καλύτερα gaming περιοδικά των 80s: πλέον, ό,τι έχει να κάνει με νέες κυκλοφορίες των Zzap! Amiga, Crash, Zzap!64 και Amtix,περνάει αποκλειστικά από τα χέρια του Chris Wilkins, του ανθρώπου που αναβίωσε τα ιστορικά έντυπα μέσω της εκδοτικής του εταιρίας Fusion Retro Books.

Για να επανέλθω όμως στην ετήσια έκδοση του Crash, αυτή πλέον αποτελείται από μία συλλογή από άρθρα που δημοσιεύτηκαν στο διμηνιαίο Crash μέσα στην προηγούμενη χρονιά (2022) και κατά συνέπεια αν κάποιος αγοράζει συστηματικά το περιοδικό δεν έχει κανένα λόγο να αποκτήσει και το Annual, αφού στην ουσία θα έχει ήδη διαβάσει όλο του το περιεχόμενο. Για εμάς τους υπόλοιπους όμως που γουστάρουμε τον ZX Spectrum και πολύ περισσότερο εάν είμασταν και αναγνώστες του Crash back in the day το Crash Annual 2023 αποτελεί μια πολύ καλή αγορά, αφού έχει ποικίλη και ενδιαφέρουσα ύλη, είναι ποιοτική εκτύπωση με χοντρό και σκληρό εξώφυλλο, και μπορεί να καταλάβει δικαιωματικά μια θέση στη βιβλιοθήκη μας.


Το Crash Annual 2023 κυκλοφόρησε σε 2 διαφορετικά μεγέθη, ήτοι σε Α4 και σε Α5. Σε αμφότερες τις περιπτώσεις η ύλη είναι ακριβώς η ίδια, απλά όποιος επιλέξει να το προμηθευτεί σε Α4 θα κουράσει λιγότερο τα μάτια του διαβάζοντας το περιοδικό. Για να τα κάνω πενηνταράκια, αν είστε κάποιας ηλικίας και έχετε ήδη τα πρώτα συμπτώματα πρεσβυωπίας μη διανοηθείτε καν να επιλέξετε το Crash Annual σε A5!

Ένα σημείο στο οποίο θα πρέπει να σταθώ είναι το κόστος του Crash Annual 2023: Αν δεν απατώμαι αν το αγοράσει κανείς όταν πρωτοκυκλοφορήσει κοστίζει 20 λίρες Αγγλίας, ενώ μερικούς μήνες αργότερα μπορεί να το προμηθευτεί κάποιος με κάτι παραπάνω από £12. Το πρόβλημα είναι ότι αν προσθέσει κανείς στην τιμή τα κόστος των ταχυδρομικών αλλά και του τελωνείου τότε η... λυπητερή ανεβαίνει αρκετά και όσο και αν πρόκειται για αξιόλογο ανάγνωσμα θεωρώ υπερβολικό να φτάσει η συνολική του αξία στα 40-45€. Μία λύση - την οποία επέλεξα και εγώ για να είμαι ειλικρινής - είναι η προπαραγγελία όλων των ετήσιων εκδόσεων μαζί (Zzap! Amiga, Crash, Zzap!64 και Amtix!CPC): στην περίπτωση αυτή το συνολικό κόστος πέφτει περίπου στο 50% όσων θα πλήρωνε κάποιος για να προμηθευτεί όλα τα έντυπα χωριστά, και, αν θυμάμαι καλά, είναι περίπου στα 110€ και για τα τέσσερα.


Αυτά λοιπόν για το Crash Annual 2023, λογικά θα επανέλθω σύντομα και με τις ετήσιες εκδόσεις των Zzap!64 και Amtix.

Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου 2023

Grind για Atari ST/STE: το πρώτο gameplay video

Επειδή είναι εύλογο να υπάρχουν κάποιες απορίες αναφορικά με το Grind για τον Atari ST από τη στιγμή που γνωστοποιήθηκε ότι υφίσταται ήδη ένα πρώτο demo, αποφάσισα να φτιάξω ένα πολύ μικρό βιντεάκι με τη βοήθεια του εξομοιωτή STeem (και των Windows, φυσικά) προκειμένου να πάρετε μια ιδέα από το gameplay, την ταχύτητα της κίνησης, το animation των sprites κλπ.

Επειδή αρκετοί ρωτούν, το Grind στην τελική του έκδοση θα τρέχει σε "απλό" Atari ST με μνήμη 1-2ΜΒ (δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμα αυτό, αν και θεωρώ σημαντικό το να γίνει εφικτή η εκτέλεσή του σε μηχανήματα με 1ΜΒ όπως ο stock 1040STF) και σε Atari STE με 4ΜΒ RAM - μνήμη που μάλλον ήδη διαθέτουν όλοι οι STE εκεί έξω. Φυσικά η έκδοση για STE θα έχει κάποιες βελτιώσεις συγκριτικά με την αντίστοιχη για ST, με πρώτη τον ήχο, όπου θα υπάρχει η δυνατότητα για ταυτόχρονη ακρόαση ηχητικών εφέ και μουσικής.

Όσοι βιάζεστε (δεν σας αδικώ) να αρπάξετε το Grind στα χέρια σας καλό θα είναι να κάνετε υπομονή: το παιχνίδι θα χρειαστεί πάνω από ένα χρόνο από σήμερα προκειμένου να ολοκληρωθεί και να κυκλοφορήσει, αλλά, όπως θα δείτε και στο βιντεάκι, η ομάδα πίσω από τον επερχόμενο τίτλο βρίσκεται ήδη σε πολύ καλό δρόμο!

Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου 2023

Grind για Atari ST/STE: απίστευτο, συγκλονιστικό, γκρανγκινιολικό, χιτσκοκικό

Σήμερα το πρωί με περίμενε μια ευχάριστη έκπληξη στον Messenger, καθώς διαπίστωσα ότι ο κορυφαίος αυτός game developer και καλός φίλος που η πλειονότητα γνωρίζει απλά ως Tsak (ναι, ο δημιουργός του Worthy, αυτός) μου έστειλε ένα αρχειάκι με κατάληξη .PRG και μέγεθος 1ΜΒ. Φυσικά, τα αρχεία με αυτή την κατάληξη είναι γνωστά από τους 8μπιτους υπολογιστές της Commodore (PET, VIC-20, σειρά TED, Commodore 64, Commodore 128) αλλά συνήθως - και για αυτονόητους λόγους - είχαν μέγεθος μικρότερο από 64ΚΒ. Άρα λοιπόν, αυτό που μου έστειλε ο Γιάννης ήταν αρχείο για Atari ST ή STE (εντάξει, αν ήταν για Falcon θα τον... σκότωνα!). Και, σύμφωνα με το όνομά του, επρόκειτο για το demo του επιπέδου "library" του Grind. Nice!


Η αλήθεια είναι ότι ίσως να έχετε πληροφορηθεί - είναι κοινό μυστικό, άλλωστε - για την πρόοδο που γίνεται στο Grind με τα διάφορα demos που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, αλλά όλα αυτά αφορούσαν την Amiga. Κι όμως, από τις μέρες του Dread, όταν και ξεκίνησε η δημιουργία της game engine από τον ΚΚ, είχε γίνει γνωστό πως ό,τι βλέπαμε στην Amiga θα μπορούσε να τρέξει σχεδόν ίδιο και απαράλλαχτο και στους Atari ST και STE. Άλλο όμως το να διαβάζεις μία πρόταση - όσο εντυπωσιακά και αν είναι τα όσα αναφέρει - κι άλλο να βρίσκεσαι τελικά μπροστά στην υλοποίηση, έτσι δεν είναι;

Δεν θα σας πω ψέματα, έχοντας δει μέχρι τώρα videos και screenshots από την έκδοση της Amiga κρατούσα μικρό καλάθι. Και αυτό διότι, όσο κι αν εδώ και δεκάδες χρόνια υποστηρίζω με πάθος ότι οι ομοιότητες μεταξύ ST και Amiga είναι συντριπτικά περισσότερες από τις διαφορές τους, ειλικρινά θεωρούσα απίθανο τα όσα θαυμαστά είχα δει να υλοποιούνται στην "Μεγάλη Κυρία" να μπορούσαν να αποτελέσουν πράξη και των αντίστοιχων κυκλωμάτων του ST. Εδώ, στο πέρασμα των χρόνων, είδαμε ακόμα και κάποια από τα λιγότερο απαιτητικά παιχνίδια της Amiga να μεταφέρονται στον 16μπιτο Atari με αισχρά αποτελέσματα, σα να είχε ο κακομοίρης την επεξεργαστική ισχύ ενός ZX Spectrum. Χάρηκα με την καρδιά μου λοιπόν όταν διαπίστωσα ότι είχα πέσει έξω. Και όχι απλώς είχα πέσει έξω, δεν πέτυχα ούτε τον... λήγοντα!



Ό,τι και να λέμε, άλλο να σας τα γράφω και άλλο να τα βλέπετε (και να τα ακούτε). Το demo του Grind στον ST είναι μάλλον ανώτερο ως αποτέλεσμα από οποιοδήποτε FPS του παρελθόντος είχαμε δει ποτέ στην Amiga. Ίσως να στερείται της λεπτομέρειας ενός Genetic Species σε Amiga 4000 με 68060 και κάρτα γραφικών, αλλά μιλάμε για κάτι που τρέχει σε 68000 στα 8MHz! Αν αναλογιστούμε αυτό το τελευταίο, το συνολικό οπτικοακουστικό αποτέλεσμα μάλλον βάζει τα γυαλιά ακόμα και στον big daddy, το Doom το ίδιο, που, προκειμένου να τρέξει ομαλά απαιτούσε 80486 στα 33MHz (προσοχή, προτού αναφωνήσετε "μα τι γράφει ο μαλάκας" ξαναδιαβάστε την πρόταση που προηγήθηκε: δεν λέω ότι το Grind - που άλλωστε είναι ακόμα η alpha version ενός demo - είναι καλύτερο από το διαχρονικό αριστούργημα των Carmack και Romero ως παιχνίδι, απλά ότι δείχνει ανώτερο ως τεχνολογικό επίτευγμα).



Δεν θα σταθώ στο level design του tsak, όχι επειδή δεν είναι καλό (κάθε άλλο), αλλά επειδή θα έχουμε ολοκληρωμένη άποψη όταν θα κυκλοφορήσει τελικά το πλήρες παιχνίδι. Αυτό στο οποίο μπορώ να σταθώ είναι η εκπληκτική δουλειά που έχει γίνει στα γραφικά και, φυσικά, αυτό το θαύμα θαυμάτων, η game engine του παιχνιδιού. Seeing is believing θα γράψω μονάχα. Είναι απίστευτο, συγκλονιστικό, γκρανγκινιολικό, χιτσκοκικό (δεν θα μπορούσα να μην ανασύρω από τη μνήμη μου το εντυπωσιακό ρεπερτόριο επιθέτων που χρησιμοποιεί σε κάθε ευκαιρία ο Δημήτρης Χατζηγεωργίου) το να βλέπει κανείς ένα first person shooter με χαρακτηριστικά που θυμίζουν Doom να τρέχει σε έναν απλό Atari ST (το τονίζω, ST, όχι STE) τον ίδιο καιρό που κάποιοι άλλοι προκειμένου να μεταφέρουν το L' Abbaye des Morts του Locomalito στην πλατφόρμα από τον Spectrum απαιτούν... Falcon! Είναι αλήθεια αυτό το τελευταίο, δεν το έβγαλα από το μυαλό μου να ξέρετε...

Τέλος πάντων, προφανώς και δεν σκοπεύω να σταθώ στην προγραμματιστική... αμπαλοσύνη παραδειγμάτων όπως το παραπάνω ή όπως η πλειονότητα των κυκλοφοριών για STE των τελευταίων χρόνων. Αυτό στο οποίο πραγματικά αξίζει να σταθούμε - και να υποκλιθούμε, θα συμπλήρωνα - με δέος και θαυμασμό είναι το Grind. Και στις δύο εκδόσεις του φυσικά, και για Amiga και για Atari.


Ελπίζοντας ότι θα πάρετε μια ιδέα από τα screenshots για το μεγαλείο του κορυφαίου αυτού δημιουργήματος να σας αναφέρω ότι στην παρούσα φάση "ζητάει" Atari ST ή STE με 2ΜΒ μνήμης. Στον ST κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού ακούγεται μόνο μουσική, ενώ στον STE ακούγεται και μουσική και ηχητικά εφέ. Που εδώ που τα λέμε, το οπτικό αποτέλεσμα είναι τέτοιο που και βουβό να ήταν το παιχνίδι κουβέντα δεν θα μπορούσαμε να πούμε, έτσι;

Σάββατο 2 Σεπτεμβρίου 2023

The Spectrum Show επεισόδιο 132

Τα τελευταία χρόνια με το που πήγαινα για διακοπές με έπιανε... συγγραφικός οίστρος! Με το που βρισκόμουν εκτός Αθήνας, κάθε πρωί, με τον καφέ μου στην ησυχία μου πριν ξυπνήσουν οι υπόλοιποι ήταν σα να γυρνούσες ένα διακόπτη και να έπεφτα με τα μούτρα στο πληκτρολόγιο του laptop. Οπότε, ακόμα κι αν δεν πολυασχολιόμουν με το blog, ήξερα ότι θα ξαναέπαιρνα να πάνω μου εκεί, κάπου προς τα μέσα με τέλος του καλοκαιριού.

Δυστυχώς, φέτος τα πράγματα δεν έγιναν έτσι. Όχι ότι δεν πήγα διακοπές, το έκανα και με το παραπάνω. Όχι ότι δεν είχα μαζί μου laptop ή ότι δεν είχα πρόσβαση στο internet - το αντίθετο, τα είχα προβλέψει όλα. Όλα εκτός από τη διάθεση. Τι να πω; Δεν μου έβγαινε με τίποτα. Ούτε να συγκεντρώσω τις σκέψεις μου μπορούσα ιδιαίτερα (ίσως να μην ήθελα, κιόλας) ούτε και εντόπισα κάποιο θέμα που να θεωρήσω ότι σώνει και καλά θα έπρεπε να καταπιαστώ με δαύτο. Οπότε, αντί να postάρω με ρυθμούς πολυβόλου είχαμε απλά... flatline. Νέκρα ρε παιδάκι μου, πώς το λένε;

Πάντοτε όμως - και αυτό το έχω υποσχεθεί στον εαυτό μου - θα υπάρχει η... σωστική λέμβος που ονομάζεται Paul Jenkinson. Όσο ο ακούραστος Εγγλέζος Spectrum lover θα συνεχίζει να φτιάχνει νέα επεισόδια του The Spectrum Show εγώ θα πιάνομαι από αυτά για να ξαναγράφω. Έστω και αυτή καθαυτή την ανάρτηση που θα αναφέρεται στο νέο επεισόδιο μονάχα, αλλά τουλάχιστον θα γράφω.

Έτσι λοιπόν και σήμερα, με αφορμή το 132ο επεισόδιο του The Spectrum Show που έρχεται να πει ένα στοργικό "καλό φθινόπωρο" στους ανά την υφήλιο Spectrum fans, σας χαιρετώ κι εγώ και εύχομαι σε όλους υγεία και... υπομονή. Υπομονή διότι τα πράγματα γύρω μας γενικώς είναι σκατά και χρειάζεται γερό στομάχι προκειμένου να υπομείνει κανείς την - ως επί το πλείστον - μίζερη καθημερινότητα. Ίσως ένα μισάωρο με μια ωρίτσα ημερησίως πάνω από τον Spectrum (ή κάποιον άλλο αειθαλή υπολογιστή από τα 80s-90s) να είναι το καλύτερο φάρμακο. Γιατί άντε παίξτε την 15η πίστα του Manic Miner και θα μου πείτε εμένα αν φεύγουν από το μυαλό σας απλήρωτοι λογαριασμοί, δάνεια και ό,τι άλλο σας προβληματίζει!

Σας αφήνω με το 132ο επεισόδιο του The Spectrum Show, με πολλές ευχαριστίες στον Paul Jenkinson και στο κουράγιο που δίνει και σε μένα να συνεχίζω και με ευχές για ένα χαλαρό Σαββατοκύριακο. Όσο είναι εφικτό αυτό τέλος πάντων αν ζει κανείς σε Αθήνα ή Θεσσαλονίκη...

Τρίτη 15 Αυγούστου 2023

Review: Spyders για Commodore 64

Spyders - Chapter I (Commodore 64) - Mr. NOP (code)/Richard Bayliss (music/SFX)

 

Δύσκολα θα μπορούσε κάποιος να πιστέψει - και ειδικά εν έτει 2017 - ότι θα μπορούσε να φτιαχτεί αξιοπρεπές παιχνίδι, έστω και παραλλαγή κάποιου κλασικού τίτλου των 80s, χρησιμοποιώντας ως γραφικά αποκλειστικά και μόνο ASCII χαρακτήρες και, άντε και UDGs (User Defined Graphics) που συνεπάγονται κίνηση όχι ανά pixel, αλλά ανά χαρακτήρα. Ακόμα και στο MODE 2 (80 στήλες) του Amstrad CPC κάτι τέτοιο θα θεωρούταν αδύνατο.

Ευτυχώς για σας, ο γράφων, με χρόνια εμπειριών (ή, απλώς, χρόνια) στην πλάτη του, είχε γίνει αυτόπτης μάρτυρας ενός εξαιρετικά ενδιαφέροντος gaming session, κάπου τον χειμώνα του 1984. Τότε, που ο πατέρας του, προκειμένου να εξασφαλίσει μερικά ευχάριστα διαλείμματα κατά τη διάρκεια της εργασίας του, είχε προμηθευτεί ένα παιχνιδάκι που ονομαζόταν Galaxy Invasion στον TRS-80 Model 4 του γραφείου. Το εν λόγω παιχνίδι ήταν ένα κράμα Space Invaders και Galaxians που χρησιμοποιούσε το ASCII σετ χαρακτήρων του TRS-80 και ήταν γραμμένο σε assembly. Ε, είναι μάλλον αδύνατο να περιγραφεί η ομαλότητα της κίνησης και του (όποιου) animation και η αίσθηση που έδινε το παιχνίδι στον παίκτη χρησιμοποιώντας, στην ουσία, ένα matrix 64 x 16 χαρακτήρων! Έτσι λοιπόν, 33 ολόκληρα χρόνια πριν, ο συντάκτης του πονήματος που διαβάζετε αυτή τη στιγμή γνώριζε ήδη ότι ο (σωστός) συνδυασμός ASCII και γλώσσας προγραμματισμού χαμηλού επιπέδου (δηλαδή πολύ κοντά στο επίπεδο της "μηχανής"/επεξεργαστή) θα μπορούσε να προσφέρει διαμαντάκια, υπό τις κατάλληλες συνθήκες. Έστω και ακατέργαστα…

Δεν γνωρίζουμε εδώ στο Retro Planet εάν ο Mr. NOP είναι ρέκτης του Galaxy Invasion αλλά, κρίνοντας και από παλαιότερες δημιουργίες του (Ladybug 2015) τα πάει μια χαρά με τα ASCII. Και, μιας και έχουμε να κάνουμε με Commodore, με τα PETSCII για να είμαστε απολύτως ακριβείς.

 

Τι έκανε λοιπόν ο Mr. NOP (ο οποίος, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, "έμαθε να προγραμματίζει σε PET"); Έφτιαξε, χρησιμοποιώντας PETSCII, έναν εξαιρετικό κλώνο του Space Invaders για - τι άλλο; - Commodore PET (αυτός δεν διέθετε bit mapped γραφικά έτσι κι αλλιώς). Και, μιας και πρόκειται για άνθρωπο που έμαθε να προγραμματίζει την εποχή που οι άντρες ήταν άντρες, το λειτουργικό σύστημα ήταν στην ROM, τα τιμόνια δεν είχαν υποβοήθηση και οι καπνίζοντες κάτω των τριών πακέτων τσιγάρων ημερησίως αντιμετωπίζονταν με τον δέοντα χλευασμό, έσπευσε να μεταφέρει το δημιούργημά του και στον Commodore 64 (αν έχεις δει έναν Commodore έχεις δει όλους τους Commodore).

Ο 64άρης, όντας μηχάνημα "τούμπανο" συγκρινόμενος με τον PET, διαθέτει χρώματα (ναι, 16 ολόκληρα από δαύτα), user defined graphics αλλά και ήχο. Ο Mr. NOP αποφάσισε λοιπόν να ραφινάρει λιγάκι το Spyders (έτσι ονομάζεται το παιχνίδι, δεν το είπαμε τόση ώρα;) χρωματίζοντάς το και βελτιώνοντας σε κάποιο βαθμό τα γραφικά του. Στον τομέα του ήχου και της μουσικής έκανε ό,τι όφειλε να κάνει, δηλαδή απευθύνθηκε σε κάποιον ειδικό. Ο οποίος "ειδικός" δεν είναι άλλος από τον Richard Bayliss (ναι, ο δημιουργός του Let's Invade για το οποίο διαβάσατε παραπάνω) που δέχτηκε μονομιάς την πρόσκληση και ανέλαβε να εμπλουτίσει το Spyders με ήχο. Ή, για την ακρίβεια, με μουσική.

Όλα τα παραπάνω μας δίνουν έναν πολύ καλό και ιδιαιτέρως playable κλώνο του Space Invaders, με πολύ ωραία μουσική στο menu screen, απλό, άμεσο και λειτουργικό χειρισμό και ένα ingame tune το οποίο, τι να πούμε; Πρέπει να το ακούσετε!

Η μουσική που γεμίζει τα αυτιά του παίκτη όσο αυτός παίζει Spyders είναι ένα ρυθμικό, ταχύτατο, ου μην και ενίοτε αγχωτικό techno tune το οποίο, χωρίς την παραμικρή δόση υπερβολής, μπορεί να σας κάνει να συνεχίσετε να παίζετε ακόμα κι αν δεν σας λέει "κάτι" το παιχνίδι. Απ' ότι φαίνεται ο Richard Bayliss είναι ιδιαιτέρως αλτρουιστής, καθώς, το πολύ καλό soundtrack δεν το χρησιμοποίησε στο Let's Invade (όχι βέβαια ότι και εκείνο πάει πίσω) αλλά στο Spyders του Mr. NOP! Μπράβο, πάντα τέτοια, θα πούμε εμείς.

Στο ρεζουμέ τώρα, με μία πρόταση έχουμε να κάνουμε με ένα Space Invaders στο πιο εύκολο, με ασπίδα (αυτό δεν σας το είπαμε, ε;), κάποιες διαφοροποιήσεις σε ορισμένες πίστες (απουσία βάσεων) και υπέροχο soundtrack. Και, το καλό είναι ότι, αν ο Mr. NOP έχει κέφια, μπορεί να μας χαρίσει και κάποιο(α) sequel(s). Ε, ό,τι κι αν πούμε, αξίζει τον κόπο. Έστω και για την μουσική!


Βαθμολογία: 7/10

 

Το παραπάνω review δημοσιεύθηκε στο 17ο τεύχος του περιοδικού Retro Planet, που κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο του 2017.

Κυριακή 6 Αυγούστου 2023

False Idols για Commodore Plus/4

Ποτέ δεν έκρυψα τη συμπάθειά μου για τους υπολογιστές της σειράς TED (Commodore 16/116 και Plus/4) της Commodore. Να είναι ότι τότε, όταν κυκλοφόρησε ο Commodore 16 φάνταζε στο νεανικό μου μυαλό ως ένας πανάξιος αντίπαλος των ZX Spectrum και Oric Atmos στο low budget κομμάτι της αγοράς (που ήταν άλλωστε και το πλησιέστερο στο βαλάντιό μου;). Να είναι ότι η βελτιωμένη διάλεκτος BASIC και τα 121 χρώματα επί της οθόνης έδιναν την εντύπωση ενός εξελιγμένου Commodore 64 χωρίς τις ελλείψεις του τελευταίου; Ή, απλά, το ότι ποτέ δεν χώνεψα το πώς αυτή η σειρά home computers πήγε σχεδόν "άπατη" και εγκαταλείφθηκε γρήγορα από την Commodore χωρίς επί της ουσίας να της αξίζει μια τέτοια μοίρα;

Και αν ποτέ δεν κατάφερα να εξοικειωθώ με το "ιδιαίτερο" παρουσιαστικό των Commodore 116 και Plus/4, ομολογώ ότι το γνώριμο σουλούπι (λόγω 64άρη και VIC-20) του Commodore 16 με την σοφή επιλογή χρωμάτων έδειχνε σαφέστατα ελκυστικότερο αυτών των προγόνων του. Δεν είναι παράξενο λοιπόν το ότι, πολλά χρόνια μετά την λήξη της home computer era απέκτησα τελικά έναν Commodore 16 αλλά ούτε και το ότι, με τη βοήθεια και την τεχνική κατάρτιση του κουμπάρου μου επέκτεινα τη μνήμη του στα 64ΚΒ, ώστε να μπορώ να απολαύσω σε αυτόν ό,τι καλύτερο είχε να προσφέρει η software library των υπολογιστών της σειράς TED. Να μην παραλείψω στο σημείο αυτό να ευλογήσω τα (λιγοστά) γένια μου αναφέροντας ότι κάποτε, το μακρινό πια 2016, είχα φτιάξει έναν πολύ χρήσιμο και ενδιαφέροντα οδηγό χρήσης για τους υπολογιστές της σειράς αυτής, τον οποίο και μπορείτε να βρείτε εδώ.

Αρκετές φορές στο παρελθόν αναφέρθηκα σε demos και παιχνίδια που κυκλοφόρησαν τα τελευταία 15 χρόνια για τους υπολογιστές αυτούς, παραγωγές που τουλάχιστον αποδεικνύουν ότι επρόκειτο μάλλον για μηχανήματα ισάξια του Commodore 64, αφού κάπου υστερούσαν (έλλειψη SID και hardware sprites) και κάπου αλλού υπερτερούσαν (αριθμός χρωμάτων, διπλάσια ταχύτητα CPU). Ένα πρόσφατο demo που - εν μέρει τουλάχιστον - μου τα ξαναέφερε στο μυαλό όλα αυτά είναι και το κεντρικό θέμα της σημερινής ανάρτησης.

Το False Idols λοιπόν, μία συμπαραγωγή των groups Gods of the Universe, Resource και Exceed, μπορεί κατά την ταπεινή μου άποψη να μην ανήκει στην κορυφαία δεκάδα των demos για την πλατφόρμα, ωστόσο έχει αρκετά καλόγουστα και ενδιαφέροντα parts, δεν θα κουράσει τον θεατή και είναι ικανό να δώσει μια θετικότατη εντύπωση στον αδαή για τις δυνατότητες των TED machines. Μόνο σοβαρό του ελάττωμα που μπορώ να εντοπίσω είναι ότι απαιτεί την ύπαρξη κάρτας με SID chip και ίσως και το ότι θεματολογικά είναι λιγάκι "ό,τι να 'ναι". Παρόλα αυτά θεωρώ ότι αξίζει να το δει κανείς. Το βίντεο ακολουθεί οπότε θα μπορέσετε και εσείς να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα:

Τετάρτη 2 Αυγούστου 2023

Penultimate+ 2: απλά, δεν υπάρχει!

Ε, ρε, πώς περνάει ο καιρός. Όχι ότι δεν το ξέραμε δηλαδή, αλλά να, τώρα έψαχνα τις παλιότερες αναρτήσεις στο blog για να δω πότε πήρα τον ένα και μοναδικό Commodore VIC-20 που είχα ποτέ και πότε αποφάσισα να τον... φιλέψω με το μοναδικό, το εκπληκτικό, το υπέροχο Penultimate cartridge από την thefuturewas8bit (και γαμώ τα ονόματα, BTW). Διαπίστωσα λοιπόν ότι κάπου το 2016 απέκτησα τον VIC-20 και περίπου ένα χρόνο αργότερα, το Δεκέμβριο του 2017, είχα πια στα χέρια μου το Penultimate cartridge. 6 χρόνια δηλαδή, και εμένα μου φαίνεται σαν χτες! Πότε πήρα τον VIC, πότε πήρα το Penultimate, πότε πέρασε ο καιρός και αναγκάστηκα να τα πουλήσω όλα (ένα μεγάλο "ευχαριστώ" σε όλες τις ελληνικές κυβερνήσεις που μας έβγαλαν από τα μνημόνια και τώρα τρώμε με χρυσά κουτάλια να μην ξεχάσω) μπας και πληρώσω κανένα λογαριασμό, πραγματικά δεν το ξέρω. Η μόνη ικανοποίηση που μπορώ να αντλήσω από την όλη ιστορία είναι ότι το μηχάνημα πήγε σε καλά χέρια. Λάθος, να το διορθώσω: σε ΠΟΛΥ καλά χέρια. Ας μείνω με αυτή την ευχαρίστηση, τουλάχιστον.

Την αφορμή όμως για να γράψω αυτά που διαβάζετε μου την έδωσε ένα βιντεάκι του καναλιού "8-bit Show and Tell" (αν δεν το ξέρετε ψάξτε το, είναι πραγματικός θησαυρός) στο οποίο ο Robin παρουσιάζει μέσα σε μία ολόκληρη ώρα κάποια από τα καλούδια του ολοκαίνουριου Penultimate+ 2 cartridge. Και το τονίζω το "κάποια" γιατί όπως μας είπε ο άνθρωπος το cartridge αυτό έχει τόσες πολλές δυνατότητες που θα ακολουθήσει και τουλάχιστον ένα ακόμη βίντεο!

Για όσους δεν γνωρίζετε, από την πρώτη στιγμή και από το πρώτο Penultimate cartridge που κυκλοφόρησε, επρόκειτο για ένα add on που προσέφερε επέκταση μνήμης, διάφορα χρηστικότατα utilities καθώς και μια μεγάλη συλλογή από arcade classics για τον παρθενικό home computer της πάλαι ποτέ κραταιάς Commodore. Το Penultimate cartridge σύντομα διαδέχτηκε το Penultimate+ με κάποιες βελτιώσεις και πιο όμορφο user interface, το οποίο ακολούθησε - αρκετό καιρό αργότερα, είναι η αλήθεια - το ολόφρεσκο Penultimate+ 2. Αυτή η τελευταία υλοποίηση είναι και η πλέον πλήρης και εντυπωσιακή, αφού πέρα από διάφορα configurations επέκτασης μνήμης, filebrowser για συσκευές SD2IEC, machine language monitor και πάρα πολλά ακόμη που ούτε και εγώ τα γνωρίζω για να γράψω, περιέχει, ούτε λίγο ούτε πολύ και 200 πλήρη παιχνίδια!

Τα οποία παιχνίδια είναι η creme de la creme της game library της πλατφόρμας, με ελάχιστους κλασικούς (ή και πιο σύγχρονους) τίτλους να απουσιάζουν. Είναι τόσο πλήρης η λίστα των παιχνιδιών που εμπεριέχονται στο Penultimate+ 2 που πραγματικά αναρωτιέμαι εάν κάποιος διαθέτει έναν VIC-20 και αυτό το cartridge γιατί να πάρει οτιδήποτε άλλο σχετικό με το μηχάνημα; Δεν αναφέρομαι φυσικά σε οθόνη ή joystick, καταλαβαίνετε τι εννοώ!

Μια ακόμα καλύτερη ιδέα για το Penultimate+ 2 μπορείτε φυσικά να την πάρετε από το βίντεο του Robin που ακολουθεί. Εάν ενδιαφέρεστε να αγοράσετε το cartridge μπορείτε να το βρείτε λίγο φθηνότερα, εδώ.

Δευτέρα 31 Ιουλίου 2023

The Spectrum Show επεισόδιο 131

Πραγματικά, ώρες-ώρες με πιάνω να αναρωτιέμαι τι θα έκανα αν δεν υπήρχε ο Paul Jenkinson και το The Spectrum Show του, που το δημιουργεί κάθε μήνα με αγάπη, φροντίδα και... Προδέρμ και μας το σερβίρει φρέσκο-φρέσκο προκειμένου να σβήσουμε τη Spectrumική μας πείνα. Γιατί, με ελάχιστες εξαιρέσεις όλα αυτά τα χρόνια, κάθε φορά που "έσκαγε" νέο επεισόδιο του The Spectrum Show φρόντιζα με μία ανάρτηση να καλύψω την είδηση, είτε βρισκόμουν σε περίοδο ραστώνης και χαλαρότητας είτε σε φάση τρελού πηξίματος.

Αυτή τη φορά βέβαια τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά, γιατί το θέμα μου δεν είναι ο ελεύθερος ή μη χρόνος, αλλά η διάθεση και η όρεξη που (δεν) έχω. Το γεγονός ότι πέρασε ένας ολόκληρος μήνας και 4 μέρες από την προηγούμενη ανάρτηση αποτελεί αδιάψευστο μάρτυρα. Όπως επίσης και το γεγονός ότι και τότε αλλά και τώρα αποφάσισα να ενεργοποιηθώ έστω και στο ελάχιστο χάρη στον Paul και στο The Spectrum Show δείχνει ότι η συνέπεια και η στοχοπροσήλωση του (εν μέρει) "συναδέλφου" Αγγλοσάξωνα δεν παύουν να με συγκινούν και να με κινητοποιούν. Φυσικά, αν είναι να φτάσω τελικά στο σημείο να postάρω μόνο για κάθε νέο επεισόδιο που δημιουργεί ο Paul και όχι για οτιδήποτε άλλο, ε, τότε καλύτερα να το κλείσουμε το μαγαζί, δε νομίζετε;

Ευελπιστώ πως θα μεταβληθεί σιγά-σιγά η διάθεσή μου προς το καλύτερο και θα επανέλθω - έστω και με ρυθμούς κουτσής χελώνας - στις επάλξεις. Όσο υπάρχει ο Paul και το The Spectrum Show εγώ τουλάχιστον αντλώ κουράγιο και έμπνευση. Οπότε, λογικά, αργά ή γρήγορα κάτι θετικό θα γίνει. Αν είμαστε καλά φυσικά (φτου-φτου!) γιατί με συμπληρωμένο μισό αιώνα ζωής τίποτα δεν είναι βέβαιο. Τίποτα καλό, για την ακρίβεια!

Αλλά ας έρθω και στο 131ο επεισόδιο του The Spectrum Show που έχει σίγουρα το δικό του ενδιαφέρον. Αυτή τη φορά, σα να μπαίνει σε μία εικονική χρονομηχανή ο Mat Dolphin μας ξεναγεί σε μία έκθεση που στο παρελθόν αποτελούσε το σημαντικότερο ετήσιο event για τους κομπιουτεράδες της Γηραιάς Αλβιώνας, ήτοι το PCW show. Και πιο συγκεκριμένα στη διοργάνωση του 1986. Ο Paul με τη σειρά του μας παρουσιάζει τα Mad Nurse, Indiana Jones and the Last Crusade, Crazy Caverns, μία εφαρμογή για επεξεργασία κειμένου που καλύτερα θα είναι να την παρακάμψουμε με κάθε δυνατό τρόπο, αλλά και το εντυπωσιακότατο Seraphima της Zosya Entertainment. Αν οι Ρώσοι ήταν τόσο καλοί στους πολέμους όσο στον προγραμματισμό δεν θέλω καν να φανταστώ τι θα είχε συμβεί στους Ουκρανούς. Μπρρρρ...

Τέλος, το 131ο επεισόδιο του The Spectrum Show φιλοξενεί για δεύτερη φορά τον Allan Turvey που μιλάει στον Paul με αφορμή το νέο του παιχνίδι, το αξιολογότατο Lunar Rescue RX. Ενδιαφέρον και χορταστικό λοιπόν το νέο βίντεο, που μπορείτε να το παρακολουθήσετε παρακάτω:

Τρίτη 27 Ιουνίου 2023

The Spectrum Show επεισόδιο 130

Χαράς ευαγγέλια για εμένα - ελπίζω και για εσάς. Και αυτό διότι η κυκλοφορία του 130ου (ο Χριστός κι η Παναγία!) επεισοδίου του The Spectrum Show, της σειράς από videos του Paul Jenkinson αφιερωμένων στον πολυαγαπημένο ZX Spectrum, μου έδωσε την αφορμή να σηκωθώ από καρέκλες, καναπέδες, ντιβανοκασέλες και τα ρέστα και να αξιωθώ να ανεβάσω μία νέα ανάρτηση ένας θεός ξέρει μετά από πόσο καιρό. Πόσο; 22 μέρες; Ωραία, αυτά είναι τα χάλια μας!

Είναι αλήθεια ότι καθώς περνούν τα χρόνια είναι κάτι παραπάνω από δύσκολο να έχει κάποιος τη διάθεση να ανεβάζει συνέχεια θέματα - και δεν εννοώ καν με ρυθμό που να πλησιάζει αυτόν που το έκανα εγώ ο ίδιος το 2016 που ξεκίνησα το blog, με 309 αναρτήσεις σε λιγότερο από 11 μήνες, δηλαδή με σχεδόν καθημερινή ενημέρωση. Μιλάω για περισσότερο χαλαρούς ρυθμούς, με π.χ. 5 αναρτήσεις ανά 2 εβδομάδες - αυτό μου φαίνεται ένα πολύ καλό νούμερο. Άντε να πείσεις και τον εαυτό σου όμως...

Πέρα από εμένα που για διάφορους λόγους προσωπικά δεν την πολυπαλεύω τον τελευταίο καιρό να ασχολούμαι με το blog, δεν έχετε διαπιστώσει και εσείς μια γενικότερη έλλειψη ειδήσεων στον χώρο του retro computing; Και δε μιλάω για ειδήσεις του τύπου ότι κυκλοφόρησε ένα ακόμα platform game που φτιάχτηκε με το AGD, λέω για ειδήσεις που να έχουν πραγματικό ενδιαφέρον, που θα μας κάνουν όχι μόνο να clickάρουμε αλλά και να ψάξουμε, να δούμε βίντεο, να σκιρτήσει κάτι μέσα μας, βρε αδερφέ. Και η αλήθεια είναι ότι σπάνια πια συναντάω τέτοιες ειδήσεις. Είναι σα να έχουν μπει τα πάντα στον αυτόματο, κανείς να μην ενδιαφέρεται πια πάρα πολύ για οτιδήποτε, σα να έχουμε μπει σε μια πορεία σχετικής αδιαφορίας και να συνεχίζουμε να ασχολούμαστε μόνο και μόνο από συνήθεια. Τονίζω και πάλι ότι αναφέρομαι στον κόσμο του retro computing, μη νομίζετε ότι ετοιμάζομαι να πηδήξω από κανένα μπαλκόνι! Άσε που είναι και ψηλά...

Με τις παραπάνω διαπιστώσεις λοιπόν πραγματικά νιώθω λίγο καλύτερα για την όλη φάση κάθε φορά που ο γομολάστιχας έχει την τιμητική του και ο Paul Jenkinson μας χαρίζει ένα νέο επεισόδιο της σειράς του. Ίσως επειδή στο άκουσμα της είδησης και μόνο νιώθω ότι κάτι γίνεται, κάτι παίζει, κάπου πάμε, κάποιος κάνει κάτι. Από την άλλη βέβαια οφείλω να παραδεχτώ ότι, στον τομέα των παιχνιδιών ας πούμε, δεν έχουν αραιώσει ιδιαίτερα οι νέες κυκλοφορίες. Ίσως μάλιστα και να έχουν αυξηθεί. Αλλά κάθε πόσο βγαίνει κάτι εξαιρετικό, κάτι που να σε βάλει στην πρίζα να το παίξεις, σαν τα παιχνίδια ας πούμε της Sarah Jane Avory; Δεν είμαστε πια στο 2005 όπου από μόνη της η είδηση της κυκλοφορίας ενός νέου παιχνιδιού για έναν retro computer αποτελούσε συνταρακτικό γεγονός: πλέον θέλουμε και αξιόλογο περιεχόμενο. Τι να πω, καλομάθαμε και γίναμε απαιτητικοί...

Πραγματικά θα με ενδιέφερε να ακούσω τις σκέψεις σας για την όλη φάση. Αυτό το ψιλο-flatline στον χώρο το έχετε εντοπίσει και εσείς ή είναι ιδέα μου; Μήπως απλά λόγω... γήρατος δεν ενθουσιάζομαι πλέον το ίδιο εύκολα; Τι συμβαίνει, γιατρέ μου;

Α, ναι, και το 130ο επεισόδιο του The Spectrum Show που λέγαμε:

Δευτέρα 5 Ιουνίου 2023

Wonderland XIV για Commodore 64: μια ακόμη μέρα στο γραφείο

Είναι τρομερό, εντυπωσιακό, καταπληκτικό, απίστευτο αυτό που συμβαίνει με τον Commodore 64. Τόσο τρομερό, εντυπωσιακό, καταπληκτικό, απίστευτο που δεν μας κάνει πια εντύπωση πλέον, καλά-καλά. Εξηγούμαι: κάθεσαι και παρακολουθείς ένα ολοκαίνουριο demo, άρτιο αισθητικά, καλά δομημένο, με τεράστια ποικιλία, σκηνές που δεν κουράζουν και, φυσικά, άπειρα εντυπωσιακά εφέ. 16μιση ολόκληρα λεπτά της ώρας καθαρής επίδειξης της ανωτερότητας της πλατφόρμας απέναντι σε κάθε τι 8μπιτο κυκλοφόρησε ποτέ. 986 δευτερόλεπτα που είναι ικανά να εξηγήσουν ακόμα και στους πλέον αδαείς γιατί αυτός - και μόνο αυτός - ο υπολογιστής αγαπήθηκε τόσο πολύ και στις 2 πλευρές του Ατλαντικού, σε δύο ηπείρους (Αμερική-Ευρώπη) που το αγοραστικό κοινό είχε άλλες οικονομικές δυνατότητες, άλλες ανάγκες και άλλα γούστα. Σε όλα, εκτός από τον Commodore 64, κατά πώς φαίνεται.

Δεν έχει νόημα να περιγράψω αναλυτικά το τι πρόκειται να παρακολουθήσει κάποιος απολαμβάνοντας το Wonderland XIV των Censor Design που παρουσιάστηκε στα πλαίσια του demoparty X23 (ψηφίστηκε 3ο στο διαγωνιστικό τμήμα). Είναι φανερό από το Wonderland XIV ότι οι δημιουργοί του έχουν φτάσει πλέον σε τέτοιο επίπεδο αρτιότητας και ωριμότητας που το μόνο ίσως που λείπει είναι μια καλή ιδέα, ένα καλό σενάριο προκειμένου να φτιάξουν το απόλυτο demo. Όλα τα υπόλοιπα φαίνονται να τα έχουν. Μέχρι να γίνει αυτό αφήστε το Wonderland XIV να παίζει και απολαύστε 16:26 ατόφιας προγραμματιστικής αρτιότητας, υπέροχων γραφικών και εξαιρετικού animation. Δείτε γιατί αυτό που για κάποιους είναι "εντυπωσιακό, αδύνατο!" για τον 64άρη και τους Censor Design είναι απλά... μια ακόμη μέρα στο γραφείο!

Τετάρτη 31 Μαΐου 2023

The Spectrum Show επεισόδιο 129

Just a quick reminder, που λένε και στο χωριό μου. Αν και άργησε 2-3 μερούλες και μας ανησύχησε εμάς τους - λιγοστούς, ομολογουμένως - που δεν μπορούμε να κάνουμε χωρίς την απαραίτητη μηνιαία ενημέρωσή μας για ό,τι συμβαίνει στο σύμπαν του ZX Spectrum, ο Paul Jenkinson φάνηκε τελικά και πάλι συνεπής, ως συρμός του αγγλικού σιδηροδρόμου (προ της ιδιωτικοποιήσεως φυσικά, καθώς το μετά είναι μια άλλη ιστορία που δεν συμπεριλαμβάνει τις λέξεις "ακρίβεια" και "συνέπεια").

Φεύγοντας από τους αγγλικούς σιδηροδρόμους όμως, να πούμε ότι στο νέο, 129ο επεισόδιο του The Spectrum Show ο Paul καταπιάνεται βασικά με παιχνίδια - όρεξη να 'χετε, λοιπόν - και ολοκληρώνει με το στήσιμο και την εισαγωγή δεδομένων σε μία database στον ZX Spectrum. Γιατί; Γιατί μπορεί. Γιατί όλες οι μεγάλες μηχανογραφικές εγκαταστάσεις κρύβουν έναν Spectrum πίσω τους. Ή και όχι, ας μην αφήσουμε μια μικρή λεπτομέρεια να μας χαλάσει μια ωραία ιστορία - τι λέτε;

The Spectrum Show επεισόδιο 129 λοιπόν:

Κυριακή 28 Μαΐου 2023

Δώστε ξανά ζωή στο παλιό hardware: Raspberry Pi

Είναι χρόνια τώρα που, παρατηρώντας τον εαυτό μου - ναι, κάποιες φορές δεν έχει τίποτα η τηλεόραση οπότε στρέφομαι αναγκαστικά στην αυτογνωσία λόγω βαρεμάρας - διαπίστωσα ότι με έλκει ιδιαίτερα το παλιό hardware. Στην πραγματικότητα μάλιστα, με έλκει πιο πολύ από το καινούριο. Και όταν αναφέρομαι σε "hardware" δεν εννοώ μονάχα τους υπολογιστές, αλλά, πρακτικά, οτιδήποτε: από στερεοφωνικά συγκροτήματα των 70s και των 80s, από τηλεοράσεις των 90s και των 00s, και από... αυτοκίνητα της δεκαετίας του '50 μέχρι και αυτά των πρώτων χρόνων της νέας χιλιετίας, τότε που το δημοφιλές μεταφορικό μέσο που προσέφερε απόλαυση στον οδηγό του άρχισε να αντικαθίσταται μαζικά από τεράστια κουτιά αποκαλούμενα Sports Utility Vehicles γεμάτα με κάθε είδους κουμπάκια και οθονίτσες και με βασικό χαρακτηριστικό την "ψηλή θέση οδήγησης". Ναι, αυτός ή αυτή που κάποτε θα αντιμετωπιζόταν - και δικαίως - από οποιονδήποτε petrolhead ως... wannabe νταλικιέρης πλέον είναι ο "τυπικός οδηγός". Να τον/την χαιρόμαστε. Και μετά σε ρωτάνε "μα προς τι όλη αυτή η παρελθοντολαγνεία;". Έλα μου ντε, τι να σας πω, θα σας γελάσω.

Αλλά για μην ξεφεύγω - διότι πιστέψτε με, αν πιάσω το θέμα "σύγχρονο αυτοκίνητο" μπορώ να κράζω γράφω για χρόνια - ας επιστρέψω στο κομπιουτερίστικο hardware, αυτό με το οποίο ασχολούμαστε σε αυτό το blog, άλλωστε. Που λέτε, έχω την τάση να αντιμετωπίζω ένα καινούριο (προς εμένα, όχι χρονολογικά) μηχάνημα ως κάτι το εξαιρετικά ενδιαφέρον, και να ψάχνω να βρω τις δυνατότητές του και τα όριά του, διερωτώμενος "γιατί έφτασε στα χέρια μου; Γιατί αυτός που το είχε αποφάσισε να το αντικαταστήσει με κάτι άλλο, πιο σύγχρονο;". Φυσικά δεν αναφέρομαι σε retro computers όπως ο Commodore 64, αλλά σε hardware 10-15 ετών, όπως ήταν για παράδειγμα τα πρώτα 2πύρηνα ή 4πύρηνα PCs ή τα πρώτα Raspberry Pis. Γιατί λες το θυμάμαι σαν χθες, να διαβάζω τι μπορούν να κάνουν αυτά τα μηχανήματα τότε, στην εποχή τους. Πλέον γιατί δεν τα θέλει κανένας;

Η εύκολη απάντηση φυσικά είναι ότι τα πράγματα εξελίχτηκαν, οι ανάγκες μεγάλωσαν και πλέον αυτά τα μηχανήματα δεν μπορούν να τις εξυπηρετήσουν. Είναι όμως ακριβώς έτσι; Δηλαδή για παράδειγμα ένας υπολογιστής με Intel Core 2 Duo/Quad ή ένα Raspberry Pi model B+ δεν μπορούν να κάνουν τίποτα πια; Η θέση τους είναι μονάχα στην ανακύκλωση συσκευών; Προφανώς κάτι τέτοιο δεν ισχύει και, αν θέλετε τη ταπεινή μου άποψη, έχει πολύ περισσότερο ενδιαφέρον και προσφέρει πολύ μεγαλύτερη ικανοποίηση το να ψάχνεις, να κατσαβιδιάζεις, να παραμετροποιείς και τελικά να αξιοποιείς ένα μηχάνημα των 20-50€ από το να κάνεις το ίδιο με κάποιο σύγχρονο των 1.000€. Συν το γεγονός ότι σου μένουν και 950-980€ στην τσέπη.


Αφορμή για όλα τα παραπάνω μου έδωσαν κάποιο videos που βρήκα στο YouTube ψάχνοντας τρόπους να αξιοποιήσω κάποια παλιά Raspberry Pis που έχω (της πρώτης γενιάς) τα οποία και προφανέστατα δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως κανονικοί υπολογιστές για καθημερινή χρήση: άλλο το Pi 400 κι άλλο το single core Raspberry Pi model B+ στα 700MHz με τα 512ΜΒ μνήμης. Κι όμως, ακόμα και αυτό τα ταπεινό μηχανηματάκι, μπορεί να κάνει εντυπωσιακά πράγματα. Και δεν θα αναφερθώ καν στον τομέα του emulation, εκεί όπου με την κανονικού μεγέθους composite video έξοδό του μπορεί να κοροϊδέψει σχεδόν τον οποιονδήποτε ότι έχει να κάνει με το real thing αν το συνδέσεις με μια CRT οθόνη (πιστέψτε με, το έχω δοκιμάσει). Μιλάω για άλλες χρήσεις, πιο ουσιαστικές. Για παράδειγμα, μπορεί κάποιος εύκολα να στήσει έναν web server. Ή, ακόμα καλύτερα, έναν mail server. Φυσικά και έναν proxy server. Και επειδή άπαντες πλέον έχουμε πολλά μηχανήματα που σερφάρουν στο internet σε κάθε σπίτι, γιατί όχι και έναν adblocker που να μην εντοπίζεται από τα websites όπως συμβαίνει με τα addons των browsers; Ή, κάτι άλλο επίσης πολύ χρήσιμο, τι θα λέγατε για ένα VPN ώστε να συνδέεστε πανεύκολα και με απόλυτη ασφάλεια στο οικιακό σας δίκτυο ή σε αυτό της εργασίας σας; Το Linux είναι ταμάμ για τέτοιες εφαρμογές και, θυμηθείτε, το RPi τρέχει Linux! Τέλος, δεν θα πρέπει να παραλείψω να αναφέρω ότι ακόμα και το πρώτο Raspberry Pi μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως media center με το OpenELEC (Kodi) όπου παίζει χωρίς framedrops μέχρι και videos ανάλυσης 1080p και κωδικοποίησης h.264/x264.

Δείτε εδώ μια ποικιλία από πιθανά web server applications με τα αντίστοιχα αναλυτικά guides για εγκατάσταση και παραμετροποίηση.

Εδώ ένας οδηγός για να στήσετε ένα VPN το οποίο το έχω δοκιμάσει προσωπικά είναι ταχύτατο, λειτουργικό και αξιόπιστο.

Στη συνέχεια μπορείτε να παρακολουθήσετε ένα ενδιαφέρον βιντεάκι για τα 5 Top RPi projects (κατά τον δημιουργό του) για το 2023:

 

Και τέλος, ένα βίντεο που εξηγεί ενδελεχώς την εγκατάσταση και το στήσιμο ενός Adblocking server: