Παρασκευή 20 Μαρτίου 2020

The speed of BASIC (μέρος 3ο)

Τις τελευταίες μέρες δεν μπορώ παρά να αναρωτηθώ "τι σκατά θέλουμε, επιτέλους;". Ή, μάλλον, σε αυτό το συγκεκριμένο, θα βγάλω τον εαυτό μου απ' έξω. Διότι αφ' ενός (νομίζω ότι) ξέρω πάνω-κάτω τι θέλω και αφ' ετέρου δεν γκρινιάζω για την τρέχουσα κατάσταση. Ναι, σε αυτό το περίφημο "μένουμε σπίτι" αναφέρομαι. Και γι' αυτό, για να επανέλθω στο αρχικό ερώτημα, "τι σκατά θέλουν, επιτέλους;".

Και αναφέρομαι καλοί μου φίλοι και φίλες, κυρίως στους ρετρο-κομπιουτεράδες. Ναι, σε αυτούς που τόσα χρόνια μαζεύουν υπολογιστές, περιφερειακά και software (βλ. παιχνίδια). Δεκάδες - τουλάχιστον - μηχανήματα, πάμπολλα περιφερειακά παλιά και νέα, και, κυριολεκτικά, πολλές χιλιάδες παιχνίδια και demos. Ντάνες (!) TOSECs για κάθε λογής format, λες και αν κάποιος δεν έχει στην κατοχή του την budget γερμανική έκδοση του Robocop για την Amiga, την pre-alpha demo release του Jet Set Willy για τον ZX Spectrum ή τουλάχιστον διψήφιο αριθμό προγραμμάτων επεξεργασίας κειμένου για Commodore 64 θα αντιμετωπίζεται από τους συν-χομπίστες του ως μαύρο πρόβατο. Και, έστω, ας υποθέσουμε για το καλό του όλου συλλογισμού ότι αυτό ισχύει, ότι όντως είναι απαραίτητο να τα έχει μαζέψει κάποιος όλα αυτά. Και ερωτώ λοιπόν: πώς γίνεται τώρα που είναι κλεισμένοι σπίτια τους να γκρινιάζουν; Έλεος δηλαδή, έχουν software και hardware για να ασχοληθούν για 17 ζωές χελώνας έκαστος! Να μην πω για κάτι άλλους που έχουν μαζέψει 5-10 Terrabytes σε .mp3 (!) κι άλλα 10-15 σε τηλεοπτικές σειρές και ταινίες αλλά δεν έχουν βάλει γλώσσα μέσα από τη γκρίνια τώρα που αναγκάστηκαν να "κλειστούν σε 4 τοίχους"! 

Ξέρω, είναι χαρακτηριστικό της φύσης του ανθρώπου να θέλει πάντοτε αυτό που δεν έχει, αλλά θεωρώ ότι από κάποιο σημείο (και κυρίως από κάποια ηλικία) και πέρα οφείλουμε να συνειδητοποιούμε κάποια πράγματα και να καταφέρνουμε να εισπράξουμε χαρά και ικανοποίηση από αυτά που έχουμε χωρίς να μιζεριάζουμε για ό,τι δεν διαθέτουμε και μπορεί κιόλας να μην αποκτήσουμε ποτέ. Φυσικά όλα αυτά άπτονται της κοσμοθεωρίας και της φιλοσοφίας του καθενός (αν διαθέτει).

Τώρα τι κάθομαι και σας γράφω τόση ώρα θα μου πείτε... Να, μου ήρθαν τα παραπάνω στο μυαλό γιατί προσωπικά εδώ και χρόνια ψάχνω την ευκαιρία να βρω τον χρόνο (πρωτίστως) και να κάτσω στο σπίτι (δευτερευόντως) να διαβάσω βιβλία που δεν πρόλαβα, να παίξω παιχνίδια που αγόρασα και ποτέ δεν πρόλαβα καν να εγκαταστήσω, να πειραματιστώ με γλώσσες προγραμματισμού και υπολογιστές που ποτέ δεν αξιώθηκα να το κάνω, να ακούσω δεκάδες μουσικά albums που έχω σταμπάρει, να δω ταινίες, να γράψω για το Retro Planet ή για αυτό εδώ το blog, να, να, να... Και ενώ το να κλειστούμε σπίτια μας μοιάζει - αναφορικά με τα προηγούμενα - με θεόσταλτο δώρο, ο χρόνος, δυστυχώς, συνεχίζει να μην υπάρχει. Ή, τουλάχιστον όχι όσος θα ήταν επαρκής για όλα αυτά. Και από την άλλη έχεις κόσμο και κοσμάκη να σου στέλνει memes και βιντεάκια του τύπου "1η μέρα στο σπίτι", "2η μέρα στο σπίτι", "3η μέρα στο σπίτι", κ.ό.κ.. Έλεος, πια: αν εσείς δεν έχετε πώς να σκοτώσετε την ώρα σας όταν βρίσκεστε στο σπίτι σας το θέμα μάλλον είναι ότι δεν έχετε ενδιαφέροντα, και όχι ότι όλα σας τα hobbies είναι εξωτερικού χώρου! Εκτός φυσικά αν θεωρείτε ως ασχολία το να συνωστίζεστε στις καφετέριες, οπότε πάω πάσο...

Anyway, στα δικά μας. Επιστρέφοντας στα περίφημα benchmarks του Personal Computer World (και ακούγοντας Γιώργο Τσίγκο & Μαύρους Κύκλους - ο σουρεαλισμός σε όλο του το μεγαλείο), θα ασχοληθούμε με τα 2 τελευταία και πλέον χρονοβόρα, προτού δοκιμάσουμε - στο επόμενο και τελευταίο μέρος - τα 16/32μπιτα μηχανήματα. Πάμε λοιπόν στα 2 ακροτελεύτια (που θα έλεγε κι ο Αλέξης Σπυρόπουλος) BASIC benchmarks την ώρα που ο Τσίγκος ξεφυσάει νικοτίνη και θειάφι και ουρλιάζει ματώνοντας το λαιμό του για όλα τα χαμένα βράδια μας...


Benchmark #7

20 LET k=0
25 DIM m(5)
30 LET k=k+1
40 LET a=k/2*3+4-5
45 GOSUB 700
46 FOR l=1 TO 5
47 LET m(l)=a
48 NEXT l
50 IF k<1000 THEN GOTO 30
60 STOP
700 RETURN


Αυτή τη φορά, επιπροσθέτως των όσων συνέβαιναν στο 6ο benchmark, σε κάθε loop γεμίζουμε με τα αποτελέσματα της πράξης της εντολής 40 τα 5 κελιά του πίνακα m που δημιουργήσαμε με την εντολή 25. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η εκτέλεση του 7ου benchmark να παίρνει περισσότερο χρόνο συγκριτικά με το προηγούμενο...

PC (Celeron/2400MHz) (QBASIC) --> 0,096 sec
Acorn BBC Micro model B (6502/2MHz) --> 21,2 sec
Acorn Electron (6502/2MHz) --> 28,71 sec
Amstrad CPC 464 (Z80A/4MHz) --> 30,81 sec 
Commodore VIC-20 (6502/1MHz) --> 42,55 sec 
Commodore 64 (6510/1MHz) --> 47,5 sec
Commodore Plus/4 (8501/1,76MHz) --> 55,4 sec   
Atari 800XL (6502/2MHz) --> 60,1 sec
Commodore 128 (8502/2MHz) --> 68 sec
Sinclair ZX81 (Z80A/3,5MHz) (Fast mode) --> 68,5 sec
Sinclair ZX Spectrum (Z80A/3,5MHz) --> 77,6 sec

Αν το παρατηρήσατε, η κατάταξη είναι ακριβώς η ίδια με αυτήν του 6ου benchmark. Η BBC BASIC δείχνει για μία ακόμα φορά τα δόντια (και τα "γκάζια") της, με τον Amstrad CPC να υπενθυμίζει ότι δεν ήταν μονάχα φτηνός και πλήρης, αλλά διέθετε και μία ταχύτατη για τα δεδομένα της κατηγορίας διάλεκτο της γλώσσας BASIC. Για τα μηχανήματα της Commodore δεν μπορεί κανείς να πει πολλά πράγματα αφού, για μία ακόμα φορά, όλοι οι μεταγενέστεροι υπολογιστές υπολείπονται σε ταχύτητα του VIC-20 (!), ο Atari είναι για μία ακόμα φορά στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης, ενώ, για τα μηχανήματα της Sinclair θα πρέπει να δεχτούμε ότι, τόσο φτηνά που ήταν, μάλλον δικαιολογούνταν να μην τα πηγαίνουν και πολύ καλά σε κάποιους τομείς (σε κανέναν, θα διόρθωναν οι κακεντρεχείς)...


Benchmark 8
20 LET k=0
25 DIM m(5)
30 LET k=k+1
40 LET a=k^2
45 LET b=LN(k)
47 LET c=SIN(k)
50 IF k<1000 THEN GOTO 30

Αρκετά διαφοροποιημένο το προγραμματάκι μας αυτή τη φορά, αφού πλέον υπολογίζει ημίτονα, δυνάμεις, λογαρίθμουςκαι, γενικώς, τσιτώνει την CPU του υπολογιστή μας. Το 8ο benchmark είναι με διαφορά το πλέον αργό και απαιτητικό, με κάποιους εκ των διαγωνιζομένων να μην διαθέτουν στο οπλοστάσιό τους όλες τις απαραίτητες εντολές για να το εκτελέσουν (Atari) και κάποιους άλλους να τεστάρουν γερά τα νεύρα και την υπομονή μας. Θαυμάστε:

PC (Celeron/2400MHz) (QBASIC) --> 0,120 sec
Amstrad CPC 464 (Z80A/4MHz) --> 34,48 sec 
Acorn BBC Micro model B (6502/2MHz) --> 49,9 sec
Acorn Electron (6502/2MHz) --> 72,53 sec
Commodore VIC-20 (6502/1MHz) --> 97,9 sec 
Commodore Plus/4 (8501/1,76MHz) --> 106,3 sec   
Commodore 64 (6510/1MHz) --> 119,3 sec
Commodore 128 (8502/2MHz) --> 128,5 sec
Sinclair ZX81 (Z80A/3,5MHz) (Fast mode) --> 162 sec
Sinclair ZX Spectrum (Z80A/3,5MHz) --> 239 sec
Atari 800XL (6502/2MHz) --> - sec

Εξετάζοντας τα αποτελέσματα της πλέον απαιτητικής δοκιμασίας από όλες τις προηγούμενες διαπιστώνουμε ότι ο Amstrad CPC που πάντα βρισκόταν μέσα στην πρώτη (ταχύτερη) τριάδα έκανε το ντεμαράζ του στην τελική ευθεία και βρέθηκε μπροστά από τα δύο μοντέλα της Acorn, για πρώτη και τελευταία φορά. Φυσικά, τα μηχανήματα της Αγγλικής εταιρίας σε όλη την διάρκεια των tests έδειξαν με τον πλέον πειστικό τρόπο ότι η BBC BASIC πέρα από πλήρης ήταν και ταχύτατη, κάτι που φυσικά ισχύει και για την Locomotive BASIC (Amstrad CPC). Οι υπολογιστές της Commodore βρίσκονται σταθερά από τη μέση μέχρι το τέλος της κατάταξης, με τον VIC-20, επίσης σταθερά, ταχύτερο από τους ομόσταυλούς του. Τέλος, οι υπολογιστές της Sinclair, όπως και στα υπόλοιπα benchmarks θέτουν νέα στάνταρντς στην... βραδυπορεία (!) με την Sinclair BASIC να είναι τίμια μεν, πάναργη δε. Και σκεφτείτε να δοκιμάζαμε τον ZX81 σε SLOW mode λειτουργίας: ακόμα θα μετρούσα...


Ολοκληρώνοντας θα σας δώσω ραντεβού - κορονοϊού θέλοντος - για το επόμενο, 4ο και τελευταίο μέρος της σειράς αυτής των αναρτήσεων, με τους Atari ST, Commodore Amiga και Acorn Archimedes να παίρνουν την σκυτάλη από τα 8μπιτα δοκιμάζοντας τις ταχύτητες των δικών τους διαλέκτων της BASIC...

Τετάρτη 18 Μαρτίου 2020

Breakdance demo για Commodore 64

Όπως και τώρα είναι της μόδας η Trap, για κάποιους (πολύ λιγότερους, είναι η αλήθεια) από εμάς, κάπου εκεί προς τα μέσα των 80s αποτελούσε πόλο έλξης η Hip Hop και το Break Dance. Εντάξει, δεν θα πω ότι ήμασταν ανένταχτοι (κάποιο όντως ήταν) στη μεγάλη διαμάχη μεταξύ "φλώρων" και "μεταλλάδων" - μαντέψτε με ποιους ήταν ο γράφων! -, αλλά κάτι το νεαρό της ηλικίας, κάτι οι επιρροές από films όπως το Beat Street, κάτι οι πειρατικές κασέτες με Africa Bambaataa, Grandmaster Flash, Egyptian Lover κ.ά, ε, μας είχε πιάσει το ρεύμα του Break (όπως το αποκαλούσαμε τότε, μεταξύ μας).

Τώρα που το σκέφτομαι πρέπει να ήμασταν πολύ ιδιαίτερο θέαμα ένα τσούρμο από έφηβους που προχωρούσαν με μάγκικο στυλ, φορώντας φόρμες, jockeys γυρισμένα προς τα πίσω και αθλητικά παπούτσια με fats κορδόνια, μιλώντας αγγλικά επιπέδου Τσ*πρα και κουβαλώντας το απαραίτητο... ghetto-blaster, που συνήθως, εν Ελλάδι ήταν μάρκας Lanico ή LaSonic (βασικά τα ίδια ήταν), καθώς συνδύαζε διπλοκάσσετο, φωτορυθμικό (ΟΚ, δύο κόκκινες λάμπες ήταν) και... χαώδη ένταση!

Κάποιοι από την παρέα ήξεραν να χορεύουν κιόλας, και μάλιστα καλά - οι υπόλοιποι βρισκόμασταν εκεί μάλλον για μπούγιο. Άλλωστε, τι σκατά, έφηβος είσαι, κάπου πρέπει να ανήκεις! Οι περισσότεροι ακόμα και σε πολύ μεγαλύτερες ηλικίες νιώθουν έτσι, άλλωστε...


Φυσικά, το video game που άπαντες τότε λατρεύαμε ήταν - ποιο άλλο; - το Break Dance της Epyx στον Commodore 64, που, για τα στάνταρ της εποχής ήταν υπέρ του δέοντος αξιόλογο με δεδομένο ότι είχε ως αντικείμενο το Break Dance (χμμμ, τώρα που το σκέφτομαι ούτε για τα στάνταρ της εποχής ήταν υπέρ του δέοντος αξιόλογο, αλλά ας είναι...).

Αν τότε έπεφτε στα χέρια μας demo όπως είναι το ολοκαίνουριο Breakdance των Delysid για τον Commodore 64, είμαι βέβαιος πως μεγάλο μέρος του ελεύθερου χρόνου μας θα το περνούσαμε μπροστά από τις οθόνες των 64άρηδων αντί να γυρνάμε στους δρόμους προξενώντας εντύπωση σε όσους μας συναντούσαν, αλλά so be it: ακόμα και τώρα, καλό είναι που βγήκε. Προσωπικά με εντυπωσίασαν κάποια εφέ, μου άρεσε το animation στα χορευτικά αλλά ομολογώ ότι δεν λάτρεψα κιόλας το soundtrack. Όπως και να 'χει συνολικά είναι ένα ωραίο demo που αξίζει να το παρακολουθήσει κανείς, κι ας μην ανήκε ποτέ του σε παρέα με "μπρίκια" back in the day.

Αφιερωμένο στους Batsoft και DJ Mix Max.


Τρίτη 17 Μαρτίου 2020

The speed of BASIC (μέρος 2ο)

Εδώ ο κόσμος καίγεται και... κάποιοι ασχολούνται με την BASIC. Και όχι απλώς με την BASIC, αλλά με τις επιδόσεις υπολογιστών 35-40 χρόνων σε αυτήν! Αλλά, έτσι είναι: αν κάποιος την βρίσκει με τα retro computers και κάποια πανδημία τον κλείσει σπίτι, αυτά είναι τα αποτελέσματα!


Όπως θα θυμάστε είχαμε ασχοληθεί με τα benchmarks του Personal Computer World, και δη με τα τρία πρώτα. Για να προχωρήσουμε λοιπόν στα επόμενα, για να διαπιστώσουμε εάν η κατάσταση που διαμορφώθηκε αρχικά, με τους BBC micro, Acorn Electron και Amstrad CPC να κυριαρχούν θα συνεχιστεί...

Benchmark #4

20 LET k=0
30 LET k=k+1
40 LET a=k/2*3+4-5
50 IF k<1000 THEN GOTO 30

Σχεδόν το ίδιο με το 3ο benchmark, με τη διαφορά ότι έχουμε αντικαταστήσει μεταβλητές με συγκεκριμένους αριθμούς. Λογικά θα πρέπει να είναι κατά τι ταχύτερο του προηγούμενου...

PC (Celeron/2400MHz) (QBASIC) --> 0,024 sec
Acorn BBC Micro model B (6502/2MHz) --> 8,7 sec
Amstrad CPC 464 (Z80A/4MHz) --> 9,8 sec
Acorn Electron (6502/2MHz) --> 11,76 sec
Sinclair ZX81 (Z80A/3,5MHz) (Fast mode) --> 15,8 sec
Commodore VIC-20 (6502/1MHz) --> 16,9 sec
Commodore Plus/4 (8501/1,76MHz) --> 18,8 sec  
Sinclair ZX Spectrum (Z80A/3,5MHz) --> 19,2 sec
Commodore 64 (6510/1MHz) --> 19,5 sec
Commodore 128 (8502/2MHz) --> 23,7 sec
Atari 800XL (6502/2MHz) --> 24,1 sec

...κάτι που σε κάποιες περιπτώσεις ίσχυσε, αλλά σε κάποιες πάλι όχι. Αυτό που σίγουρα ίσχυσε ήταν το ότι οι 2 Acorn (BBC, Electron) και ο Amstrad CPC συνέχισαν να αφήνουν με διαφορά πίσω τους όλους τους υπόλοιπους, εκ των οποίων ταχύτερος ήταν ο ZX81 (χωρίς απεικόνιση στην οθόνη όση ώρα έκανε τις πράξεις, βέβαια)! Από την άλλη, Commodore 128 και Atari 800XL επιδόθηκαν σε έναν ανελέητο αγώνα για την τελευταία θέση (!), την οποία και κατέκτησε επάξια ο Atari (με μικρή όμως διαφορά). Άντε, και εις ανώτερα!


Benchmark #5

20 LET k=0
30 LET k=k+1
40 LET a=k/2*3+4-5
45 GOSUB 700
50 IF k<1000 THEN GOTO 30
60 STOP
700 RETURN

Ακριβώς ίδιο με το 4ο benchmark, με μόνη διαφορά την κλίση μίας κενής υπορουτίνας. Πόσο μπορεί να επιβαρύνει κάτι τέτοιο; Για να δούμε. Να σημειωθεί ότι η εντολή 60 έχει προστεθεί προκειμένου να μην προκύπτει σφάλμα στην 700 όταν k=1000.

PC (Celeron/2400MHz) (QBASIC) --> 0,025 sec
Acorn BBC Micro model B (6502/2MHz) --> 9,0 sec
Amstrad CPC 464 (Z80A/4MHz) --> 10,39 sec
Acorn Electron (6502/2MHz) --> 12,4 sec
Commodore VIC-20 (6502/1MHz) --> 18,1 sec
Sinclair ZX81 (Z80A/3,5MHz) (Fast mode) --> 18,6 sec
Commodore Plus/4 (8501/1,76MHz) --> 20,8 sec  
Commodore 64 (6510/1MHz) --> 21 sec
Sinclair ZX Spectrum (Z80A/3,5MHz) --> 23,1 sec
Atari 800XL (6502/2MHz) --> 26,3 sec
Commodore 128 (8502/2MHz) --> 26,4 sec

Τι είχες Γιάννη, τι είχα πάντα. BBC Micro, Amstrad CPC και Acorn Electron σε ρόλο λαγού, Atari 800XL και Commodore 128 σε αυτός της χελώνας, και όλοι οι υπόλοιποι (VIC-20, ZX81, Plus/4, Commodore 64, ZX Spectrum) μέσα σε ένα εύρος 5 δευτερολέπτων μεταξύ του ταχύτερου (VIC-20) και του πλέον αργού (ZX Spectrum). Εδώ θα πρέπει να παρατηρήσουμε - και σε συνδυασμό φυσικά με τα προηγούμενα benchmarks - ότι οι ZX Spectrum, Atari 800XL και Commodore 128 είναι... μνημειωδώς αργοί (!), αλλά ο τελευταίος σε όλα αυτά τα tests τρέχει στο 1MHz (40στηλη απεικόνιση) και όχι στα 2MHz (80στηλη απεικόνιση) που είναι και η ονομαστική ταχύτητα του επεξεργαστή του. Όταν ολοκληρώσουμε θα παραθέσουμε και τα αποτελέσματα του 128άρη σε FAST mode, τα οποία, όπως θα διαπιστώσετε, διαφοροποιούν σημαντικά τους συσχετισμούς...


Benchmark #6

20 LET k=0
25 DIM m(5)
30 LET k=k+1
40 LET a=k/2*3+4-5
45 GOSUB 700
46 FOR l=1 TO 5
48 NEXT l
50 IF k<1000 THEN GOTO 30
60 STOP
700 RETURN

Στο benchmark αυτό, προστίθεται ο καθορισμός ενός πίνακα (στην εντολή 25) και ενός μικρού, κενού loop (46-48). Ο πίνακας θα χρησιμοποιηθεί στο επόμενο (7o) benchmark, αλλά ο καθορισμός του και, πολύ περισσότερο, το loop θα μεγαλώσουν σημαντικά τον χρόνο εκτέλεσης...

PC (Celeron/2400MHz) (QBASIC) --> 0,072 sec
Acorn BBC Micro model B (6502/2MHz) --> 13,9 sec
Acorn Electron (6502/2MHz) --> 18,72 sec
Amstrad CPC 464 (Z80A/4MHz) --> 19,33 sec 
Commodore VIC-20 (6502/1MHz) --> 26,65 sec 
Commodore 64 (6510/1MHz) --> 29,5 sec
Commodore Plus/4 (8501/1,76MHz) --> 34,4 sec   
Atari 800XL (6502/2MHz) --> 40,3 sec
Commodore 128 (8502/2MHz) --> 42,75 sec
Sinclair ZX81 (Z80A/3,5MHz) (Fast mode) --> 49,7 sec
Sinclair ZX Spectrum (Z80A/3,5MHz) --> 53,4 sec

Αν και η τριάδα της κορυφής παραμένει η ίδια, αυτή τη φορά ο BBC μοιάζει να παίζει μόνο του σε δική του κατηγορία. Ο VIC-20 συνεχίζει την παράδοση (;) που τον θέλει να βρίσκεται μέσα στους 4-5 πρώτους - και σίγουρα να είναι ο ταχύτερος Commodore - και αυτή τη φορά τα δύο μοντέλα της Sinclair αποτελούν τους ουραγούς του συγκριτικού. Όχι φυσικά ότι και στα προηγούμενα έβαζαν φωτιά με τις επιδόσεις τους...

Σε αυτό το σημείο θα ολοκληρώσω αυτό, το 2ο μέρος και θα σας δώσω ραντεβού για το 3ο, εκεί όπου θα βρούμε και τα 2 πλέον απαιτητικά και χρονοβόρα benchmarks...

Σάββατο 14 Μαρτίου 2020

Κυκλοφόρησε το 27ο τεύχος του Retro Planet!

Το λες και επιτυχία, ίσως. Μόλις ενάμισι μήνα μετά το (ολίγον τι καθυστερημένο) προηγούμενο τεύχος και εν μέσω της μεγαλύτερης υγειονομικής κρίσης που έχει γνωρίσει ο πλανήτης μας εδώ και πολλά χρόνια, το Retro Planet είναι και πάλι εδώ, για να καλωσορίσετε μαζί του την άνοιξη και να περάσετε ευχάριστα τις ώρες που - έτσι κι αλλιώς, πλέον - θα είστε κλεισμένοι στο σπίτι σας.

Ελπίζοντας να μην αποτελέσει αυτό, το 27ο, το τελευταίο τεύχος του όμορφου αυτού ταξιδιού που κάνουμε μαζί εδώ και 6μισι χρόνια - γιατί, let's face it, οι άνθρωποι που βρίσκονται πίσω από το Retro Planet είναι και αυτοί θνητοί και καθόλου βέβαιοι για το τι θα τους ξημερώσει αύριο, σε μία εβδομάδα ή σε ένα μήνα, ειδικά τώρα που έσφιξαν τα γάλατα - ας δούμε εν συντομία τι μπορείτε να διαβάσετε στο νέο Retro Planet…


Εν αρχή ην τα Retro Νέα, ή η στήλη των κοινωνικών όπως χαϊδευτικά την αποκαλούν κάποιοι. 4 σελίδες γεμάτες από τα νέα στον χώρο του retro computing & retro gaming καθώς και από… επικήδειους! Τι να κάνεις, κάποιοι έφυγαν από κοντά μας και οφείλουμε να τους θυμηθούμε για μια τελευταία φορά…

Ακολουθούν τα 8/16bit game reviews, με την ενδελεχή εξέταση των L' Abbaye des Morts (Commodore 64), Black Dawn Rebirth (Amiga) και Valley of Rains (ZX Spectrum).


Την σκυτάλη παίρνουν τα 8 Magic bits με την παρουσίαση του Acorn Electron και της ιστορίας του home computer ο οποίος, ως ο μικρός αδελφός του BBC Micro θέλησε να μπει σε όλα τα αγγλικά σπίτια. Δεν το κατάφερε, αλλά μόνο το ίδιο το μηχάνημα δεν ευθυνόταν γι' αυτό. Περισσότερα όμως στο άρθρο…


Και περνάμε στο θέμα του εξωφύλλου, στο συγκριτικό που οι συντάκτες του Retro Planet κατανάλωσαν δεκάδες ώρες παίζοντας, για χάρη των αναγνωστών του περιοδικού (έτσι το λέμε τώρα…). Τα ολοκαίνουρια Space Alpha και The Greek Stick έρχονται αντιμέτωπα με τα Tomahawk, Pacman και C.M.S. σε μία ανελέητη μάχη των arcade like sticks του σήμερα με αυτά του χτες.



Αν ενδιαφέρεστε να μάθετε τι συνέβη με την χιλιοταλαιπωρημένη Amiga μετά το κλείσιμο της Commodore και της ESCOM και πώς απέκτησε το brand name Amiga Inc. ο Bill McEwen και τι έκανε με αυτό, ένα χορταστικό και πολυσέλιδο αφιέρωμα ρίχνει άπλετο φως στην ιστορία αυτή, που μοιάζει με κακό σενάριο από b-movie. Αλλά είναι σίγουρα διδακτική και έχει το ενδιαφέρον της!



Παραμένοντας στον χώρο της Μεγάλης Κυρίας του home computing, και μέσα από τις σελίδες του Lost Treasures, παρουσιάζεται το Motorhead, ενώ ακολουθεί η διεξοδική μελέτη και αναψηλάφηση των τευχών 20 και 21 του PIXEL μέσα από το Scripta Manent.



To Adventureland είναι και πάλι εδώ με το περίφημο Dracula Unleashed, όπως και η Ταινιοθήκη του Retro Planet, που παρουσιάζει το Less Than Zero, την κινηματογραφική μεταφορά του γνωστού βιβλίου του Bret Easton Ellis.



Το 27ο τεύχος του Retro Planet ολοκληρώνεται με την ανταπόκριση των συντακτών του περιοδικού από το Pumpkins United Tour των Helloween: για μία ακόμα φορά οι άνθρωποι του RP ξενιτεύτηκαν για χάρη των αναγνωστών τους (εντάξει, ίσως όχι μόνο γι' αυτό)!


Εάν ενδιαφέρεστε για περισσότερες πληροφορίες για το Retro Planet μπορείτε να συμπληρώσετε την φόρμα επικοινωνίας στο website του περιοδικού ή στέλνοντας email στο retroplanetmagazine@gmail.com.

Ειδικά για αυτό το τεύχος, η διανομή του περιοδικού θα γίνει μόνο μέσω ταχυδρομείου, για ευνόητους λόγους. Παρακαλούμε για την κατανόηση και την υπομονή σας, και ελπίζουμε το Retro Planet να σας κρατήσει ενδιαφέρουσα και ευχάριστη συντροφιά στις δύσκολες αυτές μέρες.

Πέμπτη 12 Μαρτίου 2020

Αναβάλλεται το Amicamp

Καθώς ο κορονοϊός πλέον έχει αξιολογηθεί ως πανδημία από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και μία μετά την άλλη εκδηλώσεις, διοργανώσεις, εκθέσεις, παραστάσεις κλπ. ματαιώνονται, οι διοργανωτές του φετινού, 8ου Amicamp 2020 ενημέρωσαν όλους τους ενδιαφερόμενους ότι το αγαπημένο Amiga gathering αναβάλλεται επ' αόριστο, μέχρι να κωπάσει ο κίνδυνος και να ηρεμήσουν τα πράγματα γενικότερα.

Ελπίζοντας να καταφέρουμε να χαρούμε την αγαπημένη μας μάζωξη τους πρώτους μήνες του καλοκαιριού μακριά από ιους και ανησυχίες, σας αφήνω με την αφίσα της διοργάνωσης...


Τετάρτη 11 Μαρτίου 2020

The speed of BASIC (μέρος 1ο)

Όλοι πάνω-κάτω γνωρίζουμε την γλώσσα προγραμματισμού BASIC. Και όταν γράφω "γνωρίζουμε" εννοώ ότι γνωρίζουμε την ύπαρξή της, και όχι την γλώσσα αυτή καθαυτή απαραίτητα. Από την εποχή εκείνη, στα τέλη των 70s, και για περίπου 10-12 χρόνια η BASIC αποτελούσε το cornerstone κάθε νέου, οικιακού κυρίως υπολογιστή. Αναφέρομαι στην εποχή που δεν νοείτω home micro χωρίς ενσωματωμένη διάλεκτο της δημοφιλούς αυτής γλώσσας προγραμματισμού, σε τέτοιο μάλιστα βαθμό που η τελευταία να αποτελεί και ένα από τα σημαντικότερα κριτήρια για την επιλογή του computer που θα αποκτούσε κάποιος!

Μπορεί στις μέρες μας να φαίνεται ολίγον τι παράλογο, αλλά οι δυνατότητες της ενσωματωμένης διαλέκτου της γλώσσας BASIC έπαιζαν σημαντικό ρόλο εκείνα τα χρόνια, καθώς ο υπολογιστής ήταν περισσότερο προγραμματιστικό εργαλείο για τον χομπίστα ή τον επαγγελματία, παρά παιχνιδομηχανή, media center, Internet appliance ή social media device όπως έχει γίνει στις μέρες μας. Εντάξει, ίσως για κάποιους να ήταν και παιχνιδομηχανή, αλλά, όσο πάμε προς τα πίσω στον χρόνο - ήτοι στον καιρό που μεσουρανούσαν τα 8bit μηχανήματα - ο αγοραστής υπολογιστής ήταν συνειδητοποιημένος σε ό,τι είχε να κάνει με το μηχάνημα που επρόκειτο να αποκτήσει και την χρήση αυτού. Αν ήθελε μονάχα παιχνίδια και τίποτα άλλο, υπήρχε η φτηνή πλην τίμια λύση του Atari 2600 - κανείς δεν ήταν υποχρεωμένος να δώσει 2πλάσια, 3πλάσια ή και παραπάνω χρήματα μονάχα για να παίζει.


Παρόλο που στις μέρες μας η BASIC ως γλώσσα θεωρείται ξεπερασμένη και περιορισμένων δυνατοτήτων,δεν παύει, ακόμα και σήμερα, να αποτελεί την ευκολότερη στην εκμάθηση γλώσσα προγραμματισμού υψηλού επιπέδου. Μάλιστα, τώρα πια, τα κυριότερα ελαττώματα που την συνόδευαν, δηλαδή η απουσία εντολών δομημένου προγραμματισμού και η έλλειψη ικανοποιητικής ταχύτητας, ανήκουν οριστικά στο παρελθόν. Οποιοσδήποτε κάτσει και δώσει μία ευκαιρία στην FUZE BASIC θα το καταλάβει, καθώς έχουμε να κάνουμε με έναν BASIC interpreter με ταχύτητα που ξεπερνάει κατά πολύ αυτήν της γλώσσας μηχανής των μηχανημάτων των 80s. Είναι φυσικό αυτό, καθώς πλέον η επεξεργαστική ισχύς των υπολογιστών μας  - ακόμα και των πλέον ταπεινών εξ' αυτών, όπως είναι το Raspberry Pi - είναι χιλιάδες φορές μεγαλύτερη αυτής των υπολογιστών των 70s και των 80s.

Μιας όμως και αναφέρθηκα στην ταχύτητα της BASIC, ας πάμε και στο θέμα της σημερινής ανάρτησης που δεν είναι άλλο από το πόσο πραγματικά γρήγορες ήταν οι διάλεκτοι της γλώσσας BASIC που "φορούσαν" οι δημοφιλείς υπολογιστές των παιδικών και των εφηβικών μας χρόνων. Γιατί, ναι μεν σημαντική η πληθώρα εντολών για οποιαδήποτε ανάγκη και χρήση, καλό το εύκολο συντακτικό και το ουσιαστικό και κατανοητό error reporting, καίρια προφανώς η ευκολία στην εκμάθηση, τι γίνεται όμως αν η BASIC του υπολογιστή είναι τόσο αργή που ακόμα και το πλέον απλό πρόγραμμα σέρνεται; Ή, από την άλλη, δεν είναι ιδιαίτερα σημαντικό μία διάλεκτος BASIC να είναι τόσο γρήγορη που να μην χρειάζεται ο χρήστης να καταφύγει σε άλλες γλώσσες, διαλέκτους ή σε compilers προκειμένου να φτιάξει ένα πρόγραμμα που να του κάνει τη δουλειά του;

Με όλα τα παραπάνω κατά νου, το αγγλικό περιοδικό Personal Computer World δημιούργησε στις αρχές της δεκαετίας του '80 8 προγραμματάκια, 8 speed benchmarks, τα οποία δοκίμαζαν διάφορες πτυχές της απόδοσης μίας διαλέκτου BASIC και μπορούν εύκολα και σχεδόν χωρίς την παραμικρή αλλαγή να τρέξουν σε όλα τα home micros. Στη συνέχεια λοιπόν θα δούμε ένα προς ένα αυτά τα benchmarks αλλά και το πώς τα πήγαιναν τα δημοφιλέστερα computers της εποχής σε αυτά. I feel the need, the need for (BASIC) speed!


Benchmark #1

20 FOR k=1 TO 1000
40 NEXT k

Ο υπολογιστής μετράει απλά από το 1 μέχρι το 1000 χωρίς να κάνει κάτι άλλο. Αν το μηχάνημα αργεί εδώ, τότε... βράστα Χαράλαμπε! Εξυπακούεται ότι less is better. Για σύγκριση μπήκε στη δοκιμή και ένα single core PC, για να γίνει κατανοητή η διαφορά που προσφέρει η αυξημένη επεξεργαστική ισχύς των υπολογιστών της τρέχουσας χιλιετίας:

PC (Celeron/2400MHz) (QBASIC) --> 0,007 sec
Acorn BBC Micro model B (6502/2MHz) --> 0,8 sec
Acorn Electron (6502/2MHz) --> 1,11 sec
Amstrad CPC 464 (Z80A/4MHz) --> 1,13 sec
Commodore VIC-20 (6502/1MHz) --> 1,2 sec
Commodore 64 (6510/1MHz) --> 1,2 sec
Commodore Plus/4 (8501/1,76MHz) --> 1,9 sec
Commodore 128 (8502/2MHz) --> 2,2 sec
Atari 800XL (6502/2MHz) --> 2,2 sec
Sinclair ZX Spectrum (Z80A/3,5MHz) --> 4,4 sec
Sinclair ZX81 (Z80A/3,5MHz) (Fast mode) --> 4,5 sec

Βλέπουμε την χαώδη διαφορά ενός "σύγχρονου" μηχανήματος από τα παλαιότερα, και, επίσης, την σαφή υπεροχή του περίφημου BBC micro απέναντι στον ανταγωνισμό,  με μονάχα τον Amstrad CPC και τα μοντέλα της Commodore να βρίσκονται σχετικά κοντά του.



Benchmark #2

20 LET k=0
30 LET k=k+1
50 IF k<1000 THEN GOTO 30

Εδώ το loop γίνεται με τη χρήση της εντολής GOTO και μεσολαβεί και η εξέταση μίας συνθήκης καθώς και μία πρόσθεση, οπότε αναμενόμενα ο χρόνος εκτέλεσης είναι σημαντικά μεγαλύτερος:

PC (Celeron/2400MHz) (QBASIC) --> 0,011 sec
Acorn BBC Micro model B (6502/2MHz) --> 3,1 sec
Amstrad CPC 464 (Z80A/4MHz) --> 3,4 sec
Acorn Electron (6502/2MHz) --> 4,01 sec
Sinclair ZX81 (Z80A/3,5MHz) (Fast mode) --> 6,9 sec
Atari 800XL (6502/2MHz) --> 7,3 sec
Commodore VIC-20 (6502/1MHz) --> 7,9 sec
Sinclair ZX Spectrum (Z80A/3,5MHz) --> 8,2 sec
Commodore 64 (6510/1MHz) --> 9,3 sec
Commodore Plus/4 (8501/1,76MHz) --> 9,3 sec 
Commodore 128 (8502/2MHz) --> 11,7 sec

Απίστευτες ανακατατάξεις εδώ, με τον Commodore 128 να έρχεται τελευταίος, πίσω ακόμα και από τον (πάναργο) ZX Spectrum αλλά και τον - γενικώς αργό - Atari 800XL. Μην σας ξεγελάει ο χρόνος του ZX81, αφού, στο Fast mode "κλείνει" την απεικόνιση στην οθόνη! Ο VIC-20 είναι σημαντικά ταχύτερος από όλους τους υπόλοιπους 8μπιτους Commodore, και ο BBC micro εντυπωσιάζει με την ταχύτητα της BBC BASIC ενώ ο Amstrad CPC, με την πανίσχυρη Locomotive BASIC δείχνει τα δόντια του, ακολουθώντας από απόσταση αναπνοής.



Benchmark #3

20 LET k=0
30 LET k=k+1
40 LET a=k/k*k+k-k
50 IF k<1000 THEN GOTO 30

Στο benchmark αυτό έχουν προστεθεί αφαίρεση, πολλαπλασιασμός, πρόσθεση και διαίρεση στην εντολή 40, για να κάνουν τον υπολογιστή να "βγάλει το ψωμί του", ήτοι να υπολογίσει. Όπως και στα προηγούμενα benchmarks, ο μικρότερος χρόνος είναι ο καλύτερος:

PC (Celeron/2400MHz) (QBASIC) --> 0,024 sec
Acorn BBC Micro model B (6502/2MHz) --> 8,1 sec
Amstrad CPC 464 (Z80A/4MHz) --> 9,4 sec  
Acorn Electron (6502/2MHz) --> 11,12 sec 
Commodore VIC-20 (6502/1MHz) --> 15,2 sec
Sinclair ZX81 (Z80A/3,5MHz) (Fast mode) --> 16,4 sec
Commodore 64 (6510/1MHz) --> 17,6 sec
Commodore Plus/4 (8501/1,76MHz) --> 18,1 sec
Atari 800XL (6502/2MHz) --> 19,7 sec
Sinclair ZX Spectrum (Z80A/3,5MHz) --> 20,0 sec
Commodore 128 (8502/2MHz) --> 22,2 sec

Μία από τα ίδια με το προηγούμενο benchmark, πάνω κάτω: με το που μπαίνουν οι πράξεις στο παιχνίδι οι Commodore καταποντίζονται στα επίπεδα των ZX81 και ZX Spectrum (οι οποίοι έτσι κι αλλιώς έχουν τα θέματά τους με την ταχύτητα). Και ο Atari κάπου ανάμεσά τους. Δεν μπορεί να ισχυριστεί κάποιος ότι φταίει ο επεξεργαστής που "φοράνε" οι 8bit Commodore (όλοι είναι παραλλαγές του 6502) και ο Atari 800XL, γιατί και ο BBC τον ίδιο ακριβώς διαθέτει! Αυτό στο οποίο μπορούμε να καταλήξουμε ως (μάλλον) ασφαλές συμπέρασμα είναι ότι όσο γίνονται πιο περίπλοκα τα πράγματα, η BBC BASIC και η Locomotive BASIC δείχνουν την σαφή τους ανωτερότητα, καθώς, όχι μονάχα είναι πληρέστερες σαν διάλεκτοι, αλλά και σαφέστατα ταχύτερες. Επίσης, ένα εντυπωσιακό στοιχείο προκύπτει από τα 2 τελευταία benchmarks σε ό,τι αφορά τους υπολογιστές της Commodore, όπου η BASIC 2.0 (VIC-20 & Commodore 64) είναι ταχύτερη της πιο πλήρους BASIC 3.5 (Commodore Plus/4) η οποία αφήνει πίσω της την (καλύτερη όλων) BASIC 7.0! Πράγμα που σημαίνει με απλά λόγια ότι ο Commodore 128 ήταν μεν εφοδιασμένος με την πιο πλήρη διάλεκτο της γλώσσας από όλους τους 8μπιτους προγόνους του, αλλά ήταν και αργός σας χελώνα! Amstrad και πάλι Amstrad, θα έλεγε κανείς (και BBC, φυσικά, μην ξεχνιόμαστε!)...

Αυτά για σήμερα, θα συνεχίσουμε σύντομα με το 2ο μέρος, εκεί όπου τα benchmarks θα γίνουν πιο απαιτητικά και, αναμενόμενα, πιο χρονοβόρα. Κάποια στιγμή θα βάλω και τα 16μπιτα στο παιχνίδι (Atari ST, Commodore Amiga, Acorn Archimedes) και εκεί θα δείτε νούμερα που δεν θα τα περιμένετε!

Μέχρι την επόμενη φορά, λοιπόν...

Ενημέρωση: στους πίνακες με τους χρόνους προστέθηκαν και τα αποτελέσματα του Acorn Electron. Ο μικρός αδερφός του BBC Micro αποδεικνύει έμπρακτα ότι βρίσκεται σε μια δική του κλάση, πολύ κοντά στην κορυφή, πλησιάζοντας τον ταχύτατο ομόσταυλό του και τον Amstrad CPC.

Σάββατο 7 Μαρτίου 2020

Review: Star Sabre (Amstrad CPC)

Star Sabre (Amstrad CPC) - Paul Kooistra (Code & Graphics)/Targhan (Music/SFX)

   
Το Star Sabre, λοιπόν! Ένα ακόμα shoot 'em up που κυκλοφόρησε από την Psytronik, και πάλι για τον Amstrad, ξανά από τον Paul Kooistra - δεν θα έλεγε κανείς λιγοστές τις ομοιότητες με το Sub Hunter που παρουσιάσαμε παραπάνω... (αναφέρεται σε αυτήν εδώ την ανάρτηση)


Δεν θα σας κουράσουμε με λεπτομέρειες περί υπόθεσης/σεναρίου κλπ, καθώς έχουμε να κάνουμε με ένα τυπικό horizontal space shooter όπου σκοπός σας είναι να πυροβολείτε ό,τι κινείται (και όχι μόνο!), αποφεύγοντας εχθρικά διαστημόπλοια, βλήματα και background graphics. Εμπρός λοιπόν στο δρόμο που χάραξαν τα Nemesis, R-Type και πολλοί ακόμη κλασικοί τίτλοι του παρελθόντος!




Το Star Sabre χαρακτηρίζεται από καλοσχεδιασμένα και αρκετά λεπτομερή πολύχρωμα γραφικά, ομαλότατο scrolling, άμεση απόκριση στους χειρισμούς του παίκτη, 5 μεσαίου μεγέθους πίστες, end of level bosses, bonuses, power-ups, διαφορετικά όπλα (μέχρι και 3 ταυτόχρονα, σε αντίθεση με ό,τι υποστηρίζουν οι οδηγίες του παιχνιδιού!) και ωραία ingame μουσική. Τα ηχητικά εφέ λάμπουν δια της απουσίας τους, αλλά αυτό ελάχιστα θα ενοχλήσει. Συνολικά έχουμε να κάνουμε με μια εξαιρετική δημιουργία, η οποία, δυστυχώς, απέχει εξ' αιτίας μίας μικρής λεπτομέρειας από το μεγαλείο. Ποια είναι αυτή η λεπτομέρεια; Μα, φυσικά, η πανταχού απούσα στα παιχνίδια του Amstrad δυνατότητα για autofire!


Να τα κάνουμε λίγο πιο λιανά, όμως: το Star Sabre είναι αρκετά έως ιδιαίτερα δύσκολο, καθώς, ανά πάσα στιγμή, ο παίκτης έχει να αποφύγει τις σφαίρες των εχθρών που αντιμετωπίζει (λογικό), τις ταχύτατες ριπές από τους επίγειους στόχους (εδώ δυσκολεύει), αλλά και τις "αδέσποτες" βολές που εκτοξεύουν τα αντίπαλα διαστημόπλοια πριν εξαφανιστούν από την οθόνη, a la 1942. Και εδώ είναι που το όλο πράγμα γίνεται εκνευριστικό, καθώς απαιτούνται ταχύτατες και ακριβέστατες κινήσεις και αστραπιαία αντανακλαστικά προκειμένου να αποφευχθεί το μοιραίο. Ε, σκεφτείτε λοιπόν, ότι λόγω της απουσίας autofire, την ώρα που κάνετε όλους αυτούς τους ελιγμούς πρέπει ταυτόχρονα να πυροβολείτε σαν παλαβοί, πράγμα που κάνει τις κινήσεις του μοχλού... χμμμ, ας τις πούμε όχι και τόσο ακριβείς! Το αποτέλεσμα των παραπάνω είναι ότι, ενώ μπορεί να τα έχετε πάει καλά και να έχετε παίξει π.χ. επί 5 λεπτά χωρίς να χάσετε "κανονάκι" (κινδυνεύετε βέβαια να χάσετε κάποιο χέρι από αγκύλωση, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία!), ε, μέσα στα επόμενα 15 δευτερόλεπτα μπορεί, έτσι απλά, να χάσετε και τα 3 που διαθέτετε! Στο μυαλό του γράφοντος φαντάζει ιδανική η δυνητική ύπαρξη autofire, καθώς, με τον τρόπο αυτό θα μπορούσε ο παίκτης να αποφύγει τις αντίπαλες βολές με άμεσες και ακριβείς κινήσεις, που δεν θα επηρεάζονταν από τις συνεχείς… δονήσεις του fire button!


Είναι καθαρά υποκειμενική η άποψη, και μάλιστα προέρχεται από έναν gamer με σαφέστατα μειωμένα αντανακλαστικά και ικανότητες λόγω της προχωρημένης ηλικίας, αλλά το Star Sabre θα κέρδιζε πολλούς πόντους σε ό,τι αφορά το gameplay εάν διέθετε autofire. Θα μπορούσε φυσικά να είναι απλά πιο εύκολο συνολικά, αλλά εδώ αναφερόμαστε σε μια ελάχιστη αλλαγή που θα μεταμόρφωνε το παιχνίδι από (σχεδόν) εκνευριστικό σε… challenging!



Παρά τα παραπάνω, το Star Sabre είναι κάτι παραπάνω από αξιόλογο: είναι προσεγμένο σε όλους τους τομείς, χωρίς να εμφανίζει καμία από τις "παραδοσιακές" αδυναμίες του Amstrad, όπως ήταν το μη ομαλό scrolling και τα χοντροκομμένα γραφικά του mode 0. Αν ήταν και πιο εύκολο, θα μιλούσαμε κατά πάσα πιθανότητα για ένα από τα 10 καλύτερα shoot 'em ups στην ιστορία της πλατφόρμας…

Βαθμολογία: 7,5/10

Το παραπάνω review δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στο 11ο τεύχος του περιοδικού Retro Planet, που κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 2016.

Τετάρτη 4 Μαρτίου 2020

The Spectrum Show επεισόδιο 91: The ZX Spectrum Next

Τι είναι αυτό που κάνει νιάου-νιάου στα κεραμίδια; 2 περίπου εβδομάδες από τη στιγμή που οι ZX Spectrum Next ξεκίνησαν να παραδίδονται στους τυχερούς ιδιοκτήτες τους, τι άραγε θέμα θα είχε το νέο επεισόδιο του The Spectrum Show

Μιλάμε για μια σειρά videos που δημιουργεί και επιμελείται ο Paul Jenkinson, ένας από τους πλέον πιστούς οπαδούς του ZX Spectrum παγκοσμίως, ο οποίος, συμπληρώνει τα videos του με την κυκλοφορία videos games αλλά και περιοδικού. Ναι, μην ρωτήσετε, όλα τον ZX Spectrum έχουν ως αντικείμενο, τι άλλο;

Τι κάνει λοιπόν νιάου-νιάου στα κεραμίδια; Ποιο είναι το θέμα του νέου, ολόφρεσκου - καίει, μην το πιάσετε με γυμνά χέρια! - επεισοδίου της σειράς videos του Paul με θέμα τον ZX Spectrum; Το The Spectrum Show μπαίνει πλέον στον 10ο κύκλο, και το 91ο επεισόδιο που τον εγκαινιάζει ασχολείται αποκλειστικά με - ναι, μπράβο, το μαντέψατε! - τον ZX Spectrum Next.

Η ιδανική παρουσίαση από τον ιδανικό άνθρωπο θα μπορούσε να πει κανείς, και δεν θα έπεφτε καθόλου έξω. Και ταυτόχρονα η απάντηση στην ερώτηση "γιατί δεν κάνεις ένα video review του Next;": γιατί, πάρα πολύ απλά, υπάρχουν άλλοι εκεί έξω που μπορούν να το κάνουν καλύτερα!

Δεν θα μακρηγορήσω περισσότερο, γιατί ούτε χρόνος υπάρχει αλλά, το κυριότερο, ούτε και λόγος. Απλά απολαύστε το νέο επεισόδιο του The Spectrum Show στο video που ακολουθεί!


Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2020

Space Alpha: το νέο joystick είναι εδώ και είναι άμεσα διαθέσιμο!

Καλά, ό,τι και να λέμε φέτος δεν είναι μονάχα η χρονιά του κορονοϊού, αλλά και η χρονιά που ήρθε στα χέρια μας τόσο νέο hardware όσο δεν είχαμε δει τα τελευταία 3-4 χρόνια μαζεμένο! Δεν είναι μονάχα ο ZX Spectrum Next και ο TheC64, είναι και το αντικείμενο του τίτλου της ανάρτησης που διαβάζετε, το Space Alpha


Θεωρώ ότι οι περισσότεροι δεν γνωρίζετε κάτι γι' αυτό και κάτι τέτοιο είναι λογικό, καθώς πρόκειται για μία αρκετά πρόσφατη άφιξη. Το Space Alpha λοιπόν είναι ένα arcade like joystick φτιαγμένο από τον καλό φίλο MasterGR και είναι άμεσα διαθέσιμο. Αλλά ας το εξετάσουμε λίγο πιο προσεκτικά...


Το εν λόγω χειριστήριο είναι μία βελτιωμένη σε πολλούς τομείς έκδοση παλαιότερων joysticks του Δημήτρη, και αποτελεί την νεότερη και ταυτόχρονα την πλέον οικονομική πρόταση - περισσότερα για αυτό παρακάτω, όμως...


Το Space Alpha φιλοξενείται σε ένα παραλληλόγραμμο 3D printed case με παρόμοιες διαστάσεις με αυτές του κλασικού Tomahawk. 3D printed επίσης είναι ο μοχλός του, γεγονός που σημαίνει ότι υπάρχει τεράστια ευελιξία στις χρωματικές επιλογές που θα επιλέξει ο καθένας, καθώς, ουσιαστικά, μοχλός και case μπορούν να κατασκευαστούν σε ό,τι χρώμα θέλετε!



Ο μηχανισμός του Space Alpha είναι ο κλασικός και διαδεδομένος τύπου Sanwa, αλλά με μία σημαντική αλλαγή: το εργοστασιακό πλαστικό, κάτω μέρος του έχει αντικατασταθεί με ένα custom, 3D printed part κατασκευασμένο από τον MasterGR, προκειμένου να παρέχεται μεγαλύτερη αντοχή στην σκληρή χρήση από αυτήν που θα είχε ένας τυπικός μοχλός Sanwa. Η παραπάνω μετατροπή δίνει επίσης μία πιο σκληρή αίσθηση στον μοχλό, γεγονός που κατά γενική ομολογία βελτιώνει την εντύπωση που δίνει το συγκεκριμένο stick στον παίκτη. Φυσικά, ως Sanwa μηχανισμός διαθέτει και 4 μικροδιακόπτες, των οποίων τον χαρακτηριστικό ήχο μπορούμε να ακούσουμε καθώς μετακινούμε τον μοχλό προς τις διάφορες κατευθύνσεις.

Το Space Alpha διαθέτει δύο ανεξάρτητα fire buttons (fire 1 και fire 2) χαμηλού προφίλ, τα οποία δεν έχουν μεν μικροδιακόπτες όπως ο μοχλός, αλλά θεωρώ δε ότι έχουν τις ιδανικές διαστάσεις, μέγεθος και θέση (διαγώνια). Επίσης το χειριστήριο διαθέτει διακόπτη autofire στην μπροστινή του πλευρά, στον οποίο θα πρέπει να σταθούμε λίγο παραπάνω για 2 λόγους: ο πρώτος είναι ότι έχω την αίσθηση ότι η λειτουργία αυτόματων βολών του Space Alpha είναι ταχύτερη από αυτήν παλαιότερων joysticks, όπως π.χ. του Pacman, πράγμα όχι παράξενο, καθώς μιλάμε για εντελώς νέο κύκλωμα. Δεύτερος και σημαντικότερος λόγος είναι το κύκλωμα αυτό "κόβει" το autofire όταν πατάμε ή κρατάμε πατημένο το fire button, κάτι που είναι ιδιαίτερα χρήσιμο σε παιχνίδια όπως είναι το R-Type, το Battle Squadron και άλλα. Το χαρακτηριστικό αυτό το έχουμε συναντήσει μόνο σε σύγχρονες υλοποιήσεις και απουσίαζε από τα χειριστήρια των 80s-90s.



Τέλος, το Space Alpha στηρίζεται σε 4 ευμεγέθεις βεντούζες, οι οποίες εγγυώνται στην σταθερή στήριξή του σε οποιαδήποτε επίπεδη και λεία επιφάνεια.

Ολοκληρώνοντας, θα πρέπει να μιλήσουμε και για την τιμή του νέου χειριστηρίου. Εδώ τα νέα είναι εξαιρετικά, και αυτό διότι το Space Alpha διατίθεται από τον MasterGR σε δύο εκδόσεις, μία με την κλασική, 9πινη σύνδεση για παλιούς υπολογιστές και μία με USB βύσμα, για σύγχρονα μηχανήματα. Η 9πινη έκδοση κοστίζει 35€, ενώ η USB 38€: αμφότερες οι τιμές είναι θεωρώ εξαιρετικές συγκριτικά με τις υπόλοιπες τιμές της αγοράς, καθώς προσωπικά δεν θυμάμαι σύγχρονα "σοβαρά" χειριστήρια να πέφτουν κάτω από το "φράγμα" των 40€...



Κάτι τελευταίο που οφείλω να αναφέρω κλείνοντας, είναι ότι η USB έκδοση που δοκίμασα - και για την οποία ευχαριστώ θερμά τον Δημήτρη καθώς πρόκειται για custom κομμάτι ειδικά για την αφεντιά μου - δοκιμάστηκε και δουλεύει σε Windows 7, 8, 8.1, 10, αλλά και σε Raspberry Pi (Linux). Απ' όσο γνωρίζω δουλεύει και σε MacOS, αλλά γενικώς πρέπει να παίζει παντού, καθώς το κύκλωμα που χρησιμοποιεί (το εντοπίζουν τα Windows ως "retro adapter") είναι generic, ακριβώς για λόγους συμβατότητας με όσο το δυνατός περισσότερα λειτουργικά συστήματα και μηχανήματα. Το μόνο ελάττωμα της έκδοσης αυτής είναι ότι σε κάποια - φορητά, κυρίως - μηχανήματα το ρεύμα των USB ports δεν επαρκεί, και ίσως να χρειαστείτε USB hub με δική του τροφοδοσία. Σε όσους πάντως σταθερούς υπολογιστές το δοκίμασα το ρεύμα των USB ports επαρκούσε μια χαρά...



Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για το Space Alpha ή τις άλλες δημιουργίες του Δημήτρη (MasterGR) μπορείτε να δείτε εδώ ή να του στείλετε email σε αυτή τη διεύθυνση. Μην ξεχνάτε επίσης ότι στο προσεχές τεύχος του Retro Planet (27ο, Μάρτιος 2020) θα υπάρχει και συγκριτική δοκιμή με νέα και παλιά arcade like joysticks, στο οποίο φυσικά συμμετέχει και το Space Alpha...

Τρίτη 25 Φεβρουαρίου 2020

Amicap 2020

Το ξέρετε το Amicamp, έτσι; Ναι, είναι η περίφημη εκδήλωση με αντικείμενο (κυρίως) τις nextgen Amigas, που έχει δημιουργήσει παράδοση στο να γνωστοποιεί την διοργάνωσή της την τελευταία στιγμή!

Εντάξει, είναι προφανές ότι αυτό το τελευταίο το έγραψα για να πειράξω τα φιλαράκια μου που το διοργανώνουν, αλλά δεν είναι και ψέματα, εδώ που τα λέμε!

Ας μην εστιάσουμε σε αυτό όμως, ας εστιάσουμε στην ίδια την διοργάνωση: όποιος επισκεφτεί το Amicamp θα έχει την ευκαιρία να δει από κοντά παλιές και νέες Amigas με το ανάλογο software, να μιλήσει με ανθρώπους του χώρου, να μάθει από πρώτο χέρι τι μπορεί να κάνει κάποιος εν έτει 2020 με μία nextgen Amiga και τι με μία classic, αλλά και να δει και κάποια άλλα, ίσως ασυνήθιστα μηχανήματα (όλο και κάτι φέρνουμε κάθε φορά).


Για κάποιους η κορυφαία στιγμή της διοργάνωσης είναι το τουρνουά Sensible Days, που λαμβάνει χώρα την τελευταία μέρα του Amicamp, και, ομολογουμένως δίνει μια ξεχωριστή νότα διασκέδασης, χαβαλέ και ανεμελιάς.

Προσωπικά θα πω ότι είναι η μοναδική έκθεση/διοργάνωση τέτοιου είδους στην οποία συμμετέχω ανελλιπώς από την πρώτη στιγμή: δεν είναι τόσο το ότι με συγκινεί το αντικείμενο (εννοείται ότι αγαπάω την Amiga αλλά αγαπάω ακόμα περισσότερο τα 8μπιτα για τους παράξενους, δικούς μου λόγους), ούτε το ότι λατρεύω το SWOS - άλλωστε, όποιος τσεκάρει τα αποτελέσματα των προηγούμενων διοργανώσεων θα διαπιστώσει ότι η άμυνά μου αποτελεί την χαρά του κάθε επιτιθέμενου, αφού μαζεύω δεκάδες "τεμάχια" σε κάθε τουρνουά. Όχι λοιπόν, δεν είναι κάτι απ' αυτά: είναι ότι θα μου δοθεί η ευκαιρία να δω από κοντά αγαπημένους φίλους που τους βλέπω... σε κάθε Amicamp (!) και άλλους που τους βλέπω κάπως συχνότερα. Ε, εκείνο το διήμερο συνηθίζουν να βρίσκονται όλοι εκεί, οπότε θα ήμουν τρελός να λείψω!

Α, θα έχουμε και το 27ο τεύχος του Retro Planet μαζί μας, να το πούμε κι αυτό...

Λοιπόν, ανακεφαλαιώνουμε: Amicamp 2020, όπως πάντα στο Found.ation, το Σαββατοκύριακο 28 και 29 Μαρτίου. Be there!


Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2020

Λίγος Next ακόμα...

"Επιτέλους, και μια αγορά που επιτέλους έπιασαν τα λεφτά μας τόπο" θα σκεφτεί και με το δίκιο του ο τυχερός ιδιοκτήτης ενός ολοκαίνουριου ZX Spectrum Next, βλέποντας δημοπρασίες σαν και αυτήν στην ebay Αγγλίας, στην οποία ο διάδοχος του ZX Spectrum "έπιασε" τις 740 λίρες, ήτοι 882,83€ χωρίς τα μεταφορικά!

Θεωρώ ότι η τιμολογιακή παράνοια της ebay ελάχιστα πρέπει να μας απασχολεί - προσωπικά σταμάτησα να ασχολούμαι όταν είδα τις πρώτες Amiga 500 που ξεπερνούσαν τις 100 λίρες. Ναι, τις ίδιες που εγώ, 4-5 χρόνια νωρίτερα τις έδινα προς 25€ το κομμάτι! Τέλος πάντων, ας αφήσουμε την ομαδική αυτή παράκρουση πωλητών και αγοραστών στην ησυχία της, κι ας επιστρέψουμε στον ZX Spectrum Next...

Ο file browser του Next

Πριν από μία εβδομάδα είχα αγοράσει ένα adaptor που μετέτρεπε το ψηφιακό σήμα μίας HDMI εξόδου σε αναλογικό, composite. Γιατί; Μα για να έχω oldskool retro ποιότητα εικόνας με τον TheC64, συνδέοντάς τον σε CRT οθόνες! Κάποιος λογικός άνθρωπος ίσως να χαρακτήριζε την όλη ιστορία ως "μεγάλο κάψιμο", αλλά ξέρω ότι εσείς που με διαβάζετε είστε "δικοί μας", οπότε με καταλαβαίνετε!

Αν και το παραπάνω εγχείρημα στέφθηκε από απόλυτη επιτυχία, δεν είχα μεριμνήσει να τραβήξω φωτογραφίες, οπότε δεν έχω κάτι να σας δείξω. Τι θα λέγατε όμως εάν έκανα κάτι ανάλογο με την HDMI έξοδο του ZX Spectrum Next; Ακριβώς, σκίστηκαν οι δημιουργοί του μηχανήματος να βγάλουν κρύσταλλο ψηφιακή έξοδο και εγώ ο παλαβός θα την μετατρέψω σε blurry composite σήμα. Και όχι μονάχα αυτό, ούτε καν έγχρωμη απεικόνιση δεν θα σας δείξω, αφού γύρισα το 1084S σε πράσινο, μονόχρωμο mode! Τι είπατε; Η τρέλα δεν πάει στα βουνά; Πολύ σωστά!

Είμαι σίγουρος ότι αυτή η εικόνα δεν είχε περάσει από το μυαλό του Malcolm Evans όταν έφτιαχνε το Trashman!

Όπως μπορείτε να δείτε από τις φωτογραφίες το τελικό αποτέλεσμα έχει την πλάκα του και με το παραπάνω, καθώς, αυτό που βλέπουμε είναι δίνει 100% retro αίσθηση. Και ναι, μπορεί να μην είναι το ιδανικό για οτιδήποτε άλλο ίσως, αλλά για παιχνίδια είναι ό,τι πρέπει (ΟΚ, εννοείται όχι σε πράσινο, εκτός κι αν είστε uber-hardcore users).

O file browser από κοντά. Ταχύτατος και χρηστικότατος.

Στις φωτογραφίες βλέπετε τον Next να τρέχει software για 48K Spectrum, για ZX81, αλλά και τον file browser και τον sprite editor του μηχανήματος. Είπαμε, κάνει πολλά ο άτιμος - έτσι μάλλον θα εξηγούνται και τα 882,83€!

Το μηχάνημα των 882,83€ προσποιείται ότι είναι ZX81!

Τι νόημα έχει να υποστηρίζεις hardware sprites αν δεν τα συνοδεύεις με sprite editor, ε;