Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Sommarhack. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Sommarhack. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2020

Ο Atari ST και το δίλημμα του Δαρβίνου

Ναι, καλά, κοροϊδεύετε εσείς, αλλά δεν το έβγαλα από το μυαλό μου: έτσι ονομάζεται η νέα παραγωγή των Cerebral Vortex, SMFX & Dead Hackers Society και η οποία είναι ένα demo για... κρατηθείτε... (τυμπανοκρουσίες αυξανόμενης έντασης)... ναι, για Atari ST, γιούπιιιιιιιιι! Και όχι, δεν ξέχασα το "E" μετά το ST: προς τιμήν τους και σε πείσμα των καιρών και των εύκολων λύσεων, τα μέλη των Cerebral Vortex, SMFX & Dead Hackers Society αποφάσισαν να εκμεταλλευτούν με τον καλύτερο τρόπο τον καιρό που έμειναν σπίτια τους λόγω καραντίνας και, guess what? Αντί να γκρινιάζουν που δεν μπορούν να βγουν έξω να βολτάρουν ή να σαπίζουν μπροστά στο χαζοκούτι χυμένοι στον καναπέ, έφτιαξαν ένα καθόλα αξιόλογο νέο demo για το ιστορικό αντίπαλο δέος (κάποτε) της Amiga, τον Atari ST, και όχι για τον too little, too late STE στον οποίο καταφεύγουν όλο και περισσότερα groups τα τελευταία χρόνια επειδή απλά και μόνο κάνει τη δουλειά τους ευκολότερη (από δω και πέρα μονάχα Falcon παίδες, άλλο δημοφιλές και αγαπημένο μηχάνημα στις τάξεις των Atarάδων).

Το Darwins Dilemma λοιπόν, θέλει έναν Atari 1040STF για να τρέξει ή οποιονδήποτε άλλο ST με 1MB μνήμης RAM. Το demo εμφανίστηκε για πρώτη φορά στα πλαίσια του demoparty Sommarhack στις 4 Ιουλίου του τρέχοντος έτους, και ήρθε πρώτο στην κατηγορία του, αφήνοντας πίσω του παραγωγές για τον (γκουχ-γκουχ) Falcon και το συμπαθέστατο VCS. Αν και (μάλλον) δεν θέτει νέα στάνταρ στα ST demos μεν, αποτελεί δε μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, αξιοπρεπέστατη αισθητικά αλλά και άρτια τεχνικά παραγωγή, με αρκετά μεγάλη ποικιλία εφέ που θα κάνουν τον πτωχό πλην τίμιο ST να... ιδρώσει για να τα βγάλει πέρα! Μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ ή, απλά να το απολαύσετε στο παρακάτω video.


Αλλά, μιας και αναφέρθηκα στο Sommarhack δεν θα πρέπει να παραλείψω το Unstatik: πρόκειται για ένα ακόμη demo μικρής μεν διάρκειας αλλά εντυπωσιακού (ή, πιο σωστά, καταιγιστικού) ρυθμού, που χωράει σε μία ταπεινή δισκετούλα και τρέχει σε Atari 520 ST! Το Unstatik - τολμώ να το πω - με ενθουσίασε προσωπικά με την techno μουσική του, τα beats της οποίας δένουν ιδανικά με τον φρενήρη ρυθμό των εικόνων που εναλλάσσονται στην οθόνη. Είναι μια δουλειά των bob_er, cyprian & Dma-sc και μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ ή να δείτε το video που ακολουθεί.

Δεν ξέρω για εσάς, αλλά επειδή προσωπικά έχω σιχαθεί την όλη φάση "Atari ST, δηλαδή STE για την ακρίβεια" των τελευταίων ετών, πολύ χάρηκα με τις νέες αυτές κυκλοφορίες, και ευελπιστώ σε ένα πολύ πιο STκεντρικό μέλλον (χωρίς το "E"). Ή, στην τελική, αν κυκλοφορούν παιχνίδια ή demos αποκλειστικά για τον STE, ας εκμεταλλεύονται το (ανώτερο) hardware με τέτοιον τρόπο, που να γίνεται κατανοητό σε όλους ότι "ναι, αυτό χρειαζόταν STE για να φτιαχτεί". Όχι σαν κάτι παραγωγές της τελευταίας 5ετίας (ονόματα δεν λέμε, υπολήψεις δεν θίγουμε) που απαιτούν STE με 2MB RAM για αποτελέσματα που παραπέμπουν σε Spectrum (όχι τον Next έξυπνοι, τον 48άρη)...



Πέμπτη 18 Ιουλίου 2019

MOTUS demo για Atari ST: όχι πάλι ρε φίλε!

Ένα ολόφρεσκο demo για Atari ST παρουσιάστηκε μεταξύ άλλων στο φετινό demoparty Sommerhack 2019, στο οποίο μάλιστα και κατέλαβε την 2η θέση. Το - περί ου ο λόγος - MOTUS είναι μία δημιουργία του group SMFX (εντάξει, όχι και το πιο cool όνομα) και, πέραν του ότι είναι καλοφτιαγμένο, ενδιαφέρον, άρτιο αισθητικά και με πολύ στρωτή ροή (σε αντίθεση με την πλειονότητα των demos που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια αυτό το τελευταίο), έχει και 2 εξαιρετικά ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά. "Ποια είναι αυτά;", θα αναρωτηθείτε εύλογα.


Κατ' αρχάς ΔΕΝ χρειάζεται Atari STE για να τρέξει! Ναι, σωστά διαβάσατε, σε πλήρη αντίθεση με την "STE λαίλαπα" των τελευταίων ετών που προστάζει οτιδήποτε καινούριο να απαιτεί Atari STE για να τρέξει - λες και ήταν κανένα σύνηθες ή δημοφιλές μηχάνημα στα χρόνια του - οι SMFX έριξαν τη γροθιά τους στο κατεSTημένο (sic) και απαρνήθηκαν τις χάρες του εξελιγμένου μοντέλου της Atari (περισσότερα χρώματα, καλύτερος ήχος, blitter). Και όχι μονάχα αυτό, αλλά συν τοις άλλοις δεν το έκαναν για να μας παρουσιάσουν ένα demo για Falcon όπως επίσης συμβαίνει αρκετά συχνά, αλλά, αντιθέτως, ένα demo για τον παλιό, καλό, απλό ST (χειροκροτήματα, πανηγυρισμοί, standing ovation, ξέρετε πώς πάνε αυτά). Κι όμως, για όσους από εσάς βιάστηκαν να χαρούν, θα σας θυμίσω ότι το MOTUS έχει ένα ακόμα χαρακτηριστικό που το κάνει να διαφοροποιείται από τις παραγωγές... του σωρού! Ποιο είναι αυτό;

Λοιπόν, είτε το πιστεύετε είτε όχι, το MOTUS "ζητάει" Atari ST με 2ΜΒ μνήμης RAM! "Τιιιι;", θα ρωτήσετε, και θα έχετε και δίκιο. Έσπαγα το κεφάλι μου να σκεφτώ ποιο μοντέλο ST διέθετε 2ΜΒ RAM. Ο "απλός" 520ST δεν ήταν, αλλά ούτε και οι - πιο συνηθισμένοι όλων - 520STFM και 1040STF. Ούτε καν ο MegaST. Ωπ! Για μια στιγμή, νάτος: ο MegaST 2! Ναι, ρε φίλε, δεν πα να 'χατε όλοι σας 520STFM και 1040STF, το MOTUS θέλει MegaST 2 για να τρέξει! Φυσικά, και για να μην αρχίσετε να ψάχνετε ντουβάρι για να κοπανήσετε το κεφάλι σας, τρέχει και σε οποιονδήποτε άλλο ST με την απαραίτητη επέκταση μνήμης, αλλά...

Αλλά βρε αδερφάκι μου, όπως σοφά έχει πει και ο Mike (ένας είναι ο Mike) το 95% (και βάλε) του software για τον ST απαιτούσε 1 μονάχα floppy disk drive (OK, double sided, όμως!) και 512ΚΒ RAM. Ναι, that's it. Και άντε, υπήρχε και άλλο ένα 5% που ήθελε 1ΜΒ RAM (παρόλο που οι 1040STF εκεί έξω ήταν αναλογικά πολύ περισσότεροι από το 5%). Εντάξει; Κατανοητό; ΟΚ, κλείσαμε.


Ή, μάλλον όχι: γιατί - θα το γράφω μέχρι να το εμπεδώσω - το MOTUS ζητάει 2ΜΒ! Και, για όσους δεν γνωρίζουν, να πω ότι όχι, ΔΕΝ ήταν συνηθισμένες τέτοιες επεκτάσεις στους ST: κάτι τα 2.712.403 διαφορετικά motherboard revisions (μπορεί να ήταν και παραπάνω, εδώ που τα λέμε), κάτι το γεγονός ότι ο υπολογιστής δεν ήταν φτιαγμένος έτσι ώστε να επεκτείνεται εσωτερικά, το αποτέλεσμα ήταν πρωτίστως να υπάρχουν αρκετές διαφορετικές επεκτάσεις μνήμης διαφόρων μεγεθών (και όλες ανεξαρτήτως δύσκολες στην τοποθέτηση/εγκατάσταση) και δευτερευόντως οι επεκτάσεις αυτές ως επί το πλείστον να μην συγκινούν τον μέσο χρήστη. Αποτέλεσμα όλως των παραπάνω είναι το MOTUS να μπορεί να τρέξει τελικά μονάχα στο... 1% των STs που βρίσκονται εκεί έξω! Ωραία, λαμπρά!

Αν σας έπρηξα με την γκρίνια sorry, αλλά κάποιος πρέπει να τα πει. Καλό είναι ό,τι καινούριο κυκλοφορεί, εννοείται, αλλά ρε φίλε κόψε 1-2 parts (ή, κάνε τα λιγότερο εντυπωσιακά) και άσε το demo να τρέχει σε 1ΜΒ. Για να μην πω σε 512ΚΒ και με πάρουν με τις κλωτσιές. Αλλά, 2ΜΒ; Κρίμα, και πολύ άστοχο ταυτόχρονα. Γι' αυτό τελικά όλοι καταλήγουν σε emulators και έχουν το κεφάλι τους (και το πορτοφόλι τους) ήσυχο...


Παρασκευή 11 Αυγούστου 2017

Execution για Atari ST

Κι εκεί που νομίζατε ότι την κοπάνισα για διακοπές και γι' αυτό δεν ανεβάζω καινούριο υλικό στο blog, να 'μαι πάλι εδώ: διακοπές ξε-διακοπές internet έχουμε, οπότε τίποτα δεν σταματάει. Σίγουρα, υπάρχουν άνθρωποι που με το που φεύγουν για να ξεσκάσουν για κάποιες μέρες δεν τσεκάρουν ούτε καν τα emails τους αλλά εγώ, εδώ και αρκετά χρόνια, ούτε το επιθυμώ αλλά ούτε και έχω το περιθώριο να μην είμαι "δικτυωμένος". Οπότε, η σχετικά αραιή ροή αναρτήσεων οφείλεται μάλλον στο γεγονός ότι, λόγω εποχής, δεν συμβαίνουν και πολλά πράγματα στην retro community παρά στο ότι ο γράφων φόρεσε τα μπρατσάκια του και τα φόρτωσε όλα στον κόκορα προκειμένου να απολαύσει τις φυσικές ομορφιές της νησιωτικής Ελλάδας!

Υπάρχουν πάντως και κάποιοι που θεωρούν το καλοκαίρι ως την ιδανική εποχή για να βρεθούν και να παρουσιάσουν τις παραγωγές τους. Να, για παράδειγμα, στο demoparty Sommerhack που έλαβε χώρα το τριήμερο 6-8 Ιουλίου στο Grado της Σουηδίας και το οποίο έχει ως αντικείμενο τα μηχανήματα της Atari (το Sommerhack, όχι το Grado) εμφανίστηκαν κάποια νέα demos, και ένα απ' τα καλύτερα εξ' αυτών είναι αυτό το οποίο θα παρουσιάσουμε, το Execution από το group SMFX.

Προσωπικά δεν είχα ξανακούσει κάτι για τους εν λόγω κυρίους και, απ' ότι φαίνεται μάλλον δικαιολογημένα, καθώς πρόκειται για νεοσύστατο group με την πρώτη παραγωγή του να εμφανίζεται το Νοέμβριο του 2016.

Το Execution αποτελεί και το πρώτο πλήρες demo του group για Atari ST και, δεν θα το κρύψω, αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο το επέλεξα. Τα νέα demos και παιχνίδια για το ιστορικό computer της Atari σπανίζουν εδώ και αρκετά χρόνια - για την ακρίβεια από τότε που οι απανταχού coders αποφάσισαν να ακολουθήσουν τον εύκολο δρόμο προς το καλό αποτέλεσμα που ονομάζεται "Atari STE", δείχνοντας να αδιαφορούν παντελώς για τον μονοφωνικό και δίχως blitter πρόγονό του που κάποτε είχε κατακτήσει την Ευρωπαϊκή αγορά. Ας είναι όμως, αφού δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι γι' αυτό αναγκαστικά θα το υπομείνουμε (γκρινιάζοντας) και θα αναμένουμε καρτερικά αντιμετωπίζοντας ως μάννα εξ' ουρανού την κάθε νέα κυκλοφορία όπως είναι και το Execution.

Το demo αυτό λοιπόν, δεν θα σας πω ψέματα, δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο: δεν θέτει νέα standards στον κόσμο του ST, δεν διαθέτει εφέ που θα σας ρίξουν απ' την καρέκλα σας αλλά ούτε και γραφικά που θα σας κάνουν να σκεφτείτε ότι "ο Atari ST θα μπορούσε να σταθεί ακόμα και σήμερα". Ναι, δεν έχει τίποτα απ' όλα αυτά αλλά, στα 5:55 που διαρκεί θα σας παρουσιάσει κάποια ενδιαφέροντα parts, που συνοδεύονται από το ανάλογο "μοντέρνο" tune και έχουν σύγχρονη και προσεγμένη αισθητική. Με λίγα λόγια, χωρίς από τη μία να εντυπωσιάζει από την άλλη ούτε και απογοητεύει το Execution. Για εμένα αποτελεί περισσότερο μια δήλωση του τύπου "ναι, η σκηνή του ST δεν έχει πεθάνει για χάρη του STE - τουλάχιστον όχι ακόμα" παρά μια κυκλοφορία που θα συνταράξει άπαντες με την ποιότητα και την αρτιότητά της.

Παρά τα παραπάνω, σίγουρα αξίζει να ξοδέψετε ένα 5λεπτο για να το παρακολουθήσετε ενώ, εάν θέλετε να το μεταφέρετε σε πραγματικό Atari ST μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ. Να σημειώσω εδώ ότι για λίγα ΚΒ το Execution ΔΕΝ χωράει σε δισκέτα με το τυπικό format του ST ενώ "ζητάει" και 2ΜΒ μνήμης RAM. Το γιατί δεν το κατάλαβα να πω την αλήθεια, αλλά αφού είναι η πρώτη παραγωγή των SMFX για τον ST let's give them some slack. Στην επόμενη υπόσχομαι πιο αυστηρή αντιμετώπιση!