Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Henrique Olifiers. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Henrique Olifiers. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2020

ZX Spectrum Next: οι πρώτες εντυπώσεις

Τώρα τι να πει, και τι να πρωτογράψει κανείς... Ο χρόνος ελάχιστος, οι δοκιμές σύντομες και ένας υπολογιστής που κάνει πολλά, πάρα πολλά και ακόμα περισσότερα! Αν πιάσω να γράφω πραγματικά θα πρέπει να θυσιάσω ώρα από που δεν διαθέτω στην παρούσα φάση, οπότε θα σας... φλομώσω στη φωτογραφία και όπου κρίνω ότι χρειάζεται θα συμπληρώσω τις εικόνες με κάποιες επεξηγηματικές λεζάντες.


Πρώτα όμως θέλω να αναφέρω και να τονίσω κάποια πραγματάκια για τους φίλους που θα δοκιμάσουν να βάλουν για πρώτη φορά μπρος τους ZX Spectrum Next τους. Δώστε βάση, για να γλυτώσετε κόπο και χρόνο:

- το HDMI βύσμα δίνει τάση στον Next που δεν του επιτρέπει να κάνει hard reset, ακόμα και αν αφαιρέσετε την τροφοδοσία. Στην περίπτωση που επιθυμείτε να σβήσετε και να ξανα-ανάψετε το μηχάνημα αφαιρέστε την τροφοδοσία αλλά και το HDMI.

- όταν ανάψετε για πρώτη φορά τον Next περιμένετε να δείτε το screenmode που επιθυμείτε και πατήστε άμεσα το ENTER. Μην καθυστερήσετε γιατί θα την πάθετε όπως εγώ, που πρόλαβε και άλλαξε το screenmode και επέλεξα ανάλυση που δεν έπαιζε στην οθόνη μου!

- όταν πρόκειται να κάνετε το αρχικό firmware update κρατήστε πατημένο το U μέχρι να σας εμφανιστεί η επόμενη οθόνη. Μην το πατήσετε απλά μία φορά, κρατήστε το πατημένο.

Εγώ με τα παραπάνω έχασα μισή ώρα με τρία τέταρτα, οπότε θεωρώ ότι καλό είναι να μην την πάθετε κι εσείς που αποφασίσατε αργοπορημένα να τσεκάρετε τον Next σας για πρώτη φορά.

Η οθόνη επιλογής screenmode. Προσέξτε τι θα επιλέξετε!

Να αναφέρω επίσης ότι διαπίστωσα πως η ποιότητα του μηχανήματος είναι ανώτερη απ' ότι είχα πιστέψει αρχικά. Είναι συνολικά καλοφτιαγμένο και το πληκτρολόγιό του ουδεμία (ευτυχώς) σχέση έχει με αυτά των ZX Spectrum+, 128K και QL...

Ναι, θέλουμε. Αφού εσύ μας το ζήτησες!

Επίσης, όσο κι αν σας φαίνεται περίεργο, αν αποφασίσετε να γράψετε κάποιο πρόγραμμα στην BASIC του μηχανήματος είναι πιθανό να χρειαστεί να ψάξετε για PS/2 πληκτρολόγιο: ναι, μην κοιτάτε σαν χάνοι αυτό που μόλις διαβάσατε, γιατί μια χαρά είναι το πληκτρολόγιο του Next αλλά, πιστέψτε με, άντε να βρείτε SYMBOL SHIFT, παρενθέσεις, +, -, * και άλλα τέτοια σε μία διάταξη πληκτρολογίου που μπορεί να μην ξένιζε ιδιαίτερα το 1982, αλλά εν έτει 2020, μετά από 30+ χρόνια PCάδικα πληκτρολόγια, αυτές οι μικρές λεπτομέρειες απλά... σκοτώνουν!

Ωραία, τώρα που τα ξεκαθαρίσαμε αυτά, ας πάμε στις φωτογραφίες...

Αφού ολοκληρωθεί το πρώτο update είστε έτοιμοι για την περιήγησή σας στον μαγικό κόσμο του ZX Spectrum Next.
Το αρχικό menu screen του Next
Τρεις γενιές manual της Sinclair BASIC με 39 χρόνια απόσταση!

Και CP/M έχουμε!

Αν δείτε τι κουνάει αυτό το πράγμα... Τύφλα να 'χει το Shadow of the Beast III!

Πώς θα θέλατε να το τρέξουμε το παιχνιδάκι σας καλέ μου κύριε;

Και demos έχουμε!


Classic 48K gaming



Παιχνιδάρα!

Δεν ξέρω αν φτιάχτηκε το Warhawk για το T.G.S. ή το αντίστροφο, πάντως συνεργάζονται άψογα!


Όχι κι άσχημα για δεύτερη φορά!


Και Arkanoid clone έχουμε!



Rusty old 48K Sinclair BASIC

Ααααχ, τι μου θύμισες τώρα...

Castlevania

Αν το επιθυμούμε, τα .TAP αρχεία φορτώνουν όπως ακριβώς πριν από 38 χρόνια. Και χωρίς να χρειαστεί να ρυθμίσετε την κεφαλή του κασετοφώνου!

Hibernated I - το adventure από το πρόσφατο 2018
Και σας αφήνω με τις οθόνες οδηγιών που, αν μπείτε στον κόπο να τις διαβάσετε, λένε πολλά για τις δυνατότητες του Next. Συγχαρητήρια στον Henrique Olifiers και την ομάδα του από εμένα, οι πρώτες μου εντυπώσεις από τον Next είναι κάτι παραπάνω από θετικές και ο υπολογιστής δείχνει να είναι ο άξιος διάδοχος του ZX Spectrum!















Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2020

Καλώς μας ήρθες, ZX Spectrum Next!

Ήταν Κυριακή, 5 Ιουνίου του 2016 όταν έγραψα για πρώτη φορά για τον ZX Spectrum Next σε αυτό το blog, παραθέτοντας την ελληνική μετάφραση ενός εκ των δημιουργών του, του Henrique Olifiers. Έχουν περάσει πια σχεδόν 4 χρόνια από τότε και σίγουρα έχει ενδιαφέρον να την διαβάσει κανείς για να διαπιστώσει τι ισχύει και τι όχι, τι μπόρεσε να υλοποιηθεί και τι έμεινε απ' έξω και, γενικά, κατά πόσο κατάφερε το τελικό προϊόν να ανταποκριθεί στις αρχικές προσδοκίες των ανθρώπων που το εμπνεύστηκαν.


Κάτι άλλο επίσης ενδιαφέρον είναι ότι πλέον ο ZX Spectrum Next είναι εδώ και, εδώ και μερικές ώρες μου κάνει παρέα, φτάνοντας στα χέρια μου 6 ημέρες πριν το προγραμματισμένη ημερομηνία. Μάλιστα, το πώς τελικά τον παρέλαβα είναι μία ιστορία που έχει την πλάκα της, οπότε λέω να την μοιραστώ μαζί σας.


Εδώ και μερικές ημέρες, όπως άλλωστε σας είχα ενημερώσει με προηγούμενη ανάρτηση, είχα πληροφορηθεί ότι ο υπολογιστής θα μου παραδοθεί την Πέμπτη, 27 Φεβρουαρίου. Τις τελευταίες ημέρες παρακολουθούσα μέσω του tracking number και της εταιρίας μεταφοράς πού ακριβώς βρισκόταν ο υπολογιστής έτσι, για να έχω μία ιδέα του τι γίνεται. Σήμερα το πρωί λοιπόν, διαπίστωσα με έκπληξη ότι ο Next είχε φύγει από το τοπικό υποκατάστημα της εταιρίας courier προκειμένου να μου παραδοθεί! Τώρα τι πιστεύεις, την ενημέρωση του website ή το αρχικό email;


Κάπου γύρω στις 15:00 το μεσημέρι σκέφτηκα να βγω στην είσοδο να τσεκάρω μήπως είχε περάσει ο courier, δεν με είχε βρει και είχε αφήσει κάποιο χαρτί - παρόλο που τις περισσότερες ώρες της ημέρες βρισκόμουν στο σπίτι. Κατεβαίνοντας στην είσοδο αντίκρισα έναν courier με ένα πακέτο να ψάχνει τα κουδούνια! Τον ρώτησα εάν έψαχνε εμένα και μου είπε ότι δεν ήταν σίγουρος, καθώς η μεταφορική είχε τυπώσει μία ετικέτα με τα στοιχεία μου, κόβοντας τα τελευταία 5 γράμματα από το επώνυμό μου! Παρόλα αυτά, αφού ταίριαζαν τα πρώτα 4 γράμματα - αν και δεν παρουσίασα κάποιο στοιχείο ταυτότητας, εδώ που τα λέμε - ο άνθρωπος μου έδωσε το πακέτο, μάλλον ανακουφισμένος που το ξεφορτώθηκε!


Έτσι λοιπόν, πλέον είμαι ο ευτυχής κάτοχος ενός ZX Spectrum Next. Κάτι που γνώριζα εδώ και πολύ καιρό φυσικά ότι θα συνέβαινε, απλά δεν ήξερα το πότε.


Ανοίγοντας τη συσκευασία και παίρνοντας το μηχάνημα στα χέρια μου μπορώ να σας πω ότι τα πάντα είναι όπως τα περιμέναμε και δείχνουν να είναι αρκετά ποιοτικά και καλοφτιαγμένα, αλλά, προσωπικά τα περίμενα ένα κλικ πιο πάνω (δεν ξέρω γιατί, αυτή η εντύπωση μου είχε δημιουργηθεί). Επί της ουσίας, ο ίδιος ο ZX Spectrum Next και η συσκευασία του είναι αντίστοιχης ποιότητας με τον TheC64 και την δική του συσκευασία - κάτι που δεν το λες και κακό, καθώς ο τελευταίος μου έχει δημιουργήσει πολύ θετικές εντυπώσεις...


Θα σας αφήσω με αυτές τις πρώτες φωτογραφίες, και θα μοιραστώ μαζί σας τις πρώτες εντυπώσεις από τον υπολογιστή σε λειτουργία από βδομάδα. Till then...


Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2020

What's Next on Thursday, 27/2?

Για να είμαι απολύτως ειλικρινής, από την ώρα που στάλθηκαν τα motherboards στους backers της Kickstarter campaign, δεν είχα την παραμικρή αμφιβολία ότι κάποια στιγμή και εμείς οι υπόλοιποι, που είχαμε παραγγείλει το... the full enchilada (ΟΚ, το πλήρες πακέτο, ελληνιστί) κάποια στιγμή, αργά ή γρήγορα, θα το παραλαμβάναμε. Και μπορεί η όλη ιστορία να πήρε περισσότερο καιρό από όσο ελπίζαμε, μπορεί ο δημιουργός του υπέροχου case, ο μεγάλος Rick Dickinson να κατοικεί πλέον στη γειτονιά των αγγέλων, αλλά το γεγονός είναι ένα: ο ZX Spectrum Next είναι πια έτοιμος και στον δρόμο για τα σπίτια μας!


Αυτή την παραπάνω βαρύγδουπη δήλωση την κάνω με βεβαιότητα μάλιστα: δεν αποτελεί λόγια του αέρα ή απλές, φρούδες ελπίδες αισιόδοξων ρετρο-ονειροπόλων. Το κάθε άλλο. Δεν είναι μονάχα οι φωτογραφίες και τα postαρίσματα που έχουν αρχίσει να εμφανίζονται σε fora και social media, ούτε τα emails από τον Henrique Olifiers. Είναι, πάνω απ' όλα, τα τελευταία 2 μηνύματα που έλαβα την Πέμπτη 13/2 στο ηλεκτρονικό μου ταχυδρομείο, τα οποία με πληροφορούσαν ότι ο ZX Spectrum Next μου είχε αποσταλεί ήδη και βρισκόταν καθ' οδόν προς τη ζεστή αγκαλιά μου!


Τα websites των μεταφορικών επιβεβαίωσαν τα παραπάνω, όπως μπορείτε να δείτε και εσείς, στα screenshots που παραθέτω. Πλέον, η ημερομηνία που κύκλωσα στο ημερολόγιο είναι η Πέμπτη 27/2, καθώς, σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση, είναι η μέρα που ο ανυποψίαστος courier θα μου παραδώσει τον διάδοχο του ZX Spectrum, τον υπολογιστή που φιλοδοξεί να αποτελέσει την ομαλή εξέλιξη του γομολάστιχα του Sir Clive στη νέα χιλιετία.


Θα τα καταφέρει; Ουδείς μπορεί να απαντήσει σε αυτό με βεβαιότητα. Το σίγουρο είναι ότι έχει αγκαλιαστεί με αγάπη από την retro κοινότητα και ότι, μέχρι το καλοκαίρι, πάνω από 2.000 άνθρωποι παγκοσμίως θα έχουν από έναν ZX Spectrum Next στο γραφείο τους. Ο αριθμός αυτός σίγουρα δεν αποτελεί μία ευμεγέθη βάση χρηστών μεν, αλλά είναι κάτι παραπάνω από μια καλή αρχή, δε. Ήδη, εδώ και 2 χρόνια περίπου, η Next community είναι ενεργή και ανθηρή, παρόλο που οι περισσότεροι δεν είχαν υπολογιστή στη διάθεσή τους! Συνεπώς, fingers crossed που λέμε κι εμείς οι βέροι Παγκρατιώτες, να πάνε τα πράγματα όπως επιθυμούμε και ελπίζουμε. Οτιδήποτε άλλο θα ήταν κρίμα κι άδικο για το τελευταίο δημιούργημα του Rick...

Ενημέρωση: σα να διάβασε τις σκέψεις μου ο Henrique, καθώς πριν από λίγο έλαβα email που πληροφορεί για 2 πράγματα: πρώτον, ότι όλα τα base μοντέλα στάλθηκαν και ότι τα Plus μοντέλα θα σταλούν την εβδομάδα που ξεκινάει από αύριο, για να ακολουθήσουν τα accelerated μοντέλα. Και δεύτερο και σημαντικότερο, με την ολοκλήρωση των αποστολών θα ξεκινήσει νέο Kickstarter campaign για να μπορέσουν να αποκτήσουν ZX Spectrum Next και όσοι δεν πρόλαβαν το αρχικό campaign. Εξυπακούεται ότι οι νέοι backers θα δουν άμεσα αποτελέσματα, καθώς πλέον τα πάντα είναι έτοιμα και το μηχάνημα μπορεί να ξεκινήσει να παράγεται ξανά σε μεγάλες ποσότητες ανά πάσα στιγμή...

Α, και μερικές φωτογραφιούλες από το email του Henrique για να "φτιαχτούμε" λιγάκι: