Τρίτη 13 Αυγούστου 2019

Nova 2001: ένα arcade shooter μπροστά από την εποχή του (updated)

Ήταν κάπου γύρω στα τέλη του 1984 με αρχές του 1985 τότε που με τον φίλο και συμμαθητή μου Δήμο ανακαλύψαμε ένα μικρό ουφάδικο, στην οδό Κόνωνος στο Παγκράτι. Τα μαγαζί αυτό, πέραν του ότι ήταν πραγματικά "τρύπα", ήταν εξαιρετικό για εμάς, καθώς ήταν το μοναδικό στην περιοχή που ο ιδιοκτήτης του άφηνε παιδιά αρκετά μικρότερα των 17 ετών να παίζουν ηλεκτρονικά και να συχνάζουν στο χώρο του. Ήταν επίσης πολύ φτηνό, καθώς, ενώ ξεκινούσε η εποχή των 20άρικων, εκεί το κάθε παιχνίδι κόστιζε 10 δραχμές, εκτός από το Space Invaders (που τότε θεωρούταν ήδη ξεπερασμένο) που μπορούσε κάποιος να το παίξει με ένα ταπεινό τάλιρο! Καθόλου άσχημα λοιπόν, αν ήσουν μικρός και άφραγκος!

Παρόλο που θυμάμαι το μαγαζί να βρίσκεται στην Κόνωνος, έμεινε να το αποκαλούμε "τα ηλεκτρονικά στην Τιμοθέου" το οποίο πραγματικά δεν θυμάμαι πώς προέκυψε, καθώς η Τιμοθέου ήταν ο πρώτος παράλληλος δρόμος στην Κόνωνος! Ίσως κάποιος είχε μπερδέψει τους δρόμους και τελικά το λάθος "κόλλησε"; Ποιος ξέρει...

Τέλος πάντων, το σημαντικό της όλης ιστορίας - καθώς και ο λόγος που την αναφέρω - είναι ότι εκεί, ανάμεσα στα υπόλοιπα coin ops της εποχής, υπήρχε και ένα που ξεχώριζε σαν τη μύγα μες στο γάλα. Ένα που, σε μια εποχή που δεν είχε κυκλοφορήσει καν το Bubble Bobble και το πλέον "προχώ" shooter ήταν το Galaga, προσέφερε scrolling 8 κατευθύνσεων, πολλές δεκάδες εχθρικά sprites στην οθόνη ταυτόχρονα, γραφικά που θα έπρεπε να περιμένουμε μερικά χρόνια ακόμη για να τα δούμε σε άλλα coin ops και, το κυριότερο, ένα απλό, μα κολασμένα εθιστικό gameplay. Το όνομά του ήταν Nova 2001 και είχε κυκλοφορήσει από την εταιρία Universal τον Νοέμβριο του 1983, αν και είμαι σχεδόν σίγουρος ότι η συγκεκριμένη καμπίνα στην οποία παίζαμε εμείς έγραφε αντί για "UPL" όπως είθισται, "Nichibutsu". Η τελευταία ήταν όντως μια Ιαπωνική εταιρία παραγωγής arcade video games, γνωστότερη για τα Moon Cresta και Terra Cresta. Όμως, όσο κι αν το έψαξα, το διαδίκτυο έχει βαλθεί να βγάλει ψεύτρα τη μνήμη μου, καθώς δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά ότι το Nova 2001 κυκλοφόρησε (και) από την Nichibutsu. Ας δώσω τόπο στην οργή λοιπόν, ας ρίξω και αρκετό νερό στο κρασί μου κι ας δεχτώ ότι το Nova οφείλει την ύπαρξή του στην Universal, όπως αναφέρουν και οι (λιγοστές) πηγές στο internet...


Η αλήθεια είναι ότι εγώ δεν "το είχα" με το Nova 2001: άντε να έβγαζα μετά βίας 4-5 levels προτού γίνω βορά των εξωγήινων ορέξεων. Ο φίλος μου ο Δήμος όμως, του έδινε και καταλάβαινε: έφτασε στο σημείο να περάσει 100 πίστες, και από το σημείο εκείνο και μετά το παιχνίδι ξεκινούσε από την αρχή "γεννώντας" πίστες τυχαία, ενώ καθ' όλη τη διάρκεία του εμφανιζόταν στην οθόνη το μήνυμα "SUPER PLAYER". Έτσι, για να ψαρώνουν οι άσχετοι (και εγώ μαζί τους)! Αυτά μπορείτε να τα διαπιστώσετε ιδίοις όμμασι σε αυτό εδώ το video.


Ήδη, από τα πρώτα χρόνια της τρέχουσας χιλιετίας το Nova 2001, για καλή τύχη όσων το γνωρίζουν τουλάχιστον, έχει εξομοιωθεί και είναι διαθέσιμο για τα releases του MAME της τελευταίας 10ετίας και βάλε, πράγμα που σημαίνει, πολύ απλά, ότι αν κάποιος θέλει να το απολαύσει, έστω και (πολύ) καθυστερημένα, η δυνατότητα υπάρχει. Σας μιλάω για πραγματική παιχνιδάρα, για έναν χαμένο ψηφιακό θησαυρό, που είναι απορίας άξιο το πώς δεν έγινε γνωστό στην εποχή του, όντας τόσο πιο προηγμένο από τον ανταγωνισμό. Συνιστώ ανεπιφύλακτα να το κατεβάσετε και να το δοκιμάσετε καθώς αποτελεί ένα μνημείο κορυφαίου gameplay και προηγμένου σχεδιασμού, παρόλο που "χτίστηκε" πάνω σε ένα board που αποτελούταν από έναν ταπεινό Z80 στα 3MHz που έβγαζε ανάλυση 240 x 192 pixels με μία παλέτα 32 χρωμάτων! 


Να θυμίσω ολοκληρώνοντας ότι την ίδια χρονιά με το Nova 2001 κυκλοφόρησε και άλλο ένα παιχνιδάκι στα arcades το οποίο χαρακτηριζόταν από προηγμένα τεχνολογικά χαρακτηριστικά και εξαίρετο gameplay. Το όνομα αυτού; Exerion.

Τέλος, όπως διαπίστωσα, το 1987 η Universal κυκλοφόρησε το sequel του Nova 2001, επ' ονόματι Ark Area, το οποίο δείχνει να αποτελεί πιστό διάδοχο του τίτλου του 1983. Δυστυχώς, σε όποια εταιρία και αν οφείλει την πατρότητά του του Nova, αμφότερες χάθηκαν στη αμείλικτη μάχη που κόστισε την ύπαρξη πολλών εταιριών της νιότης μας. Η Universal έκλεισε το 1992, ενώ η Nichibutsu "άντεξε" μέχρι και το 2014...


Α, ναι, να συμπληρώσω και 2 ακόμα πραγματάκια. Το πρώτο είναι ότι έκτοτε (από το 1985 και μετά) δεν πέτυχα ποτέ το Nova 2001 σε κανένα ουφάδικο, παρόλο που - όπως και η πλειοψηφία εξ ημών - αποτέλεσα πιστό θαμώνα τους για αρκετά χρόνια. Το δεύτερο είναι ότι αυτή που διαβάσετε είναι η ανάρτηση νο. 666 από τότε που ξεκίνησα το blog. Μπρρρρ...

UPDATE: Να λοιπόν, αν έχεις καλούς φίλους σε βοηθάνε όπου έχει κενά η μνήμη σου. Κατόπιν υπόδειξης του φίλου μου του Κωστή λοιπόν μπορώ πλέον να πω με βεβαιότητα ότι το μαγαζί με τα ηλεκτρονικά βρισκόταν όντως στην οδό Τιμοθέου και ότι λανθασμένα εγώ θυμόμουν την Κόνωνος ("maybe your mind is playing tricks" που έλεγαν κάποτε κι οι Iron Maiden). Επίσης, ο Δήμος, ο ήρωας της ανάρτησης (ΟΚ, μετά το ίδιο το Nova 2001) μου μετέφερε ότι και ο ίδιος, όπως και εγώ, θυμάται το παιχνίδι να αναφέρει στην αρχική του οθόνη "Nichibutsu" και όχι "UPL". Επίσης μου υπέδειξε και μία συλλογή MAME στην οποία πιθανότατα να εμπεριέχεται η ROM του Nova 2001 της Nichibutsu. Ελπίζω να την βρούμε σύντομα και να διορθώσουμε το ιστορικό λάθος του... internet!

20 σχόλια:

  1. Να πω για πολλοστή φορά το χιλιοειπωμένο: "Αχ, αξέχαστες εποχές!" ;
    Ε, ναι ρε φίλε, θα το πω γιατί το εννοώ!

    Το Nova δεν έτυχε να το πετύχω πουθενά όταν ήταν η εποχή του. Το μαγαζί που το είχε φέρει πρέπει να ήταν πολύ προχωρημένο, σωστά;

    Παρόλο το μαγικό 666 εγώ δεν μασάω και διαβάζω ακάθεκτος! Χα!Χα!Χα! Ευχαριστώ για το flashback! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιώργο μου όντως, αξέχαστες εποχές, αν και όπως θα διαπίστωσες κι από όσα έγραψα, some are beginning to fade by now!

      Το μαγαζάκι δεν ήταν και τόσο προχωρημένο, νομίζω ότι στην τύχη του το δώσανε του κυριούλη το Nova 2001. Ελάχιστοι ιδιοκτήτες ουφάδικων καταλάβαιναν τι αξία είχε κάποιο coin op πέραν του πόσα χρήματα τους έφερνε - και είναι και απολύτως κατανοητό, δεν ήταν οι πρόδρομοι της νέας τεχνολογίας, χρήματα προσπαθούσαν να βγάλουν!

      Διαγραφή
  2. ...και για το 666 περίμενες τίποτα λιγότερο σε σχόλια, από τον ίδιο τον "δράκουλα" και αυτοπροσώπως; Χα!Χα!Χα! Sorry για το διπλό post, αλλά έπρεπε να το αναφέρω κι αυτό!

    Bless U! :P

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ με την κρύα καρδιά μου, καλέ Δράκουλα, που μας τίμησες βγαίνοντας από την κάσα σου και σχολιάζοντας στο ταπεινό μου blog! Αλλά επειδή όλα τα ωραία κάποτε τελειώνουν, από το επόμενο post πάει και το 666! :p

      Διαγραφή
  3. Στην θέση σου θα έγραφα ως post 666 ένα απλό "απεταξάμην..." και όλο το άρθρο θα το έβαζα στο 667!

    Στα του άρθρου, δυστυχώς έτυχε στις δικές μου περιοχές να μην έχω κάποιο καλά οργανωμένο ουφάδικο με πληθώρα παιχνιδιών. Αναγκαστικά γνώριζα λίγα παιχνίδια τότε, ό,τι έφερναν κατά καιρούς μικρά συνοικιακά μαγαζιά. Οι εποχές ήταν και άλλες ασφαλώς και μόνο στα τελευταία γυμνασιακά μου χρόνια απέκτησα την άνεση να επισκέπτομαι κέντρο Πειραιά κλπ όπου "είδα το φώς το αληθινό" επισκεπτόμενος ναούς των arcades!
    Ίσως γι αυτό έχω και μια μικρή λατρεία στο MAME όλα αυτά τα χρόνια...

    Ευχαριστώ για την υπόδειξη του Nova. Δεν το γνώριζα αλλά σύντομα θα φροντίσω να... συστηθούμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ναι, μπράβο, κάτι τέτοιο είχε συμβεί και με το Amigahellas που μου έσβησαν 2 posts για να μη μείνω στα 666! :D

    Δημήτρη, όπως έγραψα και στον Γιώργο, τα ουφάδικα ενδιαφέρονταν για το κέρδος, όπως και κάθε επιχείρηση, άλλωστε. Κατά συνέπεια, τα παιχνίδια που μας πρόσφεραν είχαν ως επί το πλείστον το κοινό χαρακτηριστικό ότι μας ρουφούσαν τα 20άρικα σαν Hoover, και όχι ότι ήταν state of the art, revolutionary ή κάτι ανάλογο. Δες και το Nova 2001: ναι μεν το είχε το μαγαζί που παίζαμε, αλλά πόσα χρήματα έβγαζε στον ιδιοκτήτη του καταστήματος όταν ο φίλος μου ο Δήμος έπαιζε με 10 δραχμές πάνω από μία ώρα; Για μας ήταν ωραία, αλλά για τον ιδιοκτήτη άστο, δράμα! :D

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πάντα γελούσα με το Nichibutsu.
    Χρονια σου πολλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαχαχα! Εμείς για να αποφεύγουμε να ερχόμαστε αντιμέτωποι με το "λεπτό" θέμα του ονόματος της εταιρίας, την λέγαμε "Νιχμπίτσου". Εντάξει, καμία σχέση φυσικά, αλλά από το "Νικιμπούτσου" (Θεέ μου!) ήταν σαφώς πιο εύηχο! :D

      Σε ευχαριστώ για τις ευχές σου φίλε μου, να 'σαι καλά!

      Διαγραφή
    2. Βασικά προφέρεται ΝΙΤΣΙΜΠΟΥΤΣΟΥ 🤣

      Διαγραφή
    3. Ναι, απλά δεν παίρνω και όρκο για το "ch" αλλά, όπως και να 'χει, στα αυτιά μας το όνομα είναι για τον... OK, you got it! :p

      Διαγραφή
    4. Μα το λέει το γκομενάκι στην αρχή στα περισσότερα καμπινάκια τους.

      Διαγραφή
    5. Ναι, αλλά όπως είπαμε εγώ είμαι oldskool, δεν τα πρόλαβα αυτά τα εξελιγμένα που παίζατε εσείς οι τεντυμπόϊδες! :D

      Πάντως δεν θα τα χαλάσουμε στο όνομα, δέχομαι ότι το σωστό είναι αυτό που λες εσύ. Αλλά εγώ δεν το λέω αυτό το πράγμα δημοσίως!

      Διαγραφή
  6. Ωραίο παιχνίδι, πραγματικά.
    Δεν του είχα δώσει ποτέ την πρέπουσα σημασία.
    Υπάρχουν τόσα κρυμμένα διαμάντια στην βιβλιοθήκη του ΜΑΜΕ που αν καθίσεις με υπομονή και τα ψάξεις θα εκπλαγείς.
    Εγώ λατρεύω το Berzerk και το Scramble.
    Προσφάτως ανακάλυψα το Mars (1981, Arctic) που μοιάζει με το Scramble αλλά πυροβολείς σε 8 κατευθύνσεις.
    Ένα άλλο που θυμάμαι με νοσταλγία είναι το Sky Fox (1987, Jaleco).
    Το είχα πετύχει σε ένα συνοικιακό καφενείο-ουφάδικο και με είχαν τρελάνει οι δράκοι με τις μακριές ουρές που τους καβαλούσαν γκομενάκια με ολόσωμα μαγιό. Μαγεία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φίλε, το Nova 2001 είναι απλά απίστευτο. Αν κάτσεις και το παίξεις κανένα μισάωρο μετά θα κολλήσεις, δεν υπάρχει περίπτωση.

      Ισχύει αυτό ακριβώς που γράφεις: αν ψάξεις τα ΜΑΜΕ θα βρεις πραγματικά διαμάντια, απίστευτες παιχνιδάρες που ούτε καν γνωρίζαμε την ύπαρξή τους γιατί, πολύ απλά, δεν έτυχε να τα πετύχουμε σε κάποιο ουφάδικο.

      Για το Sky Fox, νομίζω πως ό,τι και να πει και ό,τι και να γράψει κανείς είναι λίγο: καταρχάς, δεν θυμίζει παιχνίδι του '87, αλλά του... '81 στα περισσότερα σημεία του (εκτός από όταν κάνει hardware sprite scaling). Δευτερευόντως, και εκεί είναι που θέλω να σταθώ, σου δίνει την εντύπωση ότι είναι το... In a Gadda da Vida των Iron Butterfly σε coin op! Όπερ μεθερμηνευόμενον, το coin op που βγάζει μάτι ότι οι προγραμματιστές του βρίσκονταν σε acid trip όταν το έφτιαξαν, με τα καλά και τα κακά του, φυσικά. Το βέβαιο είναι ότι πρόκειται για one of a kind παιχνίδι, που δεν μοιάζει με κανένα και δεν πρόκειται να το μπερδέψεις με τίποτα άλλο! Σίγουρα ένας ξεχωριστός τίτλος που τον θυμάται κανείς για πάντα.

      Διαγραφή
    2. "Όπερ μεθερμηνευόμενον"

      Έχεις αρχίσει να φέρνεις στον Ζουράρι

      Διαγραφή
    3. Τι να κάνουμε, είχαμε καλή φιλόλογο στο γυμνάσιο! Το άλλο με το Ζουράρι πρόσεχέ το όμως, κάποιοι - ανάμεσά τους και εγώ - μπορεί να το εκλάβουν ως βρισιά! :D

      Διαγραφή
    4. Δεν σε έχω για πολιτικαλ κορρεκτ εξτριμιστ βερσιον

      Διαγραφή
    5. Χαχαχα! Και πολύ καλά κάνεις! :D

      Διαγραφή
  7. Σίγουρα, πολλά "οξέα" καταναλώθηκαν για να έχουν τέτοια οράματα...
    Σωστή παρατήρηση.
    Η χρωματική παλέττα και τα γραφικά του παιχνιδιού ανήκουν σε μια 5ετία πίσω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πραγματικά, πολύ ιδιαίτερο παιχνίδι. Και στην Wikipedia αναφέρει "It is a fixed shooter setting the player in the role of a space pilot fighting against female alien invaders and space monsters under their control. The game was mostly well received by Western game critics, albeit some criticized it for its depiction of women". Σκέψου να κυκλοφορούσε στις μέρες μας δηλαδή τι θα γινόταν, θα καίγανε τα ουφάδικά! :p

      Διαγραφή

Το σχόλιό σας θα δημοσιευθεί μετά από έλεγχο του διαχειριστή του blog προς αποφυγή spam σχολίων. Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.