Παρασκευή, 5 Απριλίου 2019

Review: C64anabalt και Canabalt για Commodore 64

C64anabalt (Commodore 64) - Paul Koller (Programming & Graphics)/Mikkel Hastrup (Music)
    
Το Canabalt ήταν ένα indie παιχνίδι του 2009, που έγινε μεγάλο hit στην flash έκδοσή του, καθώς και στην έκδοση για iOS. Θεωρείται - και όχι άδικα, μεταξύ μας! - το παιχνίδι που δημιούργησε το είδος των endless runners, ένα είδος που ανθεί στα smartphones και στα tablets λόγω της απλότητας στο χειρισμό και της σύντομης διάρκειας της κάθε "γύρας".

Το Canabalt λοιπόν, ήταν ένα side scroller με απλά γραφικά και απίστευτη ταχύτητα. Θα έλεγε κανείς πως είναι τέτοια η μορφή του που… προκαλεί (!) για μεταφορά στον Commodore 64! Έτσι λοιπόν, πριν περάσει πολύς καιρός από την κυκλοφορία του, ο Paul Koller, με τις ευλογίες του ίδιου του Adam Atomic (Adam Saltsman), του δημιουργού του δηλαδή, καταπιάστηκε με τη μεταφορά του Canabalt στον πιο επιτυχημένο home computer όλων των εποχών. Και, μια και τα 64 Kbytes της μνήμης του C64… περίσσευαν (!), ο Paul Koller θεώρησε πρέπον να φτιάξει το παιχνίδι του έτσι, ώστε να χωράει σε ένα cartridge των 16 Kbytes! Το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας κυκλοφόρησε το 2011 με τίτλο C64anabalt.


Το C64anabalt είναι μια ιδιαίτερα πιστή μεταφορά του Canabalt. Συνεπώς λοιπόν, έχετε τον ρόλο ενός "κουστουμάτου" (ναι, αλήθεια!) ο οποίος τρέχει πάνω σε οροφές κτιρίων και πηδάει από τη μία στην επόμενη, προσπαθώντας να αποφύγει να πέσει στο κενό ή να τρακάρει σε κάποιες βόμβες που πέφτουν από τον ουρανό. Η ταχύτητα που τρέχει ο ήρωάς μας είναι ολοένα και αυξανόμενη (άρα και η ταχύτητα του scrolling) και, το μόνο που μπορεί να επιβραδύνει το ρυθμό του πρωταγωνιστή είναι η σύγκρουση με κάποια κιβώτια. That's it - αυτό είναι το C64anabalt! Α, ναι, να μην παραλείψουμε να αναφέρουμε ότι, όπως και στην πραγματική ζωή, ο θάνατος είναι αναπόφευκτος! Όπερ και σημαίνει πως ό,τι και να κάνουμε, όσο καλά και να παίξουμε, απλά παρατείνουμε το Game Over…

Τα γραφικά του C64anabalt είναι απλά και καλοσχεδιασμένα σε τόνους του γκρίζου (όπως και στο Canabalt, δηλαδή) με τη διαφορά ότι κινείται μόνο το κάτω μέρος της οθόνης (οι οροφές των κτιρίων) ενώ στο πρωτότυπο είχαμε και parallax scrolling των backgrounds. Λίγη σημασία έχει αυτό, καθώς έχει μεταφερθεί αυτούσιο το gameplay, η ταχύτητα και η μουσική του Danny Baranowsky (από τον Mikkel Hastrup). Το tune που συνοδεύει το παιχνίδι θα μπορούσα να το χαρακτηρίσω απλά καταπληκτικό - δεν ξέρω αν κάποιες φορές ξαναέπαιζα επειδή ήθελα να ξαναδοκιμάσω ή, απλά, με τραβούσε η μουσική. Και ναι, δε χρειάζεται καν να ρωτήσετε, το SID είναι υπερεπαρκές για την πλήρη μεταφορά του original score!


Όσο για την ταχύτητα τώρα, απλά πρέπει να παίξει κανείς το παιχνίδι προκειμένου να κατανοήσει το πόσο γρήγορα αυτό κινείται. Ο 64άρης είναι "μανούλα" στο side scrolling και στα χέρια του Paul Koller δείχνει τον καλύτερο εαυτό του (ή μήπως όχι; Για διαβάστε και παρακάτω…). Ο χειρισμός του C64anabalt είναι του τύπου "πιο απλός πεθαίνεις": απλά χρησιμοποιείτε το fire button του joystick για να κάνετε τον ήρωά σας να πηδήξει. Το σκορ μετράται στα μέτρα που έχετε διανύσει μέχρι να κάνετε κάποιο λάθος και να πάτε να συναντήσετε το δημιουργό σας. Απλά πράματα και ξεκάθαρα.

Συνολικά, το C64anabalt είναι πολύ καλό - αρκεί να σας αρέσει αυτό το είδος παιχνιδιών. Στην πλειοψηφία των gamers αρέσει πάντως, γι' αυτό και τα cartridges του παιχνιδιού που κυκλοφόρησαν εξαντλήθηκαν εδώ και 2 χρόνια!

Βαθμολογία: 8/10


Canabalt (Commodore 64) - Mr. SID (Programming & Graphics)/Encore (Music)


Εντάξει, στο σημείο αυτό έχετε μπερδευτεί πραγματικά, έτσι; Νομίζετε ότι χτύπησε ο "δαίμων του (ηλεκτρονικού) τυπογραφείου", ε; Αμ δε! Για ρίξτε μια δεύτερη, πιο προσεκτική ματιά στα screenshots και στον τίτλο του παιχνιδιού - υπάρχουν διαφορές! Όπως διαφορές υπάρχουν και μεταξύ των 2 παιχνιδιών: το Canabalt (unofficial μεταφορά στον C64) με το C64anabalt που παρουσιάσαμε προηγουμένως δεν είναι ακριβώς ίδια. Τουλάχιστον όχι μετά από μια προσεκτικότερη εξέταση…


Να αναφέρουμε ότι το Canabalt αναπτύχθηκε πάνω-κάτω το ίδιο χρονικό διάστημα με το C64anabalt, χωρίς η μία ομάδα να έχει ιδέα για τις προσπάθειες της άλλης - γι' αυτό και έχουμε 2 τόσο όμοια παιχνίδια! Για να μη χάνουμε χρόνο και χώρο, δεν θα εστιάσουμε στις ομοιότητες των 2 παιχνιδιών (τα πάντα;), αλλά στις διαφορές τους. Πού είναι λοιπόν καλύτερο το C64anabalt; Σε ένα και μόνο σημείο, στο μαύρο κουστούμι του ήρωα που τον κάνει να ξεχωρίζει κάπως καλύτερα μέσα στο grayscale των γραφικών. Όπου αλλού έχουμε διαφορές, το Canabalt είναι καλύτερο…

Έχουμε και λέμε, λοιπόν: το background scrollάρει. Έχουμε ηχητικά εφέ (το C64anabalt έχει μόνο μουσική). Το animation στα κτίρια που γκρεμίζονται και στο σπάσιμο των τζαμιών όταν περνάει ο ήρωάς μας μέσα απ' αυτά είναι καλύτερο. Έχουμε high score table που αποθηκεύεται στη δισκέτα αυτόματα. Μπορούμε να παίξουμε και με το πληκτρολόγιο - δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσουμε joystick. Και, τέλος, έχω την αίσθηση ότι το Canabalt είναι ακόμα πιο γρήγορο! Παρόλο που κινείται όλη η οθόνη και όχι μόνο το κάτω μέρος αυτής, νομίζω ότι το Canabalt πρέπει να είναι 5-10% ταχύτερο του C64anabalt, αυξάνοντας έτσι κατακόρυφα της πιθανότητες του παίκτη για… επιληψία!


Όλα τα παραπάνω κάνουν το Canabalt να κερδίζει στο… photo finish (!) την άτυπη αυτή κόντρα μεταξύ των 2 μεταφορών του Canabalt στον Commodore 64. Αξίζουν συγχαρητήρια στους δημιουργούς και των 2 παιχνιδιών για την προγραμματιστική τους δεινότητα καθώς και για την απόφασή τους να μεταφέρουν το original μουσικό score στις δημιουργίες τους, αφού, όπως προανέφερα, πρόκειται για εξαιρετικό (και ιδιαίτερα "πιασάρικο") tune. Να ευχαριστήσω τελειώνοντας τον φίλο Βασίλη (Vulture) που μου υπέδειξε τα 2 παιχνίδια.

Βαθμολογία: 8,5/10

Τα παραπάνω reviews δημοσιεύθηκαν για πρώτη φορά στο 8ο τεύχος του περιοδικού Retro Planet, που κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2015.

2 σχόλια:

  1. Σε όποια έκδοση και αν το επιλέξει κάποιος, satisfaction guaranteed!
    Σκέτο "ναρκωτικό" είναι το άτιμο. Με κρατάει βιδωμένο μέχρι να αρχίζει να κράζει η γυναίκα και τα παιδιά! Όσο με αφορά, δεν τπάρχει cartridge ή μέσον γύρω μου που να μην το φιλοξενεί! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ, είναι μεγάλο κόλλημα. Καταπληκτικό μέσα στην ασύλληπτη απλότητά του. Και πάντα να σκέφτεσαι "OK, just one more go"!

      Το αστείο είναι ότι έχω διαπιστώσει (μπορεί και να είναι ιδέα μου, δεν ξέρω) ότι είναι διαφορετικό σε πραγματικό 64άρη απ' ότι σε εξομοιωτή και μάλιστα τα σκορ που κάνω απέχουν παρασάγγας! Τρελά πράγματα...

      Διαγραφή