Κυριακή, 21 Μαΐου 2017

Αλητεία;

Πρόκειται πραγματικά περί αλητείας ή είναι βαρύς και υπερβολικός ο χαρακτηρισμός; Άλλωστε, ζούμε σε μία χώρα και σε μία εποχή όπου οι χαρακτηρισμοί εκτοξεύονται με περισσή ευκολία και χωρίς πολλή σκέψη από σχεδόν κάθε πλευρά κατά δικαίων και (κυρίως) αδίκων. Στην περίπτωση όμως για την οποία θα γράψω σήμερα, ειλικρινά δεν μπορώ να σκεφτώ ποιος χαρακτηρισμός θα ταίριαζε περισσότερο...

Η όλη ιστορία ξεκίνησε πριν από μερικές μέρες, όταν, στην προσπάθειά μου να αναβιώσω τις glory days του MS-DOS και του DOS gaming, αγόρασα από τον καλό φίλο Αντώνη ένα Hyundai Super 386C. Δυστυχώς, και χωρίς να θέλω να σας κουράσω με πολλές λεπτομέρειες, δεν κατάφερα να κάνω τον IDE controller του μηχανήματος να λειτουργήσει και, μιας και δεν ήθελα να ξοδέψω περισσότερα χρήματα, αποφάσισα να στραφώ σε κάποιο από τα μηχανήματα που είχα ήδη στην κατοχή μου...

Δυστυχώς ο κομψός Κορεάτης δεν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες μου...
Αρχικά σκέφτηκα να χρησιμοποιήσω έναν από τους - ήδη έτοιμους - Pentium MMX/Pentium II που έχω ντανιασμένους, οι οποίοι είναι φτιαγμένοι ακριβώς γι' αυτόν τον σκοπό, για DOS και early Windows gaming με Sound Blaster, Voodoo2 κλπ. Θυμήθηκα όμως ότι έχω κι ένα laptop που μάλλον κάνει γι' αυτή τη δουλειά: ένα Hewlett Packard Omnibook XE3 που το είχα αγοράσει για να γράφω δισκέτες για Amstrad CPC και Atari ST. Το εν λόγω μηχάνημα, αν δεν με απατούσε η μνήμη μου, "φορούσε" μια κάρτα ήχου Sound Blaster compatible που είχε και drivers για DOS. Σε συνδυασμό και με το μικρό του μέγεθος έδειχνε ιδανική επιλογή και η απουσία Voodoo δεν με ενοχλούσε, καθώς τα παιχνίδια που ήθελα να παίξω ήταν παλαιότερα.

Ικανοποιημένος με την επιλογή μου, στράφηκα στο website της Hewlett Packard προκειμένου να ψάξω για τους drivers της κάρτας ήχου του Omnibook XE3 και να επιβεβαιώσω ότι υποστηρίζεται το DOS. Και εκεί με περίμενε μια δυσάρεστη έκπληξη:


Να κάνω εδώ μια μικρή παρένθεση και να σημειώσω ότι η online υποστήριξη σε θέμα οδηγών συσκευών που παρείχε η Hewlett Packard ήταν ανέκαθεν υποδειγματική: θυμάμαι ότι, από το 2001, όταν εταιρίες-κολοσσοί όπως η ASUS είχαν άθλια websites που σέρνονταν και πολλές φορές απλά δεν μπορούσες να βρεις αυτό που ήθελες (πλήρης απουσία, links που δεν οδηγούσαν πουθενά κι άλλα τέτοια ωραία), η HP είχε website ταχύτατο και πλήρως ενημερωμένο με drivers για όλα τα προϊόντα της και για τρομερή ποικιλία obsolete λειτουργικών συστημάτων (MS-DOS, Windows 3.1, Windows 95, Windows 98 κλπ). Καταλαβαίνετε λοιπόν πόση εντύπωση μου έκανε η απουσία του Omnibook XE3 από τη λίστα (όπως και του XE2 και άλλων παλαιότερων Omnibooks). Πρόσεξα όμως στο κάτω μέρος της οθόνης αυτό που έγραφε περί no longer supported products και θεώρησα ότι, όπως κάνουν και άλλες εταιρίες, έτσι και η HP αποφάσισε να βάλει σε διαφορετικό τμήμα του website της τα χαρακτηριζόμενα και ως "legacy" ή "obsolete" προϊόντα της. Έτσι λοιπόν, πάτησα το "See the list". Μετά από 2-3 clicks αντίκρισα την παρακάτω οθόνη:


Α-χα, νάτος! Click στο "Omnibook XE3", επιλογή του ακριβούς μοντέλου, και...


Κοίταζα την οθόνη σαν χάνος και δεν μπορούσα να πιστέψω αυτό που διάβαζα. Όχι κάτι του στυλ "οι drivers για τα legacy products βρίσκονται αρχειοθετημένοι στο τάδε link" ή κάτι αντίστοιχο, όχι: τους διαγράψαμε. Πάει. Τέλος. Πέτα το. Δηλαδή, από τη μία λέμε ότι το internet είναι μια τεράστια βάση δεδομένων, μία ατελείωτη βιβλιοθήκη πληροφοριών και αρχείων πάσης φύσεως και από την άλλη, μια εταιρία όπως η Hewlett Packard αποφασίζει να διαγράψει δια παντός τους drivers κάποιων προϊόντων τα οποία η ίδια αποφάσισε να χαρακτηρίσει ως "retired". Πριν καταλήξω στον χαρακτηρισμό του τίτλου της ανάρτησης, κάθισα να το σκεφτώ λίγο. Για ποιον λόγο μπορεί να το έκαναν; Τους έπιαναν πολύτιμο χώρο στο site; Ας μην κοροϊδευόμαστε, θυμάστε όλοι ότι οι drivers των περισσότερων προϊόντων της HP στα 90s έρχονταν σε δισκέτες, πράγμα που σημαίνει ότι το μέγεθός τους ήταν ελάχιστο. Όταν τη σήμερον ημέρα ένας driver για ασύρματη κάρτα δικτύου ή κάρτα οθόνης ξεπερνάει με άνεση τα 200ΜΒ γίνεται εύκολα κατανοητό ότι όλοι οι drivers για τα παλιά προϊόντα της εταιρίας δεν πρέπει να ξεπερνούσαν σε μέγεθος (αθροιστικά) αυτούς 10 σύγχρονων laptops. Άρα, ο χώρος στο website δεν ήταν το θέμα. Τι απομένει λοιπόν;

Πρόκειται για ένα απτό δείγμα της τακτικής της προγραμματισμένης αχρήστευσης; Όταν, παρά την αλλαγή σε τεχνολογίες και τις συνεχείς (άσκοπες;) εξελίξεις σε επίπεδο hardware και software εσύ, βλαμμένε καταναλωτή, συνεχίζεις να χρησιμοποιείς το προϊόν 15ετίας ε, κάπως πρέπει να σε σταματήσουμε. Κι ας το πλήρωσες κάποτε ένα καράβι χρήματα. Κι ας μην σε ενημερώσαμε όταν το αγόρασες ότι σε δεκαπέντε χρόνια θα φροντίσουμε να διαγράψουμε όλα τα σχετικά με το μηχάνημά σου αρχεία από το site μας.

Η πλάκα φυσικά είναι ότι και εγώ όπως και οποιοσδήποτε άλλος έχει στην κατοχή του και χρησιμοποιεί κάποιο τέτοιο μηχάνημα, το κάνει για συγκεκριμένους λόγους (εγγραφή δισκετών, χρήση παράλληλης, σειριακής ή PCMCIA θύρας, DOS ή Windows 95/98 εφαρμογές κλπ) και δεν υποκαθιστά με αυτό το κύριο PC του. Συνεπώς, ως καταναλωτής συνεχίζω να αγοράζω, συνεχίζω να παίζω το παιχνίδι της Hewlett Packard και της κάθε Hewlett Packard (πρώτη διδάξασα φυσικά η Apple, μην ξεχνιόμαστε). Άρα, γιατί διέγραψαν τους drivers, τα manuals και όλα τα σχετικά; Τι κέρδος είχαν απ' αυτό;

Μία λέξη τελικά έρχεται στο μυαλό: αλητεία...

15 σχόλια:

  1. Πάνο με γεια το μηχάνημα! Ναι έχεις δίκιο για τον χαρακτηρισμό (και λίγα είπες!) αλλά έτσι είναι, δυστυχώς...
    Κάπου είχα διαβάσει ότι η HP είχε κατηγορηθεί και γι άλλα παρόμοια έκτροπα, όπως π.χ. ότι δολίως διέθετε κάποια μοντέλα και εκτυπωτές με ημερομηνία λήξεως, νομίζω αφορούσε τα αναλώσιμα. Τα χρησιμοποιούσες, δεν τα χρησιμοποιούσες, μετά την παρέλευση κάποιου χρόνου σου πετούσε 'τσουπ' ότι τα μελάνια σου θέλουν αντικατάσταση ενώ σε συνάρτηση με το γεγονός ότι δεν μπορούσες να εκτυπώσεις τίποτα, έπεφτες στο δόκανο...
    Επίσης με την συγκεκριμένη εταιρεία την πάτησα προσωπικά με κάποιο μοντέλο scanner, όταν αναγκάστηκα να τον πετάξω μη έχοντας επιλογή για να κατεβάσω κάποιους αναβαθμισμένους drivers για λειτουργικό Vista (και πάνω). Οι υπάρχοντες για XP, απλά σου έσπαγαν τα νεύρα, αφού μια δούλευαν και μια όχι. Θυμάμαι τον είχα εκσφενδονίσει με οργή έξω από το παράθυρο (μένω σε μονοκατοικία), ουρλιάζοντας ακατάληπτα λόγια ! ;-)

    Κάτι τέτοια δεν θέλουν ούτε διάλογο, ούτε δικαστήρια...Ξύλο με πλαστική παντόφλα στα τρυφερά τους οπίσθια, σαν εκείνες που τρώγαμε μικροί όταν κάναμε αταξίες!Χα!Χα!Χα! ...(και γερό μποϊκοτάζ - Το τελευταίο χωρίς: Χα!Χα!Χα!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν ξέρω τι να πω ρε φίλε: το να έχεις μια παλιά συσκευή και να μην βγάζουν drivers για καινούριο OS να το καταλάβω (που σε κάποιες κατηγορίες, όπως είναι οι scanners και οι printers, δεν θα έπρεπε να συμβαίνει - αφού δουλεύει ακόμα, θέλω να το κρατήσω!). Αλλά το να διαγράφουν περιεχόμενο που ήδη υπάρχει και που μπορεί να είναι χρήσιμο σε κάποιους... τι να πω; Είναι σα να βουτάς το γλυφιτζούρι από το παιδάκι και να το πετάς στα σκουπίδια: δεν θες να το φας, απλά είσαι κακός και θες να δεις το παιδάκι να κλαίει...

      Διαγραφή
  2. Tα jumpers στο 386 τα κοίταξες; γιατί όπως ήταν το μηχάνημα το Onboard IDE το είχε DISABLED μιας και ερχόταν με ξεχωριστό ISA Controller και δίσκο που είχε αφήσει χρόνους. Συγκεκριμένα το J15:

    http://stason.org/TULARC/pc/motherboards/H/HYUNDAI-ELECTRONICS-INC-386-SUPER-386C.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι βρε: αν δεις και μέσα στο κείμενο, έχω βάλει στο όνομα του υπολογιστή το link αυτό. Φυσικά, όπως καταλαβαίνεις, η απογοήτευσή μου ήταν τεράστια όταν, αφού τσέκαρα τα jumper settings, διαπίστωσα ότι ήταν ήδη στο "ENABLE". Damn!

      Διαγραφή
  3. Καλά έκανες και έθιξες αυτό το θέμα!
    Με απασχόλησε και εμένα όταν είπα να φτιάξω "από το μηδέν" το xe3 που μου χάρισες (και με την ευκαιρία σε ευχαριστώ για αλλη μια φορά και δημοσίως)... Ακριβώς επειδή δεν μπόρεσα να βρω τίποτα αποφάσισα να το αφήσω στην κατάσταση στην οποία μου το έδωσες η οποία έτσι και αλλιώς ήταν μια χαρά, απλά είπα μήπως αφιέρωνα λίγο χρόνο...
    Δεν χωράει καμία σύγκριση με την αντιμετώπιση της ibm/lenovo! Επειδή έχω σαφή και εμμονική προτίμηση στα Thinkpads (ειδικά στα μοντέλα της σειράς Τ) εκεί δεν έχω δυσκολευτεί ποτέ για οποιοδήποτε μοντέλο, για την ακρίβεια δεν μου έχει περάσει καν από το μυαλό η πιθανότητα να μην βρω σε επίσημο ιστότοπο όλα τα απαραίτητα...

    Η HP είναι έτσι και αλλιώς πολυ "λίγη" στα μάτια μου εδώ και πολύ καιρό. Με κάτι τέτοια απλά τη διαγράφω εντελώς από τις πιθανές μελλοντικές αγορές μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Παρακαλώ, να 'σαι καλά!

      Παρεμπιπτόντως, αν τους χρειαστείς τους βρήκα τους drivers και ΟΝΤΩΣ υποστηρίζει DOS η κάρτα ήχου!

      Για την ΗΡ ρε φίλε είχα διαπιστώσει ότι άρχισε να παίρνει την κατιούσα από τότε που εξαγόρασε την Compaq (το ίδιο φυσικά συνέβη και με την τελευταία). Το website της όμως παρέμενε σε θέματα υποστήριξης λειτουργικότατο από... πάντα (!), εκεί δεν είχα το παραμικρό παράπονο.

      Με αυτό που συνέβη τώρα, εννοείται πως πλέον θα τους μποϊκοτάρω συνειδητά: δεν είναι ότι δεν υπάρχουν και άλλες επιλογές, άλλωστε!

      Για τα Lenovo συμφωνώ μαζί σου: όπως και τα Dell, δείχνουν να είναι οι μόνες προσιτές και επώνυμες επιλογές που έχουν απομείνει οι οποίες δικαιολογούν το "επώνυμες". Ό,τι φορητό έχω αγοράσει καινούριο τα τελευταία χρόνια Lenovo ήταν και δεν είχα ποτέ κανένα θέμα. Έτσι είναι, αν έχεις μεγαλώσει με την Big Blue... ;-)

      Διαγραφή
  4. Κάποτε το Internet ήταν ένα μέσο για να βρεις αυτό που ήθελες.
    Πλέον είναι ένα μέσο για να σε βρουν αυτοί που θέλουν.
    Με τις υγείες μας.

    Το επόμενο βήμα είναι μόλις βγαίνουμε στη σύνταξη και κάνουμε καμιά αίτηση ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης να λαμβάνουμε κανά παρόμοιο μήνυμα... φαντάσου να αντικρύσεις κανά "Dony Plemmenos is a retired product and no longer supported by the health care system, all official medical support content for product 'Dony Plemmenos' has been removed from our database"

    Άκυρο το "με τις υγείες μας" που έγραψα παραπάνω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έτσι ακριβώς όπως το γράφεις, Νίκο: "Κάποτε το Internet ήταν ένα μέσο για να βρεις αυτό που ήθελες. Πλέον είναι ένα μέσο για να σε βρουν αυτοί που θέλουν".

      Δε μπορεί παρά να σε γεμίζει θλίψη και οργή το να εξαφανίζονται σιγά-σιγά καλά και θετικά που θεωρούσες ως δεδομένα για να δίνουν τη θέση τους σε Twitter, Snapchat και λοιπές αηδίες που έχουν ως μόνο στόχο το παγκόσμιο ξεκατίνιασμα και την (αυτο)προβολή... οπισθίων!

      Ας προσέχαμε τότε που αισθανόμασταν ξεχωριστοί επειδή φτιάχναμε προγραμματάκια στον ZX Spectrum και ευχόμασταν να δούμε κάποτε τους υπολογιστές να μπαίνουν στο κάθε σπίτι...

      Διαγραφή
    2. Ο (πραγματικά) "πολύς" David Metcalf (λέγε με Ethernet) το είχε δηλώσει κάποτε: "μέχρι το 2000 το Internet θα έχει καταρρεύσει - αν δε συμβεί, εγώ θα φάω τα λόγια μου". Το 2000 λοιπόν κάποιοι χαιρέκακοι σε ένα συνέδριο τον έβαλαν κυριολεκτικά να τα φάει - πολτοποίησαν τη σελίδα με τη συνέντευξη στην οποία είχε κάνει αυτή τη δήλωση και τον έβαλαν να τη μασουλήσει.
      Που να ήξεραν οι καημένοι ότι ο Metcalf είχε πέσει 100% μέσα, απλά με 4-5 χρόνια διαφορά.

      Διαγραφή
    3. Μικρή διόρθωση: Robert Metcalfe το σωστό

      Διαγραφή
    4. "Που να ήξεραν οι καημένοι ότι ο Metcalf είχε πέσει 100% μέσα, απλά με 4-5 χρόνια διαφορά".

      Πες το ψέματα...

      Βασικά, το πρόβλημα το εντοπίζω στο χρονικό σημείο κάπου εκεί στο 2006-08, όπου τα websites άρχισαν να "βαραίνουν" δυσανάλογα ενώ ταυτόχρονα ο όγκος των (χρήσιμων) δεδομένων που παρείχαν άρχισε να μειώνεται. Ας μην κοροϊδευόμαστε, αν βγάλει κανείς έξω τα videos, μία γραμμή 2Mbit θα έπρεπε να είναι υπεραρκετή για να έχει κάποιος πρόσβαση σε μία ατέλειωτη και αχανή βάση δεδομένων. Μόνο που, όπως έγραψες, το internet δεν είναι πια αυτό το πράγμα...

      Διαγραφή
  5. Λογικά ο λόγος που τα αφαίρεσαν είναι απλός και τραγικός. Δεν θέλαν να απαντούν σε αιτήματα υποστήριξης. Π.χ. Προσπάθησα να εγκαταστήσω το xyz driver αλλά δεν έπαιξε. Και επειδή θα ήταν κακή πρακτική να απαντούν στο τηλέφωνο "ξέρετε δεν υπάρχει κανένας εδω πέρα που να μπορεί να σας βοηθήσει" είπαν να το αποσσύρουν. Είναι εντελώς χαζό σαν πρακτική αλλά δεν μπορείς να το αποφύγεις. Οι περισσότερες εταιρείες το κάνουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν νομίζω: δεν ζητάει κανένας υπερβολικά πράγματα όπως παροχή υποστήριξης - και δη τηλεφωνικής - στα 15-20 χρόνια από τότε που κυκλοφόρησε ένα μηχάνημα. Άσε που αν κάνει κάποιος ένα post στο tech forum της εταιρίας όλο και κάποιος θα του απαντήσει. Η διαγραφή drivers, manuals και λοιπού documentation δυστυχώς - κατ' εμέ τουλάχιστον - δεν μπορεί να καλυφθεί από δικαιολογίες της κακιάς ώρας και είναι απλά α-π-α-ρ-ά-δ-ε-κ-τ-η.

      Όπως έγραψα και παραπάνω, δεν σκοπεύω να ξαναπάρω προϊόν της Hewlett-Packard στο μέλλον και ήδη, εδώ και σχεδόν 10 χρόνια δεν την συνέστηνα σε πελάτες και γνωστούς καθώς και η ποιότητα των εκτυπωτών της είχε πάρει την κατιούσα. Αφού προτιμούν να λειτουργούν με αυτόν τον τρόπο, θα έχουν και την αρμόζουσα αντιμετώπιση...

      Διαγραφή