Δευτέρα 30 Οκτωβρίου 2017

The Spectrum Show επεισόδιο 66

Μία καινούρια εβδομάδα ξεκινάει και μεθαύριο και ένας καινούριος μήνας. Είναι καιρός να υποδεχτούμε λοιπόν το νέο επεισόδιο του The Spectrum Show που μας προσφέρει όπως και κάθε φορά ο ακούραστος Paul Jenkinson.

Δεν ξέρω πώς τα καταφέρνει ο άνθρωπος αυτός και συνεχίζει την ZX Spectrum-oriented ποιοτική δουλειά του σε κάθε επίπεδο (το show, το περιοδικό, τα παιχνίδια που φτιάχνει, τα video tutorials) με τέτοια αξιοζήλευτη συνέπεια εδώ και πέντε τουλάχιστον χρόνια, αλλά σίγουρα αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση και ίσως και πηγή έμπνευσης για κάποιους εξ ημών που προσπαθούμε να βάλουμε κι εμείς το retro λιθαράκι μας από το δικό μας μετερίζι.

Στο νέο, 66ο επεισόδιο του The Spectrum Show μπορεί κανείς να παρακολουθήσει νέα, ειδήσεις και top παιχνίδια από τον Απρίλιο του 1988, reviews των Salamander, Monty is Innocent, Space Junk και Meteoroids, ανταπόκριση από την φετινή Retro Replay καθώς και μια χορταστική παρουσίαση του υπέροχου ZX Printer. Φυσικά, δεν πρέπει να παραλείψω και την καθιερωμένη κουβέντα του Paul με τον Geoff Neil αναφορικά (αυτή τη φορά) με τα περιφερειακά του Spectrum.

Ίσως τους υπόλοιπους να μην τους ενδιαφέρει ιδιαίτερα η θεματολογία, αλλά για τους Spectrum lovers μιλάμε απλά για must!


Σάββατο 28 Οκτωβρίου 2017

Meadows: ένα υπέροχο demo για την 500άρα σας

Για άλλο έψαχνα, άλλο βρήκα (ως συνήθως). Αλλά αυτό που βρήκα είναι ένα πραγματικό διαμαντάκι, μία υπέροχη και ολόφρεσκη δημιουργία, ένα demo το οποίο (επιτέλους) έρχεται σε μία και μόνη δισκέτα και τρέχει σε stock Amiga 500 (ΟΚ, με 1ΜΒ RAM, αλλά πόσες 500άρες υπάρχουν εκεί έξω χωρίς την κλασική επέκταση των 512ΚΒ στην trapdoor;).

Το περί ου ο λόγος Meadows είναι ένα demo από το group Rift που μας έχει παρουσιάσει εντυπωσιακά πράγματα τα τελευταία χρόνια, αλλά κυρίως σε πλατφόρμα x86. Με το Meadows τα μέλη του group Rift μας δείχνουν ότι "το έχουν" και στην Amiga (και με το παραπάνω).


Το Meadows παρουσιάστηκε στο demoparty Evoke τον Αύγουστο που μας πέρασε, όπου και κατέλαβε την 3η θέση στην κατηγορία των "εναλλακτικών" (alternative) demos. Δεν είναι πολύ μεγάλο σε διάρκεια, αλλά είναι όμορφο, με εντυπωσιακά εφέ, το πλέον ταιριαστό ίσως tune και, το βασικότερο, γλυκύτατο! Ναι, δεν μπορώ να βρω καταλληλότερο χαρακτηρισμό για αυτή την υπέροχη παραγωγή!

Μπορείτε να φυσικά να δείτε απλά το video αλλά θα σας πρότεινα, εάν διαθέτετε τα κατάλληλα μέσα, να κατεβάσετε το Meadows από εδώ, να το γράψετε σε δισκέτα και να το χαρείτε σε μία πραγματική 500άρα. Όχι τίποτα άλλο, αλλά το αξίζει!


Παρασκευή 27 Οκτωβρίου 2017

Ετοιμαστείτε: το Amicamp επιστρέφει!

Καθώς ο Οκτώβριος πλησιάζει στην ολοκλήρωσή του και ετοιμαζόμαστε να υποδεχθούμε τον Νοέμβριο, συνειδητοποιούμε ότι σιγά-σιγά μια ακόμα χρονιά φτάνει στο τέλος της (και προστίθεται στην γέρικη καμπούρα μας, αλλά αυτή είναι μια άλλη ιστορία). Τα τελευταία χρόνια είχαμε συνηθίσει το κλείσιμο της χρονιάς να σηματοδοτείται από την αγαπημένη (την μοναδική, καλύτερα) διοργάνωση με αντικείμενο την Amiga εν Ελλάδι, το Amicamp. Αυτό δυστυχώς, δεν θα συμβεί φέτος...


Εντάξει, τώρα που σας τρόμαξα ας μοιραστώ μαζί σας το - μέχρι τώρα - επτασφράγιστο μυστικό: για διάφορους λόγους που δεν έχουν και τόσο μεγάλη σημασία το επερχόμενο Amicamp, το 6ο κατά σειρά, δεν θα λάβει χώρα εντός του 2017, αλλά θα καθυστερήσει λιγάκι, γύρω στις 40 ημέρες. Σίγουρα το γεγονός αυτό δεν μας βολεύει όλους ιδιαίτερα, καθώς είχαμε καλομάθει η διοργάνωση να γίνεται τις ίδιες μέρες που είχαμε στα χέρια μας το Χριστουγεννιάτικο τεύχος του Retro Planet αλλά, τι να κάνουμε; Αυτό που έχει πραγματικά σημασία είναι να συνεχίζει να υφίσταται το Amicamp ως θεσμός και να ξέρουμε ότι μια φορά το χρόνο, εκεί, κάπου κοντά στα Χριστούγεννα, θα μαζευόμαστε παλιοί και νέοι φίλοι της Amiga σε έναν ιδανικό χώρο όπως είναι το Found.ation μαζί με τα αγαπημένα μας μηχανάκια και θα περνάμε ένα ξέγνοιαστο διήμερο, με ενδιαφέρουσες κουβέντες, σε ωραία ατμόσφαιρα και υπό τους ήχους κλασικών video games της "Μεγάλης Κυρίας" της Commodore.


Στο προηγούμενο Amicamp που είχα καλύψει ενδελεχώς από το blog που διαβάζετε (δείτε εδώ, εδώ και εδώ) κληρώθηκαν πολλά δώρα και έλαβε χώρα και ένας διαγωνισμός Sensible World of Soccer, το Sensible Days, στον οποίο όλοι έπαιξαν και πέρασαν καλά και το κύπελο το κέρδισε όπως αναμενόταν ο "δικός μας" Στέφανος Κ., γνωστός στους Αμιγκο-κύκλους ως Cool_amigaN.


Δεν γνωρίζω ακόμα τι εκπλήξεις θα επιφυλάξει το 6ο Amicamp, το σίγουρο όμως είναι ότι το χαλαρό, παρεΐστικο κλίμα, το αδυσώπητο gaming, οι μπύρες και τα σουβλάκια δεν θα είναι μέσα σε αυτές, καθώς πρόκειται για πράγματα που συμβαίνουν έτσι κι αλλιώς κάθε χρόνο!

Και για όσους δεν το πήραν χαμπάρι, δεν σας έγραψα ακόμα την ημερομηνία (να τι μπορεί να καταφέρει κανείς με την ακατάσχετη πολυλογία)! Το λοιπόν, το 6ο Amicamp θα πραγματοποιηθεί στον χώρο του Found.ation (Ευρυσθέως 2 & Πειραιώς 123 στα Πετράλωνα) το Σαββατοκύριακο 27-28 Ιανουαρίου του 2018. Κάντε από τώρα τα κουμάντα σας για να μην ακούσουμε φτηνές δικαιολογίες για "έκτακτες απουσίες" ώστε να μαζευτούμε και να τα πούμε όλοι από κοντά. Και για οτιδήποτε νεώτερο εννοείται ότι θα σας ενημερώνω...

Πέμπτη 26 Οκτωβρίου 2017

Naughty: ένα εντυπωσιακό demo για AGA Amigas

"Να ρε χαμένε, που αμφέβαλλες για το AGA chipset!" είπα στον εαυτό μου όταν είδα ιδίοις όμμασι αυτό το χάρμα οφθαλμών (και εφέ) που φέρει τον τίτλο "Naughty". Εκεί που κυνηγάς με το τουφέκι νέες παραγωγές που να είναι πραγματικά εντυπωσιακές (ΟΚ, ας εξαιρέσουμε τον Commodore 64 γιατί εκεί συμβαίνουν συνεχώς εντυπωσιακά πράγματα), πέφτεις πάνω σε αυτή τη δημιουργία του group Nature που ασφαλώς κέρδισε επάξια την πρώτη θέση στο demoparty Datastorm Summer 2017 στην κατηγορία των Amiga demos.

Βέβαια, δεν θα πω ψέματα, τα ωραία και τα γούστα μάλλον σταματάνε μάλλον απότομα όταν κατεβάζεις το Naughty για να το τρέξεις στην 1200άρα σου και διαβάζεις το README: θέλει accelerated Amiga για να τρέξει και, όταν λέει "accelerated" δεν εννοεί με 68030, αλλά με 68060. Κοινώς, αυτό το 500άρικο που αναφέραμε στην προηγούμενη ανάρτηση και θα μπορούσατε να το ξοδέψετε (ΑΝ το είχατε) σε έναν ZX81 σε μορφή κιτ μπορείτε επίσης να το δώσετε εναλλακτικά σε κάποιο παλικάρι στο Amibay για έναν Blizzard 1260. Και μετά να τρέξετε το Naughty. Τόσο καλά!


Πέραν της (αναμενόμενης) γκρίνιας, γεγονός είναι πως και αυτοί οι άμοιροι που ξόδεψαν μισό νεφρό έκαστος για να εξοπλίσουν τις Αμίγκες τους με top of the line accelerator boards κάτι πρέπει να τρέξουν στα μηχανήματά τους για να γλυκαθούν λιγάκι, έτσι δεν είναι; Ε, ας τρέξουν το Naughty λοιπόν, καθώς είναι εντυπωσιακό και με ιδιαίτερα up to date αισθητική και σίγουρα δεν θυμίζει τυπικό demo 16μπιτου μηχανήματος. Βέβαια και ο 68060 δεν είναι δεκαεξάμπιτος, οπότε γιατί να θυμίζει κάτι τέτοιο, ε;

Δείτε το Naughty στο video που ακολουθεί ή κατεβάστε το από εδώ.


Τετάρτη 25 Οκτωβρίου 2017

Αγοράστε έναν Sinclair ZX81 σε κιτ. Ναι, σήμερα!

Οι παλιότεροι θα το θυμούνται. Κάποιοι άλλοι ίσως να το έχουν διαβάσει σε κάποιο αφιέρωμα ή στην Wikipedia. Το γεγονός είναι ότι ο Sinclair ZX81, ο "μπαμπάς" του πασίγνωστου ZX Spectrum είχε κυκλοφορήσει και σε μορφή κιτ ηλεκτρονικών, που ο καθένας που το επιθυμούσε και είχε τα μέσα και τις δυνατότητες μπορούσε να συναρμολογήσει μόνος του, γλυτώνοντας ταυτόχρονα και κάποια χρήματα. Τελικά ήταν πολύ πιο ενδιαφέροντες οι καιροί τότε, αλλά αυτή είναι μάλλον μια άλλη ιστορία...


Γίνεται εύκολα κατανοητό ότι σήμερα, 36 ολόκληρα χρόνια αργότερα, θα ήταν μάλλον απίθανο να βρεθεί κάπου ένα τέτοιο κιτ, ένας ΖΧ81 σε parts που να περιμένει τη συναρμολόγηση. Κι όμως, σε ένα μικρό γαλατικό χωριό που ονομάζεται Brooklyn (εντάξει, όχι και τόσο μικρό), υπάρχει μια εταιρία με την επωνυμία "Zebra Systems, Inc." που φτιάχνει websites. Και που πουλάει και ΖΧ81 σε κιτ!

Η ιστορία της Zebra Systems είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, και μπορείτε να την διαβάσετε στο website της εταιρίας, εδώ. Εν περιλήψει, πρόκειται για μια εταιρία η οποία από το 1982 είχε ως αντικείμενο τον ΖΧ81 και τους Αμερικανούς αδερφούς του Timex Sinclair 1000 και 1500. Ένα επικερδές κομμάτι των δραστηριοτήτων της Zebra Systems ήταν η πώληση μεγάλων αριθμών ΖΧ81 σε μορφή κιτ σε σχολεία και ιδρύματα τεχνικής εκπαίδευσης, όπου και χρησιμοποιούνταν από τους μαθητές ως projects στον τομέα των ηλεκτρονικών.

Κάποια στιγμή, και καθώς περνούσαν τα χρόνια, οι άνθρωποι της Zebra Systems δεν μπορούσαν πια να βρουν άλλα κιτ ΖΧ81 από τους προμηθευτές τους ώστε να καλύψουν την ζήτηση των εκπαιδευτηρίων. Πέρασε περίπου μία διετία όταν κατάφεραν να βρουν ένα στοκ 2.000 ολόκληρων κιτ, που μάλλον επρόκειτο για τα τελευταία που είχαν απομείνει στον πλανήτη σε αυτή τη μορφή! Φυσικά οι άνθρωποι της Zebra δεν έχασαν την ευκαιρία και αγόρασαν όλο το στοκ, καθώς μάλιστα η τιμή ήταν δελεαστικότατη. Όταν όμως πλησίασαν και πάλι τα σχολεία για να μεταπωλήσουν τα κιτ πληροφορήθηκαν ότι πλέον δεν υπήρχε ενδιαφέρον καθώς, στο χρονικό διάστημα που είχε μεσολαβήσει, είχαν αναγκαστεί να ασχοληθούν με άλλα projects. Έτσι, αποφασίστηκε τα 2.000 κιτ ΖΧ81 να φυλαχθούν σε μια αποθήκη μέχρι να βρεθεί ένας τρόπος να πουληθούν - κάτι που φάνταζε όλο και πιο απίθανο, καθώς πλέον η δεκαετία του '80 σιγοβάδιζε προς το τέλος της...


Fast forward μερικά χρόνια αργότερα, κάπου γύρω στην αλλαγή της χιλιετίας, όταν γίνεται αντιληπτό από άνθρωπο της Zebra Systems ότι υπάρχει εκεί έξω κόσμος που ξαναασχολείται με τους παλιούς υπολογιστές, τους οποίους πλέον αποκαλούν "retro computers". Η Zebra Systems ξεκινά δειλά-δειλά να πουλάει μέσω internet κάποια κιτ σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές αφού το στοκ είναι μεγάλο και η ζήτηση αμφίβολη. Κάπου εκεί πέφτει πάνω στο site της εταιρίας και ο γράφων, ο οποίος, ενώ κατά καιρούς έχει χρυσοπληρώσει τα πλέον άχρηστα πράγματα, δεν αποφασίζει να αποχωριστεί ένα ποσό της τάξεως των 50-80€ προκειμένου να αποκτήσει ένα κομμάτι της ιστορίας των μικροϋπολογιστών - και μάλιστα καινούριο! Εννοείται φυσικά ότι το μετανιώνω ακόμα, αλλά μετά την απομάκρυνση εκ του ταμείου...


Τα χρόνια περνούν, το νέο για τα διαθέσιμα κιτ ΖΧ81 μαθεύεται μέσω newsgroups, forum κλπ, κάποια πωλούνται ακόμα και μέσω ebay, οι τιμές σιγά-σιγά ανεβαίνουν και φτάνουμε τελικά στο 2013 όπου τα 2.000 κιτ που κάποτε διέθετε η Zebra Systems πλέον έχουν ελαττωθεί σε λιγότερα από 100. Σε μια λογική - από επιχειρηματική άποψη - απόφαση, τα λιγοστά εναπομείναντα κιτ πλέον πωλούνται στην αλμυρή τιμή των 499 δολαρίων ΗΠΑ και πιάνω τον εαυτό μου να σκέφτεται ότι ίσως και να πρόκειται για αξιόλογη επένδυση για το μέλλον μια τέτοια αγορά (αφού πρώτα χτυπήσω το κεφάλι μου στον τοίχο που με τα ίδια χρήματα πριν 10-15 χρόνια θα μπορούσα να είχα αγοράσει 8-10 kits!). Εντάξει, συνέρχομαι συνειδητοποιώντας το αυτονόητο, ότι δηλαδή όσο καλή επένδυση κι αν είναι, 500€ για "σκότωμα" δεν υπάρχουν πια εδώ και χρόνια, οπότε...

...οπότε αν τυχόν κάποιος από εσάς έχει την οικονομική δυνατότητα, μπορεί να αγοράσει ακόμα και σήμερα έναν Sinclair ZX81 σε κιτ (δείτε εδώ) και, αν το επιθυμεί, να τον συνοδέψει και με έναν Alphacom 32 printer για τα hard copies του (εδώ).


Είπαμε, πολλά τα λεφτά (Άρη), αλλά και εξαιρετικά ενδιαφέρον το γεγονός από την άλλη ότι υπάρχει ακόμα και σήμερα η ευκαιρία να αποκτήσει κανείς έναν προσωπικό υπολογιστή - και ένα κομμάτι της ιστορίας - σε κιτ, δεν νομίζετε;

Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2017

Το "Μπάσκετ" επιστρέφει στο PC σας

Οι ρέκτες του μπάσκετ μπορεί και να το θυμούνται αν και το πιθανότερο είναι πως όχι, καθώς αναφερόμαστε σε ένα παιχνίδι που είχε κυκλοφορήσει 24 χρόνια πριν τις μέρες μας, το μακρινό 1993.


Το περί ου ο λόγος "Μπάσκετ" είναι ένα manager παιχνίδι - ναι, σωστά το μαντέψατε, για μπάσκετ! - που είχε δημιουργηθεί από την εταιρία Soft Parade (σαφείς οι επιρροές από το ομώνυμο album των Doors, έτσι;) που είχε έδρα στην Αγία Παρασκευή. Το παιχνίδι έτρεχε σε DOS και σίγουρα ήταν μια εξαίρετη επιλογή για τους μπασκετόφιλους της εποχής, καθώς εμπεριείχε όλες τις ομάδες της Α1 της σεζόν 1992-93.


Δεν γνωρίζουμε αν και κατά πόσο η εμπορική πορεία του παιχνιδιού ήταν επιτυχημένη ή όχι, το γεγονός όμως είναι ότι ο πολύ ενδιαφέρων αυτός τίτλος χάθηκε στο πέρασμα των χρόνων, και αυτό λόγω του ιδιαίτερου κλειδώματός του που απαιτούσε την ύπαρξη της original δισκέτας σώνει και καλά στο floppy disk drive του PC προκειμένου να τρέξει...


Επειδή όμως όπως γνωρίζουν καλά οι παροικούντες την μικροϋπολογιστική Ιερουσαλήμ "ό,τι κλειδώνει, ξεκλειδώνει" ο καλός φίλος Λεωνίδας Δ. (κατά κόσμον γνωστός ως keropi) έκανε τα κουμάντα του - και μάλιστα σε όλα τα δυνατά επίπεδα - ώστε να μας χαρίσει, άνευ κλειδώματος πλέον, ένα μικρό κομμάτι πολιτιστικής κληρονομιάς, υπό τη μορφή ενός executable αρχείου!


Για να είμαι απολύτως ακριβής, ο keropi, μετά την αφαίρεση του κλειδώματος, ετοίμασε φωτογραφίες, σκάναρε manual, έφτιαξε εικονίδια και αρχεία εγκατάστασης και πλέον μας προσφέρει το "Μπάσκετ" της Soft Parade σε μορφή που τρέχει σε DOS (κατεβάστε το από εδώ), σε μορφή που τρέχει μέσω DOSbox σε οποιοδήποτε σύγχρονο PC (ό,τι θα χρειαστείτε βρίσκεται σε ένα αρχείο το οποίο μπορεί να κατέβει από εδώ - το password για το συμπιεσμένο αρχείο είναι "amigacomet") και, φυσικά, το εγχειρίδιο (εδώ).


Πιο αναλυτικές πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε στο thread του παιχνιδιού στο AmigaComet. Άντε, πηγαίνετε, έχουμε τζάμπολ σε λίγο!


Hybris: πιο κοντά από ποτέ!

Όσοι με γνωρίζουν προσωπικά σίγουρα το ξέρουν, καθώς δεν έκρυψα ποτέ την εκτίμηση και τον θαυμασμό μου: εδώ και πολλά-πολλά χρόνια θεωρώ το εμβληματικό Battle Squadron της Amiga ως το καλύτερο shoot 'em up που εμφανίστηκε ποτέ έξω από τα ουφάδικα (και εκτός των first person shooters, που αποτελούν ξεχωριστή, δική τους κατηγορία). Άλλωστε, ας μην κοροϊδευόμαστε: η "Μεγάλη Κυρία" της Commodore ήταν ό,τι πλησιέστερο στα arcades εμφανίστηκε ποτέ στην αγορά των προσωπικών υπολογιστών όντας ως hardware ανώτερη της πλειοψηφίας αυτών το 1985 που παρουσιάστηκε η 1000άρα! Η αλήθεια είναι ότι όταν πρωτοαντίκρισα το Battle Squadron - πρέπει να ήταν Οκτώβριος του 1989 - τότε που εργαζόμουν ως υπάλληλος στο Σύμπαν Computers (Στουρνάρα και Μπόταση γωνία - εκεί που βρίσκεται σήμερα η Cosmodata) και το πρωτοέπαιξα ναι μεν εντυπωσιάστηκα τα μάλα από την αρτιότητα και την coin op αίσθηση που απέπνεε σε κάθε του τομέα, αλλά μου είχε δώσει την εντύπωση ότι ήταν ιδιαιτέρως δύσκολο σαν παιχνίδι.

Χρειάστηκε να περάσουν 25+ χρόνια για να αποφασίσω να ασχοληθώ μαζί του, και τα αποτελέσματα της ενδελεχούς τριβής μου με το Battle Squadron μπορείτε να δείτε σε αυτή την ανάρτηση, που ευτυχώς για καλή μου τύχη πρόλαβα και διέσωσα λίγους μήνες πριν το αναπάντεχο κλείσιμο του Amigaplanet.


Γνώριζα εδώ και χρόνια ότι οι ταλαντούχοι, εκ Δανιμαρκίας ορμώμενοι δημιουργοί Torben Larsen και Martin Pedersen ήταν υπεύθυνοι και για ένα ακόμη κλασικό vertical shooter της Amiga, το Hybris, το οποίο και με έλκυε περιστασιακά μέσα στο πέρασμα των χρόνων αλλά η πραγματικότητα είναι ότι ποτέ δεν ασχολήθηκα αρκετά μαζί του.

Όταν λοιπόν έφτασα στο σημείο η σχέση μου με το Battle Squadron να χαρακτηρίζεται πλέον με τη λέξη "κορεσμός" (πόσες φορές πια θα παίξεις το ίδιο παιχνίδι;) ένιωσα ότι ήταν η ώρα να ενδώσω στο Hybris. Και πόσο καλά αισθάνομαι που το έκανα!


Κατά την ταπεινή μου άποψη, το Hybris θα ήταν ίσως το καλύτερο shoot 'em up της Amiga, αν δεν το διαδεχόταν το Battle Squadron. Όμως οι διαφορές τους είναι στην πραγματικότητα απειροελάχιστες και το βασικότερο ατού τους είναι ότι πέρα από εξαιρετικά γραφικά, υπέροχη μουσική, δεκάδες sprites, bosses και σωρεία αναβαθμίσιμων όπλων έχουν αυτό που λείπει από τόσα και τόσα παιχνίδια: ισορροπία. Τι εννοώ με αυτό; Ότι δυσκολεύουν προοδευτικά (αλλά δυσκολεύουν πολύ!) και με τέτοιον τρόπο ώστε η πολύωρη ενασχόληση μαζί τους τελικά να αποδίδει καρπούς, καθώς ο παίκτης μπορεί να φτάσει σε σημεία που αρχικά ούτε θα φανταζόταν.



Δεν θα πω ψέματα, μέχρι και σήμερα δεν έχω καταφέρει να ολοκληρώσω το Hybris - τουλάχιστον με τις default ρυθμίσεις του, καθώς μπορεί κανείς αν θέλει να το παίξει με ευκολότερα settings. Το παλεύω εδώ και 6-8 μήνες (εντάξει, μην φανταστείτε ότι παίζω κάθε μέρα) και, μόλις πριν λίγο έφτασα σχεδόν στο τέλος του 3ου κόσμου, κοντύτερα από ποτέ στο να το τερματίσω.


Σήμερα, δυστυχώς, δεν τα κατάφερα. Αλλά κάτι μου λέει ότι σύντομα θα το κάνω. I came a long way για να τα παρατήσω!

Κυριακή 22 Οκτωβρίου 2017

Serpent by Censor Design για Commodore 64

Καθώς διανύουμε το τελευταίο (ελπίζω) καλοκαιρινό Σαββατοκύριακο του Οκτώβρη, η διάθεση είναι μάλλον χαλαρή και η όρεξη για μακροσκελείς αναρτήσεις μάλλον περιορισμένη. Δεν θα σας πω ψέματα, τις τελευταίες μέρες ασχολήθηκα περισσότερο με τη συγγραφή άρθρων και στηλών για το επόμενο - το 18ο - τεύχος του Retro Planet που θα κυκλοφορήσει (αν όλα πάνε καλά) στις αρχές του Δεκέμβρη. Οπότε για σήμερα το μενού δεν θα συμπεριλάβει κάτι περισσότερο από ένα ωραίο demo...

Εννοείται, πως όταν αναφέρεται και μόνο η λέξη "demo" το μυαλό μας αυτόματα και συνειρμικά ταξιδεύει στον Commodore 64, τον "ψωμιέρα", τον big daddy όλων των home computers, το μηχάνημα που ουσιαστικά γέννησε τα intros/cracktros και, κατ' επέκταση, όλη την demoscene όπως την γνωρίζουμε σήμερα.


Commodore 64 λοιπόν, και από το γνωστό grour Censor Design έχουμε μια παραγωγή του 2014, το Serpent. Το εν λόγω demo έλαβε μέρος στο διαγωνιστικό τμήμα του demoparty Datastorm της χρονιάς που κυκλοφόρησε όπου και κατέλαβε την 5η θέση στις παραγωγές για τον 64άρη, πράγμα που μπορεί να λέει πολλά αλλά μπορεί και να μην λέει τίποτα απολύτως όπως έχουμε διαπιστώσει επανειλημμένα...

Το Seprent χαρακτηρίζεται συνολικά από πάρα πολύ καλή αισθητική (λέγε με graphics), εφέ μάλλον συνηθισμένα (αλλά καλόγουστα) και μουσική που απλά... θα μπορούσε να είναι και καλύτερη (αν και γενικώς μιλάμε για το κομμάτι στο οποίο χωλαίνουν τα περισσότερα σύγχρονα demos, τουλάχιστον από άποψη συνθέσεων). Γενικά, το Serpent πράττει αυτό που οφείλει να πράξει ένα demo που σέβεται τον εαυτό του, δηλαδή να αποτελέσει ένα showcase των δυνατοτήτων του μηχανήματος στο οποίο τρέχει. Συνεπώς δείτε το, και δεν θα μείνετε παραπονεμένοι...


Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2017

ZX Spectrum SMART card interface v2

Όσοι παρακολουθείτε το παρόν blog από τα σπάργανά του, πιθανότατα θυμάστε ότι, σε κάποια από τις πρώτες αναρτήσεις, σας είχα παρουσιάσει το SMART card interface για τον ZX Spectrum, ένα add on που κατ' εμέ αποτελεί μία εκ των "τιμιότερων" λύσεων, ανεξαρτήτως format.


Αρχικά, το SMART card interface είχε τη δυνατότητα να "διαβάσει" μόνο .sna imagefiles, γεγονός που καθιστούσε την χρήση του λίγο προβληματική. Πολύ σύντομα το πρόβλημα αυτό λύθηκε, με την υιοθέτηση της υποστήριξης .tap αρχείων (χωρίς να χάνεται η δυνατότητα για χρησιμοποίηση αρχείων .sna). Αυτό λοιπόν το γεγονός, συνδυαζόμενο με το ενσωματωμένο Kempston compatible joystick interface, την υποστήριξη romfiles και τις διαγνωστικές λειτουργίες για το hardware του Spectrum καθιστούσε το SMART card interface εξαιρετική επιλογή. Επιλογή που φάνταζε ακόμα πιο δελεαστική σε μία τιμή λιανικής που δεν ξεπερνούσε τις 25 λίρες Αγγλίας!


Τώρα λοιπόν, 18 μήνες αργότερα, σε μια βόλτα μου από το site της retroleum, διαπίστωσα ότι έχει βγει νέα έκδοση του SMART card interface, η επονομαζόμενη (τυμπανοκρουσίες)... v2! ΟΚ, θα σας το δώσω, δεν πρέπει να σπατάλησαν πολύ χρόνο στην αναζήτηση ονομασίας, αλλά ας ασχοληθούμε με την ουσία, shall we?

Πώς θα μπορούσε άραγε κάποιος να βελτιώσει κάτι το οποίο ήδη προσέγγιζε το τέλειο (σε συνδυασμό πάντα με την πολύ φθηνή τιμή του); Ε, να που γίνεται!


Ένα - ας το πούμε - μειονέκτημα του original SMART card interface ήταν το ότι οι διαστάσεις του ήταν τέτοιες που δεν μπορούσε να συνδεθεί σε ZX Spectrum +2 ή +3 (ο θεός να κάνει ZX Spectrum τα... ανοσιουργήματα του αγροίκου Alan Sugar). Έτσι λοιπόν η πλακέτα επανασχεδιάστηκε και πλέον, η 2η έκδοση του SMART card interface μπορεί να συνδεθεί σε οποιοδήποτε μοντέλο ZX Spectrum.


Μία άλλη αλλαγή έχει να κάνει με το είδος των καρτών που δέχεται το interface, καθώς οι (ξεπερασμένες;) SD έδωσαν τη θέση τους στις υπερ-διαδεδομένες στους καιρούς μας microSD. Προσωπικά προτιμάω με τα χίλια τις παλιές, καλές, ευμεγέθεις (λέμε τώρα...) SD, αλλά θεωρώ ότι η πλειοψηφία θα χαιρετήσει με ικανοποίηση την αλλαγή αυτή.


Μία άλλη αλλαγή έχει να κάνει με τα 4 DIP switches που υπήρχαν πάνω στην πρώτη έκδοση του SMART card interface, τα οποία πλέον λάμπουν δια της απουσίας τους: η v2 αναγνωρίζει μόνη της σε τι μοντέλο ZX Spectrum έχει συνδεθεί και πλέον υπάρχει μονάχα ένας διακόπτης, ο οποίος σας επιτρέπει να επιλέξετε μεταξύ νορμάλ και διαγνωστικής λειτουργίας. Απλά και λειτουργικά πράγματα!

Τέλος, η σημαντικότερη ίσως αλλαγή έχει να κάνει με τη δυνατότητα αποθήκευσης .sna αρχείων. Εάν μέχρι τώρα παίζατε π.χ. ένα adventure game και θέλατε να αποθηκεύσετε την πρόοδό σας θα έπρεπε σώνει και καλά να χρησιμοποιήσετε κασετόφωνο. Για να μην εξετάσουμε την περίπτωση κατά την οποία, ως "παράξενος" θέλατε να γράψετε ένα BASIC (ή assembly) πρόγραμμα και να το αποθηκεύσετε...


Ε, τώρα πια όλα αυτά ανήκουν στο παρελθόν, καθώς το SMART card interface v2 σας επιτρέπει να αποθηκεύετε snapshots του σημείου στο οποίο βρίσκεστε, όποια στιγμή θέλετε και όποιο πρόγραμμα και αν τρέχετε, ώστε μελλοντικά να συνεχίσετε από το σημείο στο οποίο βρισκόσασταν! Μία δίχως άλλο καταπληκτική δυνατότητα που λύνει τα χέρια στους κατόχους του interface και η οποία, αν δεν απατώμαι, δίνεται και στους ιδιοκτήτες της παλιάς (original) version εάν κάνουν update στο interface τους την τελευταία έκδοση του firmware...

Όλα τα (υπέροχα) που διαβάσατε παραπάνω μπορούν να γίνουν δικά σας με 29,09 λίρες Αγγλίας συμπεριλαμβανομένων των ταχυδρομικών. Τιμή πραγματικά απίστευτα χαμηλή για τα όσα προσφέρει το SMART card interface v2 το οποίο, σημειωτέον, παραγγέλθηκε στις 10/10 και είχε έρθει στα χέρια μου στις 17/10 - και μεσολάβησε και Σαββατοκύριακο!


Δεν θα γράψω κάτι περισσότερο προς το παρόν, υπόσχομαι αναλυτική παρουσίαση λίαν συντόμως. Εσείς από την άλλη, μπορείτε να επισκέπτεστε καθημερινά το site της retroleum και, αν βρείτε διαθέσιμα κομμάτια από SMART card interface v2, απλά αγοράστε το!

Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2017

Spectrum Next: οι αποστολές ξεκινούν την...

Μόλις πριν μερικές ώρες είχαμε νέα ενημέρωση από τον Henrique Olifiers αναφορικά με τα θέματα του ZX Spectrum Next. Σύμφωνα λοιπόν με τα όσα μας μετέφερε ο Henrique:

- ο Rick Dickinson και η ομάδα του έχουν παραδώσει όλα τα σχέδια για την κατασκευή των cases και των πληκτρολογίων του Next στους υπεύθυνους των εργοστασίων που θα αναλάβουν την παραγωγή. Μάλιστα, οι τελευταίοι δήλωσαν ενθουσιασμένοι από την λεπτομέρεια και την ποιότητα της δουλειάς του Rick και των συνεργατών του. Όχι, παίζουμε!

- ορίστηκαν οι ημερομηνίες παραγωγής των επόμενων batches από motherboards του Next. Θα παραχθούν 20 mobos την 16η Νοεμβρίου τα οποία και θα τεστάρει ενδελεχώς επί τόπου ο ίδιος ο Henrique, περνώντας firmwares, παίζοντας παιχνίδια, δοκιμάζοντας τα ports αλλά και το φόρτωμα/σώσιμο από και προς κασέτα!

- μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου, και εφ' όσον αυτός είναι 100% επιτυχής, θα ξεκινήσει η μαζική παραγωγή των motherboards, στις 17 Νοεμβρίου. Δέκα ημέρες αργότερα, ήτοι την 27η Νοεμβρίου τα έτοιμα και πακεταρισμένα motherboards θα αποσταλούν στους backers από το εργοστάσιο. Με λίγα λόγια, και αν δεν υπάρξει κάποιο απρόοπτο, 440 άνθρωποι που παρήγγειλαν σκέτα motherboards θα κάνουν τα καλύτερα Χριστούγεννα!

Ο Rick Dickinson (αριστερά) και οι συνεργάτες του παρουσιάζουν τα σχέδια του Next στους υπευθύνους του εργοστασίου που θα κατασκευάσει τα cases

RETURN: a work of art

Υπάρχουν πλέον αρκετά έντυπα (αποκλειστικά ή μη) περιοδικά που ασχολούνται με το hobby του retro computing και του retro gaming. Από τα ελληνικά Retro Planet, iamretro magazine, Amigahellas magazine σε ξένα όπως το Eight bit και, φυσικά, το κορυφαίο και πλέον επιτυχημένο όλων Retro Gamer.

Όλες αυτές οι εκδόσεις είναι προσεγμένες και αξιόλογες αισθητικά - άλλες λιγότερο και άλλες περισσότερο, με τον μέσο όρο πάντων να είναι σαφώς άνω του μετρίου. Υπάρχει όμως και ένα περιοδικό, το γερμανικό RETURN του οποίου τα εξώφυλλα είναι απλά... έργα τέχνης!

Σε τέτοιες περιπτώσεις σαφώς και τα λόγια ωχριούν μπροστά στις εικόνες, οπότε δεν θα σας κουράσω άλλο, παρά θα σας παραθέσω μερικά από τα καλύτερα - κατ' εμέ - εξώφυλλα του RETURN που είδαμε τα τελευταία χρόνια.

Απολαύστε υπεύθυνα!


















Κυριακή 15 Οκτωβρίου 2017

Παίξτε DOOM στο CD32!

Ένα ακόμα κάστρο έπεσε, καθώς, πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε το port του Amigajay για το DOOM στο cd32!

Προτού φορέσετε τα γιορτινά σας (!) και ξεχυθείτε στους δρόμους αλαλάζοντας "νενικήκαμεν", οφείλω να σας πληροφορήσω ότι το παιχνίδι χρειάζεται 8ΜΒ Fast RAM, δηλαδή όλο και κάποια επεκτασούλα θα πρέπει να έχετε δωρήσει στο Amiga CD32 σας.


Από εκεί και πέρα όμως, ο δρόμος για να απολαύσετε το εμβληματικό first person shooter, τον big daddy όλων των FPSs στην αδικοχαμένη παιχνιδομηχανή της Commodore είναι πλέον ανοιχτός! Κι αν είστε σαν και του λόγου μου και αναρωτιέστε "πώς είναι δυνατόν να τρέξει το DOOM σε 68EC020;" η απάντηση είναι "εκμεταλλευόμενο το έξτρα hardware του CD32"!

Ναι, μην γελάτε, είμαι σίγουρος πως όλοι θυμάστε το περίφημο Akiko chip που "αν το χρησιμοποιούσαν, θα έκανε το CD32 να πετάει". Ε, λοιπόν, ο Amigajay το χρησιμοποίησε: για την ακρίβεια το Akiko chunky 2 planar conversion σε συνδυασμό με το (κλασικό) Doom Attack του Georg Steger, δίνοντάς μας ένα port του DOOM που τρέχει από CD και κάνει κάτι που μέχρι πρότινος θεωρούταν όνειρο θερινής νυκτός, πραγματικότητα.


Δυστυχώς δεν μπορώ να σας δώσω download link - θα πρέπει να κατεβάσετε το παιχνίδι από τον FTP server του English Amiga Board και, επειδή προσωπικά έχω χρόνια να ασχοληθώ, καλύτερα δείτε εδώ για περισσότερες πληροφορίες (βασικά παιχνιδάκι φαίνεται).

Σάββατο 14 Οκτωβρίου 2017

K9 V Orange Main Sequence για Commodore 64

Στη διάρκεια του demoparty Datastorm Summer 2017 που έλαβε χώρα τον περασμένο Αύγουστο στο Gothenburg της Σουηδίας εμφανίστηκαν αρκετές ενδιαφέρουσες νέες παραγωγές. Μία απ' αυτές ήταν το demo που θα σας θα σας παρουσιάσω σήμερα, μία παραγωγή του ιστορικού group Fairlight, που ακούει στον... ιδιαίτερο τίτλο "K9 V Orange Main Sequence".

Το K9 V Orange Main Sequence κατέκτησε την πρώτη θέση στην κατηγορία των demos για τον Commodore 64, χωρίς όμως να λείψουν κάποιες (αρκετές;) διαφωνίες. Άσχετα όμως με το αν θα έπρεπε να ψηφιστεί ως 1ο ή 2ο, πρόκειται σίγουρα για ένα εξαιρετικό - αλλά και σύντομο - demo, με ταχύτατο ρυθμό, άψογη αισθητική χωρίς προσπάθεια για φτηνό εντυπωσιασμό και κάποια δυσκολότατα στην πραγματοποίηση εφέ.

Προσωπικά με συγκίνησε το tune που ακούγεται στο τελευταίο part του demo, που βασίζεται στην μουσική του παιχνιδιού Druid II και είχε αποτελέσει αγαπημένη επιλογή στα cracktros των Fairlight back in the day.


Δευτέρα 9 Οκτωβρίου 2017

Τα νέα του ZX Spectrum Next

Και εκεί που πλέον είχα αρχίσει να ανησυχώ σοβαρά (εντάξει, υπερβάλλουμε και λιγάκι) να 'σου το email από τον Henrique Olifiers για να ενημερώσει τους απανταχού backers για την πορεία του project του ZX Spectrum Next. Τι μας έγραψε λοιπόν ο Henrique;


Καταρχάς ότι όλα τα υλικά για την κατασκευή/παραγωγή των motherboards έχουν πλέον συγκεντρωθεί και εντός της τρέχουσας εβδομάδας θα γίνει μία σύσκεψη μεταξύ των ανθρώπων που απαρτίζουν την ομάδα του Next και των υπευθύνων του εργοστασίου που έχει αναλάβει την παραγωγή. Σε αυτή τη σύσκεψη θα καθοριστεί η ημερομηνία διάθεσης των motherboards, οπότε έχετε τα μάτια σας ανοιχτά για την επόμενη ενημέρωση!

Θα πρέπει στο σημείο αυτό να διευκρινισθεί ότι τα υλικά που έχουν αγοραστεί και συγκεντρωθεί δεν αφορούν μονάχα τα motherboards που ήταν προγραμματισμένο να παραδοθούν τον Αύγουστο που μας πέρασε, αλλά όλα τα motherboards των Next που πλήρωσαν οι backers στο Kickstarter. Με λίγα λόγια, ό,τι κι αν συμβεί, motherboards θα πάρουν όλοι!


Σε ό,τι έχει να κάνει με το (υπέροχο) case του Next, η ομάδα του Rick Dickinson δημιούργησε το πρωτότυπο (δείτε τις φωτογραφίες) βάσει του οποίου θα φτιαχτεί η μήτρα για την μαζική παραγωγή των cases. Σύμφωνα με τα ως τώρα δεδομένα, αυτή θα ξεκινήσει σε 2 περίπου μήνες και, όπως μας έγραψε και ο Henrique, όλοι (μα όλοι) ανυπομονούμε για την ημέρα που θα είναι έτοιμα τα πρώτα cases. Να σημειωθεί ότι τα πληκτρολόγια θα φτιαχτούν σε διαφορετικό εργοστάσιο από τα cases, γεγονός που μπορεί να μην λέει τίποτα αλλά και που μπορεί από την άλλη να δημιουργήσει προβλήματα στην πορεία...


Στον τομέα του manual του μηχανήματος τώρα, ενημερωθήκαμε ότι η ομάδα της οποίας ηγείται ο Φοίβος Ντόκος (πρόσφατα συνεργάστηκε μαζί μας γράφοντας άρθρα για το περιοδικό Retro Planet) προχωράει με ταχύτατους ρυθμούς, πλησιάζοντας στην ολοκλήρωση ενός εγχειριδίου αναλυτικού και κατατοπιστικού, που θα βασίζεται στο πνεύμα του manual του original ZX Spectrum που είχε δημιουργήσει πριν 35 χρόνια ο Steven Vickers.

Τέλος, σε μια είδηση που σίγουρα μας ενδιαφέρει όλους, ήδη 30 δωρεάν development kits έχουν παραδοθεί σε όσους developers εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την ανάπτυξη εφαρμογών και παιχνιδιών για τον Next, με άλλα 30 να ετοιμάζονται να τα ακολουθήσουν. Συνεπώς, όταν με το καλό οι ZX Spectrum Next αρχίσουν να φτάνουν στα χέρια των backers, θα υπάρχει διαθέσιμο νέο, dedicated software - πέραν φυσικά της τεράστιας βιβλιοθήκης του ZX Spectrum.

Συνολικά λοιπόν καλά νέα και για ό,τι νεότερο θα σας κρατάω ενήμερους!